Ikäistään nuorempi

onnivaikihahdus

Elin läheisessä, lämpimässä ja seksuaalisesti aktiivisessa parisuhteess lähes 20 vuotta. Pari vuotta vanhempi mIeheni alkoi lähetä viittäkymppiä ja muuttui äreäksi, negatiiviseksi ja vetäytyväksi. Häntä myös tuntui ärsyttävän että minä aloin puhjeta kukkaan nelikymppisenä. Mustasukkaisuus oli arkipäivää. Sitten hän alkoi seota joka suunnalta. Jätti yhteisiä asioita hoitamatta, teki työnsä huonosti, alkoi ahmia 13 purkista vitamiineja ja lisäravinteita, seisoi monta kertaa päivässä peilin edessä ja pyysi lausuntoja ulkonäöstään. Osti liian pientä kokoa olevia vaatteita. Yritin ymmärtää ja tukea, ajattelin että hänellä on miesten vaihdevuodet.

Lopulta hän ilmoitti että parisuhteemme on ohi. Hänellä oli ollut jo parivuotta salasuhde itseään lähes 20 vuotta nuorempaan naiseen. ja hyvin menee. Nainen oli vieraillut kotonani kun olin ollut työmatkoilla. Miehen maksamatta jääneet 50% osuudet yhteisestä asuntolainasta oli mennyt salasuhdematkoihin. Olin aina pitänyt miestäni järkevänä, vakaana, rehellisenä ja velvollisuudentuontoisena. Nyt hän käyttäytyi kuin 15-vuotias.

Shokkhan se oli. Erosimme ja muutimme erilleen. Minä yksin, ex-mies nuorikkonsa luo. Asiasta on jo yli vuosi. Pidämme satunnaisesti yhteyttä ja kun kysyn kuulumisia niin menee kuulemma mahtavasti. Mies vakuuttaa olevansa täydellisen onnellinen, mutta asiat joita hän tekee on mielestäni ihan päättömiä, jopa itsetuhoisia. Nyt hän kertoi suunnittelevansa irtisanoutumista töistä syksyllä, sillä haluaa lähteä nuoren avovaimonsa kanssa kiertämään reppureissaajana maailmaa pariksi vuodeksi. Kun sanoin että käsittääkseni viisikymppisten työllistyminen on kauhean vaikeaa, mies suuttui ja sanoi että hän ei ole vielä 50 vaan 49 ja on niin nuorekas ettei sure asiaa ennalta, saa kyllä töitä kun palaa. Melkein kaikissa miehen jutuissa päädytäänkin siihen että joku on todennut että hän on ikäistään nuorempi. Jos sanon että taidan tarvita kohta ikänäön takia lasit, mies toteaa ettei hänellä ole tullut ensimmäisiäkään oireita (vaikka käsivarret ei riitä enää selvästi lukemiseen). Talven flunssa osoittautui hänellä jokisikin nuorilla yleiseksi flunssatyypiksi. Vuositarkastuksessa lääkäri ole todennut että hän ikäistään nuoremman oloinen. Uusi parturikin luuli kolmikymppiseksi. Miehellä tosin on jo vahvasti ohimoilta harmaantunut ja ohentunut tukka.

Mies on vaihtanut kaikki harrastuksensa uuden naisystävänsä harrastuksiin. Musiikimakunsa, vaatetyylinsä... Minusta hän on seonnut. Mies itse sanoo että hän on vasta löytänyt itsensä. Olen vähän huolissani vanhasta ystävästäni, rakastin häntä kuitenkin pari vuosikymmentä. Pelkään että kyseessä on keski-iän kriisin ja rakkaushuuman yhdistelmää, jossa käy vielä huonosti.

Onko muilla kokemuksia tällaisesta? Onkohan mies löytänyt sisäisen nuoren leijonansa ja elää parasta aikaansa, vai tuleekohan tuosta vielä hirveä laskuhumala? Nainen ymmärtääkseni haluaa lapsikatraan ja vaikea kuvitella että naapurin lasten äänistäkin kolmikymppisenäkin ärtynyt exä jaksaisi viisikymppisenä enää vuosien vauvarumbassa. Ai niin hänhän ei ole viisikymppinen vaa 49. Ehkä hän on parhaassa iskäiässä. Ja minä vain katkera.

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hän on aikuinen ihminen, tekee omat valintansa ja kantaa aikanaan niiden seuraukset. Jos haluat pitää miehen vielä ystävänä, niin voit toki olla korvana ja olkapäänä sitten joskus, jos se laskuhumala tulee, mutta helpointa on, kun keskityt omaan elämääsi.

    • Hhvhjjff

      Paskat nakkaat tollasesta mulkvistista, mitä sulle enää kuuluu? Hypätköön vaikka sillalta. Seko mikä seko, taitaa sillä nuorikolla olla melkonen vaikutus miehen valintoihin. Mikä lie puolihullu pubiruusu sen haaviin onkaan osunut... Ei kuulosta kauheen tasapainoiselta.

      Menehän eteenpäin ja puhkea vähän lisää kukkaan :) Mäkin puhkesin kukkaan eron myötä 35 vuotiaana jos miehestä nyt niin voi sanoa... Ja erotarina vielä pykälää irvokkaampi. Ittensä löytämistä kai. Nauti :)

      • 7167

        Tuon selkeämmin asiaa ei voi ilmaista!
        Elämme vain kerran. Itse kullakin on oikeus ( velvollisuus ) etsiä onnea tämän maallisen vaelluksen aikana kunhan se tapahtuu rikoslain puitteissa eikä tarpeettomasti loukkaa kanssaihmisiä.


    • Zimmazamma

      Voi kun kirjoitin kivasti vaikka aihe ei sinänsä ollutkaan kiva. Minusta on luonnollista että mietit noita juttuja ex miehestäsi jonka kanssa olet jakanut ison osan elämästäsi. Ikävä temppu mieheltä sinulle ja tuohan on ihan sitä viidenkympin villitystä. Näitähän on nähty pilvin pimein. Mies haluaa pitää kiinni nuorudestaan ja nuori nainhan on hyvä sitten antamaan sen olotilan. Tuota olen itsekkin aina ihmetellyt miten hitossa viiskypät miehet jaksaa lähteä uudelle kierrokselle persustamaan perhettä kun ei naisena tulisi mieleenkään muuta kuin nauttia vapaa-ajasta ennen lapsenlapsia. Ymmärrän kuitenkin kyllä tuon reppureissuinnon ja itse olen 49 ja lähtisin oitis jos uskaltaisin ja olisi elämäntilanne sellainen. 50 vee jaksaa vielä ja jos kroppa on kunnossa niin eku reppureissulle. Itsekkin tunnen itseni ihan kakskymppiseksi vaikka näkö on mennytkin. Yritän kuitenkin muistaa etten ole. Mut joo kyllä se pudotus tuleee korkealta ja kovaa mutta eihän se mies sitä mieti kun elää hetkessä. Siitä oon ollutkin miehille kateellinen. Luulen että se nainen on vielä virtaa täynnä kun isäntä hiipuu ja nuorikko ottaa ja lähtee. Mikään ei muuten ole mauttomampaa kuin keski-ikäiset ukot teinivetimissään eli haalistuneet farkut ja joku printtipaita apua! Zemppiä sulle.

    • BEM

      Jep. Miehesi on seonnut ja pahasti. Nuorempi nainen on kyllä koukuttava, voin sanoa kokemuksesta, koska olen tapaillut 10-15 v. Nuorempia naisia.

      Yksi suuri miinus on nuo lapset. Itse en voisi enää kuvitellakaan eläväni tuota pikkulapsiaikaa uudestaan.

      Toinen mihin miehesi varmasti tulee törmäämään ennemmin tai myöhemmin on suorituspaineet. Hänen uusi on vasta tulossa seksuaalisuutensa huippuun kun taas miehesi libido on ollut lasku suunnassa jo pitkän aikaa ja miehesi kuulostaa sellaiselta tyypiltä joka vielä tulee kärsimään siitä, että nainen on halukas ja hän ei.

      No vaikka kuinka yrität uskoa, että hän ei oikeasti ole onnellinen, saattaa hän kuitenkin olla. Ja coi olla, että vaikka ero tulisi kymmenen vuoden päästä hän on edelleen sitä mieltä, että oli kannattavaa elää hetki täysillä , kuin kuolla pystyyn. Parempi päivä leijonana kuin...

    • onnivaikihaus

      Olette varmaan ihan oikeassa. Onneliseltahan hän kuulostaa. Ehkä haluaisin vain kuulla että kaikkien mielestä hän on sekaisin.

      Se ehkä mietityttää että hän on minuun yhteydessä edelleen elämän suruista ja murheista, haluaa jutella. Vaikka ero repi sydämeni riekaleiksi niin olen halunnut kunnoittaa pitkää suhdetta ja kuunnella ja lohduttaa suruissa. Kuitenkin vähän harmittaa että uusi kumppani saa kaikki ilot ja minä kannan edelleen ne surut. Well that is what the freinds are for, I guess...? Mutta eikö täydelliselle naiselle voi antaa myös ne surut jaettavaksi? Miksi minä?

      • Miehesi tosiaan vaikuttaa aika keskenkasvuiselta käytökseltään, jopa hiukan narsistiselta. Itse en kyllä suostuisi enää eksän murheita kuuntelemaan jos minut olisi kerran jättänyt. Soittakoon äidilleen.

        Ehkä tuossa sitten on ollut teidän parisuhteenne pulma. Olet ollut äiti ja tossukka.


      • lammintakesää

        Minuakin ihmetyttää, että suostut olemaan miehesi "ystävä" - lainausmerkit siksi, ettei tuo miltään ystävyydeltä kuulosta. Ystävyys on vastavuoroista toinen toisensa tukemista, mutta mitä sinä saat tuosta itsellesi? Miksi on tärkeää seurata edelleen exän tekemisiä ja pohtia niitä? Onko sulla muita ystäviä, joiden kanssa voisit rakentaa elämääsi eteenpäin?

        Tulla petetyksi ja jätetyksi nuoremman naisen kanssa on traumaattista ja herättää vihaa, mikä auttaa irtiotossa. Oletko käynyt läpi sellaisia tunteita miestäsi kohtaan, jotta olisit päässyt irrottautumaan hänestä? Jos et ole käynyt eroryhmässä, niin suosittelen sellaista lämpimästi. Ilmaisia eroryhmiä on Perheasiainneuvottelukeskuksissa. Kaikkea hyvää sulle.


    • viisastelija

      Oletko kuullut miten miesten ikääntymistä luokitellaan? Vaihe 1: mies rupea huomamaan nuorempia naisia ympärillä. Vaihe 2: mies rupea lähestymään nuoriin naisiin. Vaihe 3: (ja silloin hän on jo ihan oikeesti vanha) mies usko ihan vakavissaan, että ne nuoret naiset ovat hänestä ihan oikeasti kiinnostuneita. Ha-ha!

    • ferner

      Minä olen nuorempi kuin miehesi, luultavasti sinun ikääsi. Minulla on itseäni 8 vuotta nuorempi vaimo. Minulle 10 vuoden ikäero olisi maksimi, jonka kanssa voisi elää itseäni kunnioittaen. Kyllä jos 20 vuotta nuoremman rinnalleen hakee, niin kyllähän se kertoo miehen itsetunnon ongelmista... 50-kympin villitys yms. Se että ei myönnä edes olevansa jo liki viiskymppinen, kielii myös siitä, että joku vanhenemisen pelko on.

      Onko teillä lapsia? Jos mies ei ole lapsia vielä saanut, niin ei ole mahdoton ajatus, vaikka hän niitä vielä haluaisi. Mutta toivon mukaan uusi nainen ei siihen painosta, vaan se olisi miehen omakin toive. Itselläni on lapset vasta pieni tarhaikäisiä, ja hyvin jaksan, näin jokusen vuoden nuorempana. En olisi itse ollut vielä kypsä isäksi joskus 15-20 vuotta sitten. Päätöksen lasten teosta mies tekee itse.

      Ymmärrän että kaipaat ja ihmettelet, koska mies on niin muuttunut. Mutta oleellisin pointti: hän elää omaa elämäänsä, ja elä sinä omaasi. Vaikka elitte pitkään yhdessä, elätte vielä pidempään ilman toisianne. Millaisen elämän sinä haluat itsellesi rakentaa? Miten haluat aikasi viettää? Mitä haaveita sinulla on? Kaipaatko parisuhdetta ja elämänkumppania? Keskity etsimään itsesi, ja anna exän etsiä itse itsensä. Hän on vastuussa omista virheistään ja onnistumisistaan.

      • Kastelukannu

        "Kyllä jos 20 vuotta nuoremman rinnalleen hakee, niin kyllähän se kertoo miehen itsetunnon ongelmista... 50-kympin villitys yms. Se että ei myönnä edes olevansa jo liki viiskymppinen, kielii myös siitä, että joku vanhenemisen pelko on."

        Pakko sanoa, ettei tämä pidä absoluuttisesti paikkaansa. Kaikki 40-50-vuotiaat miehet, jotka seurustelevat 20-30-vuotiaiden naisten kanssa, eivät ole itsetunto-ongelmaisia tai vanhuuspelkoisia.

        Tosin aloittajan tarinassa mies saattanee hyvinkin elää "menetettyä nuoruuttaan" nyt uudelleen. Sitä ihmettelen, aloittaja, miten jaksat olla miehen ystävä, kun hän on verisesti loukannut sinua pettämällä ja jättämällä? Etenkin, kun teillä oli noin pitkä yhteinen liitto. Raukkamaista pettää, vaikka mies olisi voinut saada ne reissunsa ja intohimonsa ihan aloittajankin kanssa, eihän se olisi vaatinut muuta kuin yhteisen päätöksen että nyt rellestetään iloisesti!


      • Kastelukannu kirjoitti:

        "Kyllä jos 20 vuotta nuoremman rinnalleen hakee, niin kyllähän se kertoo miehen itsetunnon ongelmista... 50-kympin villitys yms. Se että ei myönnä edes olevansa jo liki viiskymppinen, kielii myös siitä, että joku vanhenemisen pelko on."

        Pakko sanoa, ettei tämä pidä absoluuttisesti paikkaansa. Kaikki 40-50-vuotiaat miehet, jotka seurustelevat 20-30-vuotiaiden naisten kanssa, eivät ole itsetunto-ongelmaisia tai vanhuuspelkoisia.

        Tosin aloittajan tarinassa mies saattanee hyvinkin elää "menetettyä nuoruuttaan" nyt uudelleen. Sitä ihmettelen, aloittaja, miten jaksat olla miehen ystävä, kun hän on verisesti loukannut sinua pettämällä ja jättämällä? Etenkin, kun teillä oli noin pitkä yhteinen liitto. Raukkamaista pettää, vaikka mies olisi voinut saada ne reissunsa ja intohimonsa ihan aloittajankin kanssa, eihän se olisi vaatinut muuta kuin yhteisen päätöksen että nyt rellestetään iloisesti!

        Täsmälleen samaa mieltä Kastelukannun kanssa.


    • fghjkokjhbvghj

      Ala nyt hyvä ihminen elämään omaa elämääsi ja lakkaa miettimästä eksäsi elämää.

      • kjoski

        Mieheni lähti kakkyt nuoremman pimpon kanssa. Nyt on vielä kesämökki yhteinen. Oltiin ex ja sen pimpo kolmistaan mökillä. Katselin kun humalassa mieheni pani pimpoa pitkään, munkanssa ei kauaa kestänyt.


    • Oppeliini1

      Anna hyvä ihminen, miehesi aivan rauhassa sekoilla! Vain jätä hänet aivan omiin oloihinsa tuon täydellisen neitosen kanssa.

      Teet hyvin väärin kun kuuntelet hänen selityksiään! Mies on valinnut nuoremman elinkumppanikseen, sen mukana tulevat haasteet ovat hänen omaa aikaansaannostaan. Tuo että sinä yrität rakentaa marttyyrin kaapua ympärillesi kuuntelemalla hänen itse harkitusti tekemiään ongelmia, on .... Hyvin typerää! Marttyyrin kaavun sijasta saat lokaa ja alitajuntaista halveksuntaa!

      Ole hyvä, vain jätä tuo urho täysin pois elämästäsi ja elä omaasi 100% ilman ko urhoa, sen ajatuksia, ongelmia ja kohta seuraavia suruja.
      Vain anna sen mennä.

    • onnivaikihahdus

      Kyllä minä elän omaa elämää, sekin hyvin erilaista kuin parisuhteemme aikoina. Matkustan nykyisin paljon työni takia, tapaan ihmisiä, juoksen edutustilaisuuksissa. Vapaa-aikana sitten olen pääsääntöisesti omissa oloissani.

      Pääsin jaloilleni terapian kautta, luulen että olen aika sinut eron kanssa, siksi ystävyys entisen mieheni kanssa onkin mahdollinen. Huom. Pettämisen ja huijaamisen kanssa sen sijaan en ole sinut koskaan.

      En minä kauheasti hänen asioitaan pohdi, mutta kunnmies itse noita kertoilee soitellessaan niin tokihan se mietityttää mikä kaverin noin totaalisesti muutti. Sama homma muiden ystävien kohdalla jos jotain outoa tekevät. En oikein näe syytä miksi minun pitäisi kieltää hänen yheydenottonsa. Muutoin kuin tuon rasittavan oman poikeuksellisen nuorekkuuden hokemisen takia :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe