Pyörille vero

LaskulleOsoitetta

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1432650480268.html

Autoveron rinnalle ehdotetaan haittaveroa polkupyörille

Itävallassa asuva Markus Bunders on huolissaan pyöräilyn huomattavista kustannuksista, kertoo Helsingin Sanomat.

”Esimerkiksi työmatkaliikenteestä vain kaksi prosenttia on polkupyöräliikennettä, mutta työmatkatapaturmista 20 prosenttia sattuu pyöräilijöille. Pyöräilijöillä ei ole liikennevakuutusta, joten sairauskulut ja työpoissaolosta aiheutuvat kulut tulevat muun kuin polkupyöräilijän maksettavaksi”, Bunders lataa.

Myös suomalaiset pyörätiet ovat Bundersin mukaan erittäin kalliita ”tavalla, jota ei yleensä ymmärretä”: Kun katu muutetaan pyörätieksi, menetetään jopa satoja autoille tarkoitettuja parkkipaikkoja joita kaupunki voisi muutoin vuokrata markkinahintaan.

Näin laskettu pyörätiekilometristä aiheutunut vuositulomenetys voi Bundersin laskelmien mukaan olla jopa 400000 euroa.

Wienissä asuvan Markus Bundersin mukaan yksinkertaisin tapa saada aiheuttaja maksamaan vahingosta olisi verottaa uusia polkupyöriä ja käyttää näin saadut varat polkupyöräilystä syntyvien haittojen korvaamiseen. "

Hyvä, että joku huomaa noita asioita.

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äläs.nyt

      Ei mitään syytä laittaa pyöriä verolle ja käyttömaksulle Suomessa.

      Meillä on toimivat vakuutusjärjestelyt ja pyöräteitä ei ole käytännössä lainkaan. Pyörätiet ja niiden ylläpito maksetaan veroilla.

      Esim työmatkan tapaturmista aiheutuvat kulut ja työntekijän ansion menetys maksetaan lakisääteisestä tapaturmavakuutuksesta.

      Joten mitä kuluja maksuilla pitäisi kattaa?

      Mitä taloudellisia hyötyjä pyöräilystä on?

      Lisäksi kansainväliset sopimukset edellyttävät että pyöräilyä edistetään, ei vaikeuteta. Mm Suomen perustuslaki ei tiukasti ottaen mahdollista pyöräilyn rajoittamista erilaisilla maksuilla, rekisteröintivelvoitteilla jne.

    • Just_joo

      Mielenkiintoinen tapa laskea yhteiskunnan kuluja menetettyjen parkkiruutujen kautta. Mikä mahtaa olla Itävallassa parkkiruudun markkinahinta ja mihin siitä saadut rahat käytetään? Minä olisin painottamassa enemmän ihmisten terveyttä puhtaamman ilman ja säännöllisen liikunnan kautta.

      Työmatkalla pyöräilijöille tapahtuu. Kävelijöille tapahtuu myös, ja useinmiten tapahtumaan liittyy päälle tuleva auto. Mitä vähemmän autoja, sitä vähemmän maksettavia kuluja onnettomuuksista. ;-)

      Jos aiheuttajan pitää maksaa, pyöräilijä on tosi harvoin maksumiehenä. En ymmärrä ongelmaa, pyöristä maksetaan arvonlisäveroa siinä kuin mistä tahansa muustakin ajoneuvosta. Pyöräilijöiden _aiheuttamia_ onnettomuuksia ei mahda olla niin paljon että se sinällään olisi ongelma.

      • tgbfgfd

        Tätä olin itsekin kirjoittamassa. Onnettomuudessa on osallisena lähes aina auto oli syyllinen sitten autoilija tai pyöräilijä. Autoilijan ja pyöräilijän törmäykset johtuvat piittaamattomuudesta, mutta toisaalta myös surkeasta liikennesuunnittelusta, jossa pyöräilijää ei ole otettu huomioon. Monessa paikkaa huomaa, että suunnittelija ei ole oikeasti ottanut pyörää ja käynnyt kokeilemassa pyöräreitin käyttämistä, koska se ei ole lainkaan toimiva.

        Esimerkiksi liikennevalojen vaihtuminen on monin paikoin pelkkää vittuilua pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Pitää painaa nappia, vaikka valot voisivat ihan hyvin vaihtua automaattisesti myös pyöräilijälle jos kyseessä on risteysalue. Sen ymmärtää, että valo ei vaihdu automaattisesti jos ylitetään tietä tiepätkällä, jossa ei muuten ole risteystä. Napin painallus rekisteröidään myös niin suurella viiveellä, että se ei juuri koskaan ehdi ensimmäiseen valokiertoon, vaikka sen painaa hyvissä ajoin ennen valojen vaihtumista. Näin pyöräilijä ja jalankulkija joutuu yleensä odottamaan paljon pidempään kuin autoilija.

        Työmatkapyöräily on loistava tapa edistää kansanterveyttä. On paljon ihmisiä, jotka eivät harrasta koskaan liikuntaa. Jos heidät saataisiin pyöräilemään työmatkansa niin heidän työkykynsä voi säilyä jopa kymmenen vuotta pidempään, koska kuntoilun vaikutus terveyteen on kiistaton.

        Voidaan ajatella myös, että verovaroja säästetään kun ei tarvitse rakentaa laajoja parkkipaikkoja keskustoihin kun tehdään pyöräilystä mielekkäämpää. Esimerkiki katetut pyöräreitit vilkkaimpien kaupunkien keskustoissa olisi loistava keino lisätä pyöräilyä kun sateesta ei tarvisi murehtia. Tällöin voitaisiin myös autoilua rajoittaa keskustoissa. Tällöin saadaan keskustassa enemmän tilaa ihmisille.


      • HavaintoTänään
        tgbfgfd kirjoitti:

        Tätä olin itsekin kirjoittamassa. Onnettomuudessa on osallisena lähes aina auto oli syyllinen sitten autoilija tai pyöräilijä. Autoilijan ja pyöräilijän törmäykset johtuvat piittaamattomuudesta, mutta toisaalta myös surkeasta liikennesuunnittelusta, jossa pyöräilijää ei ole otettu huomioon. Monessa paikkaa huomaa, että suunnittelija ei ole oikeasti ottanut pyörää ja käynnyt kokeilemassa pyöräreitin käyttämistä, koska se ei ole lainkaan toimiva.

        Esimerkiksi liikennevalojen vaihtuminen on monin paikoin pelkkää vittuilua pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Pitää painaa nappia, vaikka valot voisivat ihan hyvin vaihtua automaattisesti myös pyöräilijälle jos kyseessä on risteysalue. Sen ymmärtää, että valo ei vaihdu automaattisesti jos ylitetään tietä tiepätkällä, jossa ei muuten ole risteystä. Napin painallus rekisteröidään myös niin suurella viiveellä, että se ei juuri koskaan ehdi ensimmäiseen valokiertoon, vaikka sen painaa hyvissä ajoin ennen valojen vaihtumista. Näin pyöräilijä ja jalankulkija joutuu yleensä odottamaan paljon pidempään kuin autoilija.

        Työmatkapyöräily on loistava tapa edistää kansanterveyttä. On paljon ihmisiä, jotka eivät harrasta koskaan liikuntaa. Jos heidät saataisiin pyöräilemään työmatkansa niin heidän työkykynsä voi säilyä jopa kymmenen vuotta pidempään, koska kuntoilun vaikutus terveyteen on kiistaton.

        Voidaan ajatella myös, että verovaroja säästetään kun ei tarvitse rakentaa laajoja parkkipaikkoja keskustoihin kun tehdään pyöräilystä mielekkäämpää. Esimerkiki katetut pyöräreitit vilkkaimpien kaupunkien keskustoissa olisi loistava keino lisätä pyöräilyä kun sateesta ei tarvisi murehtia. Tällöin voitaisiin myös autoilua rajoittaa keskustoissa. Tällöin saadaan keskustassa enemmän tilaa ihmisille.

        Pyöräilijä on piittaamaton ja viis veisaa laeista.


    • ALKAAVITUTTAMAAN

      On tämä vittu sirkusta! Kyllä on maailmassa turhia byrokraatteja jotka pitäisi laittaa suoraan kortistoon ku ei ole muuta tekemistä kun vittuilla ja keksiä suoranaista paskaa... Milloin tulee sellainen laki että sisätiloissa ei saa liikkua jääkaapille ilman kypärää ja jos poliisi näkee että liikut ilman kypärää kotonasi saat siitä rikesakon. Milloin tulee peniksen vuosikatsastus jossa tarkastetaan aiheuttaako mahdollinen heikko suihku vaaraa luonnolle jos kusi tulee liian hitaasti ja sen myötä imeytyy liian hitaasti maahan. Sittenpä marssit a katsastukseen jossa "mutterinpuristelijat" puristaa sinun kasseja ja katsoo tuleeko penikseesi hyväksytty vai hylätty leima!!!!!!!!

      JUURI ENNEN VAALEJA OLI PUHETTA ETTÄ BYROKRATIAA JA TYHMÄÄ SÄÄNTELYÄ PITÄÄ VÄHENTÄÄ KOROSTAN SANOJA PITÄÄ VÄHENTÄÄ NIIN SITTE SUOLLETAAN TÄLLÄISTÄ HEVONVITUN PERSETTÄ ILMOILLE! TURPAAN TEKISI MIELI PISTÄÄ NUITA AIVOTTOMIA BYROKRAATTEJA NIIN ETTÄ TUNTUU SAATANA VIE!

    • Verollepantavaksi
      • A_pu_va

        "Rekisteröidyille veneille ja moottoriajoneuvoille tulee 50 miljoonan euron vero. "

        OHO! Mulla ei taida olla enää varaa kuin pyöräilyyn... Onneksi edes siihen. ;-)


    • Pomppukeppi

      "Myös suomalaiset pyörätiet ovat Bundersin mukaan erittäin kalliita ”tavalla, jota ei yleensä ymmärretä”: Kun katu muutetaan pyörätieksi, menetetään jopa satoja autoille tarkoitettuja parkkipaikkoja joita kaupunki voisi muutoin vuokrata markkinahintaan."

      Kirjoittaja itse ei ihan ymmärrä pysäköintipaikkojen hinnoittelua. Iso osa esim Helsingin kaupungin pysäköintituloista tulee asukas- ja yrityispysäköintitunnuksien myynnistä. Nämä tunnukset eivät ole paikkakohtaisia vaan niitä voidaan myydä ihan sama määrä riippumatta siitä kuinka monta paikkaa katujen varrella todellisuudessa on.
      Vain ne paikat joista suoraan maksetaan jotain pysäköintimittaria käyttämällä, ovat suoraa tuloa. Ja niidenkin tuotto vähenee vain jos pysäköijä jättää kokonaan pysäköimättä eikä vain kurvaa kulman taakse jossa paikkoja on ja maksa pysäköintiään siellä.

    • PainajaisetOvatEnneunia

      On se vaan helvetin hyvä, että se leikkaustarve on vain 4 miljardia, ettei se oo jotain 20 miljardia. Mistähän kaikesta sitä sitten leikattais ja muuta? Varmaan tulisi viraston ukot kotiin ja kollais kaikki kaapit läpi. Poislähtiessään veisivät tyhjät pullot ja raportoinnissa turhiksi todetut tavarat. Olisi ns. yksien housujen politiikka eli sulla saa olla tasan yhdet housut, yhdet sukat, yksi paita jne. joissa sitten kuljet. Talvisin saa olla yksi takki, kesällä sitä ei saa olla, koska se on turhaan. Se pitää keväällä vaihtaa vaikka litraan maitoa tms. mutta ei mihinkään turhaan. Asiasta tulisi tarkkaan säännösteltyä ja kaksien sukkien omistaminen olisi rikos, mistä joutuisi vankilaan. Talousrikoksena käsiteltäisi. Puhuin tuossa takin vaihtamisesta litraan maitoa, niin ruoan säännöstely olisi sitten oma lukunsa, josta tässä ei nyt sen enempää.

      • Sellaistase

        Pankeilla on jo kaikkialla euroopasa ja yhdysvalloissa ylhäältä määrätty sopimus että tileistä voidaan leikata suoraan tietty osuus valtiolle, Kreikan pankkitilien rosvouksen tapaan. Tämä rosvous tehdään niin ettei siitä anneta ennalta tietoa, paitsi korkeassa asemassa oleville vauraille henkilöille. Aivan kuten Kreikassa, jossa pienituloisilta vietiin tileiltä kaikki ja vaurailta ei mitään, vaikka kaikilta piti viedä vain tietty prosentti varoista.

        Rosvot hakevat mahdollisesti tulevaisuudessa taviksilta fyysisesti lähinnä arvometallien isommat erät.


      • PainajaisetOvatEnneunia
        Sellaistase kirjoitti:

        Pankeilla on jo kaikkialla euroopasa ja yhdysvalloissa ylhäältä määrätty sopimus että tileistä voidaan leikata suoraan tietty osuus valtiolle, Kreikan pankkitilien rosvouksen tapaan. Tämä rosvous tehdään niin ettei siitä anneta ennalta tietoa, paitsi korkeassa asemassa oleville vauraille henkilöille. Aivan kuten Kreikassa, jossa pienituloisilta vietiin tileiltä kaikki ja vaurailta ei mitään, vaikka kaikilta piti viedä vain tietty prosentti varoista.

        Rosvot hakevat mahdollisesti tulevaisuudessa taviksilta fyysisesti lähinnä arvometallien isommat erät.

        Eli jos nostaa tilipäivänä kaikki rahat tililtä, niin tulee poliisit kotiovelle, "syytä epäillä" perusteella. Siinä kohtaa se on sitten lähtö laitokselle ja pitkälle kakulle. Sheriffi on aina oikeassa, tai asiakas on, sillä pamppuhan on vasemmassa.


    • kukkuluurinen

      Mutta missä huomioidaan pyöräilyn terveysvaikutukset?
      Pyöräily liikuntamuotona edistää kansanterveyttä ja näin ollen kuormitus terveydenhuoltoa kohtaan vähenee.




      Aktiivisesti viisi päivää viikossa työmatkapyöräilevät tuskin juoksevat terveyskeskuksissa tai yksityisillä terveysasemilla samaan tahtiin kuin junassa tai bussissa istuva työmatkalainen joka haluaa kyytinsä mahdollisimman vähällä kävelyllä.

      Toki pyöräilijäkin voi miettiä,miten parantaa onnettomuusalttiutta....
      Turhat riskinotot pois.
      Työmatkapyöräily EI ole kilpailu siitä,että saataisiin enkat matkalla aikaiseksi.

      Olen itse nähnyt omin silmin,miten käy kun aikaa yrittää säästää ja oikaisee ison risteyksen poikki....
      Päätyy auton nokkapellille ja valuu siitä alas tajuttomana.....
      Tämän näin bussin ikkunasta,mutta tuolloinen työmatka vaan oli liian pitkä ajettavaksi fillarilla.
      Olen kyllä ajanut fillarilla työmatkoja,pisimmät yli 20 km sivunsa.
      Ja tuolloin työskentelin yövartijana,joten siihen päälle vielä 16 tunnin yökilsat päälle.... Kävellen.

      • Hyötyä_hyötyä

        Haittaveroja ehdottava tietysti jättää huomiotta toiminnan (pyöräily) mahdolliset positiiviset vaikutukset.

        Pyörä on väline, jonka luonteeseen kuuluu mm. se että sillä joskus kaatuu. Silti pyörälijöille ei ole säädetty pakollista tapaturmavakuutusta. Ihmisten oletetaan itsekin ymmärtävän että liikkumiseen ilman peltikuorta liittyy aina riskejä.

        Pyöräily säästää niin paljon terveydenhuollon ja julkisen liikenteen kustannuksia, että oikeastaan jokaiselle pyöräilijälle pitäisi maksaa kilometrikorvausta. Tätä on tietysti ihan turha kertoa niille, joiden asenne on pyöräilyvastainen.


    • JosOikeinTarkkojaOllaan

      Kyllä kai sitä voidaan alkaa kengillekin kehittelee haittaveroa, kun oikein aletaan saivartelee, että kuinka kengät jalassa voi kompastua, liukastua, kaatua ja siitä sitten aiheutuu vammoja, sairauspoissaoloja ja pelkkiä kuluja.

      • TosiaTietoja

        Sinun maailmassasi noin.

        Mutta tosiasiassa polkupyöräily on vaihtoehto pääasiassa jalankululle tai julkiselle liikenteelle. Aika harvoin yksityisautoilulle. Ei siitä suurta terveysetua tule, jos jalankulun vaihtaa pyöräilyyn.


    • Näinonmarjat

      Höpöhöpöä nämä keskustelut pyöräilyn verottamisesta.

      Pyöräily on jokamiehen oikeus Suomessa, ja siihen on paha mennä kajoamaan. Onhan pyöräilijöiden kypäräpakkokin ollut kai jo 20 vuotta, ja silti suuri osa pyöräilee ilman kypärää. Ilman kypärää ajavia ei uskalleta sakottaa, koska siitä kai nousisi mellakka. Sama koskisi verottamista. Suurin osa ei maksaisi veroa ja pyöräilisi kuitenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1883
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe