Toimeentulotuki ja hammashoito ?

Hampulipeikko

Jos käy julkisessa hammashoidossa paikkauttamassa reikiä ( 6 kpl ), niin maksaako sossu laskut ? Eikö reikien paikkaaminen ole välttämätöntä hoitoa, joka korvataan ?

18

4446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hätkjähplkthpäok

      Kannattaa laittaa toimeetulotukihakemukseen. Pitäsi myöntää tuki ellei ole pieni lasku.

      Yksityisen hammaslääkärin laskuja ei makseta, vaikka ei saisi hoitoaikaa kunnalliseen hammashoitoon.

    • SossullePataan

      Päätös korvaamisesta kannattaa hakea etukäteen. Jos yrittävät venkoilla päätöksen tekemisessä ja vaikka sanovat suullisesti että korvataan niin ei pidä uskoa koska saattaa tulla laskut takaisin merkinnällä ei ole päätöstä asiasta. Kun hakemuksen tekee niin siihen on saatava kirjallinen päätös. Nykytrendi on sossussa se että yritetään olla tekemättä päätöstä.

    • näin__tein

      Pyydä Kustannus arvio ja vie sossuun

    • koettu-on-tämäkin

      Ei maksanut laskua vaan minun piti se maksaa je he sitten maksoivat minulle. Typerää oli ettei minulla ollut varaa maksaa monen sadan laskua, joten se meni perintätoimistoon, maksoin aina osan laskusta josta lähetin kuitin soskuun ja he maksoivat minulle ja minä maksoin uuden osan ja taas kuitti soskuun ja jne. lopulta sain maksun maksettua.

    • Petu_

      Hammashoito kuuluu toimeentulotukena korvata jos hoito on hammaslääkärin arvion mukaan tarpeellinen, ja jos hoitoon ei kunnallisella sektorilla pääse hoitotakuulain mukaisessa ajassa niin silloin sossun tulee maksaa edullisin saatavilla oleva yksityinen hoito.

      http://www.satakunta.net

      • koettu-on-tämäkin

        Niin se tuki korvaa mutta ei maksanut laskua.


      • hoitotakuuHAH

        Tampereella hammashoidossa tuo hoitotakuu toteutetaan ilmoittamalla, että hoitotakuu toteutuu. Kun viranomainen näin toteaa, niin toimeentulotukea hakiessa todetaan ettei ole tarvetta hakeutua yksityishammaslääkärille, koska kunnalliselta hammaslääkäriltä voi teoriassa saada hoitoaikoja.

        Tampereella hammashoitojonot on lähempänä 8 vuotta kuin 6 kuukautta....


      • ljjdljkdsljksdljkg
        koettu-on-tämäkin kirjoitti:

        Niin se tuki korvaa mutta ei maksanut laskua.

        joo, ei se pelkkä laskun kiikuttaminen soskuun riitä vaan sen liitteeksi pitää laittaa se kaupungin hammaslääkärin lähetekin että sosku tietää että kyseessä on hoitotakuun takia yksityiselle lähetetty hammashoito. ei se sosskukaan nyt ajatuksia osaa lukea :p


      • Turhaa_valitusta
        hoitotakuuHAH kirjoitti:

        Tampereella hammashoidossa tuo hoitotakuu toteutetaan ilmoittamalla, että hoitotakuu toteutuu. Kun viranomainen näin toteaa, niin toimeentulotukea hakiessa todetaan ettei ole tarvetta hakeutua yksityishammaslääkärille, koska kunnalliselta hammaslääkäriltä voi teoriassa saada hoitoaikoja.

        Tampereella hammashoitojonot on lähempänä 8 vuotta kuin 6 kuukautta....

        Itse olen päässyt kyllä hyvin Tampereella hammashoitoon. Viimeksikin olisin saanut kunnan kautta ajan yksityiselle samana päivänä, mutta otin seuraavan päivän ajan. Samoin Acutaan olen päässyt samana päivänä aina kipupotilaana. Hammastarkastuksiin 2 vuoden välein ja siinä välissä vielä suuhygienistille hammaskivenpoistoon. Myös juurihoitoni kunnan kautta hoidettiin yksityisellä muutama vuosi sitten. Eli en ymmärrä miten muka Tampereella ei hammashoito toimi?!?


      • koettu-on-tämäkin
        ljjdljkdsljksdljkg kirjoitti:

        joo, ei se pelkkä laskun kiikuttaminen soskuun riitä vaan sen liitteeksi pitää laittaa se kaupungin hammaslääkärin lähetekin että sosku tietää että kyseessä on hoitotakuun takia yksityiselle lähetetty hammashoito. ei se sosskukaan nyt ajatuksia osaa lukea :p

        Ihan oli kaupungin omastahoitotakuusta kyse eli korvattava hoito. Kirjoitinkin että korvaavat mutta ensin piti se lasku itse maksaa enkä kyennyt tähän koska iso lasku. Perintätoimiston kautta sain pienemmät erät maksettua jotka sitten sossu korvasi.


      • jtröklghjklöjklr
        Turhaa_valitusta kirjoitti:

        Itse olen päässyt kyllä hyvin Tampereella hammashoitoon. Viimeksikin olisin saanut kunnan kautta ajan yksityiselle samana päivänä, mutta otin seuraavan päivän ajan. Samoin Acutaan olen päässyt samana päivänä aina kipupotilaana. Hammastarkastuksiin 2 vuoden välein ja siinä välissä vielä suuhygienistille hammaskivenpoistoon. Myös juurihoitoni kunnan kautta hoidettiin yksityisellä muutama vuosi sitten. Eli en ymmärrä miten muka Tampereella ei hammashoito toimi?!?

        Ja kertositko vielä suhteesi, jolla sait hoitoajan?

        Tampereella ei pääse hammastarkastuksiin 2. vuoden välein. Kuka ihme kehtaa suoltaa tuollaista paskaa. Edes koululaisten hampaita ei tarkasteta riittävän usein. Asukkaita suhteessa kunnallisten hammaslääkärien määrään on aivan liian vähän.


      • koettu-on-tämäkin
        jtröklghjklöjklr kirjoitti:

        Ja kertositko vielä suhteesi, jolla sait hoitoajan?

        Tampereella ei pääse hammastarkastuksiin 2. vuoden välein. Kuka ihme kehtaa suoltaa tuollaista paskaa. Edes koululaisten hampaita ei tarkasteta riittävän usein. Asukkaita suhteessa kunnallisten hammaslääkärien määrään on aivan liian vähän.

        Ihan samalla lailla minäkin olen Tampereella päässyt hoitoihin. Ja päässyt olen tarkastukseenkin lyhyemmällä välillä. Nyt jos tulee jotakin niin vain soitan hammaslääkärilleni ja saan samantien ajan. Yksityiseltä, jonka kanssa Tampereella on sopimus.


    • 89789798789978

      Jos sinulla on myönteinen toimeentulotukipäätös laskun eräpäivän ajalle niin voit viedä laskut suoraan sossuun ja ne maksaa ne sieltä.

      Jos taas et ole ikinä mitään hakemusta sossuun edes jättänyt niin ei ne niitä laskujasi ihan noin vain sieltä maksa vaan sinun pitää jättää sinne toimeentulotukihakemus tarvittavine liitteineen ja sitten jos sinulle syntyy toimeentulotuen vajetta niin sossu korvaa ne laskut.

      • koettu-on-tämäkin

        Ei vain mennyt näin, vaativat minun ensin maksamaan laskun jonka jälkeen vasta korvasivat sen. Maksaa suoraan eivät suostuneet. Ja ihan on tukipäätös ollut voimassa ja on edelleen.


      • KuntakohtaisiaJuttuja
        koettu-on-tämäkin kirjoitti:

        Ei vain mennyt näin, vaativat minun ensin maksamaan laskun jonka jälkeen vasta korvasivat sen. Maksaa suoraan eivät suostuneet. Ja ihan on tukipäätös ollut voimassa ja on edelleen.

        Tämä käytäntö on monessa kunnassa, lisäksi tuo lasku huomioidaan vain eräpäivän osoittaman kuukauden laskelmaan, eli jos vaikka maksat kuun lopussa erääntyvän seuraavan kuun alussa, sitä ei lasketa sinne seuraavalle kuukaudelle.


    • HeilHitler88

      Maksaa!

    • Petu_

      Sossu ei voi vaatia, että lasku on maksettu jotta siihen myönnettäisiin tt-tukea!
      Tampereesta tiedän sen verran, että siellä kyllä saa maksusitoumuksen yksityiselle jos kunnalliselta puolelta ei aikaa löydy, mutta ei kenelle tahansa. Viimeksi asiakkaani piti mennä kekustasta Hervantaan hammaslääkäriin, mutta hän ei pitänyt sitä pahana koska pääsi parissa päivässä akuuttiajalle yksityiselle.

      • koettu-on-tämäkin

        Näin vain Tampereella toimittiin kohdallani, maksusitoumuksen todellakin saa mutta silti jää maksettavaksi hoidosta julkisen puolen hinnat eli ei kyseessä ns. oikea maksusitoumus vaan osan siitä hoidosta korvaavat, tälläinen oli omalla kohdallani kyseessä. Lopun vaativat itse ensin maksamaan ja sitten vasta suostuivat sen korvaamaan. Monta kuukautta siinä pelleilyssä meni mutta minkäs teit? Mielestäni täysin naurettavaa touhua heidän puoleltaan ja todellista kyykyttämistä kun joutuu toimimaan perintätoimiston kautta sitten noin.
        Mikä hassua niin kuntoutuslaskun he suostuivat maksamaan minulle ensin tilille josta toimitin kuitin maksettuani sen. Eli käytännössä saatuani laskun, lähetin sen sossuun josta he maksoivat sen summan tililleni ja lähettivät laskun takaisin minulle, maksoin sen ja lähetin kuitin heille ja tämä toistui kuukaudesta toiseen, eivät suostuneet maksusitoumusta antamaan kuntoutukseen eivätkä suostuneet laskua suoraan maksamaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe