Miksi en saa kuulolaitetta?

Huonokuuloinennuori

Olen 17-vuotias nuori naisen alku, kuuloni on jo neuvolassa ollut 20dB tasoa ja siitä pikku hiljaa lähtenyt alaspäin. Vuosi sitten keväällä kuuloni oli vasen noin 20dB ja oikea noin 40dB, syksyllä tilanne oli jo se, että oikea korva oli tippunut 70dB tasolle, kuukausi eteenpäin niin oli jo 80dB -> lähete kuulokeskukseen. Kuulokeskuksessa kuulon taso oli sama eli vasen noin 20dB ja oikea noin 80dB, kevään aikana terveystalossa kuulon taso oli vasen noin 10dB (eli parempi kuin ennen) ja oikea noin 85dB, kun taas Toukokuun lopussa kuulokeskuksessa oli vasen 30-35dB ja oikea 95dB. Lääkärin mukaan en tarvitse mitään kuulolaitetta sillä kuulen vielä tarpeeksi hyvin, papereiden mukaan vasemmalla puolella siis on sensorineuraalinen kuulonalenema ja oikealla sekalaistyyppinen. Oikeasta korvasta lähti kuulo kokonaan (tai ainakin vielä paljon huonommaksi) viime viikolla, mutta korvaklinikalle soitettaessa eivät ottaneet kantaa, eikä myöskään terveyvskeskuksessa tai päivystyksessä, kai sitä pitää kohta taas kalliilla mennä yksityiselle. Heikko kuulo siis vaikeuttaa arkeani todella paljon, jouduin rajoittamaan harrastamisiani, en kuule valmentajien selityksiä, opiskelu on todella vaikeaa, tv:n ja radion kuuntelu lähes mahdotonta, sekä toistan usein sanoja "mitä" "täh" "toistatko", kun en kuule ihmisten puheita. Selitinkö tarpeeks epäselvästi?

7

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Implantisti

      Takuulla tarvit jo kuulolaitteen,ainakin siihen korvaan missä kuulo jo todella huono.

    • phonak

      hei! käy toisella kuulokeskuksessa! hakemassa arvio!!?

      • Huonokuuloinennuori

        Ihan niin kun julkinen terveydenhuolto menis tosta noin vaan, koska asun husin alueella niin mut lähetetään Hyksiin korvaklinikan kuulokeskukseen, kun muualla ei sellasia ole, toki joo onhan sitä yksityiset kuulokeskukset. Kävin kyllä yksityisellä korvalääkärillä korvan äkillisen, lyhytaikaisen kuuroutumisen takia niin laitto sinne uuden ja suhteellisen kiireisen lähetteen ja kyselyitä, että miks en oo sitä kuuloalitetta ennen saanut.


      • kehäkolmen-takana

        no kiitän onneani!? et mun kuulo pkl:ssa homma toimii!!!? :) ja henkilökunta asiansa osaavaa... täällä jossain?? ei mitään.... keskellä??``


      • Huonokuuloinennuori

        On se joo tosi kiva, kun luulis, että Helsingissä olis huippu terveydenhuolto, mutta eei, en itse siis asu pääkaupunkiseudulla, mutta Uudellamaalla ei kuuloasioita kuulemma hoideta muualla kuin Helsingissä, ehkä mä jonain vuonna vielä sen kuulolaitteen saan.


    • MiniMelu

      Se tuossa julkisen terveydenhuollon puolella on, etteivät ota kyllä kovin herkästi tosissaan jos vielä sittenkään.
      Mulla on ollut jo vuosia kuulossa vikaa, minkä olin itse tietysti huomannut tosiaan aikaa sitten, mutta nyt vasta tänä vuonna asia varmistui työterveyshuollon puolelta. Eli vasemmassa korvassa kuulonalenema.
      Sitä ennen juoksin jatkuvasti terveyskeskuksissa pyytämässä pääsyä kuulokokeisiin, mutta ei. Milloin oli vaan korvakäytävien paineet muka pielessä ja milloin oli muka piiloflunssa jne jne ja hoitona oli astmalääkkeitä, mitkä laajentaa pään kanavia ja sitä kautta palauttaa kuulonkin ennalleen. Arvaa vain auttoiko..?:/
      Mun kuulovamma on onneksi vielä ainakin sen verran pieni(ainakin työterveyshuollon mukaan), etten tarvitse kuulolaitetta, mutta sen verran paha kuitenkin, että vaikuttaa mun elämään jonkin verran.
      TV ja radio on aikas kovalla, silloin kuulen sen normaalina. Kuuloltaan terveiden kavereiden mukaan ainakin kuuntelen näitä tosi kovalla, itse sitä ei ehkä oikein tajuakaan.
      Sitten just tuo, että mun on vaikea saada muiden puheista selvää, menee aika helposti sanotut ohi ja näin, vaikka keskittyykin siihen keskustelemiseen tarkemmin.
      Kaikista ilkeintähän on tuo henkinen puoli. No nyt on hyvä, että on sentäs mustaa valkoisella että jätkällä on kuulonalenema, mutta siltikin on näitä tutuissakin jotka väittää että teeskentelen huonokuuloista. Ja kavereissakin on näitä, joille olen sanonut, että puhuvat kunnolla, jos juttelevat mun kanssa, mutta ei:/ Mutistaan epäselvästi jotain ja katsellaan ehkä ihan toiseen suuntaan ja sitten ollaan naama rutussa, kun en kuule/saa selvää mitä sanotaan ja tiuskaisen, että mä en ssa sun mutinastasi mitään selvää.
      Ja olishan tästä vaikka miten vielä lisääkin asiaa.. Mutta no, tällä mennään. Mahdollisimman tarkkaa kuulonsuojausta ja meluisten paikkojen välttelyä mahdollisuuksien mukaan ja ehkä joku päivä sitten kuulolaite, kun ei näistä huolehtimisista ole enää apua.
      Toivottavasti saat kuulolaitteen mahdollisimman pian, tilanteesi kyllä on se, että tarvitset sellaisen ainakin tuohon huonompaan korvaasi.
      Harmittaa vain todella paljon, kun ylipäätäänkin ihminen joutuu tappelemaan sekä sietämään älytöntä juoksuttamista oman terveytensä ja hyvinvointinsa puolesta.
      Vielä kun kuulo-ongelmat on todella ikäviä, ei niitä korvistansa terveet tajua.

      • Huonokuuloinennuori

        No eipä enää tarttee miettiä molemmat korvat mennyt alaspäin, oikea tasolla vain korkeimmat äänet kuuluu, mutta niidenkin pitää olla yli 100db, lääkäri sanoi, että mun kannattaa vaan unohtaa tämän korvan olemassa olo en tee sillä kuulemma yhtään mitään, kuulolaitteesta olisi siihen kuulemma korkeintaan vain haittaa. Vasen korva taas mennyt tasolle 40-60db, matalimmat 60 ja korkeimmat 40, tähän on nyt tulossa kuulolaite. Tällä hetkellä siis luen paremmin huulilta kuin kuulen, oikeastaan huomattavasti paremmin, opettelin jopa viittomakielen, luojan kiitos äitini osaa viittoa niin kotona on joku selkeästi ymmärrettävä kieli, mutta kun niin harva osaa viittoa kotonanikaan ei osaa muut kuin äiti viittoa. Olen siis joutunut opettamaan kavereilleni joitain viittomia, että voin kulkea kaupungilla ilman, että tarvitsee koko ajan olla kääntymässä. Arvatkaapa vaan miltä tuntui kun koulussa (olen siis lastenohjaaja opiskelija) leikimme rikkinäistä puhelinta joka oli lapsena yksi lempileikeistä miltä tuntui, kun ei vaan kuullut sitä kuiskausta, itkuhan siinä tuli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe