Tästä eteenpäin ajan aina vasenta kaistaa

kiitti-vinkistä

Kun näköjään "yleensä" sana tarkoittaa useiden mielestä suositusta eikä tee asiasta pakollista, niin en viitsi enää oikeaa kaistaa käyttää. Näin vältän turhat kaistanvaihdot ja ajaminen on paljon sujuvampaa.

Laissa kun lukee että "Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."

Eli voin nyt ajaa millä kaistalla huvittaa koska "yleensä" tarkoittaa että tuo on vain suositus. Yleensä = ei tarvitse välittää koska on vain suositus.

27

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • motarilla-oikealla

      Muista että tuo "yleensä" koskee vain tavallista monikaistaisia teitä. Moottoritiellä on eri säännöt. Siellä on PAKKO ajaa oikealla. Tieliikenneasetuksen 7 § sanoo

      "Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.

      Jos moottoritiellä on samansuuntaista liikennettä varten vähintään kolme ajokaistaa, saa kuorma-autoa tai yli seitsemän metrin pituista ajoneuvoyhdistelmää kuljettaa vain jommallakummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 5 §:n säännöksistä muuta johdu.

      Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."

      • Ainakin minä ohitan sinut oikealta ja tulen sinun eteen ja aloitan vaudin pudottamisen katsotaan kuinka pitkään ole vasemmalla kaistalla?


      • KuuluisuusOdottaa
        autoilija kirjoitti:

        Ainakin minä ohitan sinut oikealta ja tulen sinun eteen ja aloitan vaudin pudottamisen katsotaan kuinka pitkään ole vasemmalla kaistalla?

        Pääset youtubeen rekisterinumero näkyvillä.


      • OnpaHöhlää
        autoilija kirjoitti:

        Ainakin minä ohitan sinut oikealta ja tulen sinun eteen ja aloitan vaudin pudottamisen katsotaan kuinka pitkään ole vasemmalla kaistalla?

        Etkö sinö autoilija ymmärrä kenelle vastaat milloinkin?


    • TheMestarinOpeilla

      Ja liikennesääntöjähän saa rikkoa aina jos siitä ei ole muille haittaa ja itse hyötyy.

      • vajakit.lataamoon

        Näinhän se on, ainakin vajakkien päässä.


      • ÄläsNuolaise

        Et voi tietää hyödytkö siitä itse, se on venäläistä rulettia. Poliisi voi olla missä tahansa milloin tahansa.... tämä kyseenalainen hyöty voikin muuttua satojen eurojen sakoksi.

        Toisekseen hyötysi voi muuttua haitaksi kun liikennesääntöjen rikkomisesi johtaa kolariin. Useimmiten kolarit johtuvat liikennesääntöjen rikkomisesta.

        Vinkiksi vastaisuuden varalle: opettele ajattelemaan. Ja mieluiten vähän nokkaasi pidemmälle.....


      • TheMestarinOpeilla
        ÄläsNuolaise kirjoitti:

        Et voi tietää hyödytkö siitä itse, se on venäläistä rulettia. Poliisi voi olla missä tahansa milloin tahansa.... tämä kyseenalainen hyöty voikin muuttua satojen eurojen sakoksi.

        Toisekseen hyötysi voi muuttua haitaksi kun liikennesääntöjen rikkomisesi johtaa kolariin. Useimmiten kolarit johtuvat liikennesääntöjen rikkomisesta.

        Vinkiksi vastaisuuden varalle: opettele ajattelemaan. Ja mieluiten vähän nokkaasi pidemmälle.....

        Minä kerroin vain mitä TheMestari on palstalla opettanut meille häntä huonommille kuskeille.


    • Outo.Tulkinta

      Aloittajalle: Mistä päättelit että yleensä tarkoittaa suositusta? Eihän sillä ole suosituksen kanssa mitään tekemistä. Yleensä tarkoittaa sitä, että täytyy olla perusteltu syy toimia eri tavalla kuin "yleensä". Näin myös lainlaatija sen on tarkoittanut, ainakin näin sitä oikeuslaitos tulkitsee. Perusteltu syy voi olla esim. hätätilanne, mutta ei todellakaan se, että jotain sattuu vain huvittamaan tehdä toisin.

      • kiitti-vinkistä

        > "Aloittajalle: Mistä päättelit että yleensä tarkoittaa suositusta?"

        Se on täällä suoli24 palstalla yleinen käsite. Asista on esim. keskustelu kevytliikenteen puolella: http://keskustelu.suomi24.fi/t/13612300. Siellä vedotaan siihen että lakiin on aikoinaan kirjattu "suositus" jalankulkijan heijastimen käytöstä ja siinä kohtaa on käytetty sanaa "yleensä". Nyt kaikki "yleensä" sanat tarkoittavat laissa sen perusteela pelkkää suositusta. Sama yleensä löytyy laista esim. myös pyöräilykypärän kohdalla.

        Itse olen sinun kanssasi täysin samaa mieltä että yleensä ei ole mikään suositus, vaan se että pelkästään poikkeustilanteessa tehdään toisin kuin "yleensä". Laki sallii, oikeuttaa tai velvoittaa, eikä "suosittele".


      • ristiriidassa

        "Laki ei liioin ole ohje, ei suosituskaan. Laki sallii, oikeuttaa tai velvoittaa. Lakiin ei saa ottaa ”säännöksiä” asioista, jotka ovat itsestään selviä tai joilla ei muuten ole minkäänlaista oikeudellista merkitystä. Perustuslakivaliokuntakin on lausunnossaan (PeVL 37/2006 vp) todennut, että yleensä ei ”ole soveliasta hyväksyä lain tai minkään muunkaan säädöksen muodossa” ”oikeudelliselta velvoittavuudeltaan” ”heikkoja tai velvoittavuutta kokonaan vailla olevia yleisiä säännöksiä”. Esimerkiksi tieliikennelakiin (267/1981) vuonna 2002 otetulla säännöksellä siitä, että ”polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää”, ei ole oikeudellista velvoittavuutta. Oikeudellista velvoittavuutta ei liioin ole esimerkiksi tavoitesäännöksillä, jotka viime vuosina ovat yleistyneet lakien alkusäännöksinä"

        Lähde: http://lainkirjoittaja.finlex.fi/24-lakikieli/24-2/


        Laista löytyvät "yleensä" ja vastaavanlaiset sanat ovat aika haasteellisia, kuten yllä olevasta oppaasta voi todeta.


      • yleensä.yleensä
        ristiriidassa kirjoitti:

        "Laki ei liioin ole ohje, ei suosituskaan. Laki sallii, oikeuttaa tai velvoittaa. Lakiin ei saa ottaa ”säännöksiä” asioista, jotka ovat itsestään selviä tai joilla ei muuten ole minkäänlaista oikeudellista merkitystä. Perustuslakivaliokuntakin on lausunnossaan (PeVL 37/2006 vp) todennut, että yleensä ei ”ole soveliasta hyväksyä lain tai minkään muunkaan säädöksen muodossa” ”oikeudelliselta velvoittavuudeltaan” ”heikkoja tai velvoittavuutta kokonaan vailla olevia yleisiä säännöksiä”. Esimerkiksi tieliikennelakiin (267/1981) vuonna 2002 otetulla säännöksellä siitä, että ”polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää”, ei ole oikeudellista velvoittavuutta. Oikeudellista velvoittavuutta ei liioin ole esimerkiksi tavoitesäännöksillä, jotka viime vuosina ovat yleistyneet lakien alkusäännöksinä"

        Lähde: http://lainkirjoittaja.finlex.fi/24-lakikieli/24-2/


        Laista löytyvät "yleensä" ja vastaavanlaiset sanat ovat aika haasteellisia, kuten yllä olevasta oppaasta voi todeta.

        Tuota koko sanaa "yleensä" ei tulisi käyttää lakitekstissä ollenkaan. Esimerkiksi jos minä ajan neljänä päivänä viidestä oikeanpuoleista kaistaa, mutta viidentenä päivänä vasemmanpuoleista, ja toimin näin joka viikko, niin en riko lakia, joka määrää ajamaan yleensä oikeanpuoleista kaistaa. Yleensähän ajankin, mutten aina.


      • laki-remontti
        yleensä.yleensä kirjoitti:

        Tuota koko sanaa "yleensä" ei tulisi käyttää lakitekstissä ollenkaan. Esimerkiksi jos minä ajan neljänä päivänä viidestä oikeanpuoleista kaistaa, mutta viidentenä päivänä vasemmanpuoleista, ja toimin näin joka viikko, niin en riko lakia, joka määrää ajamaan yleensä oikeanpuoleista kaistaa. Yleensähän ajankin, mutten aina.

        Juuri tästä oli koko avauksessa kyse. Laki on syvältä ja tulisi korjata. Kaikki "yleensä", "tarpeettomast", "asianmukainen" ja vastaavat tarpeettomat ja sisällöttömät sanat tulisi poistaa kokonaan. Laki pitää olla niin yksiselitteinen että tyhmempikin tajuaa miten toimia. Käsittääkseni lakeja korjataa ja toivonmukaan tällaiset ympäripyöreät sanat karsitaan pois.


      • 10-14

        Sinun tulkintasi eroaa lainsäätäjän ja oikeuslaitoksen tulkinnasta. Oikea tulkinta menee näin: koska lainsäätäjä ei ole määritellyt, mitkä ovat päteviä syitä poiketa "yleensä" -menettelystä, ovat kaikki syyt päteviä eikä poikkeamisesta voi koskaan rangaista.
        Tässä on oikeastaan kysymys länsimaisen oikeuskäsityksen perusjutusta: se, mikä ei ole nimenomaan kiellettyä, ei voi olla rangaistavaa.

        Olen aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, että lakitekstissä ei pitäisi olla noin epämääräisiä kohtia.


    • Sujuvaa

      Mä ajan vasenta kaistaa kehäteillä ja ulosmenoteillä niin pitkälle kun liittymiä on tiheään. Ei tarvitse välittää liittymien tuliojoista ja menijöistä. Eikä ole liittyvien tukkeeena. Vain takana joskus ajavat "ylinopeuksiin oikeutetut" audi-bemaritollot häiritsee kun liimautuvat liian lähelle hiillostamaan.

      Kaikkein pöljimmät lippalakkipojut ajaa ihan sitä oikeanpuolimmaista kaistaa haitaten liittymistä tulevien pääsyä kehälle tai motarille-

      • Just_joo

        Hyvä.

        Siellä oikealla on sitten mukavasti tilaa meille sääntöjä noudattaville kulkijoille. Ihmettele sinä sitten siellä vasemmalla niitä takapuskurin haistelijoita...


      • haistakoon-itse

        Ei pitäisi olla haistelijoita jos itse ajaa suurinta sallittua. Haistelijat haistakkon tällöin itse....


      • Mikäs ongelma tuo on? Oikealta ohi vaan, jos joku ajaa hitaammin vasemmanpuoleisinta kaistaa. Ajan itsekin usein kehäteillä vasenta kaistaa, juuri tuosta syystä, että oikealla on kuitenkin ohitettavia muutaman sadan metrin välein. Jos joku on kiireellisempi, siinä on kuitenkin satoja metrejä matkaa mennä ohi...


      • RottaPresidentiksi

        Minäkin ajan aina kehäteillä(kin) vasenta kaistaa. Muille ei siitä ole haittaa ja itse säästyn kaistanvaihdoilta eikä tarvitse vilkkua räplätä. Jokainen nopeammin ajava kyllä pääsee ohi koukkaamalla hetkeksi oikealle kaistalle ja voi sitten taas palata vasemmalle kaistalle eteeni. Jostain syystä takanani päivittäin ohi pyrkivät autot kuitenkin vilkuttavat valojaan ja kun pääsevät oikealle kaistalle rinnalleni soittavat torvea ja joskus keskisormeakin heristävät. Aivan turhaan. Ajamiseni on helppoa ja aina vasemmalla kaistalla. Mutta kuten olet ohjeistanut niin sääntöjä voi rikkoa halutessaan. Vasenta kaistaa ajamalla en haittaa muita sillä kuten kerroit on helppo minut ohittaa oikealta. Oma ajamiseni helpottuu kun ei tarvitse kaistojen välillä "seilata".


      • RottaPresidentiksi kirjoitti:

        Minäkin ajan aina kehäteillä(kin) vasenta kaistaa. Muille ei siitä ole haittaa ja itse säästyn kaistanvaihdoilta eikä tarvitse vilkkua räplätä. Jokainen nopeammin ajava kyllä pääsee ohi koukkaamalla hetkeksi oikealle kaistalle ja voi sitten taas palata vasemmalle kaistalle eteeni. Jostain syystä takanani päivittäin ohi pyrkivät autot kuitenkin vilkuttavat valojaan ja kun pääsevät oikealle kaistalle rinnalleni soittavat torvea ja joskus keskisormeakin heristävät. Aivan turhaan. Ajamiseni on helppoa ja aina vasemmalla kaistalla. Mutta kuten olet ohjeistanut niin sääntöjä voi rikkoa halutessaan. Vasenta kaistaa ajamalla en haittaa muita sillä kuten kerroit on helppo minut ohittaa oikealta. Oma ajamiseni helpottuu kun ei tarvitse kaistojen välillä "seilata".

        Ai, nyt ei kelpaa sekään, että noudatan lakia. Onpas kovin vaikeaksi mennyt tämä elämä sinulla...


      • RottaPresidentiksi
        TheRat kirjoitti:

        Ai, nyt ei kelpaa sekään, että noudatan lakia. Onpas kovin vaikeaksi mennyt tämä elämä sinulla...

        Tottakai kelpaa. Noudatan minäkin sääntöjä useimmiten. Mutta viimeaikoina kun olen sinun mestarillisia ohjeita noudattanut niin välillä lipsuu. Kun kerran kaltaisesi suuri mestari opettaa ja antaa ainakin moraalisesti luvan sääntöjä rikkoa niin tottakai käytän tilaisuuden hyväkseni. Tässä mitään vaikeaa ole. Kaikki me opetuslapsesi tällä palstalla olemme erioikeutetussa asemassa kun saamme olla oppilainasi.


    • UncleBen

      Alla esimerkki Eduskunnan Liikennevaliokunnan lisäyksestä heijastimen käytöstä Tieliikennelakiin ennen sen hyväksymistä Eduskunnassa, josta selviää mitä ylin lainsäädäntövalta tarkoittaa lakipykälissa sanalla ”yleensä”, jolloin sanakirjojen antamilla selityksillä ei ole mitään merkitystä.

      42 § sivu 7

      **Valiokunta on katsonut tarpeelliseksi lisätä lakiin suosituksen jalankulkijan heijastimen käytöstä. Suosituksen tarkoituksena on edistää erillisten tai vaatetukseen kuuluvien heijastimien käyttöä pimeässä kuljettaessa.

      Rangaistuksen uhalla tehostettua heijastimen käyttövelvollisuutta ei ole pidetty tarkoituksenmukaisena lakivaliokunnan lausunnossa mainituista syistä.

      Ehdotetun säännöksen suositusluonne ilmenee sanasta ”yleensä”. Suosituksen rikkomisesta ei voida tuomita rangaistukseen, mutta poliisimies voi huomauttaa laiminlyönnistä ja opastaa jalankulkijan oikeaan menettelyyn. Heijastimen käyttöä olisi edistettävä myös ilmaisjakeluin ja tiedotustoiminnalla.

      Heijastinsuositus ei poista ajoneuvon kuljettajan velvollisuutta varautua siihen, että pimeällä tiellä voi liikkua myös ilman heijastinta olevia jalankulkijoita.

      Säännöksen suositusluonteesta johtuu, ettei sillä ole vahingonkorvausoikeudellisia vaikutuksia mahdollisissa onnettomuustilanteissa.**

      http://www.eduskunta.fi/pdf/valiokuntamietinnot/LiVM4-1980.pdf

      • Laki-ei-ole-suositus

      • Mitä_miksi

        Laki on kokoelma vähimmäisvaatimuksia niille, joiden oma pää ei riittävästi ohjaa. Sen näkee taas tästäkin ketjusta, että tarve on kova.


      • RotanOpeillaMennään
        Mitä_miksi kirjoitti:

        Laki on kokoelma vähimmäisvaatimuksia niille, joiden oma pää ei riittävästi ohjaa. Sen näkee taas tästäkin ketjusta, että tarve on kova.

        Kaikkein parhaimmat kuljettajat ovat ottaneet oikeudekseen luoda omia "lakejaan" liikenteeseen. He olettavat että muutkin noudattavat heidän omasta mielestään nerokkaita toimintatapoja. Ja taas arvotaaan arvotaan ja kaaos on entistä pahempi.


      • veio
        RotanOpeillaMennään kirjoitti:

        Kaikkein parhaimmat kuljettajat ovat ottaneet oikeudekseen luoda omia "lakejaan" liikenteeseen. He olettavat että muutkin noudattavat heidän omasta mielestään nerokkaita toimintatapoja. Ja taas arvotaaan arvotaan ja kaaos on entistä pahempi.

        2 SYYTÄ.
        Toinen niistä on lain sekavuus ja paljon tulkintoja. Ammattilaisetkin tulkitsevat lakeja eri tavalla. Sellaista ei saisi olla. Mutta niin on jotta......
        Se kolmas syy. Lakimiehille täytyy olla töitä ja niille joilla on varaa maksaa isosti lakimiesten palkkoja on löydyttävä laista porsaanreikiä ja etuoikeuksia.

        Tästä on kysymys. Ja maatamme väitetään oikeudenmukaiseksi.??? 1 1 voi olla oikeudessa mitä vaan kunhan rahaa löytyy.


      • veio

        Vastaavia epäoikeudenmukaisuuksia löytyy maassamme paljon mutta niitä ei haluta nähdä ja se tekee kansan huijaamisen helpoksi ja päättäjien työn helpoksi. Kansa pelkää muutosta ja sulkee silmänsä ja elää unelmissaan

        Maamme ei ole oikeudenmukainen vaan hyvin koristeltu valheiden maa. Perustelkaa vaikkapa Ajoneuvovero joka suosii paljon saastuttavia mutta väitetään saasteveroksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      360
      4175
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1779
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      1520
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1306
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe