Seiskari S-23

S-23

Kertokaapa kaikki kenellä on tai on ollut seiskari s23, että minkälaisia koneita teillä on niissä ollut ja vähän nopeuksia mitä ovat kulkeneet. Itsellä kyseinen vene ja halu saada nopeutta lisää. Sellaset "vaihda venettä" kommentit voi jättää kirjottamatta, koska en aio sitä tehdä. Ja ihan vaan siitä syystä, että seiskari on saatanan hyvä vene! Mulla on tällä hetkellä Bukh 36 heppanen kone ja se jaksaa viedä venettä jonkun 12-13 solmua.

24

4797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huippukonekkoseon

      en usko

      • nuurdikki

        Ehkä sinun uskonnollisen vakaumuksesi mukaan tuo ei voi pitää paikkansa. Ihan noin laskennallisesti näyttäisi kuitenkin teoreettinen 12 solmua ylittyvän jo 30hv teholla.


    • S-23

      Kokoluokassaan kyllä!

    • Ripatirippa

      Miten se noi kovaa kulkee?
      Bukhiin turbo kiinni ja syötöpumpun säädöt, niin sehän nousee sitten kiistatta liukuun. Käytännössä kone on sitten dv48me.

    • S-23

      DV 48: ssa pumpun ja suuttimien tyyppinumerot eri! Eikä se pienen koneen virittäminen ole tietääkseni koskaan ainakaan lisännyt koneen käyttöikää! Kuulemma ~70hv ahdetulla koneella ja potkuria vaihtamalla voisi päästä johonkin 16 solmun maksimi nopeuteen.. Mitä olette mieltä?

      • äss23

        Yksi paikka kysyä on ainakin https://www.facebook.com/groups/83252566542/ , eli seiskari ryhmä Facebookissa. Itselläni sole mini 50 (50hp). Nelilapainen potkuri, joka varmaan vähän vie huippuja. Taitaa kulkea noin 12 solmua, mutta melutaso noin 8-9 solmun jälkeen on turhankova, joten ei ole juuri huippunopeuksia ikinä ajeltu. Mielestäni kyseiseen veneeseen ei ehkä saa sopimaan 70hp konetta tai jos saakin, niin painoa taisi tulla aikapaljon lisää noin 50-60hp kokoluokan koneisiin verrattuna. Mutu olisi että jopa melkein 100kg lisää. Puoliliukuvana seiskari ei ole kovin suuntavakaa, joten siksi tulee myös ajeltua hiljaa. Nettiveneessä tai ylipäätään missään muistelisin nähneeni suurimmillaan 60hp koneen kiinni.


      • Benkku-82

        Olen ajellut Suomen merialueita 20 vuotta n. 10-12 solmun vauhdilla, ja kaikki tapaamani Seiskari 23:t ovat aina tulleet perä edellä vastaan. Koskaan ei ole mennyt yksikään ohi. En tiedä miksi. Melutaso ja rungon ominaisuudet varmaan rajoittavat menoa, vaikka teoriassa isolla koneella saanee paljonkin vauhtia noin kevyeeseen veneeseen.


    • Ripitapapiti

      Syöpyy puhki se lohko enneku sen virittämällä saa loppuun ajettua. Samat rensselit on molemmissa koneissa. Tiä sit mistä oot noita varaosanumeroita löytäny.

      Kyllä kai veneen luonteeseen sopisi parikytä solmua vauhtia vähintään. Oisko ajokone perälautaan kiinni ulkolaitamallisena ~200hp ja sitten käyttäis bukhia vaikka uistelukoneena?

    • S-23

      Se ei kuulosta hyvältä vaihtoehdolta ja toisekseen, en harrasta kalastusta missään muodossa.. Moottorin alkuperäisestä ohjekirjasta jossa kirjan takaosassa lueteltiin 36 ja 48 moottorien teknisiä tietoja ja varaosanumeroita.. Varmaan ovat paskaa laatineet kirjan täyteen tehtaalla!

    • Hiljaahyvätulee

      Mihin kiire?

      Onko pari, kolme solmua lisää vaivan, kulutuksen ja metelin väärtti?

    • Ripitupipippii

      Bukhin koneen hevoset on aika vahvoja. Lisäksi kone on suunniteltu 100% kuormaa kestämään jatkuvana. Nopeus on jo nyt aika käsittämätön. Olet tyytyväinen veneeseen, et halua vaihtaa ja konetta ei saa virittää. Vaikka tanskan kotitehtaalla sitä tekevätkin :) kyllähän se projekti ny siihen kaatuu jos alkuperäisessä manuskassa on eri numeroita. Mut eikös ne osat saa siitä samasta purkukoneesta mistä revit turbo-osatkin? (Mulla tosin on molempia osia eikä suuttimissa ainakaan ole mitään eroa ja syöttöpumppu on säädettävä.) vaihtoehdoksi jää maksaa veneen hinta uudelleenkoneistuksesta jolloin saat heppoja lisää tyyppikilpeen, jota et voi kuitenkaan käyttää kuin hetkellisesti. Osta järeä helikopteri ja liikuta venettä sillä.

    • Nimimmerkki
      • No, kun tässä ketjussa puhutaan S-23:sta joka linkkisi mukaan nykyisin maksaa runsaat 55.000 euroa, niin tuskin on rahasta kiinni. Tietenkin uuden veneen varusteluunkin menee rahaa, mutta tuskin viittä tonnia enempää tässä kokoluokassa.


      • Nohuhhuhsentään
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        No, kun tässä ketjussa puhutaan S-23:sta joka linkkisi mukaan nykyisin maksaa runsaat 55.000 euroa, niin tuskin on rahasta kiinni. Tietenkin uuden veneen varusteluunkin menee rahaa, mutta tuskin viittä tonnia enempää tässä kokoluokassa.

        Välillä mietin kun väki kommentoi sua trolliksi, että onko totta... No nyt kun et edes tiedä tai osaa lukea hinnastoa senvertaa, että S23 mallia ei ole taidettu valmistaa noin 20 vuoteen, niin trolli mikä trolli.


      • nuurdikki

        Malli 424 on vastaava ja yhä valmistuksessa


    • S-23

      Siis sulla on kyseinen moottori olemassa ja olet sitä virponut?

    • S-23

      Osta northsteel! Sama vene, ja halvemmalla..

    • Ripapuskda

      Niin, parikin. Molemmista teholuokista. 36 varaosina ja 48 käytössä.

    • dölgkösghköh

      Puolipalaanarirunko on sellain suunniteltu että se toimii parhaiten juuri tietyllä nopeudellä ja kuormalla. Puoliplaanari on tässä paljon herkempi kuin puhtaasti plaavaava runko. Yliteho ja ylinopeus tuo mukanaan vain epämiellyttävää meteliä suuren runkovastuksen takia ja lisäksi v-mäisiä ajo-ominaisuuksia. 7-12 solmua siinä Seiskarin nopeusalue käytännössä on. Hetkittäisn voi jotain 14 solmua ohittaa tai päästä edestä karkuun, muttei muutamaa minuuttia pidempää.

    • S-23

      Mitä ahdinta ne käyttää DV48:ssa?

    • Virivirivaan

      Kyllähän maailmaan ääntä mahtuu älkää nyt heti haukkuko jos joku haluaa vauhtia lisää, eihän sitä aina täysiä ajeta.

    • Ripitisarapiti

      Ahdin on moottorin halvin osa :) kkkn turbo, sama mitä käytetään jossain audissa. Taitaa olla melkein ainoa bilikan osa mosassa. Tyyppiä en muista mut etsivä löytää. Sit vaa pakomutka, imusarja sekä öljynkierto rakennukseen. Toisinsanoen eti purkukone. Nii juu ja koneelle on hyvä saada myös lisäilmaa sähköavusteisesti ettei lämpiä turbo.

      Tehon lisän hyötyihin en usko sun tapauksessa, mut on se turbon vihellys aika jees ajellessa, käyttökelpoinen (meluton värinätön) alue on aika laaja.

    • SeiskariS23

      Itellä tuli Bukh 36 DV tiensä päähän tänä syksynä.
      Ilmeisesti, koska edellinen omistaja jättänyt jäihin ja öljynlauhdutin mennyt paskaksi.
      Tämä on sitten ruostuttanut moottorin sieltä täältä.
      Olivat kuulemma konerempan jälkeisiä huuhteluvesiä, kun harmaasta öljystä kyseltiin :(

      No, nyt olen uutta moottoria valitsemassa.
      Teknomarine tarjoaa 44 Solea ja ottais romun itselleen.
      Olen kyllä pikkuhiljaa kääntymässä Tapimaren Craftsman 42 kannalle...

      Onko kokemuksia?

      Ps. kohta olis hyvään hintaa uusi öljynlauhdutin ja hyvä ZF BW7 -kytkin myynnissä, sekä sekalainen kasa hieman ruostunutta laatu rautaa ;)

    • raunoks

      Sesikari S-23 venessä on käytetty yleensä 36 -50 hv moottoreita. Yleisin on ollut Solen Mini-50 ja uudemmissa mini-48. 50 hv:n teholla päästään yleensä n. 12 -13 solmun nopeuteen. Sopia marssivauhti on n. 10 solmua. Jonkin verran on vaihdettu vanhoihin veneisiin uutta Sole Mini-55 mallia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe