Oon työtön hyvätuloinen- mitä tekisit mun asemas?

TodellinenMatemaatikko

Saan siis ansiosidonnaista noin 1675€/ bruttoa kuukaudessa, jos olen tekemättä mitään.

Välillä käy tekee hanttihommia 1250€/kk jolloin saan sen maksimin soviteltua päivärahaa. Saan siis tuolloin 1250€ palkkaa ja soviteltua päivärahaa 1200€. Tuloni ovat tällöin 2450€ bruttoa kuukaudessa.

Kumminkin minulla on korkeakoulututkinto ja jotta menisin kokopäiväisene työhön, haluaisin korvaukseksi vähintään 3500€ kuukaudessa (bruttoa) ja haluaisin akateemisen ja fiksun IT-alan toimimtaympäristön hyvillä henkilökuntaeduilla. Työtä missä voisin käyttää matemaatista lahjakkuuttani enkä niinkään fyysistä työtä.

Kumman sinä tekisit, oot täysin kotona 1675€ kuukausituloilla vai vähän töissä 2450€ tuloilla ?

Mä valitsen itse mieluummin tuon kokonaan kotona olemisen.
Pakko silti välillä tehdä tuota jotta työssäoloehto täyttyy (26 viikkoa viimesen 28kk sisään)

Saadakseni tuon 1250€ kasaan mun pitää tehdä 52,5 tuntia niitä hanttialan töitä. Alaa en kerro.

Ala ei kuitenkaan vastaa koulutustani, ni siksi en halua sitä koskaan päätoimisesti ja rakastan vapaa-aikaa todella paljon. Siis TODELLA paljon... ja mulla on varallisuutta tililläni puskurina. Siksi olen tässä valintatilanteessa.

Siis nolla työtunneilla 1675 vai 52,5 tuntia työtä ja kuukausitulot 2450. kumman sä tekisit ?

18

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TodellinenMatemaatikko

      Siis joinakin kuukausina en todellakaan tee päivääkään töitä, ja kun teen, ei tuo ansiosidonnaainen nouse tuon laskennallisen rajan yli. Eli kannattaa tehdä juuri tuo työmäärä, 52,5 tuntia kuukaudessa.

      Näiden hanttihommien hyvä puoli on se että itse pystyy valitsee koska tekee ja myös määritellä minkä verran tekee keikkaa ja keikkaa on aina halutessa tarjolla.

      Kuitenkaan tämä ala vakituisena työntekijänä - never ever in my life ! !

    • Ehdottaja--

      Unohtaisit nuo ja mee tekee 9 euroa / päivä johonkin alkavaan firmaan kahvinkeittäjäksi?

    • tilastomiesss

      pötypuheet murennetaan totuudella. Here we go...:
      väittämäsi ansiosidonnaisen ollen 1675 joka on nettona - 25 % eli 418 = 1257 e netto, jokaisesta ansaitsemastasi eurosta vähennetään työttömyyskorvausta 50 %. näin ollen, bruttosi muodostuu seuraavasti: 1675 ansiosidonnainen palkka 1250 - = 2300 e brutto - työttömyyskorvausvähennys - 575 = 1725 - vero tuon kokoisesta tulosta 25 % eli 431 = 1294 netto

      Aika jännää, että a. olet päässyt työnvieroksuvan laskelmoivalla asenteellasi ylipäätään yli 1200 euron bruttotyöhön, b. koet 37 euroa nettona tienaamisen työssä suhteessa työttömänä oloon, puoli vuotta käymisen arvoiseksi ja c. olet ottamatta huomioon että 1200 euron brutto ansiosidonnaisen palkan pohjan jälkeen laskettava seuraava 500 pv työttömyysrahasi on n. 700 e/kk netto, ja olet silti koet itsesi hyvätuloiseksi.
      kokeile saman tien pohjalla oloa, työmarkkinatuki netto 550 e/kk. se kun ei ole enää kaukana

      • TodellinenMatemaatikko

        Hei sinä pöhelö "tilastomiess",joka kirjoitit 5.6.2015 22:30 ja joka et tiedä rakenteita, et osaa kielioppia ja kokonaiskuvan hahmottaminenkin on kohdallasi kyseenalaista !

        Korjataas sulle sotilaallisen tarkasti jotta säkin ymmärrät numeroita, sulla tuskin oli edes laaja matematiikka lukiossa ? Tässä sulle esimerkki miten jaetaan asia kappaleiksi jotta tyhmempikin, kuten sinä, ymmärrät.

        1) Soviteltu päiväraha (työssäolovähennys)
        Kun on 1250€ työtuloja, niin 300€ on vapaata tuloa (tämä 300€ vapaa tienesti tuli suurella mediahuomiolla jo kauan sitten peliin mukaan !) ja sen ylittävältä osalta vähennetään ansiosidonnaista 50%. Eli näillä palkkatuloilla se "työssäolo vähennys" on 475€. Ansiosidonnaiseni on 1675-475 = 1200.

        2) Laskennallinen päiväraha ja soviteltu päiväraha
        Kun laskennallinen ansiosidonnainen päiväraha on 1675€ kuukaudessa, on siihen perusteena on ollut keskimääräinen kuukausipalkka. Kuukausipalkaksi on mun epäsäännöllisellä satunnaisella työtahdilla noin 2500-2600€ /kk joka siis oikeuttaa 1675€ ansiosidonnaisiin.

        On olemassa sellainen HULLU SÄÄNTÖ sovitellulla päivärahalla että palkan ja ansiopäivärahan summa ei saa ylittää kuukausipalkkaa vähennettynä 4,88 prosentilla. Näin ollen mun laskennallinen maksimi on tuo kuukausipalkka ja siitä vielä vähennettynä 4,88% eli maksimitulot on just se 2450€ kuukaudessa. Ainakaan tuon rajan yli ei ansiosidoonaisia makseta.

        Siksi olenkin tarkkaan laskenut että teen töitä just ton 52,5 tuntia, ylimenevistä sekunneista en hyödy nettotuloina senttiäkään...enkä minuuteista, enkä tunneista. En tee turhaa työtä millekään työnantajalle hetkeäkään.

        Tätäkään et pöhelö tiennyt, ja tuo kuukausipalkka lasketaan siltä ajalta kun on todella töissä. Ja laskennalliseksi työviikoksi lasketaan kerryttämään työssäoloehtoa kalenteriviikko (ma-su) jolloin on vähintään 18 työtuntia. Monesti laiskuuttani teenkin 18-19 tunnin työviikkoja ja kuukaudessa just se 52,5 tuntia eikä minuttiakaan yli.

        3) Verotus
        Ansiosidonnaisista lähtee tasan 20% veroa. Työtuloistani verotus on ennakonpidätyksineen sekä sosiaali- ja eläkemaksuineen tasan 20%. Miksi näin pieni, en halua kertoa sinulle kaikkia vähennyksiäni. Kotona olemalla 1675€ bruttoansiosidonnaisista jää käteen noin 1340€ ja jos oon töissä niin jotakuinkin parisen tonnia jää käteen.

        4) Tekemäni työ
        Olen tätä patskaTyötä tahkonut joskus jopa 30K€ bruttoo joku hullu vuosi, nyt ei vaan pää kestä niin paljoa. Työ on todella ikävää,mutta haastavaa ja sitä ei todellakaan kaikki pysty tai kykene tekemään. Joten ime naamaas takas noi väitteesi työn vieroksumisesta. 52,5 tuntia kuukaudessa riittää, ja joinakin kuukausina en tee mitään.

        5) Henkilökohtainen viesti sinulle - kiitos kun laskelmoit
        Uskoppa sinä inttäjä - jos todella vastaat minulle - niin nämä on oikeat lukemat ja tarina on tosi. Sinänsä olen tyytyväinen että joku vastasi ja haaskasi aikaansa tekemällä laskelmia, mutta sun laskutaidoissa ja ilmaisussa on hiomisen varaa.

        6) Alkuperäinen kysymys, kumman tekisit ?
        Kyse on tilanteesta jolloin saa 1300-1400 € nettoa, vai 1900-2000€ nettoa. Onko haluja tehdä se 52,5 tuntia töitä vai olla ilman? Mä olisin mieluummin ilman. Onneksi mulla on säästöjä jotta voin valita miten teen.Kumman sä tekisit ?

        7) Kadonnut työmotivaationi
        Olen katkeroitunut työelämään ja teen sitä vain rahan takia. Olen menettänyt innon ja halun tehdä työtä sekä kunnianhimo ja menestyksen halu on nollassa. Näinä aikoina en edes haaveile oikeasta kunnon akateemisesta työpaikasta. Toistaalta ikinä en matalanpalkan töihnkään menisi. Et sinäkään mun asemassa menisi lantteja ja almuja nöyristelemään jos sinullakin olisi korkeakoulututkinto ja rahaa takataskussa, vai menisitkö ?


      • pösilö

        Miten sitten eläkekertymä ?


      • TodellinenMatemaatikko
        pösilö kirjoitti:

        Miten sitten eläkekertymä ?

        Hei pösilö!

        Eläkekertymä ei ole suosiollinen tilanteessani. Tosin ei se eläkekertymä hääppöisesti nouse vaikka kuinka tekisin matalanpalkan hanttihommia.

        Jos saan 4-5 tonnin kuukausiliksaisen palkan ja tekisin sitä vielä 20 vuotta, ni sitten eläke olis hyvä.

        Nykysellään on aina se Kelan MINIMIELÄKE. Ja sen yli olevat kertymät ovat todella säälittäviä pennosia. AINA on sossu joka maksaa mahdollisen erotuksen eläkkeen päälle, sitä ei moni eläkkeertymäänsä pienipalkkainen ajattele.

        Sitten aika moni 65-85 vuoden iässä kuolee. Tuolla aikavälillä viimeistään 70% ihmisistä kuolee, meistä miehistä yli 80%. Sen varaan matemaatikot laskevatkin noita eläkekertymiä että osa ihmisistä ei pääse niistä koskaan nauttimaan eikä niitä saa takautuvasti ikinä.

        En välitä odottaa olenko letkuissa vai psykiatrisella osastolla vanhana. Elämä on nyt , tässä ja nyt. Nyt toimii erektio hyvin ja elämää pitää elää, seksiä harrastaa ja matkustella. Aika riskiä odotella eläkkeeseen asti jotain eläkekertymää ja kumminkin voi sit kuolla aika pian tai sairastua vakavasti, eikö vain ?


      • sivvusslinentarkkai

        eipä tämä suttuisasti kirjoittava "tilastomiess" kykenekään vastaamaan.

        voi v.ittu mitä luusereita sitä välillä tuleekaan vänkäämään, ja sitten kun älykkästi vastataan, ni eipäs jannu vastaakaan. menikös tilastomiekkosella jauhot suuhun vai kiveksiin ?


      • mitenlienee
        TodellinenMatemaatikko kirjoitti:

        Hei sinä pöhelö "tilastomiess",joka kirjoitit 5.6.2015 22:30 ja joka et tiedä rakenteita, et osaa kielioppia ja kokonaiskuvan hahmottaminenkin on kohdallasi kyseenalaista !

        Korjataas sulle sotilaallisen tarkasti jotta säkin ymmärrät numeroita, sulla tuskin oli edes laaja matematiikka lukiossa ? Tässä sulle esimerkki miten jaetaan asia kappaleiksi jotta tyhmempikin, kuten sinä, ymmärrät.

        1) Soviteltu päiväraha (työssäolovähennys)
        Kun on 1250€ työtuloja, niin 300€ on vapaata tuloa (tämä 300€ vapaa tienesti tuli suurella mediahuomiolla jo kauan sitten peliin mukaan !) ja sen ylittävältä osalta vähennetään ansiosidonnaista 50%. Eli näillä palkkatuloilla se "työssäolo vähennys" on 475€. Ansiosidonnaiseni on 1675-475 = 1200.

        2) Laskennallinen päiväraha ja soviteltu päiväraha
        Kun laskennallinen ansiosidonnainen päiväraha on 1675€ kuukaudessa, on siihen perusteena on ollut keskimääräinen kuukausipalkka. Kuukausipalkaksi on mun epäsäännöllisellä satunnaisella työtahdilla noin 2500-2600€ /kk joka siis oikeuttaa 1675€ ansiosidonnaisiin.

        On olemassa sellainen HULLU SÄÄNTÖ sovitellulla päivärahalla että palkan ja ansiopäivärahan summa ei saa ylittää kuukausipalkkaa vähennettynä 4,88 prosentilla. Näin ollen mun laskennallinen maksimi on tuo kuukausipalkka ja siitä vielä vähennettynä 4,88% eli maksimitulot on just se 2450€ kuukaudessa. Ainakaan tuon rajan yli ei ansiosidoonaisia makseta.

        Siksi olenkin tarkkaan laskenut että teen töitä just ton 52,5 tuntia, ylimenevistä sekunneista en hyödy nettotuloina senttiäkään...enkä minuuteista, enkä tunneista. En tee turhaa työtä millekään työnantajalle hetkeäkään.

        Tätäkään et pöhelö tiennyt, ja tuo kuukausipalkka lasketaan siltä ajalta kun on todella töissä. Ja laskennalliseksi työviikoksi lasketaan kerryttämään työssäoloehtoa kalenteriviikko (ma-su) jolloin on vähintään 18 työtuntia. Monesti laiskuuttani teenkin 18-19 tunnin työviikkoja ja kuukaudessa just se 52,5 tuntia eikä minuttiakaan yli.

        3) Verotus
        Ansiosidonnaisista lähtee tasan 20% veroa. Työtuloistani verotus on ennakonpidätyksineen sekä sosiaali- ja eläkemaksuineen tasan 20%. Miksi näin pieni, en halua kertoa sinulle kaikkia vähennyksiäni. Kotona olemalla 1675€ bruttoansiosidonnaisista jää käteen noin 1340€ ja jos oon töissä niin jotakuinkin parisen tonnia jää käteen.

        4) Tekemäni työ
        Olen tätä patskaTyötä tahkonut joskus jopa 30K€ bruttoo joku hullu vuosi, nyt ei vaan pää kestä niin paljoa. Työ on todella ikävää,mutta haastavaa ja sitä ei todellakaan kaikki pysty tai kykene tekemään. Joten ime naamaas takas noi väitteesi työn vieroksumisesta. 52,5 tuntia kuukaudessa riittää, ja joinakin kuukausina en tee mitään.

        5) Henkilökohtainen viesti sinulle - kiitos kun laskelmoit
        Uskoppa sinä inttäjä - jos todella vastaat minulle - niin nämä on oikeat lukemat ja tarina on tosi. Sinänsä olen tyytyväinen että joku vastasi ja haaskasi aikaansa tekemällä laskelmia, mutta sun laskutaidoissa ja ilmaisussa on hiomisen varaa.

        6) Alkuperäinen kysymys, kumman tekisit ?
        Kyse on tilanteesta jolloin saa 1300-1400 € nettoa, vai 1900-2000€ nettoa. Onko haluja tehdä se 52,5 tuntia töitä vai olla ilman? Mä olisin mieluummin ilman. Onneksi mulla on säästöjä jotta voin valita miten teen.Kumman sä tekisit ?

        7) Kadonnut työmotivaationi
        Olen katkeroitunut työelämään ja teen sitä vain rahan takia. Olen menettänyt innon ja halun tehdä työtä sekä kunnianhimo ja menestyksen halu on nollassa. Näinä aikoina en edes haaveile oikeasta kunnon akateemisesta työpaikasta. Toistaalta ikinä en matalanpalkan töihnkään menisi. Et sinäkään mun asemassa menisi lantteja ja almuja nöyristelemään jos sinullakin olisi korkeakoulututkinto ja rahaa takataskussa, vai menisitkö ?

        Asutko Kauniaisissa, kun on tuo vero noin pieni anssistakin.....mulla menee 23,5 prossaa ja anssi ei ole kuin 1371e/4viikkoa.....


      • Veroitettu
        mitenlienee kirjoitti:

        Asutko Kauniaisissa, kun on tuo vero noin pieni anssistakin.....mulla menee 23,5 prossaa ja anssi ei ole kuin 1371e/4viikkoa.....

        Tuota samaa ihmettelin. Minulle tulee bruttona 1930 euroa, josta otetaan ennakkoa 30,5 %. Viime vuonna tienasin 45000, josta meni lopullisia veroja 22 %. Ilmeisesti anssin pidätys on säädetty kovemmaksi, mutta ero on silti aikamoinen. Kun tulot putoavat tänä vuonna 40 % ja pidätys on kova, tulee tietysti aikanaan komeat palautukset.


    • AnsioTurvaaEiSaaLeikata

      Vähän riippuu iästä. Jos olet alle 50 niin sinuna pyrkisin kokopäivätöihin jotta eläkkeesi karttuisi rivakammin. Jos karttuma on mielestäsi sivuseikka tai arvostat mieluummin vapaata niin jatka samaan malliin. Eihän työnteko voi olla tärkeintä elämässä.

      Itse arvostan vapaata ja olen yli 60 ja putkessa. Saan erittäin hyvää päivärahaa n. 2500€ brutto kuukaudessa tekemättä mitään. Hyvä päiväraha selittyy sillä, että kikkailin kaikin mahdollisin keinoin viimeisen puolen vuoden ajan jotta sain tulot mahdollisimman suuriksi ennen irtisanotumista. 3kk karenssilla ei minun kohdalla ole kovin suurta merkitystä.
      Onnistui siinä hyvin koska laskennallinen perustetulo on lähes tuplat normaali palkkaan verrattuna. Tein todella paljon ylitöitä, otin Pekkaset rahana jne. Tuli vielä hyvä bonuskin sopivasti sinä vuonna nostamaan ansioita.

      Otin siis loparit suoraan eläkeputkeen ja pääsen pian eläkkeelle 62 vuotiaana. Hyvästä perustetulosta johtuen eläkkeeni karttuu työttömyysaikanakin n. 80-85% määrästä jos olisin jakanut töissä. Lopputulema siitä , että jäin 5 vuotta ennen virallista 63 vuoden eläkeikää on se, että todennäköisesti nautin 5 vuotta pidempään vapaasta.

      Eläkkeeni jää n. 100€ pienemmäksi tästä syystä mutta tulee olemaan jotain 2850-2900€/kk. Varalla on myös isot säästöt joihin ei ole tarvinnut koskea. Elämä hymyilee tällä hetkellä.

      • TodellinenMatemaatikko

        Kyllä varmasti hymyilee! Raha ratkaisee, se on ikävä kyllä näin. Sillä saa turvaa ja elämänlaatua. On hyvin tärkeä linkki hyvinvoinnissa. Yksi tärkeimmistä terveyden ja ihmissuhteiden lisäksi.

        Olet varmasti tehnyt aketeemisen fiksua duunia, ja monesti kuukausipalkka ollut yli 5 tonnia/kk ? Niin monella minun kaverillanikin on.

        Itse olen vähän epäonnistunut "uralla" ja siksi harmittaa kun en saa kovapalkkaista työtä vaikka on koulutusta ja työkokemusta.

        En tee ainakaan epämiellyttäviä töitä (tämän pakollisen vähänisen lisäksi) yhtänä enempää enkä myöskään matalalla palkalla. Ei paljoa eläkkeet tässä vaiheessa kiinnosta, eläkkeelle on vielä todella pitkä matka. Tuskin elän sinne asti ? ;)

        Mut tsemiä sulle, olen täysin tukenasi taitavissa laskelmissasi kikkailuissa. Niin älykkäät tekevät!

        IHMETTELENKIN miksi älykkäitä osa-aikaisia työttömiä ja tukirajalla kikkailevia ihmisiä halveksitaan...mutta samalla palvotaan ja arvostetaan jotain hemmetin narkomaaneja ja ex-rikollisia jotka ovat muka "parantaneet tapansa", mutta eivät ole vielä koskaan työelämässä olleet.

        Me ollaan taatusti tehty enempi työkeikkaa ja opiskeltu kalliisti kuin moni ex-narkkari, mitä sitten jos laskelmoidaan tuet&työnteko kannattavaksi vähemmällä kärsimyksellä ?

        Itse arvostan vapaa-aikaa niin paljon että pystyn hinnoittelemaan tekemäni työn - ja menetetytn vapaa-ajan - melko korkealle.


    • tiukillevetää

      1675€/kk... saisipa jostain edes duunia tuolla rahalla per kk. Itse työmarkkinatuella. Tilille rapsahtaa 550€/kk sekä asumistukea 329€/kk. Vuokra vähän vajaat 600€/kk. Tiukkaa on, mutta eipä ole kokaikatyötäkään saatavilla, josta palkkaa maksettaisi.

    • Fredator

      Jos olisin sinä, lähtisin pois Suomesta ja eläisin sillä 1675 brutolla herroiksi vaikkapa Kamputseassa, tai Myanmarissa. Thaimaa ja Vietnam ovat myös vielä melko edullisia.

    • 1221

      miksi lähteä mihinkään muihin maihin 'herroiksi' elämään, kun saman voi tehdä täälläkin.Johonkin älämölöä kuuntelemaan ja tauteja kuhiseviin epämiellyttävän kuumiin maihin...eipä tulisi mieleenikään.Hän, jolle vastasit, pystyy elämään täälläkin 'herroiksi', onhan kaikki tarpeellinen hankittuna jo vuosia taapäin, eikä mitään heräteostojen kuluja ole siinä mielessä kuin joku 'rahattomampi' kuvittelee ja haaveilee että jos 'mulla olisi, niin ostaisin sitä ja tätä'.
      Ja talous on taatusti kunnossa hänelläkin.

    • ytkassa

      Ansiopäivärahan saaminen edellyttää jäsenyysehdon ja työssäoloehdon täyttämistä. Jäsenyysehto täyttyy, kun jäsenyysaikasi työttömyyskassassa on kestänyt vähintään 26 viikkoa. Toinen ansiopäivärahan maksamisen perusedellytys eli työssäoloehto täyttyy, kun olet jäsenyysaikanasi työskennellyt vähintään 26 kalenteriviikkoa 28 kuukauden mittaisen tarkastelujakson aikana. Työssäoloehtoa kerryttää pääsääntöisesti sellainen työ, jossa työaika kunakin kalenteriviikkona on vähintään 18 tuntia. Tämä työaika voi täyttyä yhdestä tai useammasta työstä.

      • eiytkböö

        muttei kannata mitään 18 tunnin viikkoja tehdä, nääs kun ne 18 tunnin ansiot jaetaan 40 tunnille.


    • pensionista

      Soviteltu päiväraha. Sen vuoksi lopetin töissä käymisen. Pahimmoillaan 4pv:n toimeksianto esti loppukuukauden päivärahan saamisen.
      Kun vielä verottaja ei hyväksynyt todellisia matka- ja asumiskustannuksia vähennyksiin niin mittani tuli täyteen. Eläkkeeni on pieni mutta laskin sen ennalta joten eipä ole tullut yllätystä.
      Olen ollut nyt työttömänä eläkkeellä yhteensä 16 vuotta.

      Puheet työvoiman liikkuvuuden suosimisesta vituttavat koska käytäntö on täysin päinvastainen.

    • suunnitellut_lomat

      Menisin toistaiseksi voimassaolevaan kokoaikatöihin, palkka alkaen 2300e brutto. Jos ei tarvi olla te-toimiston sätkynukkena niin kaikista paras. Työkkärin sätkynukkena ei voi koskaan mitään suunnitella kahta päivää kauemmas.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe