Mennos Simons (1496 - 1561)

Tässä Menno Simons Lutherin aikalaisen aatteita Luterilauuudesta

"Luterilaiset opettavat ja uskovat, että yksin usko tekee meidät autuaiksi, myös siten, ettei teoilla ole mitään merkitystä. He pitävät näitä oppeja voimassa sellaisella voimalla, että ikään kuin teot olisivat kokonaan tarpeettomia; niin – ikään kuin sellainen usko olisi laadultaan ja luonteeltaan sellainen, ettei se salli rinnallaan eikä suvaitse mitään tekoja. Ja juuri siksi heidän täytyy pitää ja arvostaa Jaakobin äärimmäisen tärkeää sekä vakavaa kirjettä olkikirjeenä, (koska hän tuomitsee sellaisen kevytmielisen, joutilaan opin ja uskon). Voi ylpeää mielettömyyttä! Jos oppi on olkea, niin täytyy myös valitun apostolin, uskollisen Kristuksen palvelijan ja todistajan, joka on sen kirjoittanut ja sitä suositellut, olla ollut oljesta tehty mies,... Sillä oppi todistaa sen, kuka (tai millainen) mies oli.

Katsokoon kukin eteensä, miten ja mitä opettaa; sillä juuri tämän opin kautta he ovat ohjastaneet ymmärtämättömän, tyhmän kansan suuret ja pienet, porvarit ja rahvaan, sellaiseen hedelmättömään, villiin elämään, ja niin kauas ohjakset päästäneet, että turkkilaisten ja tataarien joukosta (oletan minä) tuskin voidaan löytää yhtä jumalatonta ja kauheaa elämää kuin mitä heidän elämänsä on. Julkeat teot ovat todisteena; sillä ylitsevuotavalla syömisellä ja juopottelulla, ylenmääräisellä mahtailulla ja kopeudella, huoraamisella, valehtelemisella, pettämisellä, kiroamisella, vannomisella Herran Jeesuksen haavojen, sakramenttien ja kärsimyksen kautta, veren vuodatuksella, sotimisella, jne., mitä löydetään valitettavasti monilla heidän joukostaan, ei ole määrää eikä loppua. Opettajat ja oppilaat ovat samanlaisia puuhastellen monissa maailmallisissa teoissa, mikä voidaan nähdä. Sillä sen mitä hyvin tiedän, siitä minä kirjoitan, ja mitä olen itse kuullut ja nähnyt, siitä minä todistan, ja minä tiedän, että minä todistan totuudesta.

Kuka voi sanoa heidän kanssaan: Oi, miten ovatkaan kelvottomat papit ja munkit sellaisia kunniattomia konnia ja lurjuksia! ja manaa heille isorokkoa sydämessään. He sanovat, että epäpyhä paavi kaljuksi ajeltuine joukkoineen on jo tarpeeksi kauan pettänyt meitä kiirastulellaan, ripillään ja paastollaan. Niin, me syömme silloin kuin meillä nälkä on, olkoon se kalaa tai lihaa, mikä vain meitä miellyttää; sillä kaikki, mitä Jumala on luonut, on hyvää, sanoo Paavali, eikä tuomittavaa. Mutta, mitä tulee tämän jälkeen, sitä he eivät halua ymmärtää eivätkä tietää, nimittäin, uskoville (elääkseen hyvin), jotka tuntevat totuuden ja nauttivat ruokansa kiitoksen kera. Yhä vielä he sanovat: Miten häpeällisesti he ovatkaan meitä köyhiä ihmisiä pettäneet, kun ovat ryöstäneet meiltä Herran veren ja johdattaneet meidät heidän kaupustelijoidensa ja taikuuden tekojen luokse. Mutta Jumala olkoon ylistetty, nyt olemme saaneet selville (päässeet perille siitä), ettei teoillamme ole väliä; sillä Kristuksen veren ja kuoleman täytyy yksin pyyhkiä pois ja maksaa syntimme. Antautukaamme laulamaan Psalmin sanoin: "paula katkesi ja me pääsimme pois!" jne. (Psa 124:7.) Tämän (laulun) aikana valuu olut ja viini heidän juopuneista nenistään ja suustaan. Jokainen, joka pystyy lukemaan heidän kanssaan tämän riimin (saksaksi: Der Strick ist entzwei, und wir sind frei), eläköön vain niin lihallisesti kuin ikinä tahtoo, on (silti) hyvä evankeelinen mies ja armoitettu veli. Ja sitten kun tulee joku, joka haluaa kehottaa ja kurittaa heitä vilpittömästä, uskollisesta rakkaudesta, ohjata heitä oikein Kristukseen Jeesukseen ja hänen oppiinsa, sakramentteihin ja nuhteettomaan esikuvaan, sanoen ettei kenenkään kristityn ole sopivaa elostella ja ryypiskellä, vannoa ja kirota, jne., niin hän saa heti kuulla, että hän on lain alla (tavoittelee pyhyyttä tekojen kautta; perustautuu tekoihin), hyökkää taivasta vastaan tai on rottahenki, kiihkoilija tai tekopyhä, sakramentin häpäisijä tai kasteenuusija.

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja kommentoidakseni tätä Mennon kirjettä, niin ensinnäkin, kuten homaamme, niin ei ole ajta juuri muuttuneet, siis suhtauminen niihin, jotka kehottavat hyvää tekemään ja niiden välillä, jotka sanovat, että "yksin armo riittä"

      Menon kirje osoittaan hyvin, miten armon väärin käyttö, saa aikaan sopimatonta menoa, ja sitä sopimatinta menoa, on myös tänään teisä ihmisissä, kuten olen teille jo monesti ilmoittanut, mutta jonka te aina kiellätte, ja sanotte, että olen lakihenkinen, kuten myös tuohon aikaan sanottiin terveelle kehotukselle.

      En väitä, että tämä Menno olisi mikään puhdas kristitty itsekkään, mutta uskon, että hän kuitenkin kuvaa oikeita asioita, joihin hän aikanaan tömäsi eläessään.

      Ja on hämmästyytävää huomata, että miten saman kaltaisa te olette vielä tänäänkin, te jotka olette menneet tuohoin valermoon ja avanneet ovet lihallisille haluillenne, vaikka tosin tänään se näkyy, itsekkyytenä enemmän, kuin Mennon kuvaamina yhteisinä aterioina, jotka kuiytenkin pohjautuvat siihen samaan ajatukseen, jota te tänään vaalitte.

      Ja toivon, että saan edes jonkun teistä irti tuosta valheestanne, ja tekemään hyvää ollen itse Jumalan hyvä työ Jeesuksessa Kristuksessa.

      Sillä ei Jumalan työtä ole itsekkäät ihmiset, tai valeheelliset, vaan ne ovat lihan työtä.

      Älkää eksykö

      • KTSEiKirj

        Toi oli must niin lystikäs toi:
        "...turkkilaisten ja tataarien joukosta (oletan minä) tuskin voidaan löytää yhtä jumalatonta ja kauheaa elämää kuin mitä heidän elämänsä on..."
        :D


      • KTSEiKirj kirjoitti:

        Toi oli must niin lystikäs toi:
        "...turkkilaisten ja tataarien joukosta (oletan minä) tuskin voidaan löytää yhtä jumalatonta ja kauheaa elämää kuin mitä heidän elämänsä on..."
        :D

        Menno kirjoittaa, jokseenki satiiriseti ja jopa lihallisen ihmisen sävyyn tätä kirjettä, eikä siitä tule niin mallia ottaa, mutta siitä huolimatta hän kuvaa mitä on nähnyt, jos nyt vaikka epäkristilliseen tyyliin, niin kuitenkin voimme saada kuvaa tuon ajan tapahtumisesta ja armon muuttumisesta irsaudeksi


      • Toionmustnii
        KTSEiKirj kirjoitti:

        Toi oli must niin lystikäs toi:
        "...turkkilaisten ja tataarien joukosta (oletan minä) tuskin voidaan löytää yhtä jumalatonta ja kauheaa elämää kuin mitä heidän elämänsä on..."
        :D

        sympaatti
        4.5.2014 18:29
        Niin, KTS on tarkoin varonut levittelemästä mitään oikeita tietoja täällä palstalla ja aavistan millainen järkytys hänelle on kun netissä julkaistaan oikeitakin tietoja. Sehän vetää pohjan pois koko vuosikausien myyräntyöltä, kalvamiselta ja tunnelienkaivuulta, voi raukkaa, kauhea työ menee hukkaan..
        Voisiko palstanvahti järjestää KTS:lle kriisiapua ja terapiaa, ehkä tapaaminen psykiatrin kanssa ja vahvempi lääkitys?
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12321001terkkuja.
        KTS 22.5.2014 15:400 SULJE
        "Onko ihan pakko kaikkeen soopaan kansan suostua.
        Just noin me__ iranilaiset__ on aateltu ameriiikkalaisista !
        Vihon viimen mennee kaaliin tääl Pohjolaskii...:o
        KTS (Ei kirj.)23.8.2014 12:180 SULJE
        Meijän iranilaisten vallankumouskaarti oli Irakissa jo paljon


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1362
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1160
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    Aihe