Voiko liiasta lenkkeilystä olla haittaa?

Kohta-entinen-plösö

Olen normaalipainoisen ja pikkaisen pulleron rajamailla häälyvä naiseläjä. Aina olen rapakunnossa ollut, vaan nyt loman kunniaksi päätin aloittaa kuntoilun. Juosta en jaksa, mutta olen tehny kävelylenkkejä päivittäin parin viikon ajan. Ja nyt varsinaiseen ongelmaan: olen jäänyt koukkuun! Lenkkeily on mahdottoman mukavaa! Ekoina päivinä jo 45 minuutin reippaan käppäilyn jälkeen olin hikinen naatti, mutta nyt menee rivakasti kävellen 1,5-2 tunnin lenkki eikä edes hengästytä! En ois koskaan voinu kuvitella miten kivaa lenkkeily on! Vaan voikohan siitä olla jotakin haittaa kropalle, kun päivittäin käppäilee pitkiä matkoja? Miten pitäisi venytellä jälkeenpäin? Ehkä vähän tyhmä kysymys, vaikka joku on joskus väittänyt ettei tyhmiä kyssäreitä ole :) pitäisikö yrittää vaihtaa pikkuhiljaa kävely juoksuun? Oisko jotain hyviä vinkkejä miten aloittaa? Pieniä matkoja olen koittanut hölkötellä, mutta kovin pitkään en kerralla jaksa.

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuhtis

      Onneksi olkoon. Hyvin on alkanut. Kuntoiluinnostus hiipuu tavallisesti liian kovaan alkuvauhtiin. On vaikea kuvitella että noista pitkistäkään lenkeistä olisi mitään haittaa, jos ei rasitusvammoja ole tullut.
      Venytellä voi ainakin: takareisi ja etureisi, lonkakoukistaja, pohkeet. Yläkehosta rintalihakset, hartiat. Riippuu vähän tyypistä, jos olet luontaisen notkea, niin ei tarvitse venytellä. Tarkista kuitenkin pohje, jos se on kireä, niin venytä.
      Perusta on luotu. Voit koettaa juoksua aina välillä.
      Vähitellen voi alkaa vaihdella matkaa ja vauhtia. Myös lyhyitä lenkkejä, jossa juoksu on pääosassa, voi pian kokeilla. Jos päättää matkan etukäteen, niin se vauhti asettuu yleensä automaattisesti oikein.

    • vapaaehtonen

      Bylsiminen on kivaa verryttelyä myös :D

    • Kivaaon

      bylsiminen on kuitenkin lajina vähän yksipuolinen ja siinä voi laiskempi puoliso vähän lintsailla. Mutta se tukee muuta kuntoilua ja ennenkaikkea muu kuntoilu tukee sitä. Kivaahan se on ja ehkä sinäkin trolliseni vielä joskus pääset kokaisemaan kun ensin miehistyt.

    • maastojuoksija

      Kunhan et alkuvaiheessa lenkkeile liikaa. Maltilla vaan aluksi eteenpäin ja kunnon väjitellen kehittyessä voi lisätä kertoja ja määriä. Usein liian kova alkuinnostus johtaa väsymiseen.
      Kuntoilu ja venyttelyohjeita läytää keväällä lähes kaikista lehdistä ja netistä tietysti. Maalaisjärjellä pärjää aika pitkälle.

      Tsemppiä!

    • Kohta-entinen-plösö

      Alkuinnostus ei oo onneksi haihtunut. Nyt menee jo todella iisisti 2 h pituiset lenkit :) Onneksi on löytynyt hyvät lenkkarit mitkä on kilometrien myötä muovautunu oikeen jalanmyötäisiksi. Rasitusvammoja ei ole tullut, onneksi! Ton mun nimimerkin vois muuttaa jo tähän: entinen-plösö. :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2486
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1372
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe