Kestääkö sydän enää kuntosaliharjoittelua?

vaihtelualiikuntaan

Minulle tehtiin tammikuussa neljän suonen ohitusleikkaus.
Olen toipunut hyvin vaikka olen vielä sairauslomalla.
Lenkkeillä jaksan jopa 10 km mutta kun aloin taas kuntosaliharjoittelun tässä kuussa, kuntoni romahti.

En ole tehnyt mitenkään raskasta treeniä. Olen ajanut vähän kuntopyörällä, soutanut ja tehnyt laitteilla yhden sarjan pienillä painoilla.
Ja lopuksi venytellyt.

Mutta seuraavana yönä joka paikkaan sattuu ja menee kaksi päivää, että kykenen lenkkeilee normaalisti.
Pitääkö nyt lopettaa kokonaan kuntosaliharjoittelua vaikka se toisi vaihtelua liikuntaan?

3

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräsmies_

      Ei tarvi. Kuntosi vaan on huono. Mutta voimaharjoittelussahan periaate on aina hidas eteneminen.

      Itselläni oli infarkti joulukuussa ja sydän pallolaajennettiin. Pieni osa sydäntä vaurioitui. Harrastin aikaisemmin voimanostoa, mutta muutamassa päivässä sairaalassa kunto meni täysin. Vaihdoin päälajin lenkkeilyyn. Nyt olen juossut 3-5km lenkkejä muutamia kertoja viikossa ja ennätys on 9,3km/h keskinopeus. En tainnut "terveenäkään" olla paremmassa kunnossa ja nopeus tuntuisi kasvavan samalla kun maha väistämättä pienenee.

      Mutta salilla aloitin kaiken alusta. Maastavetoa en tee, koska se nostaa verenpainetta liikaa. Kyykyn jätin myös pois, koska beettasalpaajat kuristavat sydäntä ja verenkierto ei riitä niin isoon liikkeeseen kunnolla. Teen sitten tilalle yhdenjalan kyykkyjä, askelkyykkyjä ym. Penkkipunnerrus oli 140kg ennen slaagia. Pidin 3kk täystauon kohtauksesta ja sitten tein pelkällä tangolla 10 sarjoja. Siihen sitten lätkitään 2.5kg lisää per viikko. Viimeksi tuli suht ok 2x10x65kg. Pienet on painot mutta tarviiko rampana parempi ollakaan :D Suurin ongelma on huimaus ja hengästyminen. 110% lasissa ei uskalla puskea, jos lähtee taju tai repeää taas joku plakinpalanen suonessa.

      Mielestäni sinun kannattaa tehdä juuri sitä mikä tuntuu hyvältä. Jos ei tehdessä satu tai ahdista, niin treenaa samalla tavalla loppuun ja lisää ensi kerralla ihan vähän painoja. Ja toista seuraavat 30 vuotta. Jos palautuminen on hidasta, niin treenaa harvemmin. Jos tulee rytmihäiriöitä, rintakipuja ym. niin sitten menisin rasituskokeeseen lääkärille.

    • vaihtelualiikuntaan

      Hei ja kiitos vastauksestasi.
      Olenkin nyt tässä joutunut pari päivä vuodelepoon, kun voimat loppui. Mutta jatkossa aion käydä kaksi kertaa viikossa kuntosalilla ja muuten lenkkeillä.

      Minulla suurin ongelma näyttää olevan hidas palautuminen. Tuntuu, että jaksaisin vaikka kuinka nostella painoja mutta sitten olenkin monta päivää aivan sippi.
      Huomenna taas uudella innolla tai viisaampana.

      • eräsmies_

        Eipä saa olla ahne voimailuhommissa. Paras jos lopetat treenit jo puoleen väliin, vaikka kuinka jaksaisi enemmän. Ja teet uuden treenin seuraavana päivänä tai parin päivän päästä. Ideahan on rasittaa vain isoja lihaksia eikä sydäntä. Jälkimmäinen on meille toki tärkein elin, mutta sitäpä treenataa aerobisella liikunnalla. Eli ylös, ulos ja lenkille.

        Hapenottokyky/sydän treenataan aivan eri periaatteilla mitä voimantuotto. Nämä kun saa balanssiin, niin ollaan jo ammattiurheilijan ohjelmassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1699
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1584
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1298
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1217
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe