Vinssi luistaa

Hello_yeaho

Isopurjeen nostosta tullut hikinen jumppa, vinssi ei jotenkin vain oikein pidä vaan köysi ikäänkuin sutii sen päällä. Vaatii kaksi ihmistä, että purjeen saa ylös; toinen vetää köydestä ja toinen vinssaa. Ison falli tulee mastolta vinssille parin kansiplokin ja köysilukon läpi. Vinssi "tavallinen", ei itsejalustava. Jotenkin tuntuu että falliköysi on ehkä aavistuksen kovettunut ja vinssikin 25v vanha ja hieman kulahtanut (kuviointi hävinnyt pinnasta).

Ehdotuksia miten helpottaa tilannetta? Uusi vinssi lienee yksi vaihtoehto, mutta jotain muutakin voisi kokeilla...

10

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muutama

      Kierros lisää nostinta vinssin rummulle niin pitää paremmin...

      • Wetwetwet

        Jep, ja kastele vaikka falliköyttä vähän....ei luista.


    • VinssiTarpeeton

      Mene mastolle ja vedä fallia siellä itseesi päin eli käytä apuna "yksinkertaista konetta". Toinen vetää sitloodassa löysät pois. Ei tule hiki, kun saa olla tuulen tuiverruksessa.

    • qwasxc

      Hyviä neuvoja tullut jo monta. Lisäksi vinssin rumpua voi karhentaa lisää/tehdä uutta karhennusta entisen tilalle.

    • vw55

      Jos uusit vinssin, niin valitse sellainen missä ei karhennusta edes ole. Se vain kuluttaa köyttä. Andersenilla niitä ensin on markkinoilla ollut ja nykyään muillakin valmistajilla. Pito tulee kierroksista ja köyden notkeudesta, eli ensimmäiseksi mahdollisesti pintakova köysi vaihtoon, jos on todella jokin 30 vuotta vanha ja alkujaankin käyttöön soveltumaton materiaali.

    • seppomartti

      25 vuotias itsekelaamaton vinssi pitää ihan hyvin eikä niitä pidä yrittää karhentaa. Vika on köydessä ja kierrosten vähyydessä. Ja/ tai sitten lisää vikaa on plokeissasi: eivät pyöri tai muovikehrä on rikki. Yleensä maston huipussa.
      Jos haluaa lisää kitkaa rummulle niin Harken radialissa on. Ostin spinnuvissiksi ja minusta kitkaa on siihen tarkoitukseen aivan liikaa.

    • Joakim1

      Miten isosta purjeesta on kyse? Ellei ole valtava, pitöisi nousta ilman vinssiä loppukiristystä lukuunottamatta. Helpommin mastolta kuin istuinlaatikosta vetämällä, koska kitkaa on paljon enemmän.

      • Hello_yeaho

        21 m2. Mastolta nosto helpompaa, joskin yksin ollessa ei realistinen vaihtoehto.


      • välineet_kuntoon
        Hello_yeaho kirjoitti:

        21 m2. Mastolta nosto helpompaa, joskin yksin ollessa ei realistinen vaihtoehto.

        Tuon kokoisen purjeen pitäisi nousta keveästi käsin, pari viimeistä senttiä vinssillä kiristäen. Taisi seppomartilla olla oikeat neuvot tilanteen korjaamiseen. Tosin myös purjeura pitää voidella. Siihen paras lääke on McLube, toiseksi paras hyvä teflonpohjainen ja silikonikin auttaa vähäksi aikaa.

        Oma isopurje on yli tuplaten isompi ja matkaisoa saa kyllä reilusti kiskoa kaksin käsin istumalaatikostavetäen, mutta sillä onkin painoa liki 40 kg. Kevyempi kisaiso nousee helpolla sieltäkin. Mastolta vetäen ei matkaisokaan liikaa paina. Plokit ovat kuulalaakeroituja.


    • 10-14

      Mielenkiintoinen aihe sikäli, että olen pitänyt täysin normaalina, että isopurjeen vinssit vaativat köyden vetämistä toisella kädellä. Vaikka miten monta kierrosta laittaisia ja olisi miten uusi köysi, niin luistaa se vaan. En nyt muista vinssien merkkiä, sellaiset hopeanväriset pinnat ja jonkinmoinen "karhennus". Käytännössä kiskon käsipelillä mahdollisimman ylös ja sitten kammella loput. Jos on gasti apuna, hän saa vetää köydestä minun vinssatessani tai päinvastoin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      279
      3060
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1555
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1288
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1097
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe