Amalgaamipaikka hampaaseen???

Amaliagamalia

Morjens.
Olen 28v jätkä ja hammaslääkärissä käydessäni h.lääkäri ehdotti poskihampaan takapinnalle amalgaamia.
Amalgaamipaikan laittamiselle hän kertoi perusteluksi, että muovia on vaikea laittaa kun sylkeä tulee niin runsaasti ja paikattava alue on vaikea pitää kuivana ennen muovipaikan kovettamista.
Kyseistä tököttiä (amalgaami) ei minulle olla koskaan aiemmin laitettu ja sanoin miettiväni asiaa joten suussa huilaa nyt väliaikainen paikka sen aikaa kun annan suostumuksen toimenpiteen jatkumiselle :)
Eli siis, kannattaako mennä nyt mieluummin yksityiselle ja katsoa että mitä siellä sanotaan, vai otanko elohopeaa nassuun vain ihan kiltisti??? :)
Vastauksia tulee varmasti puolesta ja vastaan (ja varmasti niitä epäasiallisiakin) mutta kertokaahan te oma mielipiteenne tästä asiasta.

24

197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sylkeäsylkeä

      Minkälainen sylkikone oikein oletkaan, kun hammaslääkärin imuritkaan eivät pysty sitä poistamaan?

    • Siitävaan

      Amalgaami pysyy paremmin poskihampaassa. Mutta jos olet valmis muovipaikan uusimiseen muutaman vuoden välein, mene vaan yksityiselle ja vaadi sellainen.

      • Mitätököttiä

        Toisilla amalgaami voi pysyä paremmin poskihampaassa, toisilla taas ei. Toisilla se voi jopa halkaistakin poskihampaan, jolloin pysyminen on taas kovin kyseenalaista.
        Mutta jos olet valmis myös alla kerrottuihin ongelmiin, niin amalgaamihan on silloin sinun paikka-aineesi.

        http://www.dlc.fi/~kotirant/koti/amalgaami.html


      • RAL

        Jos laitat rahaa hieman enemmän, voit saada siihen keraamisen paikan tai koko kruunun. Kesto on yleensä parempi kuin amalgaamin tai muovin. Eikä sisällä elohopeaa.


      • muovi-amalgaami-muovi
        Mitätököttiä kirjoitti:

        Toisilla amalgaami voi pysyä paremmin poskihampaassa, toisilla taas ei. Toisilla se voi jopa halkaistakin poskihampaan, jolloin pysyminen on taas kovin kyseenalaista.
        Mutta jos olet valmis myös alla kerrottuihin ongelmiin, niin amalgaamihan on silloin sinun paikka-aineesi.

        http://www.dlc.fi/~kotirant/koti/amalgaami.html

        Heh heh, jos tuo olis totta, niin miksi lähes kaikki yli 40v suomalaiset eivät sitten ole sairaita amalgaamipaikkojensa takia ! Yksittäinne hlö allergisoituu ihan mille tahansa. Muovin myrkyllisyyden takia on joutunut ammatinvaihtoon useampia hamm lääkäreitä kuin amalgaamin takia, sanoo THL:n tilasto! Joten turvallinne ei ole muovikaan, huom !!


      • LääkärisiTietääMitäPuhuu

        No ei muovipaikat usein pysy takahampaassa kuin viikkoja tai kuukausia. Kun hammaslääkäri laittoi ison muovin takahampaani sisälle, niin ennen irtoamistaan muovi halkaisi hampaan. Hammas meni juurihoitoon, kivut ja tulehdus oli kovat. Onneksi juurihoito onnistui, nyt on amalgaamilla paikattu juurihoidettu hammas, ja hyvin puree. Amalgaami on kiinnitetty juurikoloihin väännettyihin ruuveihin.


      • LääkärisiTietääMitäPuhuu kirjoitti:

        No ei muovipaikat usein pysy takahampaassa kuin viikkoja tai kuukausia. Kun hammaslääkäri laittoi ison muovin takahampaani sisälle, niin ennen irtoamistaan muovi halkaisi hampaan. Hammas meni juurihoitoon, kivut ja tulehdus oli kovat. Onneksi juurihoito onnistui, nyt on amalgaamilla paikattu juurihoidettu hammas, ja hyvin puree. Amalgaami on kiinnitetty juurikoloihin väännettyihin ruuveihin.

        Miten kauan? Minulla muovipaikka takahampaassa n,30v. Ihan ok, röntgen kuvat otettu? Sitä ennen amalgaamipaikka vaihdettiin pari kertaa vuodessa, kun ei kestänyt. Sitten nero lääkäri poras nipun metallipiikkejä hammas juureen, että sai pysymään, jonka seurauksena sain hirveät säryt ensin käsivarsiin ja lopuksi koko kroppaan levittäen elohopean! Hyvä etten kuollut, ennenkuin älysin mennä hyvälle hammaslääkärille ja poistettiin kaikki amalgaamit hampaista!


      • jussiKV
        RAL kirjoitti:

        Jos laitat rahaa hieman enemmän, voit saada siihen keraamisen paikan tai koko kruunun. Kesto on yleensä parempi kuin amalgaamin tai muovin. Eikä sisällä elohopeaa.

        Tämä. Keraamisia paikkoja ei myöskään tarvi olla jatkuvasti uusimassa niinkuin helposti lohkeilevia muovipaikkoja, joten loppujen lopuksi ei edes välttämättä tule sen kalliimmaksi, vaikka onkin iso kertainvestointi. Amalgaamilla en itse kyllä uskaltaisi paikkauttaa. http://www.furka.fi/posliinipaikkaus


    • ammammammammm

      Terveyskirjasto suosittaa kovaan rasitukseen poskihampaissa amalgaamia ( käy lukemassa ). Itse halusin juuri amalgaamia. Ystävilläni ja itsellä on jopa yli 45 vuotta vanhoja amalg paikkoja poskihampaissa. Kultakruunu olis paras, mutta aika kallis, mutta ikuinen kestävyydeltään. Elohopeaa saat joka tapauksessa joka puolelta, kännykkäsi akusta, kasviksista, sienistä, kalasta ym ym.. Esim. Englannissa ja Espanjassa on yleistä ja normaalia laittaa amalgaamia !

    • TuskinSiitäMitäänIrtoaa

      Muovipaikka ei kestä takahampaassa. Sinulla on vaihtoehtona amalgaami tai keraaminen paikka. Amalgaami on halpa, keraaminen paikka kallis. Keraaminen on nätimpi, mutta eipä sitä kukaan takahampaassa katsele.

      Itsellä on lapsesta asti ollut joka takahampaassa amalgaamit, enkä ole huomannut haittoja. Jokainen muovipaikka taas on tipahtanut viimeistään vuoden päästä, joten otan tarvittaessa edelleen amalgaamin. Minusta amalgaami tuntuu kohtalaisen samalta kuin oma hammas, toisin kuin muovi, joka tuntuu siltä, että suussa on jotain ihan vierasta matskua.

      • Pinkki_possu

        Minulla muovipaikat ovat kestäneet takahampaissa jo kolmekymmentä vuotta. Elohopeaa suuhun, onhan se hieno idea?


      • Pinkki_possu

        Jatkoa, hampaat kannattaa hoitaa yksityisellä puolella. Olen köyhä, mutta kerran vuodessa käynti yksityisssä hammaslääkärissä ei kuitenkaan kaada.


      • TuskinSiitäMitäänIrtoaa
        Pinkki_possu kirjoitti:

        Minulla muovipaikat ovat kestäneet takahampaissa jo kolmekymmentä vuotta. Elohopeaa suuhun, onhan se hieno idea?

        Tosiaan muovit on tippuneet viimeistään vuoden kuluessa, amalgaamit olleet 12-vuotiaasta. Enpä usko, että niistä kertaalleen kovetetuista paikoista irtoaa yhtään mitään, mutta jos irtoaa, niin enköhän ole jo ennestään pilalla. :) Ja eipä se muovi liene sen luonnonmukaisempaa, sanotaanhan että mikroastioistakin irtoaa sitä sun tätä kuumennettaessa. En jaksa käydä kerran kuussa hammaslääkärissä. Lisäksi muovi tuntuu pahalta hampaassa, erityisesti silloin kun syö kuumaa tai kylmää. Ja yksi hammas meni juurihoitoon muovipaikan halkaistua sen, joka on viimeinen niitti siihen, että muoveja ei minulle enää tule. Voi olla, että muoveja on erilaisia, mutta julkisella kokemukset ei ole hyviä.

        Keraamista paikkaa sanotaan hyväksi. Omakohtaista kokemusta minulla ei siitä ole.


      • Muoviaamalgaamia
        TuskinSiitäMitäänIrtoaa kirjoitti:

        Tosiaan muovit on tippuneet viimeistään vuoden kuluessa, amalgaamit olleet 12-vuotiaasta. Enpä usko, että niistä kertaalleen kovetetuista paikoista irtoaa yhtään mitään, mutta jos irtoaa, niin enköhän ole jo ennestään pilalla. :) Ja eipä se muovi liene sen luonnonmukaisempaa, sanotaanhan että mikroastioistakin irtoaa sitä sun tätä kuumennettaessa. En jaksa käydä kerran kuussa hammaslääkärissä. Lisäksi muovi tuntuu pahalta hampaassa, erityisesti silloin kun syö kuumaa tai kylmää. Ja yksi hammas meni juurihoitoon muovipaikan halkaistua sen, joka on viimeinen niitti siihen, että muoveja ei minulle enää tule. Voi olla, että muoveja on erilaisia, mutta julkisella kokemukset ei ole hyviä.

        Keraamista paikkaa sanotaan hyväksi. Omakohtaista kokemusta minulla ei siitä ole.

        Minulta muovit tippuivat noin viikon välein. Siis myös uusintapaikka! Kolmas paikka, eri paikassa tehtynä on pysynyt. Mistä johtuukaan?
        Amalgaamilla paikattu hammas oli haljennut, ja oli haljenneena ja tietenkin pirun kipeänäkin kauan, kauan, että halkeamaan oli jo kasvanut paljon ns. granulaatiokudostakin, ennenkö sitä suostuttiin tarkemmin tutkimaan ja poistamaan!

        > Ja eipä se muovi liene sen luonnonmukaisempaa, sanotaanhan että mikroastioistakin irtoaa sitä sun tätä kuumennettaessa....

        Mikä siinä on, kun näistä aineista ei vain haluta kertoa totuutta?


    • Noin1000Euroa

      Takahampaaseen on varmasti paras täysikultainen kruunu.

      Älä missään nimessä mene hammaslääkärin tarjoamaan keraamiseen vaihtoehtoon.

      Itse pitkään mietin suositellun kokokullan ja keraamisen väliltä ihan hinta syystä, onneksi otin kultavaihtoehdon.

    • almagaani

      Kestävä ja hyvä. Itselläni, kuten varmaan monella muulla suu on täynnä amalgaamipaikkoja hyvällä menestyksellä. Mulla ei ole koskaan ollut tai tullut mitään negatiivista amalgaamista.

      • Pinkki_possu

        Ei mitään negatiivista amalgaamista, vaikka aivosi taitavat olla elohopeaa täynnä.


      • Kultaapäässäpaljon
        Pinkki_possu kirjoitti:

        Ei mitään negatiivista amalgaamista, vaikka aivosi taitavat olla elohopeaa täynnä.

        Kun sinun aivosi ovat täynnä MUOVIA, se ei taatusti ole yhtään sen terveellisempää. KULTA on AINOA huippumateriaali. Siihen säästän ja tähtään ainakin minä. Aivot täynnä kultaa, kuulostaa tosi hienolta, "Kultapää" siis.


      • Almagaami

        Täällä sitä vielä hillutaan elohopeapäänä, kuten moni muu yli 80 vuotias! Ei se muovipaikkakaan mitään saasteetonta luonnontuotetta ole.


      • aarghh_
        Kultaapäässäpaljon kirjoitti:

        Kun sinun aivosi ovat täynnä MUOVIA, se ei taatusti ole yhtään sen terveellisempää. KULTA on AINOA huippumateriaali. Siihen säästän ja tähtään ainakin minä. Aivot täynnä kultaa, kuulostaa tosi hienolta, "Kultapää" siis.

        Kullallekin on allergisia, muuten se on hyvä purennassa. Muitakin vaihtoehtoja on kuten CoCr, Titaani tai Zirkon, jotka ovat kultaa paljon halvempia. Titaanille ja Zirkonille ei ole allergisia.
        Muovista tehty kruunu vääntyy lopulta ainakin osittain irti ja avoin sauma on terveydelle haitallinen.
        Hammashoidon tarkoitus ei ole tuhota terveyttä, mutta KELA silti korvaa vain muoviratkaisuja.


    • estara

      Alan ammattilaiset (hammaslääkärit) suosivat amalgaamia itsellään suurissa takahampaiden korjauksissa. (niin minäkin)
      Päättelepä siitä!!

      • asdfghjkiuytre

        Muovi on niin hyvä bisneksen teko hammaslääkäreillä, siksi he haluavat aina suositella muovia, loogista!!! takaa jatkuvan asiakasvirran, kun ne paikat eivät kestä, se on fakta.


      • Mistäjohtuu

        Mistä johtuu, että toisten hl:n tekemät muovipaikat kestävät, mutta toisten eivät pysy paikallaan kuin viikon verran?


    • kaijacole

      Amalgaamia minäkin pyydän itselleni. Olen alan ammattilainen.
      Ehdottomasti hyvä ja kestävä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2863
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      20
      1042
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe