Miten lähestyä sosiaalisesti estynyttä henkilöä?

Auttakaa

Minun kaverini tuntee yhden kaverin jolla on Asperger. Hänellä on myös pahoja sosiaalisia ongelmia ja hän on ujo. Hän on muutaman kerran ollut meidän porukassa mukana. En ole uskaltanut aloittaa hänen kanssa puhumista, kun hän on niin etäinen ja tulisi ahdistava tunne jos joutuisin puhumaan vaan yksikseni. Kaveri kertoi, ettei hän vastaa juurikaan koskaan puhelimeen, ei viesteihin eikä siis muutenkaan puhu yhtään mitään. Hänellä ei ole muita kavereita kuin me pari, mutta hänen persoonallisuutensa takia kukaan ei ole hänelle ystävä. Minulle tuli jotenkin huono tunne siitä. Olen itsekin ollut erittäin ujo joskus ja ymmärrän häntä. Ujous alkoi haitata jo elämääni joten silloin päätin että yritän päästä siitä vaivasta eroon. Minullekin ihmisten seurassa oleminen jo sai aikaan ahdistusta, mutta jos jotain haluaa, siihen pystyy. Nykyisin en ole enää niin arka kuin ennen. Kaveri antoi minulle sen henkilön numeron ja laitoin hänelle muutaman viestin aina parin viikon välein. En tosin saanut yhteenkään niistä vastausta.
Onko hän mielessään jollain tavalla iloinen, että joku näyttää välittävänsä? Mutta miksi hän ei vastaa mitään? Kannattaisi nyt rohkaistua ja vastata kun oikeasti joku välittää, ainakin itsellä oli helpompi kun näki, että muut haluaa olla minun kanssa. Miksi sitten pelkäämään ja piiloutua?
Onko oikeasti mahdollista lähestyä tällaista henkilöä ja päästä hyväksi ystäväksi hänen kanssa? Vai eikö hän halua olla ihmisten kanssa ollenkaan? Ymmärrän senkin, että tavallaan ei halua olla ihmisten kanssa, koska se on niin ahdistavaa. Silloin kuin itse olin niin ujo niin kadehdin ihmisiä, jotka olivat rentoja kavereiden kanssa. Halusin olla ihmisten kanssa, mutta en kuitenkaan ollut, koska en kyennyt.
Minulla on paha olo siitä, että en saa mitään kontaktia tähän henkilöön.
Toki kaikissa on eroja, mutta kertokaa omia kokemuksia. Ystävyys ei ole minulle sitä että puhutaan. Haluaisin myös vain olla. Kunhan saisin olla siinä lähellä. Monet karttavat juuri henkilöitä jotka ei puhu. Minäkin menetin ujouden takia monia henkilöitä elämästäni, mutta mielestäni kavereita ei pidä valita sen mukaan, kuka puhua pälättää koko ajan. :D
Olen toivoton, en tiedä mitä tehdä. Haluaisin ehkä auttaa tätä henkilöä pääsemään ujoudesta ja yksinäisyydestä pois (minulle ne olivat ainakin ahdistavaa). Mutta miten sen teen?

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mun poikaystävä on vähän samanlainen. Se on ihan älyttömän ujo eikä melkein ikinä puhu mitään (edes koulussa jos ope kysyy siltä jotain), mutta me puhutaan tosi paljon whatsupissa :) Tää sen ujous johtuu pääasiassa siitä, että sitä oli kiusattu koko ala-aste, eikä se sen takia oikein osaa olla ihmisten kanssa :( Aluksi sen kans oli tosi tosi tosi vaikee puhua mistään (edes wapissa), mutta ajan kanssa se sit uskalsi ruveta vähän puhumaan :) Nykyään sen on jo paljon helpompi olla ihmisten kans.
      Musta on tosi hyvä, että välität siitä sun kaverin kaverista! Varmasti se on oikeesti tosi iloinen siitä, että laitat sille viestiä, vaikka se ei sitä sanoiskaan. Koita vaan tehdä sille tyypille selväksi, että sä välität siitä, ja että se voi aina tulla puhuun sulle. Kerro sille vaikka siitä sun omasta ujoudesta, nii se saattaa rohkaistua siitä, kun se tietää, ettei oo yksinsen asian kans. Kunhan se tietää, että on joku, joka ymmärtää ees vähän sitä sen tilannetta, ja joka arvostaa sitä sen ongelmista huolimatta.
      Tsemppiä! :)

    • kuin.luotu.paikalleen

      Olen myös sosiaalisesti estynyt ja erakoinutkin. Joskus kuitenkin avautuu kapea ikkuna ulos päin. Joku särö "ulkomaailmasta"nopeasti sulkee tuon ikkunan.
      Sama pätee kirjoittamiseen, kuitenkin kirjoittaminen on kömpelöä puheilmaisua helpompaa, koska kirjoittaminen tapahtuu yksin.
      Ystävällinen nainen kysyi: etkö kärsi yksinäisyydestä. Hyvin harvoin, minä siihen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe