apua tilanteeseeni...kukaan?

anybodyoutthere

Koen olevani umpikujassa.

Olen ollut useamman vuoden masentunut. Sain suoritettua koulun ja olen vuoden verran etsinyt töitä (ollut työttömänä työkkärissä.)

Olen yli 2 vuotta käynyt sairaanhoitajan juttusilla kerran viikossa aluksi ja sitten harvemmin esim 1-2 kertaa kuussa. Nyt puolisen vuotta kerran viikossa psykoterapiassa.

Lääkityksenä on tarvitaessa ahdistukseen/nukkumiseen jotain.

Kärsin masennuksesta ja ahdistuksesta eri näisistä syistä. Paljon itsetuhoisia ajatuksia ja suunnitelmia .

kaikesta pahasta olosta huolimatta, en ole ollut tai saanut sairaslomaa vaan olen etsinyt töitä (lääkäri ei suostu kirjoittamaan, ei usko kotona olemisen auttavan ja koska olen muutenkin kotona työttömänä)

Kuitenkin läheinen minulle erittäin rakas ihminen menetehtyi vajaa kuukausi sitten. Paha olo tästä syystä on ollut tosi kova. Ennestäänkin kun oli paha olla; nyt varsinkin.

Ja sain juuri työtarjouksen työkkäristä johon pääsen kyllä 99% varmuudella jos haen ( ja pakko kai hakea koska en voi ottaa karenssia koska jostain on saatava rahaa... en elä yleisellä asumistuella).

Minua ei ymmärretä klinikalla missä käyn.. eli sairaslomaa en voi saada. En kuitenkaa koe että pystyn menemään työhön...nousee pakottavat itsetuhoiset ajatukset. En tiedä mitä teen :''(


Kyse ei ole laiskuudestani mutta en vaan kykene. En tiedä miten teen. Koen olevani umpikujassa vailla ymmärrystä....

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apua_liikunnasta

      Työ auttaa monesti, kotona makaamalla et ainakaan pärjää. Jos työ ei natsaa etsi jotakin tekemistä se voi olla vaan ulkona samoilua, jokin käsityö kerho tms, pyöräily ihan mitä vaan mieluiten jonkin verran liikunnallinen. Tapaa uusia ihmisiä (tämä helpottaa myös uudessa työpaikassa aloittamista) Pääpointti on että lähdet asunnosta ulos. Toki läheisen kuolema painaa, eli anna itsellesi aikaa surra, mutta älä jää suruun vaan siirry mukaviin ajatuksiin ja siten pääset yli. Ihmisen kuolema on aina tiukka paikka ja sinulla kun on taipumusta masennukseen se on hankalampaa, mutta ei mahdotonta. Luot itse itsellesi tilan missä vain olet ja suret.

    • ERITTÄIN-HYVÄ-LÄÄKE

      Lue kirja V E Frankl "Ihmisyyden rajalla".

      Äläkä kritisoi kirjaa ennenkuin olet lukenut sen, kiitos.

    • argopiajregpeaop

      Sanoisin ennemmin, että etsi itse ratkaisusi ja älä kuuntele liikaa muita ihmisiä. Sen takia psykologit ja terapeutit aina vain kysyvät kysymyksiä, eivätkä neuvo. Jokaisen ihmisen tilanne on yksilöllinen ja ihmiset ovat erilaisia. On kaksi eri asiaa tehdä niin kuin muut neuvovat, hymyillä ja teeskennellä olevansa ok kuin oikeasti nauttia niistä asioista ja olla oikeasti ok. Muista tämä.

      Käytännön ongelmiin on paha puuttua. Paska maailma ja silleen. Rahaa on varmaan pakko jostain saada, joten teet niin kuin parhaaksi näet ja hommaat sitä rahaa jostakin. Se tuskin auttaa mitään, jos rahasi loppuvat ja elelet Hurstin lihapullilla ja koet hirveää vajaaravitsemusta.

      • Miksi-muuten

        sinun ohjeitasi pitäisi kuunnella koska saarnaat;

        "etsi itse ratkaisusi ja älä kuuntele liikaa muita ihmisiä"


    • Annetaan-Selviämistakuu

      Yritä saada asiasi vielä enemmän umpisolmuun, ihan oikeasti. Miten voisit töpeksiä oiekin kunniolla. Yritä tosissaan äläkä anna periksi, vaan yritä saada asiasi Oikein Kunnolla Umpisolmuun YRITÄ !!

      Kun olet yrittänyt n. 3-4vk, olen 95%:sti varma että olet paranbtunut. Parantumistakuu annetaan vain siinä tapauksessa että olet laittanut itsesi kunnolla likoon yrittäessäsi sotkea asioita !

    • Jennifer4p5

      Olisiko sitä työtä mahdollista aloittaa ensin muutamia tunteja viikossa? En ihmettele että pelottaa mennä kokopäiväiseksi työhän jos tuntuu ettei voimavaroja vielä ole 100%. Onko lääkärisi joka tilannettasi arvioi terveyskeskuslääkäri vai psykiatri? joskus tk lääkärit ei tunnista täysin mt potilaan tilaa. Siis taustalla voi ollan niin paljon käsittelemättömiä asioita jotka pitää ensin selvittää pois alta jotta toimintakyky palautuu täysin. Masennus on siitä viheliäinen sairaus että jos on väärien ihmisten hoidossa ja saa ohjeita tyyliin *tsemppaa* ja *sitkeesti yrität*. itseäni on auttanut paljon erilainen psykologinen tietokirjallisuus. esim Havahtumisen kirja. Pahimmillaan kun olin niin en pysytnyt lukemaan kuin sivun kerrallaan. Sekin riitti. Tai tutustu mindfulness -kirjallisuuteen. Arto Pietikäinen on kirjoittanut siitä kirjan, tietoinen läsnäolo havaita erilaisia tunteita kuten kiire, stressi, ahdistus ja masennus. toivottavasti umpikujasi solmut alkavat pikkuhiljaa löystyä ja tilanne paranee sitä kautta :)

    • Hei,

      Hyvä että päätit kirjoittaa tilanteestasi tänne. Joskus jo pelkkä ajatusten kirjoittaminen voi helpottaa oloa. Toivottomalta tuntuvan elämäntilanteen pohtiminen yksin on kuitenkin raskasta. Tällaisessa tilanteessa ulkopuolinen tuki on tärkeä voimavara. Asioista keskusteleminen auttaa jäsentämään omia ajatuksia ja tarjoaa uusia näkökulmia, mikä usein helpottaa jaksamista.

      Jos haluat keskustella tilanteestasi puhelimitse, voit aina soittaa Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen. Puhelun voi soittaa nimettömänä ja se maksaa operaattorin veloittaman puhelumaksun verran. Valtakunnallisen kriisipuhelimen numero on 010 195 202. Puhelin päivystää arkisin klo 9-07, viikonloppuisin ja arkipyhinä 15-07.
      Jos taas haluat jutella kasvotusten, ympäri Suomea toimii kriisikeskuksia, joihin voit varata ajan ja tulla keskustelemaan paikan päälle. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät osoitteesta:

      http://www.mielenterveysseura.fi/sos-kriisikeskus/kriisikeskusverkosto/alueelliset_kriisikeskukset.
      Käynnit eivät maksa mitään ja käydyt keskustelut ovat kriisipuhelimen tavoin luottamuksellisia.

      Jos haluat mieluummin kertoa ajatuksistasi ja tuntemuksistasi lisää kirjoittamalla, voit ottaa meihin yhteyttä Tukinetin kautta (www.tukinet.net). Tukinetissä pääset keskustelemaan kahdenkesken tukihenkilön kanssa. Tukinet -live päivystää joka arkipäivä 15-19. Tukinetissä on myös foorumeita, joista on mahdollista löytää vertaistukea ihmisiltä, jotka ymmärtävät tilannettasi oman kokemuksensa kautta.

      Kiireellisessä tilanteessa voit ottaa yhteyttä paikkakuntasi psykiatriseen päivystykseen. Lähimmän psykiatrinen poliklinikan yhteystiedot löydät etsimällä netistä hakusanalla "psykiatrinen päivystys paikkakuntasi" tai "psykiatrinen poliklinikka paikkakuntasi".

      Itsemurhayrityksen jälkeen keskustelutukea kannattaa hakea heti. SOS-kriisikeskus Helsingissä tarjoaa tukea itsemurhaa yrittäneille selviytymisen tueksi ja uuden itsemurhayrityksen ehkäisemiseksi. Keskustelut ovat maksuttomia. Ajan varaaminen LINITY-asiakasvastaanotolle puhelimitse: 0800 98 030 (ma–pe klo 9–17)

      Lisätietoja: www.mielenterveysseura.fi/linity

      • Soininsutjaus

        Hyvä kun yhteiskunnan pellet olitte joskus kerran paikalla edes jeesustelemassa ja jakamassa lohtulinkkiä, kun oli jo liian myöhäistä. Yleensä ette ole. Miltä tuntuu? Tai miltä teidän työnantajaltanne tuntuu? Ei miltään. Tiesin.


    • somuchpain

      Minulla samanlainen tilanne ja apua kaivattaisiin...

    • Ohjeistamisinsinööri

      Vedä työpaikalla ranteet auki ja verta joka puolelle pienet vihkiäispisarat. Talkoot käyntiin! Sipilän imago hoitaa loput.

      Näin voidaan yleensäkin toimia, ainakin julkisen, riisumattoman normin piirissä talkoilevat! Seuraavaksi sitten aletaan laittaa työrukkasia kunnolla lihoiksi alueellisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2794
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2634
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1835
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1767
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      84
      1101
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe