Sapatin siunaukset

onkosejokotai

Olen kuullut että sapattia viettävät saavat Jumalalta erityisiä siunauksia, mutta kukaan ei ole osannut sanoa mitä se oikeasti tarkoittaa. Mitä parempaa saan, jos alan viettää myös sapattia ja saanko silti käydä omassa kirkossa sunnuntaina? Jos siinä on jotakin väärää niin mitä se on ja menetänkö ne siunaukset jos menen sunnuntaina kirkkoon? Kiitos ja hyvää sapattia.

63

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tervetuloamukaan

      Saat hyvän omantunnon, kun et tahallasi riko Jumalan selvää käskyä pyhittää sapatin päivä. Kun käyt adventtikirkossa sapattina, niin opit lisää Raamatusta ja Jeesuksesta. Saat myös uusia uskonystäviä ja hyvää hengellistä luettavaa. Jos matkustat lähes missä päin maailmaa tahansa, niin voit löytää samoin uskovia sisaria ja veljiä kaikkialta, sillä tämä sapattia pyhittävä Jumalan lasten joukko on kasvanut jo lähes kolmeenkymmeneen miljoonaan kirkossa kävijään ja kasvaa noin kolmen tuhannen uuden uskovan päivävauhdilla aivan kuin ensimmäisenä helluntaina. Hyppää mukaan vaan : ) Hyvää sapattia : )

      • EIErityisiäSiunauksia

        Sunnuntaina jumalanpalvelukseen osallistumisessa ei ole mitään väärää! Kristuksen ylösnousemuksen muistoksi kristityt kokoontuvat sunnuntaisin ylistämään ja rukoilemaan, palvomaan ja kumartamaan Ylösnoussutta. Jeesuksen eteen tulemisessa on samanlainen siunaus, tapahtuipa se minä viikonpäivänä tahansa.

        Sunnuntaisin voit saada uskonystäviä ja hyvää hengellistä luettavaa seurakunnan kirjapöydältä. Sunnuntainakin voi oppia lisää Jeesuksesta ja Raamatusta. Matkustatpa mihin maailman kolkkaan tahansa, löydät aina Herran omia kirkkokunnasta riippumatta.

        Adventistit esittävät mielellään, että kaikki tämä voisi tapahtua vain heidän yhteisössään, mutta sellaiselle esitykselle ei ole olemassa mitään raamatullista pohjaa. Kehottasin sinua olemaan varovainen myös adventtikirkossa jaetun kirjamateriaalin suhteen. Adventismin teologia perustuu vain osiltaan Raamattuun, mutta sisältää myös Raamatun ulkopuolelta tulleita ihmisoppeja, jotka ovat räikeässä ristiriidass Raamatun kanssa.

        Adventisteja on tällä hetkellä n. 18 miljoonaa, ei 30 miljoonaa. Kehitysmaissa adventtikirkko "kasvaa", mutta on otettava huomioon, että suuri osa näistä uusista kyläkunnittain kirkon toimesta busseilla kasteelle kuljetetuista on luku- ja kirjoitustaidottomia ihmisiä, jotka humanitäärisen avun lupausten täyttymisen toivossa ovat valmiita tekemään mitä tahansa. Siis tietämättä edes, mihin "liittyvät". Kirkon tilastoille tämä ilmiö toki tekee hyvää, mutta kulisien takana on todellisuus toinen.


      • onkosejokotai

        No siis ei minulla ole huonoa omaa tuntoa tossa asiassa kun pyhitän lepopäivänä sen päivän jolloin Jeesus nousi ylös. Nuo muut asiatkin on sellaisia että ne saan kyllä omassa kirkossani enkä halua sieltä huvin vuoksi mihinkään lähteä. Eikö siis ole mitään erityistä niin kun jotkut ovat sitä sanoneet sapatin pyhittämisessä on joku erityinen siunaus?


      • On, olemassa se suuri sapatti jota viikkosapatti kuvaa, se on se 1000 vuotiskausi jonka Jeesuksen omat viettävät Jumalan tahdossa ennen toista ylösnousemusta.
        Mutta pelastus on armosta, mutta myös sydämmen asia ei sitä voi ostaa - tai saada hyötyä laskemalla - vaan halusta elää Jumalan tahdossa - oikeudenmkaisuudessa ja rakkaudessa.

        alex


      • Ajanlaskua

        Vuosi on 5774 juutalaisen kalenterin mukaan.


      • Exadventistiparka
        alex.kasi kirjoitti:

        On, olemassa se suuri sapatti jota viikkosapatti kuvaa, se on se 1000 vuotiskausi jonka Jeesuksen omat viettävät Jumalan tahdossa ennen toista ylösnousemusta.
        Mutta pelastus on armosta, mutta myös sydämmen asia ei sitä voi ostaa - tai saada hyötyä laskemalla - vaan halusta elää Jumalan tahdossa - oikeudenmkaisuudessa ja rakkaudessa.

        alex

        Alex, ei meidän tarvitse omissa teoissamme koettaa sitä lepoa saavuttaa. Hän on sen jo meille Jeesuksessa lahjoittanut.
        Hepr 4:"9 Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva.
        10 Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa."
        Emme siis kulje ikäänkuin lepoa kohti, vaan levossa, ennaltavalmistetuissa töissä, Hengen johtamana ja Hänen omanaan. Ihan joka päivä.


      • EIErityisiäSiunauksia kirjoitti:

        Sunnuntaina jumalanpalvelukseen osallistumisessa ei ole mitään väärää! Kristuksen ylösnousemuksen muistoksi kristityt kokoontuvat sunnuntaisin ylistämään ja rukoilemaan, palvomaan ja kumartamaan Ylösnoussutta. Jeesuksen eteen tulemisessa on samanlainen siunaus, tapahtuipa se minä viikonpäivänä tahansa.

        Sunnuntaisin voit saada uskonystäviä ja hyvää hengellistä luettavaa seurakunnan kirjapöydältä. Sunnuntainakin voi oppia lisää Jeesuksesta ja Raamatusta. Matkustatpa mihin maailman kolkkaan tahansa, löydät aina Herran omia kirkkokunnasta riippumatta.

        Adventistit esittävät mielellään, että kaikki tämä voisi tapahtua vain heidän yhteisössään, mutta sellaiselle esitykselle ei ole olemassa mitään raamatullista pohjaa. Kehottasin sinua olemaan varovainen myös adventtikirkossa jaetun kirjamateriaalin suhteen. Adventismin teologia perustuu vain osiltaan Raamattuun, mutta sisältää myös Raamatun ulkopuolelta tulleita ihmisoppeja, jotka ovat räikeässä ristiriidass Raamatun kanssa.

        Adventisteja on tällä hetkellä n. 18 miljoonaa, ei 30 miljoonaa. Kehitysmaissa adventtikirkko "kasvaa", mutta on otettava huomioon, että suuri osa näistä uusista kyläkunnittain kirkon toimesta busseilla kasteelle kuljetetuista on luku- ja kirjoitustaidottomia ihmisiä, jotka humanitäärisen avun lupausten täyttymisen toivossa ovat valmiita tekemään mitä tahansa. Siis tietämättä edes, mihin "liittyvät". Kirkon tilastoille tämä ilmiö toki tekee hyvää, mutta kulisien takana on todellisuus toinen.

        >> uusista kyläkunnittain kirkon toimesta busseilla kasteelle kuljetetuista on luku- ja kirjoitustaidottomia ihmisiä, jotka humanitäärisen avun lupausten täyttymisen toivossa ovat valmiita tekemään mitä tahansa. Siis tietämättä edes, mihin "liittyvät". <<

        Tuo on rasistinen väite. Ole asunut Afrikassa, joten tiedän, että väitteesi ei pidä paikkaansa.


      • Terveydeksi
        Exadventistiparka kirjoitti:

        Alex, ei meidän tarvitse omissa teoissamme koettaa sitä lepoa saavuttaa. Hän on sen jo meille Jeesuksessa lahjoittanut.
        Hepr 4:"9 Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva.
        10 Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa."
        Emme siis kulje ikäänkuin lepoa kohti, vaan levossa, ennaltavalmistetuissa töissä, Hengen johtamana ja Hänen omanaan. Ihan joka päivä.

        Et nyt taida oikein ymmärtää .. ei tässä ole kyse mistään ihmisen "koettamisesta", vaan mukana olemisesta. Oletko mukana tai et ole - se on jokaisen itsensä päätettävissä - Herran sapatti on jokaista ihmistä varten annettu ... se on tarpeellinen ihmiselle ... kuin terveellinen ruoka tai juoma .


      • TimoItseRASISTI
        TimoFlink kirjoitti:

        >> uusista kyläkunnittain kirkon toimesta busseilla kasteelle kuljetetuista on luku- ja kirjoitustaidottomia ihmisiä, jotka humanitäärisen avun lupausten täyttymisen toivossa ovat valmiita tekemään mitä tahansa. Siis tietämättä edes, mihin "liittyvät". <<

        Tuo on rasistinen väite. Ole asunut Afrikassa, joten tiedän, että väitteesi ei pidä paikkaansa.

        Netistä voi hyvin tarkistaa (esim. Wikipedia), mikä on analfabeettien osuus kussakin Afrikan maassa. Tämä on aivan asiallista tietoa eikä sillä ole rasismin kanssa mitään tekemistä, se on tilastollista. Ei liity ihonväriin. On siis aivan älyvapaata sanoa tätä rasismiksi. Että kehitysmaissa kansan koulutustaso ei ole eurooppalaisella tasollamme - jos tämän sanoo ääneen, miksi se olisi rasismia, haloooooo?

        Että ihmiset taloudellisen, ruoka-, terveydenhoito-, lasten koulutusmahdollisuuksien avun toivossa (ts. niiden suhteen annettujen lupausten täyttymisen toivossa) alkeelisissa oloissa tarttuvat jokaiseen oljenkorteen, on vain inhimillistä. Yhdellä viikolla kyläkunta "liittyy" adventtikirkkoon edellä mainituista syistä...seuraavalla viikolla kylään tulee jonkun muun kirkon saarnamiehiä ja taas kylän päällikkö saadaan vakuuttuneeksi siitä, että olisi eduksi, jos kaikki joukolla "liityttäisiin" jne. Otetaan mitä irti saadaan.

        Miksi Euroopassa ei tapahdu tällaista? Kyse ei ole kirjoituksessani rasismista lainkaan, vaan sen analYsistä, kuinka kirkot pystyvät tilastollisesti "kasvamaan" kunhan harjoittavat toimintaansa itselleen "hyödyllisisllä" alueilla. Se että sinä Timo olet asunut Afrikassa, ei muuta tätä tosiasiaa miksikään.

        Timo, mitä tulee rasismiin, niin katsohan peiliin! Sinä olet rasistisesti erottelemassa kristittyjä, jotka turvaavat ainoastaan Raamattuun, "lopunajan Babyloniksi" ja korottamassa adventistien "rotua" yli muiden ns. ylikristityiksi.


      • pyhpyh
        TimoItseRASISTI kirjoitti:

        Netistä voi hyvin tarkistaa (esim. Wikipedia), mikä on analfabeettien osuus kussakin Afrikan maassa. Tämä on aivan asiallista tietoa eikä sillä ole rasismin kanssa mitään tekemistä, se on tilastollista. Ei liity ihonväriin. On siis aivan älyvapaata sanoa tätä rasismiksi. Että kehitysmaissa kansan koulutustaso ei ole eurooppalaisella tasollamme - jos tämän sanoo ääneen, miksi se olisi rasismia, haloooooo?

        Että ihmiset taloudellisen, ruoka-, terveydenhoito-, lasten koulutusmahdollisuuksien avun toivossa (ts. niiden suhteen annettujen lupausten täyttymisen toivossa) alkeelisissa oloissa tarttuvat jokaiseen oljenkorteen, on vain inhimillistä. Yhdellä viikolla kyläkunta "liittyy" adventtikirkkoon edellä mainituista syistä...seuraavalla viikolla kylään tulee jonkun muun kirkon saarnamiehiä ja taas kylän päällikkö saadaan vakuuttuneeksi siitä, että olisi eduksi, jos kaikki joukolla "liityttäisiin" jne. Otetaan mitä irti saadaan.

        Miksi Euroopassa ei tapahdu tällaista? Kyse ei ole kirjoituksessani rasismista lainkaan, vaan sen analYsistä, kuinka kirkot pystyvät tilastollisesti "kasvamaan" kunhan harjoittavat toimintaansa itselleen "hyödyllisisllä" alueilla. Se että sinä Timo olet asunut Afrikassa, ei muuta tätä tosiasiaa miksikään.

        Timo, mitä tulee rasismiin, niin katsohan peiliin! Sinä olet rasistisesti erottelemassa kristittyjä, jotka turvaavat ainoastaan Raamattuun, "lopunajan Babyloniksi" ja korottamassa adventistien "rotua" yli muiden ns. ylikristityiksi.

        Puhut täyttä potaskaa.


    • Exadventistiparka

      Joo, se minuakin kyllä toki kiinnostaisi - tälläkin palstalla joku on luvannut sapatista aivan erityisiä siunauksia, joita ei sunnuntaita kokouspäivänään pitävät osakseen saa. Puhuikohan Aleksi-setäkin sellaisista ?
      Joten nyt jään minäkin kiinnostuksella odottamaan, onko niitä ja jos, niin mitä... vai onko tämäkin "adventtitotuus" vain sanahelinää... tietysti Raamatun jae tai pari siihen lupauksen tueksi olisi ihan toivottavaa.

      • Sapatti on Jumalan tarkoituksella ihmiselle antama päivä (ihmistä varten) - se on lupauksen todistus tai merkki - ja kuvaa sitä Raamatu ajanlaskussa tulevaa seitsemättä "tuhat vuotis kautta" joka alkaa sen jälkeen kun Jeesus on noutanut omansa - Jumalalle on 1000 vuotta kuin yksi päivä.
        Ei se ole kiellettyä muistaa Jeesuksen kuolleista heräämistä vaikka sitten sunnuntainakin - mutta se ei ole sapatti. Sapatti on viikon seitsemäs päivä ja seitsemäs 1000 vuotiskausi Raamatun ajanlaskussa.

        Nyt en tiedä kuinka tämä käsitetään adventistien keskuudessa - mutta näin minä näen sapatin tarkoituksen. Viikko sapatti kuvaa tulevaa monella tavalla - se vietetään Jeesuksen kanssa Jumalan tahtoa tutkien oppien - ja niin tapahtuu myös sinä 1000 vuotis kautena .. joka alkaa ensimmäisen ylösnousemuksen jälkeen.

        alex


    • Pastori-Armon-Kuopassa

      Kun me pastorit käytämme ilmaisua "sapatin siunaukset", tarkoittamme sillä saamaamme maallista mammonaa ja sen meille suomia siunauksia, joita siunauksia seurakuntalaiset auliisti tuovat rahan muodossa sapattina kirkkoon. Halle-lujaa ja vielä lujempaa!!! Kiitos karitsan, joka teurastettiin, että meillä olisi maallista hyvää yllin kyllin ja helppo duuni!

    • destes

      Ylösnousemuspäivä viikoittain? Eikö pitkänäperjantaina tapahtunut Jeesuksen uhrikuolema ollut pääsiäisen merkittävin tapahtuma? Jumalalle ylösnousemus kuolemasta ei ole mikään ongelma, mutta se, että hän jätti taivaan kirkkauden tuli tänne alas ja kärsi puolestamme mitä julmimman kuoleman osoittaa todeksi, että ei ole suurempaa rakkautta kuin antaa henkensä ystävänsä puolesta.

      Jos ylösnousemus päivää sunnuntaita pitäisi juhlia niin eikä perjantaita silloin vielä enemmän? Pääsiäistä vietetään kerran vuodessa koska se kuvaa kertakaikkista tapahtumaa, Jeesusta ei ristiin naulita toista kertaa. Pakanalliselle auringonpäivän vietolle on keksitty todella ontuva tekosyy.

      Jos ylösnousemuspäivää sunnuntaita tulisi viikoittain viettää, olisi siitä Raamatussa annettu selkeä ohje mutta mitään tällaista sieltä ei löydy. Kymmeneen käskyyn kuuluva sapattikäsky on edelleenkin muuttumattomana voimassa.

      Voisinko minä uskotontulleena ja syntini anteeksi saaneena Jumalanlapsena viettää hyvällä omalla tunnolla paavin ja per-keleen asettamaa sunnuntaita sapatin korvikkeena ja tarjota sitä Jumalalle tietoisena siitä, että se ei ole hänen asettamansa lepopäivä? En todellakaan! Jeesus sanoo: "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois." Matt.15:13

      Yksi lukuisista sapatin siunauksista minulle ollut ilmestyskirjan avautuminen ennen uskoontulo minulla oli se yleinen käsitys joka ihmisillä on, että sitä ei voi ymmärtää mutta nyt sen kuvakieli ja symboliikka on avautunut minulle uskon sen olevan siunausta siitä, että olen ollut kuuliainen sapattikäskylle.

      Jumalan kuljettaa ihmistä uskon tiellä ja avaa hänelle uusia asioita Raamatusta jos hän on rehellinen saamalleen valolle eikä ala pullikoida vastaan.

      • Rauhallisesti-vaan

        Kysyt: "Voisinko minä uskotontulleena ja syntini anteeksi saaneena Jumalanlapsena viettää hyvällä omalla tunnolla paavin ja perkeleen asettamaa sunnuntaita sapatin korvikkeena ja tarjota sitä Jumalalle tietoisena siitä, että se ei ole hänen asettamansa lepopäivä? "

        -----

        En usko että kukaan viettää mitään päivää "paavin ja perkeleen asettamaa sunnuntaita sapatin korvikkeena" -- mutta monet ovat hylänneet sapatin vieton päätellen että se ei kuulu kuin juutalaisille.
        Mutta jokainen ymmärtää että koska sinä ajattelet että sunnuntain vietto on "paavin ja perkeleen asettama" - niin et sitä vietä. Näin ei kuitenkaan monet ajattele ja siksi voisit yrittää keskustella asiasta siltä pohjalta. Jos sopii?


      • Ylösnousemus
        Rauhallisesti-vaan kirjoitti:

        Kysyt: "Voisinko minä uskotontulleena ja syntini anteeksi saaneena Jumalanlapsena viettää hyvällä omalla tunnolla paavin ja perkeleen asettamaa sunnuntaita sapatin korvikkeena ja tarjota sitä Jumalalle tietoisena siitä, että se ei ole hänen asettamansa lepopäivä? "

        -----

        En usko että kukaan viettää mitään päivää "paavin ja perkeleen asettamaa sunnuntaita sapatin korvikkeena" -- mutta monet ovat hylänneet sapatin vieton päätellen että se ei kuulu kuin juutalaisille.
        Mutta jokainen ymmärtää että koska sinä ajattelet että sunnuntain vietto on "paavin ja perkeleen asettama" - niin et sitä vietä. Näin ei kuitenkaan monet ajattele ja siksi voisit yrittää keskustella asiasta siltä pohjalta. Jos sopii?

        Kun me kristityt vietämme ylösnousemuspäivää, niin emme tee sitä "paavin tai perkeleen" kunniaksi, vaan ylösnousseen Herramme kunniaksi. Mitä yhteyttä sinä muuten näet paavilla ja peräti perkelellä ylösnousemukseen? Ajatuksenjuoksusi on sanalla sanoen kieroutunut.

        Emme myöskään väitä sunnuntaita "sapatin korvikkeeksi" emmekä "auringonpäiväksi". Se on yksinkertaisesti YLÖSNOUSEMUSpäivä.

        Logiikkasi ontuu: Sanot, että ylösnousemus on kertakaikkinen tapahtuma, siksi sitä saa viettää vain kerran vuodessa. Onko luominen sitten jokaviikkoinen tapahtuma??? Ja miksi adventistit kokoontuvat Saturnuksenpäivänä? Käyttäisit edes samaa mittaa - muutoin, niinpä niin, tämä ontuu. Ja ontuu muutoinkin. Sillä Sunnuntaisin jumalanpalvelukseen osallistumisessa ylösnousseen Herran kunniaksi EI OLE mitään väärää eikä syntistä. Siunaus on aivan samakuin sapatin jumalanpalveluksessa. Ei sapatin jumalanpalvelus anna mitään extra siunauksia.


      • voi_kysyä

        kenelle vastaus oli?


      • Ylösnousemus
        voi_kysyä kirjoitti:

        kenelle vastaus oli?

        Vastaus oli nimim. destes.


    • tärkeää

      Sapattina opetellaan elämään iankaikkista elämää Jumalan tahdossa.

      • Exadventistiparka

        Sapattinako vain ? Minä taas olen siinä käsityksessä että me opettelemme sitä aivan joka päivä. Olenko siis erehtynyt - eli saako siis mielestäsi muina päivinä vapaasti elää maailman vietävänä ?


      • Vissiero
        Exadventistiparka kirjoitti:

        Sapattinako vain ? Minä taas olen siinä käsityksessä että me opettelemme sitä aivan joka päivä. Olenko siis erehtynyt - eli saako siis mielestäsi muina päivinä vapaasti elää maailman vietävänä ?

        Exadventistiparka, luit nimimerkki "tärkeää" kirjoituksesta adventistisen käsityksen: sapattina (vain sapatti tähän kelpaa) ollaan "kristittyjä", muut päivät eivät ole moiseen tarpeeksi pyhiä...


      • Exadventistiparka kirjoitti:

        Sapattinako vain ? Minä taas olen siinä käsityksessä että me opettelemme sitä aivan joka päivä. Olenko siis erehtynyt - eli saako siis mielestäsi muina päivinä vapaasti elää maailman vietävänä ?

        Luet tahallasi väärin. Olemme kaikkina päivinä Jeesuksen seuraajia, mutta sapatti on PYHÄ, ei sunnuntai. Siksi juuri sapatti on erityisen tärkeä Jumala-suhteen kannalta.


      • AdvVääristelyä
        TimoFlink kirjoitti:

        Luet tahallasi väärin. Olemme kaikkina päivinä Jeesuksen seuraajia, mutta sapatti on PYHÄ, ei sunnuntai. Siksi juuri sapatti on erityisen tärkeä Jumala-suhteen kannalta.

        "Siksi juuri sapatti on erityisen tärkeä Jumala-suhteen kannalta" -johan on taas syvällä adventismin rintaäänellä kajautettu lausunto. Mutta vain adventismin; Elluhan se siellä taustalla kumajaa...


        Raamatussa ei ole mitään tuollaista kirjoitettu, että sapatti olisi erityisen tärkeä Jumala-suhteen kannalta. Uskovan Jumala-suhde perustuu ristin sovitukseen ja syntien anteeksi saamiseen, armossa elämiseen Pyhän Hengen johdatuksessa eikä mihinkään viikonpäivään.

        Olet täysin Ellenin sokaisema, hänhän näki niitä sapattinäkyjä hallusinaatioissaan. Ja sinä sitten niitä opetat "adventtitotuutena"!


      • omalehmä
        TimoFlink kirjoitti:

        Luet tahallasi väärin. Olemme kaikkina päivinä Jeesuksen seuraajia, mutta sapatti on PYHÄ, ei sunnuntai. Siksi juuri sapatti on erityisen tärkeä Jumala-suhteen kannalta.

        >>sapatti on PYHÄ, ei sunnuntai>> ! Ettette Tohtori Flink voine tuollaista tosissanne sanoa. Teille advenmtistelle ja osalle juutalaisia lauantai eli sapatti voi olla PYHÄ mutta monille muille kristityille sunnuntai on varmasti aivan yhtä PYHÄ kuin konsaan sapatti teille. Siitähän se jonkin päivän pyhyys tulee, että joku tai jotkut tuota päivää pyhittää eli erottaa sen muista viikonpäivistä. - Vai esitättekö aivan tosissaan, että joku tietty viikon päivä olisi itsessään sen pyhempi kuin muutkaan ellei olisi ihmisiä, jotka sen pyhittää?


      • pyhpyh
        omalehmä kirjoitti:

        >>sapatti on PYHÄ, ei sunnuntai>> ! Ettette Tohtori Flink voine tuollaista tosissanne sanoa. Teille advenmtistelle ja osalle juutalaisia lauantai eli sapatti voi olla PYHÄ mutta monille muille kristityille sunnuntai on varmasti aivan yhtä PYHÄ kuin konsaan sapatti teille. Siitähän se jonkin päivän pyhyys tulee, että joku tai jotkut tuota päivää pyhittää eli erottaa sen muista viikonpäivistä. - Vai esitättekö aivan tosissaan, että joku tietty viikon päivä olisi itsessään sen pyhempi kuin muutkaan ellei olisi ihmisiä, jotka sen pyhittää?

        ihmisten mielipiteillä ei ole mitään merkitystä, koska JUMALA YKSIN PÄÄTTÄÄ MIKÄ ON PYHÄ.


      • pyhpyh
        omalehmä kirjoitti:

        >>sapatti on PYHÄ, ei sunnuntai>> ! Ettette Tohtori Flink voine tuollaista tosissanne sanoa. Teille advenmtistelle ja osalle juutalaisia lauantai eli sapatti voi olla PYHÄ mutta monille muille kristityille sunnuntai on varmasti aivan yhtä PYHÄ kuin konsaan sapatti teille. Siitähän se jonkin päivän pyhyys tulee, että joku tai jotkut tuota päivää pyhittää eli erottaa sen muista viikonpäivistä. - Vai esitättekö aivan tosissaan, että joku tietty viikon päivä olisi itsessään sen pyhempi kuin muutkaan ellei olisi ihmisiä, jotka sen pyhittää?

        Ihmisten pyhityspyrkimykset eivät tee mistään pyhää millään tavalla.


    • destes

      "Kun me kristityt vietämme ylösnousemuspäivää, niin emme tee sitä "paavin tai perkeleen" kunniaksi, vaan ylösnousseen Herramme kunniaksi."

      On ollut paljon kristittyjä jotka tietämättään ovat viettäneet sunnuntaita luulleen viettävänsä Jumalan määräämää lepopäivää. Itsekin aikoinaan luulin tekeväni niin.
      Mutta sellainen henkilö jolle Jumala Pyhän Hengen kautta on kirkastanut totuuden lepopäivästä, on toisenlaisessa asemassa suhteessa Jumalaan.

      "Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä" (Heb.10:26)

      Ja tähän vihollinen juuri pyrkiikin, että meillä tuomiolla olisi tahallista tunnustamatonta syntiä.

      Ihminen joka tietää, että sunnuntai lepopäivänä on väärennös ja hän siitä huolimatta jatkaa sen viettoa, antaa automaattisesti kunnian sille henkivallalle joka on sen väärentänyt, ei Jumalalle.

      • Exadventistiparka

        Mutta EGW sanoo, että sapatin ja kymmenyskäskyn sisällyttämiselle uuteen liittoon ei perustu Raamatuun, vaan se perustuu oletukseen... ja näinhän se juuri on.
        Mutta meillehän ei ole annettu kirjoitettua lakia, vaan Jumala on itse laittanut sydämiimme rakkauden ja antanut meille Pyhän Hengen kun tulimme uskoon.
        Väite, että tuohon sydämeen pantuun muka kuuluisi sapatin vietto, sisältää samalla väitteen että Jumala olisi "unohtanut" mainita kokonaan sapatin tärkeydestä Jeesuksen tai apostolien kautta, ja että miltei 1800 vuotta Jumalan sydämiin laittama rakkaus ja Pyhä Henki olisi ohjannut kristittyjä VÄÄRÄÄN Jumalanpalvelukseen, eli sunnuntain viettoon ilman sapattia.
        Siksi tuo väite on täysin järjetön.
        Jos sapatti olisi tärkeä uudessa liitossa, eikö Jumala terottaisi sitä UT:ssä selkeästi ? Mutta UT puhuu juuri päinvastaista.
        Voimme VT:stä lukea, että sapatti annettiin merkiksi niille Israelilaisille jotka Jumala toi Egyptistä, sekä heidän fyysisille jälkeläisilleen. Mietitäänpä siis faktoja, eikä kuvitelmia:
        - VT:n mukaan sapattia NIMENOMAAN EI ANNETTU Israelin alueen ulkopuolella asuville pakanoille.
        - UT:n mukaan moni asia kuuluu uuden liiton kristityille, mutta sapatti ei ole niiden joukossa. Jumalan sinetti meissä on Pyhä Henki, ei mikään päivä.
        Mihin siis oikeasti perustuu väite että sapatti kuuluisi uuteen liittoon tai olisi sinettinä siinä ? Ei mihinkään Raamatussa.


      • Ylösnousemus

        Nimimerkille "destes":
        Lähdet siis siitä, että paholainen valitsi sunnuntain Jeesuksen ylösnousemuspäiväksi! Ja siksi sunnuntaina jumalanpalvelukseen meno on "tahallista syntiä". Ja sunnuntaina lepääminenkin on vastoin Jumalaa ja kauhean väärin. Ihanko totta???

        Sääli sinua, jos sinulla on näin ahdas käsitys Jumalasta ja kristityn elämästä ylipäätään. Kerronpa sinulle: menen jumalanpalvelukseen minä päivänä haluan ja lepään, kun olen levon tarpeessa. Kun sinulla on käsitys, että näitä saa tehdä vain sapattina, niin voit puolestani pitää mielipiteesi, MUTTA älä tuputa niitä toisille, vaadi heitä toimimaan sinun laillasi taikka peräti tuomitse kristittyjä ylösnousemuspäivän vuoksi. Muuten: JUMALA herätti Poikansa kuolleista viikon ensimmäisenä päivänä, se EI OLLUT paholainen! Siksi sunnuntai ei ole mikään "paholaisen päivä", vaikka sinä sitä kuinka sellaisena kaupittelisit. Se on YLÖSNOUSEMUKSEN päivä.


      • Exadventistiparka kirjoitti:

        Mutta EGW sanoo, että sapatin ja kymmenyskäskyn sisällyttämiselle uuteen liittoon ei perustu Raamatuun, vaan se perustuu oletukseen... ja näinhän se juuri on.
        Mutta meillehän ei ole annettu kirjoitettua lakia, vaan Jumala on itse laittanut sydämiimme rakkauden ja antanut meille Pyhän Hengen kun tulimme uskoon.
        Väite, että tuohon sydämeen pantuun muka kuuluisi sapatin vietto, sisältää samalla väitteen että Jumala olisi "unohtanut" mainita kokonaan sapatin tärkeydestä Jeesuksen tai apostolien kautta, ja että miltei 1800 vuotta Jumalan sydämiin laittama rakkaus ja Pyhä Henki olisi ohjannut kristittyjä VÄÄRÄÄN Jumalanpalvelukseen, eli sunnuntain viettoon ilman sapattia.
        Siksi tuo väite on täysin järjetön.
        Jos sapatti olisi tärkeä uudessa liitossa, eikö Jumala terottaisi sitä UT:ssä selkeästi ? Mutta UT puhuu juuri päinvastaista.
        Voimme VT:stä lukea, että sapatti annettiin merkiksi niille Israelilaisille jotka Jumala toi Egyptistä, sekä heidän fyysisille jälkeläisilleen. Mietitäänpä siis faktoja, eikä kuvitelmia:
        - VT:n mukaan sapattia NIMENOMAAN EI ANNETTU Israelin alueen ulkopuolella asuville pakanoille.
        - UT:n mukaan moni asia kuuluu uuden liiton kristityille, mutta sapatti ei ole niiden joukossa. Jumalan sinetti meissä on Pyhä Henki, ei mikään päivä.
        Mihin siis oikeasti perustuu väite että sapatti kuuluisi uuteen liittoon tai olisi sinettinä siinä ? Ei mihinkään Raamatussa.

        >>Mutta EGW sanoo, että sapatin ja kymmenyskäskyn sisällyttämiselle uuteen liittoon ei perustu Raamatuun, vaan se perustuu oletukseen... ja näinhän se juuri on.<<

        Ei tuo pidä paikkaansa. Vääristelet sitä mitä hän kirjoittaa.


      • Exadventistiparka kirjoitti:

        Mutta EGW sanoo, että sapatin ja kymmenyskäskyn sisällyttämiselle uuteen liittoon ei perustu Raamatuun, vaan se perustuu oletukseen... ja näinhän se juuri on.
        Mutta meillehän ei ole annettu kirjoitettua lakia, vaan Jumala on itse laittanut sydämiimme rakkauden ja antanut meille Pyhän Hengen kun tulimme uskoon.
        Väite, että tuohon sydämeen pantuun muka kuuluisi sapatin vietto, sisältää samalla väitteen että Jumala olisi "unohtanut" mainita kokonaan sapatin tärkeydestä Jeesuksen tai apostolien kautta, ja että miltei 1800 vuotta Jumalan sydämiin laittama rakkaus ja Pyhä Henki olisi ohjannut kristittyjä VÄÄRÄÄN Jumalanpalvelukseen, eli sunnuntain viettoon ilman sapattia.
        Siksi tuo väite on täysin järjetön.
        Jos sapatti olisi tärkeä uudessa liitossa, eikö Jumala terottaisi sitä UT:ssä selkeästi ? Mutta UT puhuu juuri päinvastaista.
        Voimme VT:stä lukea, että sapatti annettiin merkiksi niille Israelilaisille jotka Jumala toi Egyptistä, sekä heidän fyysisille jälkeläisilleen. Mietitäänpä siis faktoja, eikä kuvitelmia:
        - VT:n mukaan sapattia NIMENOMAAN EI ANNETTU Israelin alueen ulkopuolella asuville pakanoille.
        - UT:n mukaan moni asia kuuluu uuden liiton kristityille, mutta sapatti ei ole niiden joukossa. Jumalan sinetti meissä on Pyhä Henki, ei mikään päivä.
        Mihin siis oikeasti perustuu väite että sapatti kuuluisi uuteen liittoon tai olisi sinettinä siinä ? Ei mihinkään Raamatussa.

        >> VT:n mukaan sapattia NIMENOMAAN EI ANNETTU Israelin alueen ulkopuolella asuville pakanoille. <<

        Ja nuo pakanat eivät olleet Jumalan pelastuksesta osallisia. Ne pakanat, jotka halusivat palvella Jumalaa, olivat velvollisia myös viettämään sapattia.

        Jes. 56:3-5 "Älköön murehtiko muukalaisen poika, joka on liittynyt Herran palvelijoiden joukkoon: "Näinkö Herra sulkee minut kansansa yhteydestä?" Älköön eunukki huokailko: "Minähän olen kuivettunut puu." Sillä Herra sanoo näin: -- Myös eunukit, jotka pyhittävät minun sapattini, jotka tahtovat noudattaa minun mieltäni ja pysyvät minun liitossani, saavat kunniakkaan nimen pyhäkössä, muurieni sisäpuolella. Heillekin minä luon muistomerkin, poikia ja tyttäriä kestävämmän, annan nimen, joka ei koskaan katoa."


      • Exadventistiparka kirjoitti:

        Mutta EGW sanoo, että sapatin ja kymmenyskäskyn sisällyttämiselle uuteen liittoon ei perustu Raamatuun, vaan se perustuu oletukseen... ja näinhän se juuri on.
        Mutta meillehän ei ole annettu kirjoitettua lakia, vaan Jumala on itse laittanut sydämiimme rakkauden ja antanut meille Pyhän Hengen kun tulimme uskoon.
        Väite, että tuohon sydämeen pantuun muka kuuluisi sapatin vietto, sisältää samalla väitteen että Jumala olisi "unohtanut" mainita kokonaan sapatin tärkeydestä Jeesuksen tai apostolien kautta, ja että miltei 1800 vuotta Jumalan sydämiin laittama rakkaus ja Pyhä Henki olisi ohjannut kristittyjä VÄÄRÄÄN Jumalanpalvelukseen, eli sunnuntain viettoon ilman sapattia.
        Siksi tuo väite on täysin järjetön.
        Jos sapatti olisi tärkeä uudessa liitossa, eikö Jumala terottaisi sitä UT:ssä selkeästi ? Mutta UT puhuu juuri päinvastaista.
        Voimme VT:stä lukea, että sapatti annettiin merkiksi niille Israelilaisille jotka Jumala toi Egyptistä, sekä heidän fyysisille jälkeläisilleen. Mietitäänpä siis faktoja, eikä kuvitelmia:
        - VT:n mukaan sapattia NIMENOMAAN EI ANNETTU Israelin alueen ulkopuolella asuville pakanoille.
        - UT:n mukaan moni asia kuuluu uuden liiton kristityille, mutta sapatti ei ole niiden joukossa. Jumalan sinetti meissä on Pyhä Henki, ei mikään päivä.
        Mihin siis oikeasti perustuu väite että sapatti kuuluisi uuteen liittoon tai olisi sinettinä siinä ? Ei mihinkään Raamatussa.

        Tiedoksesi myös se, että kaikkina aikoina on ollut sapattia viettäviä kristittyjä. Ei ole olemassa yhtään ajanjaksoa, jolloin olisi ollut pelkästään sunnuntainviettäjiä.


      • Exadventistiparka
        TimoFlink kirjoitti:

        >> VT:n mukaan sapattia NIMENOMAAN EI ANNETTU Israelin alueen ulkopuolella asuville pakanoille. <<

        Ja nuo pakanat eivät olleet Jumalan pelastuksesta osallisia. Ne pakanat, jotka halusivat palvella Jumalaa, olivat velvollisia myös viettämään sapattia.

        Jes. 56:3-5 "Älköön murehtiko muukalaisen poika, joka on liittynyt Herran palvelijoiden joukkoon: "Näinkö Herra sulkee minut kansansa yhteydestä?" Älköön eunukki huokailko: "Minähän olen kuivettunut puu." Sillä Herra sanoo näin: -- Myös eunukit, jotka pyhittävät minun sapattini, jotka tahtovat noudattaa minun mieltäni ja pysyvät minun liitossani, saavat kunniakkaan nimen pyhäkössä, muurieni sisäpuolella. Heillekin minä luon muistomerkin, poikia ja tyttäriä kestävämmän, annan nimen, joka ei koskaan katoa."

        Nyt taas sotket asioita. Tässä puhutaan juuri niistä jotka halusivat liittyä Israelin kansaan ja "saavat kunniakkaan nimen pyhäkössä, MUURIENI SISÄPUOLELLA.", ja niitä jotka haluavat "pysyvät minun liitossani," eli pysyä VANHASSA LIITOSSA. Haluatko sinä sitten myös pysyä VANHASSA LIITOSSA ?
        Kerropa, annettiinko vaikkapa Naemanille sapatti noudatettavaksi ?
        Mutta esittämäsi kohta ja kommentti olivat todellakin asian vierestä. Oleellista on se, mitä esitin, eli pakanoille ei todellakaan sapattia ole noudatettavaksi annettu sen paremmin VT:ssä kuin UT:ssäkään. Jos olet eri mieltä, näytä toki Raamatunkohdat asiasta.


      • Exadventistiparka
        TimoFlink kirjoitti:

        Tiedoksesi myös se, että kaikkina aikoina on ollut sapattia viettäviä kristittyjä. Ei ole olemassa yhtään ajanjaksoa, jolloin olisi ollut pelkästään sunnuntainviettäjiä.

        Juu, aivan varmasti apostolit viettivät ihan kiltisti sapattia - sehän on itsestäänselvä asia: ollessaan Juutalaisten keskellä se oli ihan TERVEELLINEN valinta ! Etkö tiedä mitä laki sanoi tehtäväksi niille jotka eivät sitä vietä ? Jos halusivat Jeesuksenkin asiasta kivittää, miten luulet käyvän apostoleille jotka eivät juutalaisten keskellä ollessaan kiltisti ole tekemättä työtä ?
        Sapatti oli tuolloin hyvä myös käyttää evankeliointiin, koska silloin oli ihmisiä paljon koolla, ja kaikilla aikaa kuunnella. Siitäkin Raamattu kertoo.


      • Kuka-muutti
        Exadventistiparka kirjoitti:

        Mutta EGW sanoo, että sapatin ja kymmenyskäskyn sisällyttämiselle uuteen liittoon ei perustu Raamatuun, vaan se perustuu oletukseen... ja näinhän se juuri on.
        Mutta meillehän ei ole annettu kirjoitettua lakia, vaan Jumala on itse laittanut sydämiimme rakkauden ja antanut meille Pyhän Hengen kun tulimme uskoon.
        Väite, että tuohon sydämeen pantuun muka kuuluisi sapatin vietto, sisältää samalla väitteen että Jumala olisi "unohtanut" mainita kokonaan sapatin tärkeydestä Jeesuksen tai apostolien kautta, ja että miltei 1800 vuotta Jumalan sydämiin laittama rakkaus ja Pyhä Henki olisi ohjannut kristittyjä VÄÄRÄÄN Jumalanpalvelukseen, eli sunnuntain viettoon ilman sapattia.
        Siksi tuo väite on täysin järjetön.
        Jos sapatti olisi tärkeä uudessa liitossa, eikö Jumala terottaisi sitä UT:ssä selkeästi ? Mutta UT puhuu juuri päinvastaista.
        Voimme VT:stä lukea, että sapatti annettiin merkiksi niille Israelilaisille jotka Jumala toi Egyptistä, sekä heidän fyysisille jälkeläisilleen. Mietitäänpä siis faktoja, eikä kuvitelmia:
        - VT:n mukaan sapattia NIMENOMAAN EI ANNETTU Israelin alueen ulkopuolella asuville pakanoille.
        - UT:n mukaan moni asia kuuluu uuden liiton kristityille, mutta sapatti ei ole niiden joukossa. Jumalan sinetti meissä on Pyhä Henki, ei mikään päivä.
        Mihin siis oikeasti perustuu väite että sapatti kuuluisi uuteen liittoon tai olisi sinettinä siinä ? Ei mihinkään Raamatussa.

        - VT:n mukaan sapattia NIMENOMAAN EI ANNETTU Israelin alueen ulkopuolella asuville pakanoille.

        Niin,tosiaan - sapattia vietettiin Vt:n aikanakin vain Jumalan kansan keskuudessa ja silloin ei ole eroa oletko juutalainen tai et . KAIKKI viettivät sapattia Jumalan kansan keskuudessa ja tätä ei ole muutettu. Siksi ei ole oikein käyttää sapattia koskevia kohtia Raamatusta kuin ne koskisivat ylösnousemuspäivää - sunnuntaita.

        2. Moos. 20:10
        .... mutta seitsemäs päivä on >> Herran, sinun Jumalasi<<, sapatti.
        Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi.


      • Exadventistiparka
        Kuka-muutti kirjoitti:

        - VT:n mukaan sapattia NIMENOMAAN EI ANNETTU Israelin alueen ulkopuolella asuville pakanoille.

        Niin,tosiaan - sapattia vietettiin Vt:n aikanakin vain Jumalan kansan keskuudessa ja silloin ei ole eroa oletko juutalainen tai et . KAIKKI viettivät sapattia Jumalan kansan keskuudessa ja tätä ei ole muutettu. Siksi ei ole oikein käyttää sapattia koskevia kohtia Raamatusta kuin ne koskisivat ylösnousemuspäivää - sunnuntaita.

        2. Moos. 20:10
        .... mutta seitsemäs päivä on >> Herran, sinun Jumalasi<<, sapatti.
        Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi.

        No mutta olet ymmärtänyt asian sitten ihan oikein - jos todellakin haluat olla vanhan liiton alainen, niin silloinhan sinun tulee pyhittää sapatti ja pitää tarkkaan kaikki yli 600 muuta lain kohtaa.
        Joko olet ympärileikannut itsesi ? Et kai unohda, että SAMA laki joka velvoitti sapatin pitämiseen, velvoittaa myös ympärileikkaamaan.
        Uuteen liittoon ei kumpaakaan kuulunut.
        Vanhassa liitossa sapatti oli Jumalan kansa sinetti, uudessa liitossa Pyhä Henki on sinetti.
        "KAIKKI viettivät sapattia Jumalan kansan keskuudessa ja tätä ei ole muutettu."
        Juuri näinhän se silloin oli - ja tähän on se yksinkertainen syy, että jollei Jumala olisi vaatinut Israelin keskellä asuvia muukalaisia jopa ELÄIMIÄ pitämään sapattia, niin nuo Israelilaisethan olisivat palkanneet väkeä töihinsä sapatiksi tai pistäneet eläimensä töihin - ja näin kiertäneet sapattikäskyä.
        Siitähän taas päästään mielenkiintoiseen puheenaiheeseen... eli sapatin kiertämiseen. Miten on mahdollista että adventistit omistavat mm. sairaaloita tai muita laitoksia joissa tehdään työtä sapattina ? Eikö kukaan adventisti ole sen verran Raamatusta ymmärtänyt, että työn teettäminen sapattina oli EHDOTTOMAN KIELLETTYÄ MISSÄÄN MUODOSSA, MILLÄÄN JÄRJESTELYLLÄ.
        Millä ihmeen perusteella adventistit kuvittelevat pitävänsä sapattia ja pitävät samalla tyäväkeä töissä - uskovia tai ei, se on ihan sama, kuten Israelistakin näimme ?


      • pyhpyh
        Exadventistiparka kirjoitti:

        Juu, aivan varmasti apostolit viettivät ihan kiltisti sapattia - sehän on itsestäänselvä asia: ollessaan Juutalaisten keskellä se oli ihan TERVEELLINEN valinta ! Etkö tiedä mitä laki sanoi tehtäväksi niille jotka eivät sitä vietä ? Jos halusivat Jeesuksenkin asiasta kivittää, miten luulet käyvän apostoleille jotka eivät juutalaisten keskellä ollessaan kiltisti ole tekemättä työtä ?
        Sapatti oli tuolloin hyvä myös käyttää evankeliointiin, koska silloin oli ihmisiä paljon koolla, ja kaikilla aikaa kuunnella. Siitäkin Raamattu kertoo.

        Puhut taas täyttä potaskaa, koska sydämesi on pimentynyt.


      • omalehmä
        TimoFlink kirjoitti:

        >> VT:n mukaan sapattia NIMENOMAAN EI ANNETTU Israelin alueen ulkopuolella asuville pakanoille. <<

        Ja nuo pakanat eivät olleet Jumalan pelastuksesta osallisia. Ne pakanat, jotka halusivat palvella Jumalaa, olivat velvollisia myös viettämään sapattia.

        Jes. 56:3-5 "Älköön murehtiko muukalaisen poika, joka on liittynyt Herran palvelijoiden joukkoon: "Näinkö Herra sulkee minut kansansa yhteydestä?" Älköön eunukki huokailko: "Minähän olen kuivettunut puu." Sillä Herra sanoo näin: -- Myös eunukit, jotka pyhittävät minun sapattini, jotka tahtovat noudattaa minun mieltäni ja pysyvät minun liitossani, saavat kunniakkaan nimen pyhäkössä, muurieni sisäpuolella. Heillekin minä luon muistomerkin, poikia ja tyttäriä kestävämmän, annan nimen, joka ei koskaan katoa."

        >>Ja nuo pakanat eivät olleet Jumalan pelastuksesta osallisia. Ne pakanat, jotka halusivat palvella Jumalaa, olivat velvollisia myös viettämään sapattia.>>Jaaha! Noin tarkistamatta muistinvaraisesti: Eikös se ollut Koores (Kyyros), josta Herra sanoi, että hän on Minun palvelijani? - Onkohan nyt sitten kovin oletettavaa, että Kyyros olisi viettänyt sapattia?


      • omalehmä
        TimoFlink kirjoitti:

        Tiedoksesi myös se, että kaikkina aikoina on ollut sapattia viettäviä kristittyjä. Ei ole olemassa yhtään ajanjaksoa, jolloin olisi ollut pelkästään sunnuntainviettäjiä.

        Tohtori Flink puhuu kyllä nyt "pyppyp'in" sanoin potaskaa. Sapattia viettäviä kristittyjä ei ole ole ollut ennen kristinuskon syntymistä. Yleensäkään sapattia ei ole vietetty kaikkina aikoina, sillä aivan varmasti ihmisiä on ollut olemassa jo paljon ennen heprealaisen sapatti-instituution syntymistä. - Tuskinpa esim. hindulaisuudessa on vietetty sapattia ja tiettävästä tämä hindulaisuus on Jahveuskontoa vanhempi.


    • Se.siitä

      "Sapattina opetellaan elämään iankaikkista elämää Jumalan tahdossa."
      Valhetta!!
      Ei iankkaikkisuudessa vietetä sapattia. Ei taivaassa ole päiviä tai öitä, joten lopeta valehtelu ja Jumalan pilkkaaminen.

      • Jes. 66:22-23 "Niin kuin uusi taivas ja uusi maa, jotka minä luon, pysyvät minun edessäni, sanoo Herra, niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne. Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra."

        Kyllä vietetään.


      • Ei-muutu-Ei

        Kyllä sinä nyt olet erehtynyt - ei sapatti ole ihmisen asettama, ja siksi sitä ei ihminen voi muuttaa . Jumala asetti sapatin ihmistä varten vaan ja se on TÄRKEÄ Jumalan kansan hyvinvoinnille, myös ylösnoussemuksen jälkeen. Sapatin siunaukset syntyvät ihmisen yhteydessä Jumalaansa.

        Ei Jumala asettanut sapattia itseään varten .


      • TimoFlink kirjoitti:

        Jes. 66:22-23 "Niin kuin uusi taivas ja uusi maa, jotka minä luon, pysyvät minun edessäni, sanoo Herra, niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne. Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra."

        Kyllä vietetään.

        Timo lukee tämän väärin! Huomaa "NIINKUIN" ...Ei tässä puhuta että iankaikkisuudessa olisi uudenkuun päiviä ja sapatteja.... tässä Herra sanoo; "niin pysyy minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne" eli tämä suku pysyy Jumalan edessä iankaikkisesti mutta ei sanota että iankaikkisuudessa vietettäisiin uusia kuita ja sapatteja...

        Vrt Ilm 21:23 Eikä kaupunki tarvitse valoksensa aurinkoa eikä kuuta; sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppu on Karitsa.
        22:5 Eikä yötä ole enää oleva, eivätkä he tarvitse lampun valoa eikä auringon valoa, sillä Herra Jumala on valaiseva heitä, ja he hallitsevat aina ja iankaikkisesti.


      • Exadventistiparka
        TimoFlink kirjoitti:

        Jes. 66:22-23 "Niin kuin uusi taivas ja uusi maa, jotka minä luon, pysyvät minun edessäni, sanoo Herra, niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne. Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra."

        Kyllä vietetään.

        Timo, jos otat tuon tulkinnan että jakeet 22-23 puhuvat uudesta amasta, niin silloinhan jakeet 19-24 kaikki puhuvat uudesta maasta, eikö ? Ja tuo kyseinen kuvaus on raskaasti ristiriidassa A-kirkon opetuksen kanssa, eli Jes 66:
        "19 Ja minä teen tunnusteon heidän keskellänsä ja lähetän pakoonpäässeitä heidän joukostansa pakanain tykö Tarsiiseen, Puuliin ja Luudiin, jousenjännittäjäin tykö, Tuubaliin ja Jaavaniin, kaukaisiin merensaariin, jotka eivät ole kuulleet minusta kerrottavan eivätkä nähneet minun kunniaani, ja he ilmoittavat minun kunniani pakanain keskuudessa.
        20 Ja he tuovat kaikki teidän veljenne kaikista kansoista uhrilahjana Herralle hevosilla, vaunuilla, kantotuoleilla, muuleilla ja ratsukameleilla minun pyhälle vuorelleni Jerusalemiin, sanoo Herra, niinkuin israelilaiset tuovat ruokauhrin puhtaassa astiassa Herran temppeliin.
        21 Ja heitäkin minä otan leeviläisiksi papeiksi, sanoo Herra.
        22 Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.
        23 Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.
        24 Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle."
        Joten voisitko sitten kertoa miten leeviläiset papit, uhrikäytännöt ja jokasapattiset helvetinkatselutuokiot sopivat siihen A-kirkon oppiin ?
        Kyllä ihan oudoksuttaa kun A-kirkossa Raamatuntulkinta tulee niin usein yhdestä tai kahdesta TÄYSIN asiayhteydestään irroitetusta jakeesta, kuten tässäkin.


      • Vierailijat

        Ystävä! sinä näet paljon vikoja adventistien raamatun tulkinnassa.
        Rukoiletko sinä heidän puolesta?


      • RaamattuPuhtaanaKäteen
        Vierailijat kirjoitti:

        Ystävä! sinä näet paljon vikoja adventistien raamatun tulkinnassa.
        Rukoiletko sinä heidän puolesta?

        Nimimerkille "vierailijat": Kritiikin kohde täällä ei niinkään ole vain "adventistien raamatuntulkinta" sinänsä, vaan adventismiin luikerrelleet vieraat ainekset eli Raamatun ulkopuoliset ja Raamatun vastaiset opit, joiden kautta sitten Raamattuakin "tulkitaan". En tiedä, osasinko ilmaista asian selvästi ts. tarkoitan, että nuo vieraat hapatukset ovat adventismissa se kaiken pahan alku ja juuri: niistä johtuen Raamattukin joutuu raiskatuksi.

        Toinen seikka, mikä herättää närkästystä, on adventismin väite, että sen kaikki opit perustuisivat Raamattuun, vaikka todistettavasti tämä ei ole totta.


      • pyhpyh
        Exadventistiparka kirjoitti:

        Timo, jos otat tuon tulkinnan että jakeet 22-23 puhuvat uudesta amasta, niin silloinhan jakeet 19-24 kaikki puhuvat uudesta maasta, eikö ? Ja tuo kyseinen kuvaus on raskaasti ristiriidassa A-kirkon opetuksen kanssa, eli Jes 66:
        "19 Ja minä teen tunnusteon heidän keskellänsä ja lähetän pakoonpäässeitä heidän joukostansa pakanain tykö Tarsiiseen, Puuliin ja Luudiin, jousenjännittäjäin tykö, Tuubaliin ja Jaavaniin, kaukaisiin merensaariin, jotka eivät ole kuulleet minusta kerrottavan eivätkä nähneet minun kunniaani, ja he ilmoittavat minun kunniani pakanain keskuudessa.
        20 Ja he tuovat kaikki teidän veljenne kaikista kansoista uhrilahjana Herralle hevosilla, vaunuilla, kantotuoleilla, muuleilla ja ratsukameleilla minun pyhälle vuorelleni Jerusalemiin, sanoo Herra, niinkuin israelilaiset tuovat ruokauhrin puhtaassa astiassa Herran temppeliin.
        21 Ja heitäkin minä otan leeviläisiksi papeiksi, sanoo Herra.
        22 Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.
        23 Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.
        24 Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle."
        Joten voisitko sitten kertoa miten leeviläiset papit, uhrikäytännöt ja jokasapattiset helvetinkatselutuokiot sopivat siihen A-kirkon oppiin ?
        Kyllä ihan oudoksuttaa kun A-kirkossa Raamatuntulkinta tulee niin usein yhdestä tai kahdesta TÄYSIN asiayhteydestään irroitetusta jakeesta, kuten tässäkin.

        Olet väärässä, koska haluat olla väärässä.


      • pyhpyh
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Timo lukee tämän väärin! Huomaa "NIINKUIN" ...Ei tässä puhuta että iankaikkisuudessa olisi uudenkuun päiviä ja sapatteja.... tässä Herra sanoo; "niin pysyy minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne" eli tämä suku pysyy Jumalan edessä iankaikkisesti mutta ei sanota että iankaikkisuudessa vietettäisiin uusia kuita ja sapatteja...

        Vrt Ilm 21:23 Eikä kaupunki tarvitse valoksensa aurinkoa eikä kuuta; sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppu on Karitsa.
        22:5 Eikä yötä ole enää oleva, eivätkä he tarvitse lampun valoa eikä auringon valoa, sillä Herra Jumala on valaiseva heitä, ja he hallitsevat aina ja iankaikkisesti.

        Sun vääristelys ei muuta mitään. Ikuisuudessakin vietetään sapattia ja ne, jotka eivät sitä halua viettää, eivät taivaaseen pääse.


      • omalehmä
        Ei-muutu-Ei kirjoitti:

        Kyllä sinä nyt olet erehtynyt - ei sapatti ole ihmisen asettama, ja siksi sitä ei ihminen voi muuttaa . Jumala asetti sapatin ihmistä varten vaan ja se on TÄRKEÄ Jumalan kansan hyvinvoinnille, myös ylösnoussemuksen jälkeen. Sapatin siunaukset syntyvät ihmisen yhteydessä Jumalaansa.

        Ei Jumala asettanut sapattia itseään varten .

        >>Ei Jumala asettanut sapattia itseään varten .>>
        No, ei sapattia ole asetettu pelkästään ihmistä varten vaan - ainakin Raamatun mukaan - myös aaseja ja muuleja varten että nekin saisivat levätä kuten ihminenkin. Jos Jumala on jo luomisessaan asettant sapatin - kuten täällä väitetään - niin luulisi noiden villieläintenkin osaavan viettää sapattia jo luomisen perusteella. Tällaisesta ei kuitenkaan näy missään mitään merkkiä. Miksikähän?


      • ihminenkö_
        omalehmä kirjoitti:

        >>Ei Jumala asettanut sapattia itseään varten .>>
        No, ei sapattia ole asetettu pelkästään ihmistä varten vaan - ainakin Raamatun mukaan - myös aaseja ja muuleja varten että nekin saisivat levätä kuten ihminenkin. Jos Jumala on jo luomisessaan asettant sapatin - kuten täällä väitetään - niin luulisi noiden villieläintenkin osaavan viettää sapattia jo luomisen perusteella. Tällaisesta ei kuitenkaan näy missään mitään merkkiä. Miksikähän?

        Oisko niin, että ihminen ei suo hevosilleen, aasilleineen lepoa ja piiskaa niitä juhtaamaan sapattisin pelloillaan tai raviradoillaan ym.?


      • Exadventistiparka
        omalehmä kirjoitti:

        >>Ei Jumala asettanut sapattia itseään varten .>>
        No, ei sapattia ole asetettu pelkästään ihmistä varten vaan - ainakin Raamatun mukaan - myös aaseja ja muuleja varten että nekin saisivat levätä kuten ihminenkin. Jos Jumala on jo luomisessaan asettant sapatin - kuten täällä väitetään - niin luulisi noiden villieläintenkin osaavan viettää sapattia jo luomisen perusteella. Tällaisesta ei kuitenkaan näy missään mitään merkkiä. Miksikähän?

        "No, ei sapattia ole asetettu pelkästään ihmistä varten vaan - ainakin Raamatun mukaan - myös aaseja ja muuleja varten että nekin saisivat levätä kuten ihminenkin."
        Niin, tuo on aika mielenkiintoinen aspekti. Aaseille ja muuleille, sen paremmin kuin edes (oma)lehmillekään ei sapattia määrätty yhtään sen erikoisemmasta syystä kuin Israelin joukossa asuville muukalaisillekaan. Kysymys oli vain siitä että sapatti oli liiton merkki, eikä mikään autuaaksitekevä luomakunnalle asetettu sääntö; ja kyse oli Israelilaisten koettelemisesta - eli pysyvätkö he liitossa vai ei. Raamattu selkeästi puhuu siitä että sapatti oli nimenomaan koetus Israelille.
        2 Moos 16:"4 Niin Herra sanoi Moosekselle: "Katso, minä annan sataa teille leipää taivaasta. Ja kansa menköön ja kootkoon kunakin päivänä sen päivän tarpeen. Näin minä KOETTELEN heitä, vaeltavatko he minun lakini mukaan vai eivät. 5 Ja kun he kuudentena päivänä valmistavat sen, mitä ovat tuoneet kotiin, niin sitä on oleva kaksi kertaa niin paljon, kuin mitä he muutoin joka päivä kokoavat.""
        5 Moos 8:16 "ja antoi erämaassa sinulle mannaa syödä, jota sinun isäsi eivät tunteneet - NÖYRYYTTÄÄKSENSÄ JA KOETELLAKSENSA sinua ja lopuksi sinulle hyvää tehdäksensä."


      • Exadventistiparka kirjoitti:

        Timo, jos otat tuon tulkinnan että jakeet 22-23 puhuvat uudesta amasta, niin silloinhan jakeet 19-24 kaikki puhuvat uudesta maasta, eikö ? Ja tuo kyseinen kuvaus on raskaasti ristiriidassa A-kirkon opetuksen kanssa, eli Jes 66:
        "19 Ja minä teen tunnusteon heidän keskellänsä ja lähetän pakoonpäässeitä heidän joukostansa pakanain tykö Tarsiiseen, Puuliin ja Luudiin, jousenjännittäjäin tykö, Tuubaliin ja Jaavaniin, kaukaisiin merensaariin, jotka eivät ole kuulleet minusta kerrottavan eivätkä nähneet minun kunniaani, ja he ilmoittavat minun kunniani pakanain keskuudessa.
        20 Ja he tuovat kaikki teidän veljenne kaikista kansoista uhrilahjana Herralle hevosilla, vaunuilla, kantotuoleilla, muuleilla ja ratsukameleilla minun pyhälle vuorelleni Jerusalemiin, sanoo Herra, niinkuin israelilaiset tuovat ruokauhrin puhtaassa astiassa Herran temppeliin.
        21 Ja heitäkin minä otan leeviläisiksi papeiksi, sanoo Herra.
        22 Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.
        23 Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.
        24 Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle."
        Joten voisitko sitten kertoa miten leeviläiset papit, uhrikäytännöt ja jokasapattiset helvetinkatselutuokiot sopivat siihen A-kirkon oppiin ?
        Kyllä ihan oudoksuttaa kun A-kirkossa Raamatuntulkinta tulee niin usein yhdestä tai kahdesta TÄYSIN asiayhteydestään irroitetusta jakeesta, kuten tässäkin.

        Vastaan tähän: "Kyllä ihan oudoksuttaa kun A-kirkossa Raamatuntulkinta tulee niin usein yhdestä tai kahdesta TÄYSIN asiayhteydestään irroitetusta jakeesta, kuten tässäkin."

        Jep, olen huomannut saman. Jesajan kirjan lopusta repäistään lause sapatista, mutta kielletään samassa tekstijaksossa oleva ilmoitus "käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle."

        Tuo teksti viittaa aivan erilaiseen kadotukseen, kuin adventistinen annhilaatio-oppi olemattomiin raukeamisesta niin että jää vain tuhkat jäljelle jos sitäkään.


      • Raamattu

        Veli! kysyit tuolla aikaisemmin E.G.W kirjoituksia juutalaisista ja Israel
        Kalle Venäläinen tuossa puheessa joka nyt on palstalla puhuu tuosta aiheesta.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Timo lukee tämän väärin! Huomaa "NIINKUIN" ...Ei tässä puhuta että iankaikkisuudessa olisi uudenkuun päiviä ja sapatteja.... tässä Herra sanoo; "niin pysyy minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne" eli tämä suku pysyy Jumalan edessä iankaikkisesti mutta ei sanota että iankaikkisuudessa vietettäisiin uusia kuita ja sapatteja...

        Vrt Ilm 21:23 Eikä kaupunki tarvitse valoksensa aurinkoa eikä kuuta; sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppu on Karitsa.
        22:5 Eikä yötä ole enää oleva, eivätkä he tarvitse lampun valoa eikä auringon valoa, sillä Herra Jumala on valaiseva heitä, ja he hallitsevat aina ja iankaikkisesti.

        " Vrt Ilm 21:23 Eikä kaupunki tarvitse valoksensa aurinkoa eikä kuuta; sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppu on Karitsa.

        22:5 Eikä yötä ole enää oleva, eivätkä he tarvitse lampun valoa eikä auringon valoa, sillä Herra Jumala on valaiseva heitä, ja he hallitsevat aina ja iankaikkisesti."

        Nämä Ilmestyskirjan sanat totisesti tekevät tyhjäksi sen, että taivasten valtakunnassa, uudessa Jerusalemissa, olisi Aurinko ja Kuu ja jokin "viikko", yön ja päivän vaihtelu, ja että joka seitsemäs "päivä" olisi muka erityinen noudatettava lauantaisapatti ikuisessa elämässä.


      • Että.silleen
        TimoFlink kirjoitti:

        Jes. 66:22-23 "Niin kuin uusi taivas ja uusi maa, jotka minä luon, pysyvät minun edessäni, sanoo Herra, niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne. Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra."

        Kyllä vietetään.

        Jes. 66:22-23 "Niin kuin uusi taivas ja uusi maa, jotka minä luon, pysyvät minun edessäni, sanoo Herra, niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne. Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra."

        Timo Flink ei huomaa, että VT:n lupaukset olivat annettu israelin kansalle/suvuille ja ne olivat ehdollisia. Uuden kuun ja sapatin vietto olisivat siis olleet luvatun maan (Kanaanin maan) maan päällinen tapahtuma, mikäli israelin kansa olisi pysynyt jumalalle uskollisina.
        Et voi irroittaa tekstejä asiayhteydestä, vaikka se onkin tapana adventismissa, jossa eletään valheessa ja yritetään Raamattua sovittaa adventismiin ja sen valheisiin.


    • Onjo

      Jumala on siunannut (jo ) omiansa Jeesuksessa Kristuksessa, ei siihen "sapatin pitämiset " mitään lisää.(Ef.) "..on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa.."

      Ei ole olemassa jotakin "erityis siunauksia" joitakin ihmisiä varten. Jumala ei katso henkilöön.
      Room.10:11."..Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään". 12. Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat. 13. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
      Room.2:11. "..Sillä Jumala ei katso henkilöön..."

      Room.3: 21. "..Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, 22. se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. 23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla 24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, 25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit 26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen..".

      Jumala ei ole lahjottavissa eikä ostettavissa.
      Jes.64: 6. "Kaikki me olimme kuin saastaiset, ja niinkuin tahrattu vaate oli kaikki meidän vanhurskautemme. Ja kaikki me olemme lakastuneet kuin lehdet, ja pahat tekomme heittelevät meitä niinkuin tuuli..."

      Se on Jumalan teko , että joku on "Kristuksessa" ( uskon kautta , ei tekojen )
      Ef.2:8. "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja - 9. ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. 10. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme..."

      Room.10:17. "..Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.."
      .
      Ef.1:3."Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa, 4. niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa, 5. edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan, 6. sen armonsa kirkkauden kiitokseksi, minkä hän on lahjoittanut meille siinä rakastetussa, 7. jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan. 8. Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi, 9. tehden meille tiettäväksi sen tahtonsa salaisuuden, että hän, päätöksensä mukaan, jonka hän oli nähnyt hyväksi itsessään tehdä - 10. siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, - oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä..."

    • Uuden liiton aikakauden pakanakristityille eivät israelilaisille säädetyt liiton merkit sapatti ja ympärileikkaus kuulu eikä heitä ole velvoitettu elämään vanhatestamentillisessa lakiliitossa noiden ulkoisten merkkien alaisuudessa, eikä tarkkaamaan päiviä eikä sallittuja tai kiellettyhä ruokia ja juomia.

      • Exadventistiparka

        Aivan... eli emme ole lain alla, vaan vapaita, Aabrahamin lapsia.
        Room 4:16 "Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä"
        Gal 3:"6 samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"? 7 Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia."
        Gal 3:14 "että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen."
        Gal 3:18 "Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta."
        Gal 3:29 "Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan."
        Ja Aabraham ei ollut lain alla...


      • Exadventistiparka kirjoitti:

        Aivan... eli emme ole lain alla, vaan vapaita, Aabrahamin lapsia.
        Room 4:16 "Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä"
        Gal 3:"6 samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"? 7 Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia."
        Gal 3:14 "että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen."
        Gal 3:18 "Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta."
        Gal 3:29 "Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan."
        Ja Aabraham ei ollut lain alla...

        Tämä: "Ja Aabraham ei ollut lain alla..."

        Eikä ole mitään jaetta koko Genesiksessä, että Aabraham olisi ollut lauantaisapatin noudattaja tai että sapatin pitämistä olisi Jumala Aabrahamilta vaatinut. Sapatti noudatettavana fyysisen levon päivänä tulee kuvaan mukaan vasta Exoduksessa liittyen nimenomaan israelilaisiin heidän lähdettyään Egyptistä.


      • Exadventistiparka
        totuusfriikki7678 kirjoitti:

        Tämä: "Ja Aabraham ei ollut lain alla..."

        Eikä ole mitään jaetta koko Genesiksessä, että Aabraham olisi ollut lauantaisapatin noudattaja tai että sapatin pitämistä olisi Jumala Aabrahamilta vaatinut. Sapatti noudatettavana fyysisen levon päivänä tulee kuvaan mukaan vasta Exoduksessa liittyen nimenomaan israelilaisiin heidän lähdettyään Egyptistä.

        Meille on Jeesus antanut sapatin levon joka päiväksi.
        Matt 11:28 "Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon."
        Hepr 4:
        "3 Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon, niinkuin hän on sanonut: "Ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'", vaikka hänen tekonsa olivat valmiina maailman perustamisesta asti. 4 Sillä hän on jossakin sanonut seitsemännestä päivästä näin: "Ja Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistansa"; 5 ja tässä taas: "He eivät pääse minun lepooni"."
        Ei Jumalan lepoon pääse pitämällä sapattia, vaan elämällä todeksi sen levon jonka Hän on meille lahjoittanut.


      • Amen for that. Kuten toiseen ketjuun hetki sitten kirjoitin niin Kolossalaiskirjeen - ja sitten myös Heprealaiskirjeen - äärellä sain lyhyessä ajassa enemmän lepoa ja rauhaa ja vapauden tuntua kuin koko adventistiaikana sapattisääntöjen orjuudessa yhteensä.


      • uskosta
        totuusfriikki7678 kirjoitti:

        Tämä: "Ja Aabraham ei ollut lain alla..."

        Eikä ole mitään jaetta koko Genesiksessä, että Aabraham olisi ollut lauantaisapatin noudattaja tai että sapatin pitämistä olisi Jumala Aabrahamilta vaatinut. Sapatti noudatettavana fyysisen levon päivänä tulee kuvaan mukaan vasta Exoduksessa liittyen nimenomaan israelilaisiin heidän lähdettyään Egyptistä.

        Eihän Aabraham lain alla ollut, koska Aabraham totteli Jumalaa ja eli uskossa Vapahtajaan. Lain alla ovat tottelemattomat Jumalan käskyjen kapinoitsijat.


      • uskosta kirjoitti:

        Eihän Aabraham lain alla ollut, koska Aabraham totteli Jumalaa ja eli uskossa Vapahtajaan. Lain alla ovat tottelemattomat Jumalan käskyjen kapinoitsijat.

        Minkä lain alla ovat Uuden liiton kristityt, pakanakristityt varsinkin?
        Oletko nimimerkki uskosta tietoinen tästä:

        Paavalilaisessa teologiassa maailmanaika voidaan jakaa kolmeen kauteen lain näkökulmasta:

        1) Aadamista Moosekseen oli aika ennen lakia.
        2) Mooseksesta Kristukseen oli aika lain alla kun laki toimi ”kasvattajana” Kristukseen
        3) Kristuksesta alkoi aika armon alla, jolloin laki on saanut täyttymyksensä Kristuksessa ja kristityille koko laki tiivistyy lähimmäisenrakkauden käskyyn Pyhän Hengen ohjaamassa evankeliumin vapaudessa (kts. esim. Room.4-8;10:4;Gal.2-5).

        Laki ei siis Paavalille ollut ikuinen eikä muuttumaton, vaan ”rikkomusten tähden jälkeenpäin lisätty” (Gal.3:19), so. jotta synti saisi rikkomuksen luonteen ja jotta juutalaiset kasvatettaisiin Kristuksen luo kun he oppisivat tuntemaan syntisyytensä – mutta juutalaiset alkoivatkin rakentaa omaa vanhurskauttaan lain mukaisia tekoja tekemällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe