Piisaa 160 ha elämiseen

ex-inssikö

Haluaisin tähän asiallisia kommentteja tietäviä, kiitos.

Meillä on noin 160 ha erirakenteista metsää. Vaimo on vakitöissä. Velkaa ei juurikaan. Haluaisin hypätä oravanpyörästä ja ruveta päätoimisesti Metsänhoitajaksi . Mietityttää vain että pärjäisikö sitä? Kokemuksia, kommentteja? Kiitoksia!

12

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyörästähypännyt

      Se riippuu... sijainti, kasvavat lajit ja massat?

      Korjuu- ja jalostuskalustoo sekä sääsuojaa pitäs olla valmiina, muutoin tulee ongelmia.

      Jos lasketaan 2m3/ha niin kymppi tulee "järjestelmän" tulona jos heille myyt ja jalostettuna sit kaks kymppiä vuodessa.

    • Aika_köyhää

      Keskimääräisillä luvuilla ei jatkuva tuotto riitä pariskunnan elättämiseen. Pitää ylihakata tai olla muutakin tuloa. Jos tuo 160 hehtaaria olisi kokonaan iältään lähellä päätehakkuuta, siellä voisi olla parin miljoonan arvosta puuta otettavissa. Mutta sadan vuoden ajalle jaettuna tämä antaa varsin niukan elannon.

    • Metsähemmo

      On sinulla ainakin töitä siellä metsässä, jos kerta on eri-ikäistä metsää. Pienen päätehakkuun pääset tekemään varmaan vuosittain, taikka hieman suuremman muutaman vuoden välein. Taimikonhoitoa riittää.
      Jos nostat jalostusastetta, teet kuitupuuta klapeiksi, tarvitse kalustoakin ja jonkin asteinen oravanpyörä on siinäkin tarjolla, ellet ole tarkkana.
      Minulla on hieman pienempi pinta-ala metsää, tuloa tulee suht' säännöllisesti, töitä riittää, silti vaimo työskentelee etätyöiden kanssa yläkerran huoneessa. Aloitin pienestä, olen ostamalla hankkinut kaikki metsäni ja rahoittanut pankkilainalla. Olen ostanut osalla päätehakkuun tuloilla aina pienen taimikkopalstan lisäksi. Juuri nyt tein metsääni 1,8ha päätehakkuun ja ostin lisää 6,5ha metsätilan, jossa on pelkkä metsäpohja. Taimikon perustamista ja raivaussahalla hommia tiedossa taas reilulle 8ha:lle. Mikään rahasampo tämä metsä ei ole, mutta onhan mukavaa ja terveellistä puuhastelua, tuloakin tulee hieman.

      • mitäkummaa

        Lähteen Erkin oppien mukaan taimokonhoitoa eikä muitakaan metsänhoitotöitä tarvitse tehdä eri-ikäis eli jatkuvan kasvatuksen metsissä. Eli ei siellä kyllä oikein taida työllistyä.

        Vai eikö Erkin opit pidäkkään enää paikkaansa?


      • Metsähemmo
        mitäkummaa kirjoitti:

        Lähteen Erkin oppien mukaan taimokonhoitoa eikä muitakaan metsänhoitotöitä tarvitse tehdä eri-ikäis eli jatkuvan kasvatuksen metsissä. Eli ei siellä kyllä oikein taida työllistyä.

        Vai eikö Erkin opit pidäkkään enää paikkaansa?

        Voihan sitä joku niitäkin oppeja noudattaa. Minä kuitenkin toteutan Osaran oppeja, joita metsänhoitaja Routio aikoinaan opetti.


      • erkkiauta
        Metsähemmo kirjoitti:

        Voihan sitä joku niitäkin oppeja noudattaa. Minä kuitenkin toteutan Osaran oppeja, joita metsänhoitaja Routio aikoinaan opetti.

        paljonko vedät avohakkuulla per vuosi jos vaikka 10 ha ni 50 vuue mukaan sul on sit varmaa 500 ha


    • Juuri_ja_juuri

      Metsäntutkimuslaitoksen tilastojen mukaan yksityismetsätalouden liiketulos vuosina 2013 ja 2014 oli koko maassa keskimäärin 99 euroa/ha. Länsi-Suomessa tulos oli noin 120 euroa/ha, Itä-Suomessa noin 150 euroa/ha ja Pohjois-Suomessa noin 30 euroa/ha.

      Liiketuloksesta pitää vielä vähentää verotuksen vaikutus eli noin 30%.

      Keskustelun aloittajalla on 160 ha eri-ikäisiä metsiä. Jos metsät eivät ole huonoimmalla kasvualueella eli Pohjois-Suomessa, hänen pitäisi saada vuosittain nettotuloja verojen jälkeen 10000-20000 euroa. Se riittää niukkaan elantoon. Vaimon ei silti kannata lopettaa vakityötään.

    • laakee_aakee

      Osaran menetelmä on että lyödään kaikki nurin kerralla.
      Pojanpoika saa sitten eläkeläisenä tuloja metsästä.

    • työtäriittää

      - jos kenttäsahan laitat siihen , niin kyllä sitten ,mutta siihen täytyy sijottaa ja tietysti pilkemaster.

      • Juuhantalo

        Toi on ihan outo laite mulle mutta vannesaha olis kans hyvä hankinta, tuppilaudalla kova menekki kysy vaikka Vanhaselta.


      • IsovaaleeLassi

        Tosi on!


    • otajalaske

      Tänä päivänä kuidun osuus on niin valtava että se syö jo katetta. Jos teet itse työt tai metsurilla pääset paremmille kannattavuuksille. Hyvä metsuri maksaa ittensä pienellä kuitumäärällään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe