Saarimökkiläiset

187187

Saaressa mökkeilevät taitavat olla ihan oma rotunsa, tykkäävät mökkeillä saaressa. Usein muut vähän kummeksuvat saarimökkeilyä. Minä pidän saarimökkeilystä, on kiva tehdä se viimeinen kilometri veneellä. Lisäksi saareen veneillessä täytyy vähän miettiä tavaran määrää, jää paljon turhaa tavaraa viemättä mökille.

Haittana on auton jättäminen mantereelle parkkipaikalle ja toisaalta veneen jättäminen satamaan mökkeilyn ajaksi.

Entäpä muut, mitä mieltä?

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korjattumökkejä

      Kesällä-keväällä on tullut remonttia tehtyä saarimökeillä, aurinko paistaa ja linnut laulaa on hyvä työympäristö silloin.

    • Vanhana_turvaton

      Totta sinänsä mitä ap sanoo. Mutta on siinä saarimökkeilyssä sekin puoli, että kun voimat heikkenee niin saaressa olo käy turvattomaksi.

      Naapurin vanha pariskunta harmittelee nyt, että miksi tulikin tehtyä mökki saareen vaikka olisi ollut maata myös mantereen puolella. Venematkaa on se kilometri, mikä sinullakin. Mutta kun ei ole enää takeita, että riittävätkö voimat moottorin käyntiin nykimiseen. Tai että onnistuuko lähtö ja/tai rantautuminen kovemmassa tuulessa ja että pääseekö sieltä lääkäriin tarvittaessa, niin eivätpä uskalla mökillä enää käydä, ellei joku nuoremman polven edustaja lähde mukaan. Ja harvoinpa pääsevät, kun työt ovat esteenä. Kunto ja ajotaito riittäisi kyllä mantereen mökillä oleiluun siinä kuin omakotitalokin, mutta saareen ei ole enää asiaa, kun ei ole luottoa (ihan aiheellisesti) omiin voimiin. Jo kymmenen vuotta ovat ikävöineet kesiä rakkaassa saaressaan, vaikka silloin tällöin sinne pääsevätkin. Se on pitkä aika elämän ehtoopuolella.

      Toinen riesa heille ja muillekin saarimökkeilijöille ovat olleet nämä nykytalvet. Mukavan leutoja kelejä, mutta kun jäät ovat on mitä ovat ja ylitettävässä salmessa virtauksia, niin sekin on ollut heillä riesana vuosikaudet. Ja jos jää kestäisikin, niin lumettoman jään railoutuminen stressaa.

      Nämä kun tiedostaa niin saarimökki on oivan rauhallinen paikka. Itse naapureiden tuskaa seurattuani päädyin saarimökkiin, jonne pääsee autolla, pihaan asti. Viereisestä saaresta olisin puolta halvemmalla saanut rutkasti isomman mökkipaikan ja paremman ilmansuunnan. Valintaan toki vaikutti sekin, että kuivanmaan kasvattina vaimoani hirvittää pienikin venettä keikuttava aallokko, jota itse en noteeraa lainkaan.

      Kun automatka mökille on puoli tuntia, niin sen tuplaa lyhytkin venematka.

    • raharatkaisi

      Minulla mökki saaressa jonne lyhyt venematka.
      Siksi saaressa, koska sain tontin halvalla ja sinne tulee kuitenkin sähkö.
      Tottakai mentereella oleva mökki on helpompi. Asian ratkaisi kuitenkin talousasiat.
      Ranta on kuitenkin hyvin kaunis ilta-aurinkoon. Lisäksi rannassa auto- ja venepaikka.

    • eenokki

      Mantereelta ani harvoin löytyy yhtä hienoja maisemia kuin saaresta. Merellä ja saimaalla ainakin avun saa saareen tarvittaessa 112 ja koordinaatit antamalla avun saa usein nopeammin kuin mantereelle, tietenkin paikasta riippuen. Myös jos ei enään veneeseen kykene eikä saa konetta käyntiin niin ei se mannerpaikan pitäminenkään kauan onnistu.

    • Saarilainen

      Minä viihdyn saaressa. Venematka on vartin (10 km), ja mieluummin ajelen venettä kuin autoa. Meidän saaressa on sähköt, vesijohto ja 4g:kin kuuluu eli fasiliteetit on kunnossa.

      Hyttiveneellä on kiva lähteä, ei tarvitse mitään haalareita vetää. Tavara kulkee hyvin, jos yksin menen niin reppu selässä, ruokakassi kädessä ja kaljalaatikko toisessa kädessä.

      En tunne että siellä olisi kuin periferiassa, mutta jotenkin se merimatka tekee kivan kynnyksen arjen ja mökkeilyn välille. Työasiat unohtuu totaalisesti kun hyppää paattiin.

      Kelirikko on yleensä yllättävän lyhyt, ja ajoittuu sellaiseen aikaan ettei ehkä mökillä niin viihtyisikään. Tänä talvena joulukuussa nostin paatin ja maaliskuussa laskin. Moottorikelkkaa ei tarvittu...

      • mereltä

        Kelirikko merellä tosiaan on yllättävän lyhyt. Joulun tienoilla viikko - kaksi ja keväällä pari - kolme viikkoa. Samoin meren jäällä ei yleensä ole lunta niin paljon, että se haittaisi kulkemista talvellakaan.

        Tosiaankin venematka jättää mukavasti arjen rantaan ja saarimökin maisemat ja rauha ovat jotain, mistä maakravut eivät osaa uneksiakaan.

        Myös meillä on vartin matka saareen. Tosin matka on vain vajaa kaksi kilometriä. Meillä tosin on käytössä pienehkö avovene.


    • Ylläpidon

      vakioaihe vedätykselle (mantere - saari batlle).

    • kummitus1

      Itsellä seitsemäs vuosi meren saarellä mökkeilyä. Edelleen aivan haltioissani. Taika ei katoa, eikä pienintäkään kyllästymisen merkkiä ole ollut.

      Meimaisema ja vaatimattomat olosuhteet lumoavat.

      Yllättävän hyvin oon päässyt kelirikkoajatkin ohittamaan.
      Silloin kun on joutunut jäiden takia passailemaan, seuraava saareen pääsy on vieläkin juhlallisempaa.

      Saarimökki = hieno tapaa elää. Kaikki irti vaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1001
    Aihe