Eli minulla on mopona Beta rr siinä pillikuri ilmeisesti ainoa kuri putkessa. Pillikurin reikää olen porannut isommaksi mutta ongelmana on että mopo ei jaksa vääntää millään ylämäkiä eikä kiihdy mihinkään. Mopo kuitenkin alamäkeen lähtee helposti yli 60km/h . Eli mitä pitäisi tehdä että saisi mopoon vääntöä kun ei kuitenkaan veroille viitsisi virittää niin ei varmaan kauheesti enää viitsi sitä porailla?Ja onko kuinka liioiteltua että 10h eturatas syö mopon osia? Todella iso kiitos vastaajille ja hyvää kesää! :)
Nopeaa viritysapua
17
<50
Vastaukset
- 133132312131
Isompaa suutinta? Pidemmät välit? Rajotin veks?
- parasta-apua
Jos kuvittelet, että vain vähän virittämällä selviä vaikeuksista (veroista ym.), niin turha luulo. Koska mopo saa kulkea vain 45km/h meillä täällä Suomessa ja muuallakin EU:n alueella (joissain maissa jopa vähemmänkin ja Tanskassa mopo menee virityksistä valtiolle!), niin ihan turha viritellä itselleen ikävyyksiä. Lue moposi liikennevakuutuksen myöntäneen yhtiön vakuutusehdot ja mieti sen jälkeen uudelleen niitä virityksiäsi.
Nimittäin moposi liikennevakuutus on myönnetty laillisesti käytettävään mopoon jajos muutat moposi joksikin muuksi, ei vakuutusyhtiöllä ole juurikaan mitään intressiä alkaa makselemaan vakuutuskorvauksia, jos aiheutat korvattavia vahinkoja.
Vakuutusehdoissa on kohta, jos on maininta jo maksettujen korvausten takaisin perinnästä, voit joutua pahimmillaan maksamaan koko lopun elämääsi aiheuttamiasi vahinkoja.- Ole_onnellinen_sillä
Monessa Eu:n maassa 15v. saa ajella vaan 25km/h kulkevalla mopolla ja 16v. vasta saa ajaa mopolla, joka kulkee 45km/h, kyydissä toista saa viedä vasta 18v. kuljettaja. Tanskassa mopo lähtee virityksistä valtiolle. Joten eiköhän aleta keräämään adressia yhtenäisestä lainsäädännöstä ja 25km/h kulkevat mopot meillekin 15 vuotiaille!
- Kannatetaan
Ole_onnellinen_sillä kirjoitti:
Monessa Eu:n maassa 15v. saa ajella vaan 25km/h kulkevalla mopolla ja 16v. vasta saa ajaa mopolla, joka kulkee 45km/h, kyydissä toista saa viedä vasta 18v. kuljettaja. Tanskassa mopo lähtee virityksistä valtiolle. Joten eiköhän aleta keräämään adressia yhtenäisestä lainsäädännöstä ja 25km/h kulkevat mopot meillekin 15 vuotiaille!
Kyllä yhtenäinen linja pitäisi olla koko EU:ssa mopojen suhteen. Miksi Suomessa jo 15v. saa ajaa 45km/h kulkevalla mopolla, kun muualla pitää olla 16v. Sai Suomessakin olla samat säännöt, kuin muuallakin ja 15v. sais ajaa 25km/h kulkevalla mopolla, niin ei tulisi niin paljoa onnettomuuksia.
- Jtjyyggyk
Kannatetaan kirjoitti:
Kyllä yhtenäinen linja pitäisi olla koko EU:ssa mopojen suhteen. Miksi Suomessa jo 15v. saa ajaa 45km/h kulkevalla mopolla, kun muualla pitää olla 16v. Sai Suomessakin olla samat säännöt, kuin muuallakin ja 15v. sais ajaa 25km/h kulkevalla mopolla, niin ei tulisi niin paljoa onnettomuuksia.
Jaa et oo vissii koskaa kakspyöräsil ajanu varsinkaa mopol. Jos olisit niin ymmmärtäisit että tuo nopeuden pienentäminen lisää aina vain vaarallisuutta. 45kmh kulkevat mopot ovat juuri ja juuri "turvallisia" eikä noissa 25kmh "mopoissa" ole mitääm järkeä polkupyörälläkin päästään paljon kovempaa ja lenkkeilijätkin vetää vierellä jossei ohikin. Noilla vehkeillä on kokoajan liikenteen tukkona ja vaaratilanteissa joissa pitäisi saada tehtyä esim nopea kiihdytys ei onnistu mitenkään edes suomen sallimilla mopoilla. 60-65 olisi hyvä rajoitus. Kaikista naurettavinta tässä tekee sen että laissa perustellaan tuo 45 sillä että mopojen rakenteelliset ominaisuudet kuten runko, jarrut yms kestäisi kovempaa ajoa vaikka nykyään kaikki mopot menee tehtaalta ulos tullessaa VÄHINTÄÄN 60kmh ja oma moponi menisi lähemmäs 90 jos olisi siinä kunnossa mikö tehtaalta tullessa oli. Jarrut ovat erinomaiset, samanlaiset kuin kevareissa ja runko on täysin sama kun kevarissa
- Kannatetaan
Jtjyyggyk kirjoitti:
Jaa et oo vissii koskaa kakspyöräsil ajanu varsinkaa mopol. Jos olisit niin ymmmärtäisit että tuo nopeuden pienentäminen lisää aina vain vaarallisuutta. 45kmh kulkevat mopot ovat juuri ja juuri "turvallisia" eikä noissa 25kmh "mopoissa" ole mitääm järkeä polkupyörälläkin päästään paljon kovempaa ja lenkkeilijätkin vetää vierellä jossei ohikin. Noilla vehkeillä on kokoajan liikenteen tukkona ja vaaratilanteissa joissa pitäisi saada tehtyä esim nopea kiihdytys ei onnistu mitenkään edes suomen sallimilla mopoilla. 60-65 olisi hyvä rajoitus. Kaikista naurettavinta tässä tekee sen että laissa perustellaan tuo 45 sillä että mopojen rakenteelliset ominaisuudet kuten runko, jarrut yms kestäisi kovempaa ajoa vaikka nykyään kaikki mopot menee tehtaalta ulos tullessaa VÄHINTÄÄN 60kmh ja oma moponi menisi lähemmäs 90 jos olisi siinä kunnossa mikö tehtaalta tullessa oli. Jarrut ovat erinomaiset, samanlaiset kuin kevareissa ja runko on täysin sama kun kevarissa
Olen ajanut mopolla ja omistankin mopon, jolla ajan pitkiäkin matkoja (yli 1000km reissuja), ajan myös moottoripyörällä, täysitehoisella Harrikalla, joten kaksipyöräisistä on kokemusta. Omistan myös muutaman muun moottoripyörän, lähinnä museopyöriä. Ajan myös ulkomailla, joten sekin puoli on tuttua.
Tosiaan Euroopassa monissa EU-maissa on tilanne se, että 15v. saa ajaa vain 25km/h kulkevaa mopoa ja vasta 16v. saa ajaa 45km/h kulkevaa mopoa, kyydissä saa viedä vasta 18v. täyttänyt mopon kuljettaja.
Joten olkaa onnellisia, että vielä pääsette ajamaan 15v. mopolla edes tuota 45km/h nopeutta, sillä voisi se nopeus olla EU:n yhtenäisen linjan mukaan tuo 25km/h - vauhtitappaa
Jtjyyggyk kirjoitti:
Jaa et oo vissii koskaa kakspyöräsil ajanu varsinkaa mopol. Jos olisit niin ymmmärtäisit että tuo nopeuden pienentäminen lisää aina vain vaarallisuutta. 45kmh kulkevat mopot ovat juuri ja juuri "turvallisia" eikä noissa 25kmh "mopoissa" ole mitääm järkeä polkupyörälläkin päästään paljon kovempaa ja lenkkeilijätkin vetää vierellä jossei ohikin. Noilla vehkeillä on kokoajan liikenteen tukkona ja vaaratilanteissa joissa pitäisi saada tehtyä esim nopea kiihdytys ei onnistu mitenkään edes suomen sallimilla mopoilla. 60-65 olisi hyvä rajoitus. Kaikista naurettavinta tässä tekee sen että laissa perustellaan tuo 45 sillä että mopojen rakenteelliset ominaisuudet kuten runko, jarrut yms kestäisi kovempaa ajoa vaikka nykyään kaikki mopot menee tehtaalta ulos tullessaa VÄHINTÄÄN 60kmh ja oma moponi menisi lähemmäs 90 jos olisi siinä kunnossa mikö tehtaalta tullessa oli. Jarrut ovat erinomaiset, samanlaiset kuin kevareissa ja runko on täysin sama kun kevarissa
Nykyisilläkin nopeuksilla sattuu onnettomuuksia, joissa juuri vauhti on syynä.
- Jonne_valvonta
Rekisterissä olevan mopon virittäminen/nopeuden nostaminen/rakenteellinen muutos on laitonta joka on kieletty laissa.
- yhtähuonovaihtoehto
Mikset samantien osta kevaria. Se on aivan katulaillinen, ja kun jäät kiinni, saat sakot vain ajokortitta ajosta. Toki sen oikean kortin saaminenkin siirtyy tulevaisuuteen.
- kysynvaan
Miksi ylipäätään alkaa pelleilemään kortittomana millään laitteella liikenteessä tai virittelemään mopoa ja ajella sen jälkeen sitä oma pakoputki huurteessa, että koska jää kiinni taikka napsahtaa joku onnettomuus (kaikista kauhein tilanne!!).
- viisainteko
Pidä vaan vakiona.
- TunturiPappa
Mirvan moottoriverstas
http://foorumi.haistapaska.com/member.php?u=7059 - EN27
Moposi on jo nyt laiton. Mopon suurin nopeus on 45km/h!
- mopoonmopo
Mopo on mopo ja ei tarvii kulkea yli 45km/h!
- 45eivaanriitä
Kyllä tarvii :) Jos tykkää ajella paljon niin jossain vaiheessa se 60kin alkaa kyllästyttämään. Ja tuo 45 nopeus vain aiheuttaa turhia vaaratilanteita kun autoiliat alkavat typerästi ohittelemaan. Nyt kun itselläkin on tällainen mukava 75cc mopedi ja kulkee päälle 100km/h niin johan alkaa pysymään liikenteenkin mukana. Ja onhan se muutenkin mukavampi ajella nyt kun kiihtyykin niin hyvin että kaasustakin jo alkaa keula nousemaan :)
- joslaillisesti
45eivaanriitä kirjoitti:
Kyllä tarvii :) Jos tykkää ajella paljon niin jossain vaiheessa se 60kin alkaa kyllästyttämään. Ja tuo 45 nopeus vain aiheuttaa turhia vaaratilanteita kun autoiliat alkavat typerästi ohittelemaan. Nyt kun itselläkin on tällainen mukava 75cc mopedi ja kulkee päälle 100km/h niin johan alkaa pysymään liikenteenkin mukana. Ja onhan se muutenkin mukavampi ajella nyt kun kiihtyykin niin hyvin että kaasustakin jo alkaa keula nousemaan :)
Silloin pitää hankkia kevari ja siihen oikeuttava ajokortti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1501596Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671586En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311292Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä661286- 421105
- 172948
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik100890Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60744Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42677Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke155656