Lammi - Kivitalojen tilanne näyttää huonolta

RakentajaTurku

Lammilla menee kuulemma huonosti. Liikevaihto tippunut kolmanneksen, ihmisiä irtisanottu ja tulos pahasti miinuksella. Pahoja maksuvaikeuksia ja tuntuu että monen kohdalla luotto koko valuharkkosysteemiin on koetuksella. Tutun mestarin mukaan Lammi on perinteisesti myynyt vain valumuotit ja sysännyt vastuut muuttuvista kuluista, kuten suunnitteluista, teräksistä, betoneista, urakoinnista yms. asiakkaalle/projektin vetäjälle. Pitääkö paikkansa, en tiedä?

Hyvinhän homma on tuotteistettu ja saatu rakentajat luulemaan suurempia, mutta enää ei näytä ainakaan taloudellisesti toimivan tuo konsepti.

Nyt olisi tässä pari toimijaa viivalla ja näyttää siltä Lammi tippuu pelistä. Mikä on tilanne Lakalla... tietääkö kukaan. Heillähän on lähes sama konsepti, hieman suppeampi harkkovalikoima, mutta kuitenkin. Pitäisiköhän siirtyä kokonaan muihin vaihtoehtoihin kuin noihin valuharkkoihin. EPS-muottiharkkotoimijat... älkää vaivautuko markkinoimaan itseänne. Olen rakentamassa kivitaloa ja lupa pitäisi saada kesän aikana sisään

45

1933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RaneJKYLÄ

      Älä nyt ainakaan Lankaan, eli Lakkaan mene... hyvä mies. Kaikille yrityksille tulee vankan nousun jälkeen huonompi/huono vuosi. Eikä tuo Lammin tilanne nyt niin huono ole kuin luvut antavat ymmärtää. Kaikilla alan toimijoilla menee huonosti, mutta kyllä tästä vielä noustaan kunhan tuo porvarihallitus saa yhteiskuntavelvoitteet ajettua läpi ammattiyhdistysliikkeillä ja puututtua valitusmenettelyihin rakennusten lupakäsittelyssä.

      Jos haluaa varman päälle ottaa, niin sitten ottaa vuorotteluvapaan. Latoo esimerkiksi umpiharkkoja muutaman kuukauden ja tilaa timpuriporukan väsäämään katon ja katteen. Sitten väsää itse loput (paitsi tietysti tekniikan). Näin tulee hyvä ja suht kustannustehokas (tai ainakin itse tehty) kivitalo. Tähän konseptiin ei tosin nuo valuharkot sovi lainkaan, mutta lecaharkolla tai sipolla onnistuu mainiosti.

      • Odotellaan

        Kokoomuslaisethan itse ovat tämän tunaroineet kun ovat sossujen juoksupoikana olleet. Eikä hyvälle näytä nytkään: rahamisteriksi valittu kaveri joka kirjoittanut lyhyestä matematiikasta A:n. Tarkoittaa suomennettuna helvetin tyhmä. Kivitalon rakentamisessa ei ole järjen hiventäkään tällä hetkellä. Tontti rakentaminen= kalliimpi kuin jälleenmyyntiarvo.


      • huvävshuono

        Jos haluaa ostaa vain kasan rakennustarvikkeita ja ongelmia, tilaa Lammin. Muussa tapauksessa tekee järkevästi ja ostaa valmiimman paketin jossa on edes suunnittelu ja asennus mukana.


      • eipliis

        Jep jep... Ainiinku minkä? Jonkun Jämerän vai?


      • varttiryssienviritys
        huvävshuono kirjoitti:

        Jos haluaa ostaa vain kasan rakennustarvikkeita ja ongelmia, tilaa Lammin. Muussa tapauksessa tekee järkevästi ja ostaa valmiimman paketin jossa on edes suunnittelu ja asennus mukana.

        Tarkoitatko varttiryssien jämerää? Mitäs sitten kun Putin valtaa neljässä tunnissa koko Baltian? Meneekö tehdas kiinni, tuleeko tavaraa? No ei sitä tule nytkään kuin muutama rekallinen vuodessa. Kovin on marginaalituote toi haporex. Se on sellainen köyhänmiehen kivitalo, saa halkeilut kaupanpäälle.


      • Surkeaa

        Jaha... Yllä Lammin perehdytyskäsikirjan referointia kilpailijoiden tuotteista. Tuo lienee yksi syy Lammin taloudelliseen ja ilmeisesti toiminnalliseenkin ahdinkoon.


    • evvklammi

      Omaan ylpeyteensä ovat langenneet. Oltu niin herraa ja hidalgoa... Mainostoimisto ollut ainoa taitava tuossa konseptissa. Yhtään en ihmettele noin hullun tuotteen, kuin paikallaan valetun betonipunkkerin myymistä jollekin kodiksi.

    • BauHerr

      Lammista en tiedä mitään muuta kuin älyttömät hinnat. En ole koskaan päässyt tarjousvaihetta pidemmälle. Lammi paketoi omat ja muiden tuotteen sellaisella katteella, että ainakaan minä en osta. Lammin tarjouksia on sitten muulla tavalla rakennetuissa kivitaloissa hauska lukea. Tuntee itsensä mestarisäästäjäksi.

      Pelkkiä harkkojakin voi kuulema ostaa, mutta se edellyttää varsin pitkää vääntöä. Lyhytpinnisena ja äkkipikaisena en ole siinä onnistunut.

    • TJTre

      Valheita valheita vaan. Epäilemättä kilpailijoiden mustamaalausyritys Lammia kohtaan. Aivan hienosti menee Lammilla ja varakkaat, korkeastikoukutetut rakentajat kyllä osaavat todelliset taustat yrityksestä selvittää muualta kuin tältä palstalta.

      • sussiunakkoot

        Olkoon nyt kuka vaan kirjoittanut aloituksen, niin totta joka sana. Tilinpäätöstiedot on julkaistu mm. Kauppalehdessä 21.5 ja sieltä voi kaydä katsomassa miten hyvin Lammilla menee noin niinku taloudellisessa mielessä. Tuotteenhan me jo tunnemme... Susi jo syntyessään


    • lammirules

      Vakavaraisuus on Lammilla erinomainen.

      • BauHerr

        Kauppalehti kuitenkin kirjoitti seuraavaa: "Tappiollisen tuloksen myötä Lammi-Kivitalot Oy:n vakavaraisuus on painunut omavaraisuusasteella mitattuna heikoksi."


      • mennyttätalvea

        No jos liikevaihto tippuu yli 30% niin vaikea sitä on korjata... Lammilla on paha alamäki ja tuskin tuolla konseptilla nousua tiedossa. Muut jo kohta ajaneet ohi


      • faktattiskiin
        mennyttätalvea kirjoitti:

        No jos liikevaihto tippuu yli 30% niin vaikea sitä on korjata... Lammilla on paha alamäki ja tuskin tuolla konseptilla nousua tiedossa. Muut jo kohta ajaneet ohi

        Lammi on alan suurin kusettaja mitä tulee brändimielikuvan ja oikean tuotteen suhteen... Antavat kuvan, että suunnittelisivat ja rakentaisivat kivitaloja. P-marjat. Yhtään suunnittelutilausta tai -laskua asiakas maksa Lammille, vaan suoraan suunnittelijalle... Sama koskee urakointia. Asiakas tekee itse sopimuksen urakoitsijalle, joka vastaa lopputuloksesta ja esim. Takuista.. Näinhän toki Lammin brändi pysyy "kauniina" kun kaikki reklamaatiot voi painaa villaisella ja syyttää tätä suunnittelijaa tai urakoitsijaa jonka kanssa ASIAKAS on tehnyt sopimuksen, eivät he.

        Suuren luokan kusetus koko Lammi siis ja onneksi ihmiset ovat ymmärtäneet tämän ja ostavat sieltä mistä saa aidosti palvelua ja vastuunkantoa.


      • 30-4
        faktattiskiin kirjoitti:

        Lammi on alan suurin kusettaja mitä tulee brändimielikuvan ja oikean tuotteen suhteen... Antavat kuvan, että suunnittelisivat ja rakentaisivat kivitaloja. P-marjat. Yhtään suunnittelutilausta tai -laskua asiakas maksa Lammille, vaan suoraan suunnittelijalle... Sama koskee urakointia. Asiakas tekee itse sopimuksen urakoitsijalle, joka vastaa lopputuloksesta ja esim. Takuista.. Näinhän toki Lammin brändi pysyy "kauniina" kun kaikki reklamaatiot voi painaa villaisella ja syyttää tätä suunnittelijaa tai urakoitsijaa jonka kanssa ASIAKAS on tehnyt sopimuksen, eivät he.

        Suuren luokan kusetus koko Lammi siis ja onneksi ihmiset ovat ymmärtäneet tämän ja ostavat sieltä mistä saa aidosti palvelua ja vastuunkantoa.

        Pitää paikkansa. Ensin valehtelevat todellisen betonimenekin ja sitten antava väärän arvion betonikustannuksista. Minulle sanoivat, että betonikuutio maksaa n. 170€. Todelliseksi hinnaksi tuli rahteineen ja pumpattuna 230€ kuutiolta. Meni heti 6000€ fituiks koko homma eikä naurattanut. Nyt en saa taloa myytyä kun rakentamiseen meni satku enemmän kuin tästä parhaimmillaan on tarjottu... Juuri se satku enemmän meni myös rakentamiseen siitä, mitä budjetoitiin. Ikinä en kyllä suosittele Lammia kenellekään.


      • AjatteleeErkki
        faktattiskiin kirjoitti:

        Lammi on alan suurin kusettaja mitä tulee brändimielikuvan ja oikean tuotteen suhteen... Antavat kuvan, että suunnittelisivat ja rakentaisivat kivitaloja. P-marjat. Yhtään suunnittelutilausta tai -laskua asiakas maksa Lammille, vaan suoraan suunnittelijalle... Sama koskee urakointia. Asiakas tekee itse sopimuksen urakoitsijalle, joka vastaa lopputuloksesta ja esim. Takuista.. Näinhän toki Lammin brändi pysyy "kauniina" kun kaikki reklamaatiot voi painaa villaisella ja syyttää tätä suunnittelijaa tai urakoitsijaa jonka kanssa ASIAKAS on tehnyt sopimuksen, eivät he.

        Suuren luokan kusetus koko Lammi siis ja onneksi ihmiset ovat ymmärtäneet tämän ja ostavat sieltä mistä saa aidosti palvelua ja vastuunkantoa.

        Mikäli edullisesti halutaan rakentaa, niin sitä parempi, mitä vähemmän tarvikkeita kierrätetään talopakettikauppiaan kautta. Talopaketteja myydään ainoastaan rahankiilto silmissä, välistä vetäen. Avaimet käteen kivitalot tulevat tosiaan niin kalliiksi, että rahat ei riitä. Välistä vetää verottaja ja talopaketin kokoaja liikaa.
        Esim. 600 000 € talopaketti avaimet käteen, niin alvia jo 120 000 €. Talopakettikauppiaalle 80 000 €, sitten työläisten veroja noin 100 000 €. Vielä muita veroluonteisia maksuja ja veroja till : Sähköveroa, jäteveroa, vakuutusveroa ja hetken päästä kiinteistöveroa.
        Suomesta on tehty yhteiskunnan veroparatiisi, Sipilällä riittää melkoisesti töitä, koska tätä verotuksen tarvetta on vielä katettu velalla jo vuosia.
        Ei sinänsä ole ihme, että työn laatu on huono, kun rakennusalan työntekijä joutuu hommiin siivoojan palkkatasolla ja silti maksaa hunajaa. Moni viisas hyvin koulutettu opettaja ei sitten ymmärrä edes mikä on palkan ja firman velotuksen ero, itkua riittää ja raippaa rakennusmiehelle.


    • vääräkonsepti

      Syy on toimintamallissa. Nykyaikaiset kivitaloja ostavat ihmiset haluavat aidosti ostaa hieman suurempia toimituskokonaisuuksia kuin pelkkää kivikasaa. Lammilta ei voi ostaa suunnitteluja tai urakkaa... Pelkkiä materiaaleja. Se ei vaan enää riitä. Jonkun täytyy jakaa vastuuta rakennuttajan kanssa. Vähintään runkonvesikattoon pitää jo nykyään saada yhdeltä toimijalta. Tekniikan, pinnoitukset ja maatyöt voi sitten hoitaa omina kokonaisuuksinaan.

      Ihmisillä on joku ihmeellinen harhaluulo, että pilkkomalla ja kilpailuttamalla selviää paremmin/ edullisemmin... Kumpikaan ei oikeasti pidä paikkansa, sillä yksinkertaisesti säätäminen ja virheet ovat ne jotka maksavat ja tuottavat lisätyötä tai ainakin päällekkäistä työtä. Se, että kivitaloja saisi jatkossa täysin muuttovalmiina pakettina, ei taida tulla onnistumaan muuten kuin paikallisesti, mutta säältä suojaan toimitus pitäisi kyllä jo monelta onnistua... Lammilta ei taida tullakaan enää onnistumaan, sillä urakoinnin johtaminen ja valvont vaatii kokemusta ja osaamista.

      • Höpöhöpön

        Ja tällä mallilla jota tarjoat tekee: rock, te, jämerä jne. Todella vakuuttavaa, todella


      • suhmureilleterkut

        Puutalot on jo pitkään tehty lähes valmiiksi, eikä kukaan puutalotoimija taida enää juuri myydä runkopaketteja... Muuttovalmista, avaimetkäteen, levyvalmista, viittä vaille valmista yms. siellä myydään. Juurikin näiden Lammien takia kivitalot laahaavat puutaloja perässä. Niiden toimijoiden, joilla on rahkeita, tulisi ehdottomasti pyrkiä toimittamaan isompia kokonaisuuksia asiakkaille, mutta kun halua ei ole... Syykin on selvä. Lammin tyyliset kivitalotoimijat haluavat pestä kätensä vastuista ja toimittaa vain materiaalia. Suunnittelijat vain suunnittelevat ja urakoitsija (mies ja hiace) eivät paljoa vastuista välitä. Jos tulee kiperä paikka, vaihtavat vaan y-tunnusta ja siinä menee pienen rakennuttajan 10 vuoden virhevastuu pöntöstä alas... Eli vastuun pakoilusta on kyse, nokkela konsepti tosin, pointsit siitä.... Ei vaan näytä enää toimivan. Ne toimijat, jotka uskaltavat ottaa isomman vastuun rakentajan projektin onnistumisesta, tulevat kivitalomarkkinoilla jyräämään nämä materiaalisuhmurit tulevaisuudessa


      • Rahatmenikreikkaan
        suhmureilleterkut kirjoitti:

        Puutalot on jo pitkään tehty lähes valmiiksi, eikä kukaan puutalotoimija taida enää juuri myydä runkopaketteja... Muuttovalmista, avaimetkäteen, levyvalmista, viittä vaille valmista yms. siellä myydään. Juurikin näiden Lammien takia kivitalot laahaavat puutaloja perässä. Niiden toimijoiden, joilla on rahkeita, tulisi ehdottomasti pyrkiä toimittamaan isompia kokonaisuuksia asiakkaille, mutta kun halua ei ole... Syykin on selvä. Lammin tyyliset kivitalotoimijat haluavat pestä kätensä vastuista ja toimittaa vain materiaalia. Suunnittelijat vain suunnittelevat ja urakoitsija (mies ja hiace) eivät paljoa vastuista välitä. Jos tulee kiperä paikka, vaihtavat vaan y-tunnusta ja siinä menee pienen rakennuttajan 10 vuoden virhevastuu pöntöstä alas... Eli vastuun pakoilusta on kyse, nokkela konsepti tosin, pointsit siitä.... Ei vaan näytä enää toimivan. Ne toimijat, jotka uskaltavat ottaa isomman vastuun rakentajan projektin onnistumisesta, tulevat kivitalomarkkinoilla jyräämään nämä materiaalisuhmurit tulevaisuudessa

        Rahasta se on kiinni. Suomi on liian köyhä maa kivitalojen avaimetkäteen rakentamiseen.


    • RakennaItse

      En ymmärrä miksi kukaan ostaa kivitalopakettia. Sama kuin kysyisi lähimmästä rautakaupasta, että myytkö osat tupla hintaan, jos ostan kaikki kerralla ja lupaan ostaa aivan kaiken täältä.

      Ensin tontti, sitten pohjapiirros itse mitä haluaa, sitten palkkaat suunnittelijan ja annat sille pohjapiirrustuksesi, ja sitten osat sieltä mistä saat halvimmalla. Mahdollisimman paljon töitä itse, siinä säästää eniten.

      • ostapaketti

        Ja näin ottaa itse kaikki vastuut ja riskit. Mitä jos ei osaa tai halua tehdä noita asioita itse?? Tähän jälkimmäiseen porukkaan kuuluu 95% omakotitalorakentajista. Heidänkö pitää sitten tilata puutalo kun kivitaloa ei helpommin saa?

        Juuri edellisen kommentoijan viestistä johtuvasta syystä Lammillakin menee niin huonosti. Talopaketissa on kyse palvelusta josta paketoijalle maksetaan palkkio... Ja tiedoksi, että tuo palkkio on varmasti oikean suuruinen suhteessa työmäärään.


      • Limsapullo
        ostapaketti kirjoitti:

        Ja näin ottaa itse kaikki vastuut ja riskit. Mitä jos ei osaa tai halua tehdä noita asioita itse?? Tähän jälkimmäiseen porukkaan kuuluu 95% omakotitalorakentajista. Heidänkö pitää sitten tilata puutalo kun kivitaloa ei helpommin saa?

        Juuri edellisen kommentoijan viestistä johtuvasta syystä Lammillakin menee niin huonosti. Talopaketissa on kyse palvelusta josta paketoijalle maksetaan palkkio... Ja tiedoksi, että tuo palkkio on varmasti oikean suuruinen suhteessa työmäärään.

        Ottaa asiantuntijaksi vaikka rakennusinssin tai tekniikantohtorin. Voi kylläkin saada virityksen.......


      • Huijariinssi
        Limsapullo kirjoitti:

        Ottaa asiantuntijaksi vaikka rakennusinssin tai tekniikantohtorin. Voi kylläkin saada virityksen.......

        Ja valvoja Raksystemsiltä.


      • konkari67

        Ja se "asiantuntija" sitten on ilmainen vai? Kokemuksesta tekevät tuntitöillä hirvittävän tilin ja lisäksi vetävät "kavereittensa" kautta välistä materiaaleista.

        Minä ottaisin tekemään kivitalon jonkun rakennusliikkeen, joka hankkii suunnitelmat, rakennustarvikkeet ja hoitaa runkourakan. Itse hankkisin mestarin, maaurakoitsijan, tekniikan toteuttajan sekä pinnoitusurakoitsijan ja kalustajan. Loput vääntelisin itse ( eli lähinnä tavaran roudausta ja siivousta)... Niin ja pääsuunnittelija on heti ensimmäinen hankinta.


      • aikapaljonkokenut
        konkari67 kirjoitti:

        Ja se "asiantuntija" sitten on ilmainen vai? Kokemuksesta tekevät tuntitöillä hirvittävän tilin ja lisäksi vetävät "kavereittensa" kautta välistä materiaaleista.

        Minä ottaisin tekemään kivitalon jonkun rakennusliikkeen, joka hankkii suunnitelmat, rakennustarvikkeet ja hoitaa runkourakan. Itse hankkisin mestarin, maaurakoitsijan, tekniikan toteuttajan sekä pinnoitusurakoitsijan ja kalustajan. Loput vääntelisin itse ( eli lähinnä tavaran roudausta ja siivousta)... Niin ja pääsuunnittelija on heti ensimmäinen hankinta.

        Tuo kuvailemasi rakennusliike on sama asia kuin talopakettimyyjä joka ottaa katteen/palkkion tuosta duunista. Jos et osaa itse hoitaa projektiasi (määrälaskenta, logistiikka, aikataulutus, laadunvalvonta) niin sittenhän sinun pitää tilata se palveluna... Ja maksaa siitä rakennusliikkeelle/talopakettitoimijalle... Äläkä luule että tuo työ tulee ilmaiseksi kaupan päälle. Ilmaista työtä ei ole!


      • BauHerr

        Juuri näin. Kyllä minä aina silloin tällöin kilpailutan noita pakettifirmoja. Itse tekemiseksi/teettämiseksi se sitten menee. Kyllä Lammikivistä edullisen talon saa, jos onnistuu ostamaan pelkkiä kiviä ja tietää, miten taloja rakennetaan.

        Jos ei osaa, niin Oikotieltä löytyy valmiita taloja.


        Rakennuttaminen on sellaista puuhaa, johon ei pidä lähteä, jos ei tarvittaessa osaa kaikkia tai lähes kaikkia työvaiheita. Tumpelon on paras ostaa valmista.


      • lamapuree
        BauHerr kirjoitti:

        Juuri näin. Kyllä minä aina silloin tällöin kilpailutan noita pakettifirmoja. Itse tekemiseksi/teettämiseksi se sitten menee. Kyllä Lammikivistä edullisen talon saa, jos onnistuu ostamaan pelkkiä kiviä ja tietää, miten taloja rakennetaan.

        Jos ei osaa, niin Oikotieltä löytyy valmiita taloja.


        Rakennuttaminen on sellaista puuhaa, johon ei pidä lähteä, jos ei tarvittaessa osaa kaikkia tai lähes kaikkia työvaiheita. Tumpelon on paras ostaa valmista.

        Tällä hetkellä valmiin kivitalon saa ostettua halvemmalla kuin tontti rakennuskustannukset. Eli taloudellisessa mielessä kannattaa unohtaa rakentaminen.


      • putkiaivoille

        Riippuu siitä miksi on rakennuttamassa taloa. Onko tekemässä sitä investointimielessä ja suuria voittoja toivoen, vai siksi, että haluaa omanlaisensa asunnon itse valitsemaltaan paikalta.


      • BauHerr
        putkiaivoille kirjoitti:

        Riippuu siitä miksi on rakennuttamassa taloa. Onko tekemässä sitä investointimielessä ja suuria voittoja toivoen, vai siksi, että haluaa omanlaisensa asunnon itse valitsemaltaan paikalta.

        "Omanlainen asunto itse valitsemaltaan paikalta".

        1) Mitä erikoisempi rakennus, sitä hankalampaa sen myyminen on sinulle/perikunnallesi.

        2) Tarpeet vaihtuvat: rakennat pienperheelle, saat lisää lapsia, lapset muuttavat pois, puoliso kuolee, mutta talo senkun on ja möllöttää. Joten: ei kannata tehdä mitää vain yhteen elämäntilanteeseen sopivaa.

        3) Rakennusvalvonta ja normit päättävät talostasi lähes kaiken. Tarvitset pääsuunnittelijan vain piirtämään ne pakolliset pyörätuoliympyrät. Itse rakentamalla ei pääse päättämään vielä mistään, pitää olla kaupungin/kunnan lupa-arkkitehti, jos haluaa ajaa omia näkemyksiään. Lupa-arkkitehdin ei tarvitse edes noudattaa lakeja, kuten voin valokuvin osoittaa, mikäli jotakuta kiinnostaa.

        Caveat: Suomessa ei ole korruptiota (ja tämähän ei sitten liity mitenkään edellä esitettyyn).

        4) Jos haluaa itse valita tontin, niin on syytä asua muualla kuin pääkaupunkiseudulla.


      • Bauidiot
        BauHerr kirjoitti:

        "Omanlainen asunto itse valitsemaltaan paikalta".

        1) Mitä erikoisempi rakennus, sitä hankalampaa sen myyminen on sinulle/perikunnallesi.

        2) Tarpeet vaihtuvat: rakennat pienperheelle, saat lisää lapsia, lapset muuttavat pois, puoliso kuolee, mutta talo senkun on ja möllöttää. Joten: ei kannata tehdä mitää vain yhteen elämäntilanteeseen sopivaa.

        3) Rakennusvalvonta ja normit päättävät talostasi lähes kaiken. Tarvitset pääsuunnittelijan vain piirtämään ne pakolliset pyörätuoliympyrät. Itse rakentamalla ei pääse päättämään vielä mistään, pitää olla kaupungin/kunnan lupa-arkkitehti, jos haluaa ajaa omia näkemyksiään. Lupa-arkkitehdin ei tarvitse edes noudattaa lakeja, kuten voin valokuvin osoittaa, mikäli jotakuta kiinnostaa.

        Caveat: Suomessa ei ole korruptiota (ja tämähän ei sitten liity mitenkään edellä esitettyyn).

        4) Jos haluaa itse valita tontin, niin on syytä asua muualla kuin pääkaupunkiseudulla.

        Miksi rakentaisit talon myyntiin??? Minä rakennan talon siksi, että asun siinä loppuelämäni, sillä minä aion asua sisätiloissa tämän elonretken. Muuttaminen on muutenkin tympeää hommaa. En myöskään ole inhorealisti kuten sinä näytät olevan. Aion elää satavuotiaaksi puolisoni kanssa lapsien muuttaessa muutan makkareita vaikka sikarihuoneiksi... mitä se sinulle kuuluu!

        Mitä säädöksiin ja virkamiehiin tulee, niin kyllä voi rakentaa juuri sellaisen talon kuin haluaa, kunhan pysyy määräysten rajoissa. Siihen taas tarvitaan ammattilaista, eli taitavaa suunnittelijaa


      • Eisafalle
        Bauidiot kirjoitti:

        Miksi rakentaisit talon myyntiin??? Minä rakennan talon siksi, että asun siinä loppuelämäni, sillä minä aion asua sisätiloissa tämän elonretken. Muuttaminen on muutenkin tympeää hommaa. En myöskään ole inhorealisti kuten sinä näytät olevan. Aion elää satavuotiaaksi puolisoni kanssa lapsien muuttaessa muutan makkareita vaikka sikarihuoneiksi... mitä se sinulle kuuluu!

        Mitä säädöksiin ja virkamiehiin tulee, niin kyllä voi rakentaa juuri sellaisen talon kuin haluaa, kunhan pysyy määräysten rajoissa. Siihen taas tarvitaan ammattilaista, eli taitavaa suunnittelijaa

        Taitava suunnittelija on se kuuluisa Joku. Ei ainakaan Safan arkkitehti. Parempi kuin itse suunnittelee.


      • velattomanakivaa
        konkari67 kirjoitti:

        Ja se "asiantuntija" sitten on ilmainen vai? Kokemuksesta tekevät tuntitöillä hirvittävän tilin ja lisäksi vetävät "kavereittensa" kautta välistä materiaaleista.

        Minä ottaisin tekemään kivitalon jonkun rakennusliikkeen, joka hankkii suunnitelmat, rakennustarvikkeet ja hoitaa runkourakan. Itse hankkisin mestarin, maaurakoitsijan, tekniikan toteuttajan sekä pinnoitusurakoitsijan ja kalustajan. Loput vääntelisin itse ( eli lähinnä tavaran roudausta ja siivousta)... Niin ja pääsuunnittelija on heti ensimmäinen hankinta.

        "Minä ottaisin tekemään kivitalon jonkun rakennusliikkeen,"

        Fiksu suunnitelee ja rakentaa talonsa itse. Vain siten voi nukkua yönsä rauhassa ilman huolta reklamoinneista ja budjetin pitävyydestä.

        http://villapainajainen.blogspot.fi/

        Lammiharkko sopii hyvin itserakentajalle, 4 viikossa yksin latoo ja valaa 150 m2 2krs talon, mukana myös ontelolaattojen asennus välipohjiin. Parissa kuukaudessa talokaivannon tekemisestä talo on vesikattovalmis, viimestely vie vuoden.

        Lammiseinä on erittäin hyvä, eristää hyvin ja pysyy myös viileänä ilman erillistä jäähdytystä. Painavien kohteiden kiiinnitys sujuu nopeasti ja helposti kiilapulteilla. Rappaus pysyy hyvin ja on huoltovapaa.


      • huumormiehiä
        velattomanakivaa kirjoitti:

        "Minä ottaisin tekemään kivitalon jonkun rakennusliikkeen,"

        Fiksu suunnitelee ja rakentaa talonsa itse. Vain siten voi nukkua yönsä rauhassa ilman huolta reklamoinneista ja budjetin pitävyydestä.

        http://villapainajainen.blogspot.fi/

        Lammiharkko sopii hyvin itserakentajalle, 4 viikossa yksin latoo ja valaa 150 m2 2krs talon, mukana myös ontelolaattojen asennus välipohjiin. Parissa kuukaudessa talokaivannon tekemisestä talo on vesikattovalmis, viimestely vie vuoden.

        Lammiseinä on erittäin hyvä, eristää hyvin ja pysyy myös viileänä ilman erillistä jäähdytystä. Painavien kohteiden kiiinnitys sujuu nopeasti ja helposti kiilapulteilla. Rappaus pysyy hyvin ja on huoltovapaa.

        Jepjep... Päivän kevennys :-)


      • juntille

        "Jepjep... Päivän kevennys :-)"

        Olipa tieteellinen vasta-argumentti, joten fiksu suunnitelee ja rakentaa talonsa itse.


      • enteeitse
        juntille kirjoitti:

        "Jepjep... Päivän kevennys :-)"

        Olipa tieteellinen vasta-argumentti, joten fiksu suunnitelee ja rakentaa talonsa itse.

        Jos osaa ja viitsii... Tai on muuten vaan köyhä, niin rakentaa itse. Jos tienaa 5000 € kuussa päivätyökseen, niin tilaa muut tekemään... Mutta ei Lammilta jos on vielä fiksu.


      • juntille

        " Jos tienaa 5000 € kuussa päivätyökseen, niin tilaa muut tekemään... Mutta ei Lammilta jos on vielä fiksu."

        Suomessa rakennusala on villiä, joten monelta harmilta ja vaivalta säästyy, jos rakentaa itse vaikka olisi kuinka paljon rahaa. Pientalon rakennusprojekti on vain 3600 tuntia, jättää sohvalla löhöämisen pois niin joka päivä on 4 tuntia aikaa rakentaa vaikka olisi palkkatyössä 8-16.

        "mutta ei Lammilta jos on vielä fiksu."

        Fiksu sentään ymmärtää, että Lammi on harkkomyyjä ja talopaketteja kannattaa katsella puutalopuolelta.


    • voivoi

      Suomessa ei muuta olekaan kuin huonoja talopaketteja! Huippu on se että joku yrittää myydä jotain "ruotsi"taloa kun on ensin itse ostanut sen homemökin kuplahinnalla ja taas pitäisi saada kipsilevystä isompi hinta...ei kukaan osta taloa missä sisäseinät on nyrkillä rikottavat.

    • AjatteleeErkki

      Kyllä se myyntihinta yleensä paljastaa talon laadun. Parakkia kun verrataan linnaan, niin ei ole sama asia.
      Rungon kustannus on talonrakentamisessa niin pieni osuus, että aina kannattaa valaa betonista, perustus ja koko talo.
      Sisustus se on , joka maksaa, käytetty tekniikka ja nykyisin jopa rakennuttamiskustannuksetkin.
      Uusi on aina uusi, niin kuin autoissakin, mutta vanhan voi saada edullisemminkin.
      Viimeisen päälle hyvän kun haluaa on tehtävä itse ainakin valvonta, palkatut liian usein teoreetikkoja, jotka eivät käsiään likaista ja laskutuksen osaavat.
      Talopaketti kauppa on suuresti rikastuttanut Lestadiolais seurakuntia, kymmenyksineen, kiitos Suomen kansa.

      • Sipulanjussi

        Pyöriikö lestat kivitalobisneksessäkin?


      • voiptokkiinsa

        Onko Lammi lestojen firma... Ei perskuta. Ilimankos


    • rakentaja6

      Yhden lammitalon olen muurannut. Oli mielestäni suuritöinen. Isännän kanssa oltiin samoilla lin joilla; kalliiksi tulee. Onhan se vahva, liki pommisuoja. Ostaessa ei moni arvaa mitä joutuu tekemään.

      • fdsfsadf

        "Yhden lammitalon olen muurannut"

        Lammiseinää ei muurata vaan valetaan.

        "Oli mielestäni suuritöinen."

        Jos ei pari viikkoa jaksa 20kg harkkoja nostella, kannattaa asua kolhooseissa. Paljon enemmän työtä on muuraattavilla harkoilla ja puutalon rakentamisessa pitkästä.


      • Lammiaollapitää
        fdsfsadf kirjoitti:

        "Yhden lammitalon olen muurannut"

        Lammiseinää ei muurata vaan valetaan.

        "Oli mielestäni suuritöinen."

        Jos ei pari viikkoa jaksa 20kg harkkoja nostella, kannattaa asua kolhooseissa. Paljon enemmän työtä on muuraattavilla harkoilla ja puutalon rakentamisessa pitkästä.

        Juuri näin. Itse pitää pystyä harkot nosteleen. Niin kannattaa hoitaa Lammitalon teko. Ei kannata palkata muita tekemään.


    • eikellään

      Jaa. No kelläs tällä alalla sitten hyvin menee?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1388
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      20
      1114
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe