Kuinka osata luovuttaa ja hyväksyä yksinäisyytensä

ToivonsaHeittänyt

En tiedä mitä tällä kirjoituksella tavoittelen. Ehkä keskustelua, ehkä sitä että edes joku sattuu lehteilemään avausta. Tai ehkä haluan vain ilmaista itselleni olevani olemassa, kun saan edes tekstiä aikaiseksi ja se näkyy netissä.

Oma tilanne on itselleni vaikea, koska yksinäisyys tuntuu toisinaan vain elämältä ja toisinaan musertavalta. Tänään on jälkimmäisiä päiviä. Olen n. kolmikymppinen mies ja olen huomannut kärsiväni lievästä sosiaalisten tilanteiden pelosta. Se lienee osa voimakkaan introverttia luonnettani. Tulen kyllä toimeen ihmisten kanssa, mutta en pysty lähestymään ketään enkä ole kotonani suuremmissa ihmisjoukoissa. Elämän varrella sitten ihmiset ympäriltä ovat kadonneet ja huomaan ettei minulla ole enää ketään johon ottaisin yhteyttä.

Olen myös huomannut olevani melko erilainen kuin monet muut. Olen näinkin vanhana vielä opiskelijana alalla, jossa arvostetaan hyviä sosiaalisia taitoja ja ulospäin suuntautunutta luonnetta. En ole vuosien opiskelun aikana löytänyt kuin kourallisen tuttuja, jotka lisätä Facebookiin. Kukaan ei kuitenkaan koskaan kysele mukaan mihinkään, minkä toki ymmärrän, olenhan erilainen monella tavalla.

Olen huono sekoitus aiemman elämäni ja nykyisen elämäni piirteitä. Entisen turva-alan työskentelyn jälkeen olen jäänyt melko karuksi, kylmäksi ja epäluuloiseksi, en ole iloluontoinen ihminen. Mutta toisaalta vanhat kolleegat eivät tunnu hekään omilta ihmisiltä, monet ovat nurkkakuntaisia ja rasistisia näköalattomia ja ahdasmielisiä. Itse taas olen kiinnostunut taiteista, tieteistä, keskustelemisesta ja kaikesta. Nykyisessä viiteryhmässä olen jotain liian raadollista ja aiemmassa liian intellektuaalista. Olen myös kohtuullisen ruma mies ja tunnetusti hiukan pelottavan näköinen. Iso mörkö jonka kasvoihin on hakattu elämän jäljet. Hiukan liikaa painoa ja pitkälle karannut hiusraja kertomassa karua kieltään siitä, ettei nyt ainakaan sinkkumarkkinoilla tule menestystä.

En todella tiedä miten ihmisiin tutustuisi. Jos menen baariin, kahvilaan, taidemuseoon tms. niin eihän kukaan tule juttelemaan ja itse en pysty ottamaan ensikontaktia. Harrastuket ovat muovautuneet semmoisiksi, ettei niistäkään seuraa saa. Yksin metsissä samoillessa tai salilla ahertaessa ei juttuseuraa lyöttäydy kylkeen. Hienoissa ravintoloissa käyn mielelläni syömässä, mutta onhan se ankeaa sitäkin tehdä yksin. Siitä on oikeastaan tullut aikalailla itseään ruokkiva kierre, jolle on vaikea tehdä mitään.

Usein suositellaan että pitäisi hankkia harrastuksia ja mennä jonnekin missä on samanhenkisiä ihmisiä. Mutta kun ei tiedä minne mennä ja mitä tehdä on se vaikeaa. Ja kun on ongelma itse mennä sosiaalisen tilanteen osaksi ilman toisen vetämistä siihen, ei se vain onnistu. On liian käpertynyt hyljetyksi tulemiseensa ja omiin ongelmiinsa oikeasti pystyäkseen tekemään mitään semmoista. Olo on kokonaisuudessaan aika toivoton, mutta silti sille ei pysty tekemään mitään. Ei tiedä minne mennä, mitä tehdä, miten edetä. On vain yksin kotona, lähtee yksin salille, yksin kahvilaan, yksin metsään, yksin museoon, yksin ajelemaan, yksin baariin, yksin minne tahansa, eikä missään näistä tapahdu muutosta. En myöskään tiedä, miten kavereita voisi kuljettaa kohti ystävyyttä. Miten pyytää etäistä tuttua facebook-kaveria tekemään yhdessä jotakin. Miten lähestyä kiinnostavaa tyyppiä.

Tekstistä tuli ikävää tajunnanvirtaa, mutta jos joku siihen jaksaa jotain kommentoida niin olisihan sekin virkistävää vaihtelua ja voisi johtaa jonkinlaiseen keskusteluun. Katsotaan miten pojan sattuu käymään tässä asiassa. Ja ellei mitenkään, niin kiitos että sain avautua ja varastaa hetken ohikiitävästä elämästänne.

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sulllle

      Kirjoitat, ettet pysty ottamaan ihmiseen ensikontaktia? Millaisia ajatuksia siitä sulla on? Mikä siinä on vaikeaa?

      Kirjoituksestasi välittyy, että taidat olla hiukan masentunut. Kuulostathan sellaiselta mieheltä, josta moni voisi olla kiinnostunut seurakseen. Oletko harkinnut, että voisit mennä ammattilaiselle juttelemaan? Yksinäisyys todella on kierre, nimittäin ajatuskierre, jonka voi katkaista. Olet varmaan lukenut kirjoja sosiaalisista peloista? Itsellänikin on sellaisia, joten olen lukenut paljon kirjoja aiheesta. Ne ovatkin auttaneet. Esim ensikontaktin ottamisesta: auttoi, kun ajattelin, ettei keskustelun tarvitsekaan johtaa mihinkään. Pienten sananvaihtojen ja kontaktien harjoittelua tuntemattomien kanssa. Mutta olennaista oli mulle psykoterapia, josta sain apua.

    • bgw97

      Tämä on ehkä huono neuvo, mutta ala rakastaa itseäsi. Aina kun onnistut kehu itseäsi, aina kun epäonnistut, anna itsellesi anteeksi, ei tarvitse olla täydellinen, ensi kerralla sitten onnistuu. Lakkaa etsimästä seuraa niin sitä löytyy. Paradoksaalista mutta totta. Kun hyväksyy itsensä, rakastaa itseään niin siitä huokuu sellaista energiaa että se vetää muita puoleensa magneetin lailla.

    • w232rfw

      kokeile tilanteita, missä voit haastaa mukavuusalueesi - sinne on toisinaan niin kovin helppo jäädä :| jos et halua vain satunnaisia kasvoja kaupungilla, kokeile jotain toistuvaa tapahtumaa. esimerkiksi vapaaehtoistyötä, kerhoja tai harrastuksia. tämmösissä tapaa tyyppejä, joihin voi hyvällä säkällä (kaikki ei ole aina itsestä kiinni, myös onnea tarvitaan) kehittyä jotain linkittäviä suhteita. kun näät samoja naamoja, voi kaveruuttakin kehittyä. avointa mieltä ja aitoa läsnäoloa :)

      älä luovuta, asiat järjestyy kunhan ne laitetaan järjestymään !

    • Hei.

      Kirjoituksestasi on jo muutama päivä, mutta halusin silti vielä vastata.
      Erittelet persoonaasi ja elämääsi tarkkanäköisesti ja älyllisesti. Kuitenkin rivien välistä jotenkin kuulen, että arvostelet itseäsi negatiivisella sävyllä. Luettelet asioita ulkonäössäsi yms, jotka ikään kuin 'vakuuttavat' sinulle, että olet jotenkin epäonnistunut.
      Kuten aiempi kirjoittaja jo vastasi, minäkin toivoisin sinulle, että ryhtyisit tietoisesti puhumaan itsestäsi kauniimmin itsellesi. Älä lähesty ominaisuuksia 'vikalista' edellä vaan hyväksyen, armollisesti, lempeästi. Olet selvinnyt elämän monenlaisista asioista. Introverttiä luonnetta ei ehkä samalla tavalla kehuta ja huomioida kuin ulospäinsuuntautuneita ihmisiä. Keneltä saat positiivista palautetta? Jos tuntuu, ettet keltään, ala antaa sitä itsellesi.

      Mistä kaverin voi löytää? Kiinnostuksen kohteesi kuten taiteet voivat ajaa ihmisiä yhteen. Facebookissakin on monenlaisia harrastus- ja kiinnostusryhmiä joiden kautta voi ruveta kommentoimaan ihmisten asioita, siten tulla näkyväksi ja ehkä järjestyy livetapaaminenkin. Joku tuossa aiemmin mainitsi vapaaehtoistyönkin. Moni kokee sen merkittäväksi ja tärkeäksi myös ihmissuhteiden kannalta. Ihmisiä 'niittaa' yhteen se, kun työskennellään jonkun itseä suuremman päämäärän eteen, oli se sitten luonnonsuojelu, lähimmäispalvelu, nuorten harrastuskerhon vetäminen tms. Oletko ajatellut paikkakunnallasi olevaa tarjontaa kirkon, yhdistysten tai järjestöjen vapaaehtoistoiminnassa? Voisiko sinun osaamisesi toisaalta hyödyttää jotakuta, toisaalta antaa sinulle mielekästä sisältöä ja ihmissuhteita, kuulumisen tunnetta?

      Älä luovuta! Kaipuu ihmissuhteeseen on ihmiseen kirjoitettu tarve. Kuuntele ja kirjoita tarinaasi lisää, enemmän itse subjektina. Millaisen tarinan elämästäsi haluaisit lukea vaikkapa vuoden päästä?

      kannustaa Meiju, diakoni

    • hölmövaa

      Aplle jos joku fbook kaverisi asuu lähellä, pyydä vaikka mukaan salill,ravintolaan tai kaljalle, mitä menetettävää sulla on?

      • Niin_oletkin

        Hölmö oletkin.
        En minä sentään NIIN hölmö ole, että CIA:lle menen antamaan tietojani johonkin naamakirjaan! Saati että mihinkään salill mitä_se_sitten_tarkoittaneekaan, ravintolaan tai kaljalle lähtisin! Ainakin rahaa olisi menetettävää ja tylsää joukkoa sieltä löytäisin. Luultavasti sinut ainakin ilmaista ruokaa tai kaljaa pummaamasta. Et voisi vähempää kiinnostaa; pysy siellä kaltaistesi joukossa vain!


      • hölmövaa

        Aika vihamielistä tekstiä, ehdotin noita vaan kun aattelin ap siitä tykkäisi kun kirjoitti käyvänsä syömässä ulkona ja kertoi olevansa siellä naamakirjassa, ja sitä ciata nyt kiinosta vittuakaan mikää suomalaine perusrane..sen tiedoil tee mitää..

        Ja rahaa menettää muutenkin elämässä,minkäs teet.
        Ja en pummaa kaljaa, viini on parempaa.


    • Kirjoituksessasi oli paljon tuttuja piirteitä omasta ajatus maailmastani.
      Olen pieneltä paikkakunnalta kotoisin eikä mullakaan ollut ystäviä/kavereita Nuorena harrastin lähinnä yksin. Mutta nuoruudessa oli yksi harrastus/työ missä olin tälläisessä hyvin suorasukaisen ja karskin(juntti) porukan osana. Sen vaikutuksesta puhun suoraan ja "karkealla" kielellä.
      SItten lähdin opiskelemaan yo-maailman enkä sopinut ollenkaan siihen joukkoon enkä opiskelu-aikana saanut ystäviä. Puolison sentään sain.
      Nyt olen korkeasti koulutetussa asemassa ja suurin osa lähimmistä työkavereista on myös korkeasti-koulutettuja intellektuelleja. Enkä sovi heidän seuraansa suorasukaisen puheeni ja junttimaisten harrastusteni vuoksi.
      Harrastukseni ovat edelleen yksin puurtamista: kuntoilua ja lenkkeilyä. Sen lisäksi on yksi harrastus missä harrastetaan ryhmässä. Mutta tässä huomaan selvästi että muut ovat "ahdistuneita" koska olen niin korkeasti koulutettu ja he muut ovat "taviksia" :(

      En osaa sanoa selvää ratkaisua ongelmiisi.
      Yksinäisyys, kaveri piirin puute ja elämässä olleet vastoin käymiset ovat satuttaneet minua pahasti ja tuntuu etten pääse asioista yli.

      Niin kuin tuossa ylempänä joku vihjasi pitäisi vain olla "avoimempi". Keskustella ihmisten kanssa vaikka se ei johtaisi mihinkään.
      JOskus kun jaksamiseni on ollut parempaa olenkin yrittänyt olla aktiivisempi mutta vanhemmalla iällä se kaverien hankkiminen tuntuu mahdottomalta asialta :(

    • oppeliini1

      Kaikenlaisia vastauksia olet jo saanut.
      Painottaisin vapaehtoistyotä ja seurakuntasi toimintaa. Siellä jokainen juttelee toisilleen, tehdään yhdessä asioita. Tai jos onnistut saaman yhden ihmisen joka tarvitsee apuasi, hänestä saat hyvän ystävän.

      Niin, ellet ole ikärasisti, mutta muistappa kuitenkin että sinua vanhemmilla ja sinua nuoremmilla on tuttuja ja perheenjäseniä jotka vapaaehtoistyossä tulet tapaamaan ja niin tuttavapiirisi kasvaa. Aivan vuorenvarmasti sieltä loytyy ihmisiä joiden kanssa haluaisit toimia vapaaehtoistyon ulkopuolellakin.

      Jos vielä keksit muutakin jossa toimitaan yhdessä, se lisaa vuorovaikutusta ja kontaktia muihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2904
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      540
      2761
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1897
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1895
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1707
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1382
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1168
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      91
      1168
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe