Pärnuun ja takaisin

Juhannuksena olisi tarkoitus lähteä ensimmäistä kertaa ylittämään Suomenlahtea. Suunnitelmissa on tehdä ylitys joko Porkkalasta tai Hangosta ja suunnata tuulesta riippuen joko Tallinnaan tai lännemmäksi kohti Dirhamia.

Määränpää on Pärnu, missä käännytään takaisin kotimatkalle. Matkalla olisi toiveissa tutustua Hiidenmaan ja Saarenmaan rantoihin. Kertokaahan reittiehdotuksia Dirhamin ja Pärnun välillä. Mitkä paikat kannattaa ehdottomasti nähdä?

14

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hexa50

      Jos normaali perhepurjehtija on matkalla Dirhamista Pärnuun hän joutuu suoraan Virtsuun, halusi tai ei. Virtsusta voi valita meneekö Kuresaareen josta Kihnun kautta Pärnuun tai suoraan Virtsusta Kihnun kautta Pärnuun. Dirhami on mielestäni yksi Viron mukavimmista satamista, puhdasta vettä, hiekkaranta ja suojaimet, rauhallinen satama? Päivämatkat ovat Virossa kohtalaisen pitkiä. Dirhamista on lyhyt matka Haapasaluun jossa kannattaa käydä jos aika antaa myöten. Hiidenmaalla on avattu Kärdlaan uusi satama jossa en ole käynyt sekä Heltermaa, joka on EU-rahalla rakennettu uudenaikainen satama. Virossa on ehkä vähän tylsä purjehtia koska satamat ovat usein kolme-neljä mailia väylien sivussa joka pitää siis ajaa edestakaisin. Satamat ovat usein myös yhteysaluslaitureiden kupeessa, joten kolinaa riittää. Muuten kyllä suosittelen.

    • 10-14

      Omasta mielestäni Kuressaare on parhaita mestoja Virossa. Monet tykkäävät Pärnusta todella paljon, minä en oikein siitä ole innostunut. Kärdlassa on uusi satama, en ole käynyt mutta kylässä kyllä (silloin Lehtman satamaa käyttäen), mielestäni käymisen väärti. Haapsalu... No jaa. Sanotaan, että OK, mutta en usko itse enää sinne viitsiväni, koska sinne joutuu ajamaan koneella melkoisen pitkän rupeaman tylsää ja tarkasti ajettavaa väylää pitkin. Kihnu on omalla tavallaan hauska paikka pistäytyä.

      • Saaphalu

        "Haapsalu... No jaa. Sanotaan, että OK, mutta en usko itse enää sinne viitsiväni, koska sinne joutuu ajamaan koneella melkoisen pitkän rupeaman tylsää ja tarkasti ajettavaa väylää pitkin."

        ??? Miksi pitää ajaa koneella??? Minä olen purjehtinut sinne.


      • 10-14
        Saaphalu kirjoitti:

        "Haapsalu... No jaa. Sanotaan, että OK, mutta en usko itse enää sinne viitsiväni, koska sinne joutuu ajamaan koneella melkoisen pitkän rupeaman tylsää ja tarkasti ajettavaa väylää pitkin."

        ??? Miksi pitää ajaa koneella??? Minä olen purjehtinut sinne.

        No voihan sinne purjehtia, jos tuuli on sopivasta suunnasta, mutta kun linjalta ei ole varaa juuri lipsua, niin minä ainakaan en rupeaisi kryssimään.


      • Saaphalu
        10-14 kirjoitti:

        No voihan sinne purjehtia, jos tuuli on sopivasta suunnasta, mutta kun linjalta ei ole varaa juuri lipsua, niin minä ainakaan en rupeaisi kryssimään.

        Voi purjehtia, kryssiäkin voi mutta silloin kannattaa katsoa karttaa :) "Kapea ränni" on pari mailia kaupungista, joten E-NE tuulilla mennessä ja W-SW tuulilla lähtiessä on houkutus käyttää konetta. Kun tullaan siihen väylien risteykseen niin sitten kryssitilaa löytyy jo reilusti, mutta laiskuus saattaa pistää moottoroimaan Hopulaiun lähelle jos Väinämerelle matka.
        http://xgis.maaamet.ee/xGIS/XGis?app_id=PRIM01&user_id=at&bbox=466889.806897047,6533383.63607813,474647.712426474,6537405.30983813&setlegend=SUPRIM_ALUS_ORTO=0,SUPRIM_ALUS_KAART=1&LANG=1


      • Ränneistä

        Kuressaareen on oikeasti pitkä ja kapea mutta suora oja. Haapasalu on siihen verrattuna hankaluudeltaan 1/5 ja näkemisenarvoinen paikka.


      • Lissääkarttoja
        Saaphalu kirjoitti:

        Voi purjehtia, kryssiäkin voi mutta silloin kannattaa katsoa karttaa :) "Kapea ränni" on pari mailia kaupungista, joten E-NE tuulilla mennessä ja W-SW tuulilla lähtiessä on houkutus käyttää konetta. Kun tullaan siihen väylien risteykseen niin sitten kryssitilaa löytyy jo reilusti, mutta laiskuus saattaa pistää moottoroimaan Hopulaiun lähelle jos Väinämerelle matka.
        http://xgis.maaamet.ee/xGIS/XGis?app_id=PRIM01&user_id=at&bbox=466889.806897047,6533383.63607813,474647.712426474,6537405.30983813&setlegend=SUPRIM_ALUS_ORTO=0,SUPRIM_ALUS_KAART=1&LANG=1

        http://www.vta.ee/recreational-craft/

        Haapsalusta etelään mentäessä kannattaa huomata että ovat merkinneet pienveneille Rohukylästä lounaaseen oman reitin jolloin ei ole Hiidenmaan lautan jaloissa. Uusissa kartoissa tu0 tosin jo on.


      • Saaphalu
        Lissääkarttoja kirjoitti:

        http://www.vta.ee/recreational-craft/

        Haapsalusta etelään mentäessä kannattaa huomata että ovat merkinneet pienveneille Rohukylästä lounaaseen oman reitin jolloin ei ole Hiidenmaan lautan jaloissa. Uusissa kartoissa tu0 tosin jo on.

        KIITOS! Itse asiassa vanhemmissa Viron rannikon karttakokoelmissa (merikarttasarja 2) on tuossa paikkeilla todella vähän merimerkkejä. Jostain syystä Rukkirahun ja Rohukulan väliset merimerkit puuttuvat kaikki :(

        Mutta hieno juttu että Rukkirahun pääsee eteläpuolelta läpi myös, pitänee jostain etsiä ko. porttien koordinaatit.


    • Pitkäköli

      Virtsuun ei missään tapauksessa. Vastapäätä Muhun saarella on kuivastu jossa on siisti satama hyvillä palveluilla. Sieltä voi myös vuokrata auton tai mennä bussilla Kuressaareen käymään. Haapsalu on kiva kaupunki poiketa. Hiidenmaan Kärdlä on myös erittäin veneilijäystävällinen paikka jossa homma toimii.

    • Kiitti tähän astisista vinkeistä. Helpottaa kummasti reittivalintoja, kun karttojen ja www-sivujen kautta menee arpomiseksi. Pärnu valittiin kääntöpaikaksi lähinnä lasten takia. Rannan tuntumassa on kaikenlaista mukavaa tenavien toimintaa ja kylpylässä käynti on pakollinen meno.

      Eikös kesällä Viron rannikolla tuule yleensä lännestä tai luoteesta? Naisväki haluaisi mennä Tallinnan kautta, mutta se saattaisi tarkoittaa vastaatuuleen puskemista tai tiukkaa kryssimistä Tallinnasta länteen. Eikä siinä matkan varrella ennen Dirhamia taida olla paljon muita satamia kuin Lohusalu.

    • Pitkäköli

      Jos naisväki haluaa Tallinnaan niin eihän sulla ole muita mahdollisuuksia. Ei toi matka sieltä Dirhamiin mikään mahdoton ole.

      • Näinhän se tuppaa menemään. Ei yleensä tule hyvää reissua jos vain härkäpäisesti pitää kiinni omista suunnitelmistaan. Tuleepa samalla katsastettua Vanha Satama, kun siitä on kuullut niin ristiriitaisia tarinoita. Tai sitten vien naiset Naissaareen :)


    • Melko samanmoiset suunnitelmat täälläkin jussista eteenpäin. Ajatuksena meillä tosin ensin mennä äijäporukalla suoraan Hangosta Ventspilsiin ja jatkaa sieltä Viron puolelle. Perhe tulee julkisilla Kuresaare/Haapsalu/Pärnu-akselille, josta jatketaan etelänaapuriin tutustumista.
      Onko kellään kokemuksia Ruhnusta? Siellä ilmeisesti hyvä satama?

    • Pitkäköli

      Viime kesänä poikkesin Ruhnussa matkalla Riikaan. Hyvä ja turvallinen satama.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1485
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1275
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      12
      1097
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1073
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe