Peugeot 306 vm. 1994

Essab

Onko Peugeotin 306 -94 vuoden malliin saatavilla odb- lukijaa, tai jotain vastaavaa lukulaitetta. Vai onko tuo jo liian vanhan, että nykyisin saatavilla olevat laitteet eivät enää käy?

49

1257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se.on.OBD-lukija

      Onko siinä edes testipistoketta?

    • liekö_niin_tapeellisia

      Jos tuossa on mahdollisuus lukea vikakoodit maadoittamalla lukulaitteen liittimen nasta maihin, eli vilkuttaa moottorinohjausvalolla numero kerrallaan koodit, tuo saattaa onnistua.

      Muuten voi olla reissu merkkikorjaamolle, jos onnistuu sielläkään noiden lukeminen. Tuon ikäisissä autoissa nuo vikakoodijärjestelmät on kyllä niin alkeellisia että ei ainakaan omalle kohdalle ole vielä varsinaisesti tuosta hyötyä ollut, autonani on 1997 406.

      http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=44488.0

      Yksi keino korjata auto ilman vikakoodeja, on se että koettaa päätellä missä vika voisi olla ja vaihtaa osa kerrallaan kunnes päästään tyydyttävään toimintaan.

      • hmmmn

        Jos vaihtelee vähän kaikkea ja kokeilee, niin tulee yllättävän kalliiksi. Asioista kannattaa ottaa selvää mieluummin kuin arvailla.

        Jos autossa on vikaa, voisi siitä aloittaja täällä kysyä tai etsiä peugeot foorumilta asiaan vastausta. Toki se etädiagnosointi on lähinnä arvailua, kun ei ole kunnon tietoja autosta.

        Mitä noita välkytyskoodien selityksiä katselin, niin voi niistä suuntaa-antavaa tietoa saadakin. Erijuttu miten sen sitten tulkitsee.

        Hitaat (pitkät) välkytykset ovat vikakoodin kymmeniä, sitten nopeat välkytykset yksiköitä. Vikakoodin luvun alussa tulee vikakoodi 12, joka tarkoittaa aloitusta. (eli yksi pitkä ja kaksi lyhyttä) ja sen jälkeen tulevat vikakoodit, joiden välissä on pitempi väli. Luku päättyy koodiin 11. Kymmenien ja yksiköiden välissä on lyhyempi väli. Kaikki vikakoodit ovat kaksinumeroisia.

        En ole ikinä tuollasia lukenut, mutta ei tuo vaikuta erityisen vaikealta. Jos saat vikakoodit luettua, niin kirjoita ne numerot muistiin ja voin ne selittää, kunhan ensin kerrot mikä moottorimalli se on.


      • hmmmn

        Lisätäkseni sieltä löytyy se kaksinapainen diagnostiikkapistoke akun vierestä (1.4).

        Se pistokkeen 2. nasta kytketään maihin katkaisimella varustetun johdon avulla 2,5 - 5 sekuntia.

        Sitä ennen väännetään avaimella virrat, että vikavalo palaa.


      • Juupa_juu
        hmmmn kirjoitti:

        Jos vaihtelee vähän kaikkea ja kokeilee, niin tulee yllättävän kalliiksi. Asioista kannattaa ottaa selvää mieluummin kuin arvailla.

        Jos autossa on vikaa, voisi siitä aloittaja täällä kysyä tai etsiä peugeot foorumilta asiaan vastausta. Toki se etädiagnosointi on lähinnä arvailua, kun ei ole kunnon tietoja autosta.

        Mitä noita välkytyskoodien selityksiä katselin, niin voi niistä suuntaa-antavaa tietoa saadakin. Erijuttu miten sen sitten tulkitsee.

        Hitaat (pitkät) välkytykset ovat vikakoodin kymmeniä, sitten nopeat välkytykset yksiköitä. Vikakoodin luvun alussa tulee vikakoodi 12, joka tarkoittaa aloitusta. (eli yksi pitkä ja kaksi lyhyttä) ja sen jälkeen tulevat vikakoodit, joiden välissä on pitempi väli. Luku päättyy koodiin 11. Kymmenien ja yksiköiden välissä on lyhyempi väli. Kaikki vikakoodit ovat kaksinumeroisia.

        En ole ikinä tuollasia lukenut, mutta ei tuo vaikuta erityisen vaikealta. Jos saat vikakoodit luettua, niin kirjoita ne numerot muistiin ja voin ne selittää, kunhan ensin kerrot mikä moottorimalli se on.

        Sanoinko että osa kerrallaan vaihtamalla pitäisi arvailla? En mielestäni, vaan sanoin että päätellä.

        Jos ei osaa, niin sitten ei vaan osaa, niinhän se menee.


      • hmmmmn

        "Yksi keino korjata auto ilman vikakoodeja, on se että koettaa päätellä missä vika voisi olla ja vaihtaa osa kerrallaan kunnes päästään tyydyttävään toimintaan."

        No päättelyä on kaikenlaista. Se voi olla myös arvailuun perustuvaa. Siksi lauseen voi ymmärtää, että vaihdetaan osia yksitellen kunnes auto toimii.


      • Aina_voi_ymmärtää
        hmmmmn kirjoitti:

        "Yksi keino korjata auto ilman vikakoodeja, on se että koettaa päätellä missä vika voisi olla ja vaihtaa osa kerrallaan kunnes päästään tyydyttävään toimintaan."

        No päättelyä on kaikenlaista. Se voi olla myös arvailuun perustuvaa. Siksi lauseen voi ymmärtää, että vaihdetaan osia yksitellen kunnes auto toimii.

        Eikö osa kerrallaan vaihtaminen ole loogisempaa toimintaa kuin kaikkien osien, tai useampien kuin yhden osan vaihtaminen samaan aikaisesti?

        Minkälaista on arvailuun perustuva päättely? Mielestäni on joko olemassa 100% varmaa faktaa, tai sitten on olemassa epätietoisuutta, jonka seurauksena päättelyketjuun syntyy epävarmuutta. Jos tuo on sitten arvailua, niin kutsuttakoon sitä sitten sellaiseksi. Samantasoista ongelmanratkaisua, anteeksi arvailua, kyllä harrastetaan aivan korjaamotasollakin...

        Osa kerrallaan vaihtaminen on aivan järkevä ratkaisu minkä tahansa laitteen kuntoonsaamiseksi, edellyttäen ettei jonkin yksittäisen komponentin vikatila riko jo vaihdettuja, uusia osia. Tuota harvoin autossa esiintyy, ainakaan vaihdettujen komponenttien aivan välitöntä hajoamista, eikä etenkään vikakoodeja käsittelevissä osissa.

        Kun vuosimalli on 1994, autossa ei ole vain yhtä vikaa, siinä on niitä useampia, ja jokainenhan niistä olisi korjattava, jotta auto toimisi kuten se on tehtaalla tarkoitettu toimivaksi.


    • dementia

      Kyllä sieltä löytyy oikea töpseli 14 napainen kun vain muistais missä se on?

    • gnus

      Moottorivian merkkivalo palaa (se oranssi) melkein aina. Alussa kun käynnistää ja lähtee liikkeelle ei se heti pala mutta kohta kyllä. Ajoittain voi vähäksi aikaa sammua.

      Korjaamossa käytettiin, mutta ne ei saaneet sille mitään kuin niillä ei ollut sopivaa analysointilaitetta.

      Tyhjäkäynti tuntuu nykivältä. Lisäksi jos käynnistää niin pitää painaa kaasua vähän pitemmäksi aikaa tai muuten sammuu pätkien. Kyllähän tuo ajossakoin voi jonkiverrän nykiä, mutta aika hyvin kuitenkin suurimmaksi osaksi kulkee. Joskus kiihdytyksessä tuntuu huonotehoiselta.

      Delta tai lambda tai mikälie anturi tuohon vaihdettin kun katsastuksessa oli huonot pakokaasuarvot, vaihdon jälkeen arvot sallituissa rajoissa.

      • hmmmmn

        Kuulostaa vikaantuvalta kampiakselin asentoanturilta. Tosin voi olla moni muukin kohta. Jäähdystysnesteen lämpötila-anturi voi vikaantuessaan aiheuttaa myös kuvatunlaista ongelmaa. Myös vika sytytysjärjestelmässä aiheuttaa ajettavuuteen ongelmia, jos ei ole täysin kunnossa.

        Toki noin vanhassa autossa voi olla vikaa vaikka missä ja kun ei tiedä miten sitä on aiemmin pidetty. Toki siihen kannattaisi myös ihan perus huolto-ohjelman mukaiset kohteet käydä läpi.


      • hmmmmn

        - Kaasuläpän asentoanturi


      • ytxtcuyiikjubk

        Minä vaihtaisin tuohon välittömästi sytytystulpat. Kaikki vaikuttaa siltä, että kipinä on heikko ja se täsmäisi myös kaikkien oireiden kanssa.


    • Peugeot306

      Missä tilanteissa tuo vikavalo palaa? Voisiko se palaa esim. huonojen sytytystulppien takia tai entä jos ruiskutussuuttimet ovat tukossa?

    • Essab
      • liekö_niin_tarpeellista

        http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1236.0

        31 = väärä seossuhde

        Hommahan tuntuu etenevän aivan kuten arvelinkin, koodit eivät kerro muuta kuin että moottori käy väärällä seossuhteella, kuten varmaan olisi ollut itsestäänselvää muutenkin.

        Nyt alkaa sitten se päättelyosuus, mikä aiheuttaa tuon väärän seossuhteen, tai huonon palamisen sylintereissä. Ihan omia arvauksia:

        -MAP anturin letku puhki
        -lämpötila-anturi "poikki"
        -edelleenkin ne huonot sytytystulpat tai viallinen puola


      • Mittaamalla

        Arvailemalla osien vaihtelu on monesti erittäin kallis tapa korjata autoa.

        Itse aloittaisin ongelman selvityksen mittamaalla lämpimän koneen tyhjäkäynnillä lambda-anturin antamaa jännitettä. Ilmoittaako se laihaa seosta, rikasta seosta, vai vaihteleeko sen jännite niinkuin pitääkin?
        -Jos anturi ilmoittaa rikasta seosta, luomalla alipainevuoto saadaan seos laihentumaan, jolloin nähdään muuttuko anturin lukema.
        -Jos anturi ilmoittaa kokoajan laihaa seosta, saadaan seos rikastumaan syöttämällä imuilmaan esim. kaasuttimenpuhdistusainetta.

        Jos lukema ei muutu, ja kone tuntuu sammuvan on ongelma anturissa. Jos lukema muuttuu tiedetään käykä kone laihalla vai rikkaalla, ja tutkimista voidaan jatkaa sen perusteella.


      • Liekö_niin_tarpeellista
        Mittaamalla kirjoitti:

        Arvailemalla osien vaihtelu on monesti erittäin kallis tapa korjata autoa.

        Itse aloittaisin ongelman selvityksen mittamaalla lämpimän koneen tyhjäkäynnillä lambda-anturin antamaa jännitettä. Ilmoittaako se laihaa seosta, rikasta seosta, vai vaihteleeko sen jännite niinkuin pitääkin?
        -Jos anturi ilmoittaa rikasta seosta, luomalla alipainevuoto saadaan seos laihentumaan, jolloin nähdään muuttuko anturin lukema.
        -Jos anturi ilmoittaa kokoajan laihaa seosta, saadaan seos rikastumaan syöttämällä imuilmaan esim. kaasuttimenpuhdistusainetta.

        Jos lukema ei muutu, ja kone tuntuu sammuvan on ongelma anturissa. Jos lukema muuttuu tiedetään käykä kone laihalla vai rikkaalla, ja tutkimista voidaan jatkaa sen perusteella.

        "Arvailemalla osien vaihtelu on monesti erittäin kallis tapa korjata autoa."

        Mielestäsi MAP-anturin letkun eheyden katsominen ihan silmällä on kallis toimenpide?
        Tai lämpötila-anturin mittaaminen yleismittarilla?

        "Jos anturi ilmoittaa rikasta seosta, luomalla alipainevuoto saadaan seos laihentumaan, jolloin nähdään muuttuko anturin lukema."

        MAP-anturilla varustetussa autossa ns. alipainevuoto vastaa samaa tilannetta kuin kaasuläpän avaaminen, eli seos ei siitä laihennu.

        "Jos lukema ei muutu, ja kone tuntuu sammuvan on ongelma anturissa. Jos lukema muuttuu tiedetään käykä kone laihalla vai rikkaalla, ja tutkimista voidaan jatkaa sen perusteella."

        Kun nyt tiedetään jo valmiiksi että kone käy rikkalla, voinet kertoa suoraan miten tutkimusta pitäisi jatkaa.


      • Mittaamalla1
        Liekö_niin_tarpeellista kirjoitti:

        "Arvailemalla osien vaihtelu on monesti erittäin kallis tapa korjata autoa."

        Mielestäsi MAP-anturin letkun eheyden katsominen ihan silmällä on kallis toimenpide?
        Tai lämpötila-anturin mittaaminen yleismittarilla?

        "Jos anturi ilmoittaa rikasta seosta, luomalla alipainevuoto saadaan seos laihentumaan, jolloin nähdään muuttuko anturin lukema."

        MAP-anturilla varustetussa autossa ns. alipainevuoto vastaa samaa tilannetta kuin kaasuläpän avaaminen, eli seos ei siitä laihennu.

        "Jos lukema ei muutu, ja kone tuntuu sammuvan on ongelma anturissa. Jos lukema muuttuu tiedetään käykä kone laihalla vai rikkaalla, ja tutkimista voidaan jatkaa sen perusteella."

        Kun nyt tiedetään jo valmiiksi että kone käy rikkalla, voinet kertoa suoraan miten tutkimusta pitäisi jatkaa.

        Mistä tiedät että kone käy rikkaalla? Eihän tuo vikakoodi kerro että onko seos laiha vai rikas. Ja tärkeää olisi varmistaa tuon lambda-anturin toiminta. Jos kyseessä on maf kone, jonka lambda ilmoittaa rikasta seosta, saadaan seos laihenemaan esim. bensapumppu sammuttamalla, jolloin nähdään rupeaako lambda ilmoittamaan laihaa seosta, jos rupeaa tiedetään koneen käyvän oikeasti rikkaalla, ja lambda-anturin toimivan. Jolloin diagnosointia voidaan jatkaa.


      • Joopatijoop

        "Mistä tiedät että kone käy rikkaalla?"

        Siitä, että auton omistaja kertoo seuraavaa: " jos käynnistää niin pitää painaa kaasua vähän pitemmäksi aikaa tai muuten sammuu pätkien. "

        Jos moottori kävisi laihalla, se tuskin pitäisi siitä, että sille tarjoillaan lisää ilmaa, painamalla kaasua. Nyt kaasuläpän avaaminen helpottaa käyntiä sen verran ettei tulpat ihan kastu. Sen lisäksi muutkin ajamiseen liittyvät kommentit ovat selkeästi rikkaan seoksen aikaansaamia oireita, eikä laihan.

        " Ja tärkeää olisi varmistaa tuon lambda-anturin toiminta."

        Anturihan on jo vaihdettu uuteen, lisäksi oireet alkaa samantien kun auton käynnistää, kun lambda anturi ei ole edes käytössä. Jos tuon nyt haluaa vielä varmistaa jotenkin, on helpointa ottaa anturin liitin auki ja katsoa tuleeko mitään muutosta käyntiin. Anturi irroittamalla, moottorinohjaus antaa kyseiselle anturille ns. laskennallisen arvon, joka lambdan kohdalla on aikalailla vakioarvo, jolla auton pitäisi toimia lähes moitteettomasti.

        " Jos kyseessä on maf kone, jonka lambda ilmoittaa rikasta seosta, saadaan seos laihenemaan esim. bensapumppu sammuttamalla, jolloin nähdään rupeaako lambda ilmoittamaan laihaa seosta, jos rupeaa tiedetään koneen käyvän oikeasti rikkaalla, ja lambda-anturin toimivan. Jolloin diagnosointia voidaan jatkaa."

        Jos ja jos, mutta kun kyseessä on 1994 mallinen peugeot 306, niin kyseessä on MAP anturilla varustettu moottori.

        Eli ei vastausta kysymykseen: miten diagnosointia jatketaan kun moottori käy rikkaalla.


      • Mittaamalla2
        Joopatijoop kirjoitti:

        "Mistä tiedät että kone käy rikkaalla?"

        Siitä, että auton omistaja kertoo seuraavaa: " jos käynnistää niin pitää painaa kaasua vähän pitemmäksi aikaa tai muuten sammuu pätkien. "

        Jos moottori kävisi laihalla, se tuskin pitäisi siitä, että sille tarjoillaan lisää ilmaa, painamalla kaasua. Nyt kaasuläpän avaaminen helpottaa käyntiä sen verran ettei tulpat ihan kastu. Sen lisäksi muutkin ajamiseen liittyvät kommentit ovat selkeästi rikkaan seoksen aikaansaamia oireita, eikä laihan.

        " Ja tärkeää olisi varmistaa tuon lambda-anturin toiminta."

        Anturihan on jo vaihdettu uuteen, lisäksi oireet alkaa samantien kun auton käynnistää, kun lambda anturi ei ole edes käytössä. Jos tuon nyt haluaa vielä varmistaa jotenkin, on helpointa ottaa anturin liitin auki ja katsoa tuleeko mitään muutosta käyntiin. Anturi irroittamalla, moottorinohjaus antaa kyseiselle anturille ns. laskennallisen arvon, joka lambdan kohdalla on aikalailla vakioarvo, jolla auton pitäisi toimia lähes moitteettomasti.

        " Jos kyseessä on maf kone, jonka lambda ilmoittaa rikasta seosta, saadaan seos laihenemaan esim. bensapumppu sammuttamalla, jolloin nähdään rupeaako lambda ilmoittamaan laihaa seosta, jos rupeaa tiedetään koneen käyvän oikeasti rikkaalla, ja lambda-anturin toimivan. Jolloin diagnosointia voidaan jatkaa."

        Jos ja jos, mutta kun kyseessä on 1994 mallinen peugeot 306, niin kyseessä on MAP anturilla varustettu moottori.

        Eli ei vastausta kysymykseen: miten diagnosointia jatketaan kun moottori käy rikkaalla.

        Kyllä kaasun painaminen lisää moottorille sekä ilmaa, että bensiiniä, eli ei se vieläkään varmistettu ole että kone käy rikkaalla, vaikka todennäköistä onkin. Lambdan toimivuus pitää tarkistaa lähinnä, että sitä voidään käyttää hyödyksi myöhemmässä vianetsinnässä.


    • Essab

      Mitkä osat tuohon seos suhteeseen vaikuttavat? Lamba sensori nyt ainakin.

      • fdssdfsdfsfsdfsfsd

        MAP-anturi
        kaasuläppäasentoanturi
        polttoainetukin painesäätö
        lämpöanturi


    • Essab

      Vikavalo syttyy vasta kun autolla on ajettu jonkinverran, ehkä jotain kuutisen kilometriä. Tyhjäkäyntikin on parempi jos moottori on lämmin, ei ainakaan sammu.

      28-3946, 28-3434, 28-3422, 28-3444, 28-3414, 28-3443
      Mikä noista lambda-antureista on sopiva joita motonetti tarjoaa auton tiedoilla. Autossa on kaksi kaksi johtoistalitteää liitintä joissa nykyinen lambda on kiinni.

      Varmaan nuo 4-johtoiset 28-3422 ja 28-3444 tosin se millaiset liittimet niissä on ei ole tiedossa.

      • EI_ole_vika_lambdassa

        Jos moottori meinaa sammuilla kylmänä, on seoksessa ja/tai kipinässä vikaa.

        Se, että vikavalo syttyy vasta noin 6km ajettua, johtuu ihan siitä että lambdasäätö otetaan käyttöön vasta kun moottori on lämmennyt. Kun se otetaan käyttöön, huomataan että eihän se pysty korjaamaan pielessä olevaa rikasta seosta.

        Eli lambda-anturi on mitä ilmeisemmin kunnossa, en sitä nyt ensimmäiseksi lähtisi vaihtamaan. Lisäksi tuon viallisuus on helppo tarkistaa, nyppää johto irti, jos auto käy nyt ihan normaalisti, vika oli lambdassa.

        Jokin seossuhdetta säätävä komponentti on nyt hakoteillä eli rikki. MAP-anturia ja sen mahdollista letkua alkaisin tarkkailemaan seuraavaksi. MAP anturistakin voi ottaa johdon irti, jos vika oli siinä, seoksen pitäisi korjaantua ainakin sen verran oikeaan suuntaan ettei vikavalon pitäisi syttyä.

        Samaa voi kokeilla myös kaasupälläasentoanturin kanssa...


      • Essab

        Missäs tuo Mappi on? Onko se tuolla vasemmassa yläkulmassa pellissä kiinni tuon pienen valkoisen nestesäiliön vasemmalla puolella?

        http://www.247spares.co.uk/res/images/engines/ref/211580a/13275.jpg
        (Kuva ei ole omasta autosa mutta aika samalta se näyttää.)

        Voiko tuota anturia putsata tai muuten rassata jos siitä sattuisi olemaan apua?


      • kjdbksadkfjsbkfsdfsdf

        kyllä se taitaa siellä olla, jos siitä vielä lähtee letku imusarjaan niin sitten se on 100% varmuudella MAP anturi

        Ei ne oikein putsaamisella tokene, eikä tuohon, kun on letkun päässä, oikein kerry öljyäkään.

        Itse tsekkaisin että MAP-anturin letku on varmasti ehjä, ja jos letku on ehjä, kokeilisin avata MAP-anturin liittimen, ja tunnustella miten auto toimii ilman MAP-anturia. Jos se toimii paremmin, vika on melkoisen suurella varmuudella siinä anturissa.


      • Essab

        MAP-anturin irroittamisella ei ollut vaikutusta, korkeintaan meni hunompaan suuntaan. Vikakoodi 33 tuosta tuli joka on siis MAP anturi. Letku tuntu olevan kunnossa.


      • hmmmmmn

        Mikset etsisi ratkaisua peugeot foorumilta ja laittaisi omaa kyselyä menemään? Osoite on peugeot-foorumi.com. Sieltä löytyy varmasti vastaavia ongelmatapauksia. Etsi myös arkistosta.


    • Kaameat.päästöt

      Älä nyt enää yritä pitää liikenteessä todellista suursaastuttajaa vaan toimitat ensitilassa lähimpään paalaamoon !

      • dsfsfsdfsdf

        meinaat että sen uuden auton kasaanlaittaminen saastuttaa vähemmän?


    • Essab

      -Auto käynnistyy kylmänä erittäin hyvin
      -Käy tyhjäkäynnillä hyvin noin viitisen sekunttia sitten sammuu
      -Kaasulla säätämällä saa auton pysymään käynnissä. Kierrokset erittäin epätasaisia kaasua pitää lisätä ja vähentää tarpeen mukaan jotta pysyy käynnissä, ei riitä että sitä pitää vain jossain tietyssä asennossa tai muuten sammuu.
      -Maantieajossa voi esiintyä kiihdyttäessä tehottomuutta tai muuten hiukan nykiä, mutta kyllä se aika hyvin toimii kun vauhtiin pääsee.
      -Kun moottori on lämmennyt tyhjäkäynti on huomattavasti tasaisempaa, moottori pysyy hyvin käynnissä eikä kaasua tarvitse anttaa.

      Mikähän tuohon voisi vaikuttaa kun lämpimänä toimii huomattavasti paremmin kuin kylmänä?

      • tulpatvaihtoon

        Vaikka se, että lämpimässä moottorissa on käytössä huomattavasti laihempi seos kuin kylmässä.

        Laihempi seos on heikolle sytytyskipinälle helpompi sytytettävä.


      • hmmmmn

        Vieläkö auto antaa vikakoodeja lambdasta ja seoksesta?

        Katsotaanpa mitkä ovat tälle automallille tyypillisiä oireita. Heti tulee mieleen tyhjäkäyntisäädin, joka noissa yleisimmin menee rikki ennemmin tai myöhemmin. Uusi se, niin autosi osaa taas käydä tyhjäkäyntiä, ellei vika ole muualla.

        Voi toki olla että vikaa olisi evap- venttiilissä, mutta näissä on hyvin yleistä tyhjäkäyntisäätimen viat. Se pitää vaihtaa kokonaan.


      • tulpatvaihtoon
        hmmmmn kirjoitti:

        Vieläkö auto antaa vikakoodeja lambdasta ja seoksesta?

        Katsotaanpa mitkä ovat tälle automallille tyypillisiä oireita. Heti tulee mieleen tyhjäkäyntisäädin, joka noissa yleisimmin menee rikki ennemmin tai myöhemmin. Uusi se, niin autosi osaa taas käydä tyhjäkäyntiä, ellei vika ole muualla.

        Voi toki olla että vikaa olisi evap- venttiilissä, mutta näissä on hyvin yleistä tyhjäkäyntisäätimen viat. Se pitää vaihtaa kokonaan.

        Heti tulee mieleen että tyhjäkäyntisäädin on vain lisäilmaa imusarjaan antava venttiili = aivan sama kuin painaisit kaasupolkimella kaasuläppää auki.

        "Kierrokset erittäin epätasaisia kaasua pitää lisätä ja vähentää tarpeen mukaan jotta pysyy käynnissä, ei riitä että sitä pitää vain jossain tietyssä asennossa tai muuten sammuu."

        Joten vika ei ole tyhjäkäyntisäätimessa vaan polttoaine/ilmaseoksessa joka ei pala kunnolla. Syynä joko liian rikas seos tai heikko sytytyskipinä.


      • hmmmmmn

        No eipä aikaakaan, kun joku tietää "paremmin".

        Nettidiagnoosit on kyllä vähintään kuin kristallipallosta katsoisi. Kerropa sinä asiantuntija miksi tämä aloittaja ei vieläkään ole saanut neuvoillasi autoa kuntoon?

        Voihan sitä kokeilla puhdistaa vaikka tulpat ja säätää kärkivälit oikein ja vaihtaa vaikka tulpanjohdot, mutta oletan kyllä että hän on jo ehtinyt kaikkea kokeilla. Jos on vielä alkuperäinen sytytyspuola, niin avot, kokeilla voi vaihtaa uuteen. Oletan, että hän jo sitä kokeillut, siksi en ala tarjoilemaan, että vaihda nyt puoli autoa osia. Toki voihan auto olla huonosti pidetty ja useampi paikka rempallaan. Mistäs sen tietäisi? Kenen auto se on, parilla satasella ostettu jne?? On mahdotonta sanoa tarkasti mikä kohde siinä on korjattava, kun niitä voi olla lukuisia. Ja nuo sytytysosat kun on niitä helpoimpia vaihdettavia, niin ihmettelen jos hän ei ole jo niihin perehtynyt näiden viikkojen aikana...

        Autossahan voi olla useampi vika. Tyhjäkäyntisäädin/-moottori on kyllä näissä tyyppivika. Se kun menee, auto ei osaa käydä tyhjäkäyntiä ja se pysyy käynnissä vaan pitämällä jalka kaasulla. Myös kaasuläpän asentoanturi on näissä se paikka, jotka odotettavasti alkavat joskus oireilla. Vanhan pösön viat voi olla yllättävän yksinkertaisia.

        Ei ole mahdotonta, että käyntiongelmat kylmänä johtuisivat mm. jäähdytysnesteen lämpötila anturista (ECT). Näistä kaikista kohteista löytyy netistä kaikilla kielillä informaatiota ja keskustelua.


      • tulpatvaihtoon

        " Kerropa sinä asiantuntija miksi tämä aloittaja ei vieläkään ole saanut neuvoillasi autoa kuntoon?"

        Kun ei osaa eikä ymmärrä mitä on tekemässä, siinä se selitys.

        "Voihan sitä kokeilla puhdistaa vaikka tulpat ja säätää kärkivälit oikein ja vaihtaa vaikka tulpanjohdot, mutta oletan kyllä että hän on jo ehtinyt kaikkea kokeilla. "

        Nimimerkki hmmm kirjoitti aiemmin: "Asioista kannattaa ottaa selvää mieluummin kuin arvailla."

        Itse en ainakaan arvaile sitä, mitä auton omistaja on tehtyt ja kokeillut, mitään muuta kuin sen, mitä on kertonut.

        "Oletan, että hän jo sitä kokeillut, siksi en ala tarjoilemaan, että vaihda nyt puoli autoa osia. "

        Nimimerkki hmmm kirjoitti aiemmin:

        "Kuulostaa vikaantuvalta kampiakselin asentoanturilta."
        "Myös vika sytytysjärjestelmässä aiheuttaa ajettavuuteen ongelmia, jos ei ole täysin kunnossa."
        "Heti tulee mieleen tyhjäkäyntisäädin, joka noissa yleisimmin menee rikki"
        "Voi toki olla että vikaa olisi evap- venttiilissä"
        "Ei ole mahdotonta, että käyntiongelmat kylmänä johtuisivat mm. jäähdytysnesteen lämpötila anturista"

        "On mahdotonta sanoa tarkasti mikä kohde siinä on korjattava, kun niitä voi olla lukuisia."

        Päättelyä peliin, eikä mitään sohimistä pimeyteen.

        "On mahdotonta sanoa tarkasti mikä kohde siinä on korjattava, kun niitä voi olla lukuisia. Ja nuo sytytysosat kun on niitä helpoimpia vaihdettavia, niin ihmettelen jos hän ei ole jo niihin perehtynyt näiden viikkojen aikana..."

        Älä arvaile, vian selvittäjänä on todennäköisesti maallikko, jolla ei ole edes sitä ammattikoulun kaksivuotiasta autonasentajan tutkintoa, tosin sekään ei ole päättelykyvyn tae.

        "Autossahan voi olla useampi vika. Tyhjäkäyntisäädin/-moottori on kyllä näissä tyyppivika. Se kun menee, auto ei osaa käydä tyhjäkäyntiä ja se pysyy käynnissä vaan pitämällä jalka kaasulla. "

        Ja aiemmin oli kerrottu:

        "Kaasulla säätämällä saa auton pysymään käynnissä. Kierrokset erittäin epätasaisia kaasua pitää lisätä ja vähentää tarpeen mukaan jotta pysyy käynnissä, ei riitä että sitä pitää vain jossain tietyssä asennossa tai muuten sammuu."

        Josta voidaan päätellä että vikaa on muualla kuin tyhjäkäyntisäätimessä. Tarjoat mitä suurimmalla todennäköisyydellä turhan osan vaihtamista.

        "Ei ole mahdotonta, että käyntiongelmat kylmänä johtuisivat mm. jäähdytysnesteen lämpötila anturista (ECT). Näistä kaikista kohteista löytyy netistä kaikilla kielillä informaatiota ja keskustelua."

        No tuo kommenttihan ei auta oikeastaan ketään, netistä löytyy kaikesta keskustelua.


      • hmmmmn

        Sinunkin viestisi ovat vain täynnä arvailuja, koska et ole kyseistä autoa päässyt tutkimaan. Älä viitsi kopioida ja vääntää asioita typerästi, jotta saisit tänne täytettä jos sinulla ei oikeasti ole mitään rakentavaa sanottavaa. Jauhat vaan että seos seos seos seos, okei, se on ollut aloittajan silmien edessä jo kauan. Se mitä oletin, että hän olisi ne jo hoitanut alta pois ja edessä olisi ollut vain tyhjäkäyntiongelma. Jos peugeoteista tiedät, se mitä ehdotin on yleinen vaiva noissa autoissa. Kaikki tämä on oireenmukaisia arvauksia, mitkä sitä VOIVAT aiheuttaa.

        On vaan erijuttu kannattaisiko auton omistajan viedä auto toiselle korjaamolle, niin ei tarvitsisi enää arpoa.

        Koodi 51 tarkoittaa lambdaa, eli onkohan siellä johdotus kunnossa.

        Molemmille 31,51 koodeille on selitys vapaasti suomennettuna että rikastuksen korjaus. "Self-Correction Richness Regulation" Mutta ne koodit voi tulla niin useasta syystä ja niiden takia olis useita tarkistettavia kohteita.

        ECT-anturi ei ole mikään kallis osa uusia. Jos se antaisi jatkuvasti tiedon kylmästä moottorista, kävisi auto jatkuvasti rikkaalla. Puolakaan ei sekään ole kallis ja ei ne ole ikuisia nekään. Joskaan ei niitä vaihdeta huvikseen. Ikäkin tekee tehtävänsä.

        Kampiakselin asentoanturi ohjaa mm. sytytystä. Sen piilevä vika aiheuttaa kaikenlaisia oireita ja melkeinpä kaikki mitä aloittaja on kuvannut. Sitten kun vikaantuu täysin, ei moottorin pitäisi käydä lainkaan.

        Juu eihän netistä kannata tietoa etsiäkään kun voi kysellä täällä niin voisi ne tulpat vaihtaa vaikka kolmesti. Oletan kyllä liikaa, että perusjuttuja olisi katsottu jo ennenku kysellään. Sillä sanonkin että aloittajan olisi melkein sama käyttää googlea ja tutustua autotekniikkaan jos aikoo itse asiaa yrittää korjata.


    • Essab

      Koodi 31 tuohon ilmestyy heti kun käynnistää ja 51 pitemmän ajon jälkeen.

      Olisko tuo sytytyspuola sitten yksi vaihtoehto. Tulpat ja johdot on jo vaihdettu millä ei ollut vaikutusta. Voisiko viallinen puola aiheuttaa sen, että tökkii kylmänä mutta toimii lämpimänä? Voiko puolan toimivuutta testata mitenkään?

      • hmmmmmn

        Voit kokeilla vaihtaa ECT-anturin, koska jos se antaa tiedon, että moottori on kuuma, voisi seos olla liian laihalla ja sen vuoksi auto sammuilisi ja ajettavuudessa olisi ongelmia kylmänä ja kuumanakin.

        Jos sytytyspuolaa ei ole ikinä vaihdettu, voisi sen jo ihan varmuuden vuoksi vaihtaa. Sytytyspuolan vastusarvot voi mitata yleismittarilla. Netistä löytyy ohjeita sen tekemiseen. Mutta mitä katsoin tuolle niin 0,8 ohm 1 ja 3 ja 2 ja 3 nastojen välillä ensiöpuolelle ja toisio vierekkäisten liitinten välillä (mistä tulpanjohdot lähtee) 8600 ohm tai 14600 jos Bosch.

        Ainakin nuo kaksi kohdetta jos vaihtaa. Noin vanhalle pösölle ei olis epätavallista, että se tyhjäkäyntisäädin olisi sekin viallinen myös. Vaikkei se toki seokseen vaikutakaan...


      • tulpatvaihtoon
        hmmmmmn kirjoitti:

        Voit kokeilla vaihtaa ECT-anturin, koska jos se antaa tiedon, että moottori on kuuma, voisi seos olla liian laihalla ja sen vuoksi auto sammuilisi ja ajettavuudessa olisi ongelmia kylmänä ja kuumanakin.

        Jos sytytyspuolaa ei ole ikinä vaihdettu, voisi sen jo ihan varmuuden vuoksi vaihtaa. Sytytyspuolan vastusarvot voi mitata yleismittarilla. Netistä löytyy ohjeita sen tekemiseen. Mutta mitä katsoin tuolle niin 0,8 ohm 1 ja 3 ja 2 ja 3 nastojen välillä ensiöpuolelle ja toisio vierekkäisten liitinten välillä (mistä tulpanjohdot lähtee) 8600 ohm tai 14600 jos Bosch.

        Ainakin nuo kaksi kohdetta jos vaihtaa. Noin vanhalle pösölle ei olis epätavallista, että se tyhjäkäyntisäädin olisi sekin viallinen myös. Vaikkei se toki seokseen vaikutakaan...

        "Voit kokeilla vaihtaa ECT-anturin, koska jos se antaa tiedon, että moottori on kuuma, voisi seos olla liian laihalla ja sen vuoksi auto sammuilisi ja ajettavuudessa olisi ongelmia kylmänä ja kuumanakin."

        Ehdotat nyt kalliin osan vaihtamista arvailemalla, tuo anturin kunto on erittäin helppo mitata yleismittarilla.

        " Sytytyspuolan vastusarvot voi mitata yleismittarilla."

        Tuolla mittauksella ei taasen saa oikeastaan tietoa puolan kunnosta laisinkaan...


      • Essab

        Kunnossa ECT anturi taitaa olla. Tuntui asettuvan noihin rajoihin: jotain 2900 ohmin paikkeilla kylmänä, en nyt muista tarkkaa arvoa.

        10C / 3530-4100 ohm
        20C / 2350-2670 ohm
        30C / 1585-1790 ohm
        40C / 1085-1230 ohm

        Tiedä sitten pitävätkö nuo arvot paikkansa. Netistä löytyi. Onko jollain hallussa auton tarkkoja teknisiä tietoja joista selviäisi nuo arvot tarkemmin: Auto on Peugeot 306 1,6 vm -93 moottori NFZ (TU5JP)


      • hmmmmn

        Löytämäsi arvot ovat oikein. Anturiahan pitäisi testata eri lämpötiloissa, mutta voi olla ettei siinä se vika ole.

        Kampiakseli anturin testaaminen on helppoa. Nastojen 1 ja kaksi vastusarvo pitää olla välillä 450-550 ohm kun kone ei käy.

        En oikein ymmärrä miten tuo moottorin käynnissä ollessa testi tehtäisiin, koska anturin liitintä ei tuolloin saa irroittaa. Samoista nastoista pitäisi saada tyhjäkäynnillä vaihteleva jännite n. 2,6 V AC, joka kierroksia nostamalla nousee. Ilmeisesti siis olisi liitinten väliin tehtävä oma liitin josta saisi mitattua nuo arvot.


      • tulpatvaihtoon
        hmmmmn kirjoitti:

        Löytämäsi arvot ovat oikein. Anturiahan pitäisi testata eri lämpötiloissa, mutta voi olla ettei siinä se vika ole.

        Kampiakseli anturin testaaminen on helppoa. Nastojen 1 ja kaksi vastusarvo pitää olla välillä 450-550 ohm kun kone ei käy.

        En oikein ymmärrä miten tuo moottorin käynnissä ollessa testi tehtäisiin, koska anturin liitintä ei tuolloin saa irroittaa. Samoista nastoista pitäisi saada tyhjäkäynnillä vaihteleva jännite n. 2,6 V AC, joka kierroksia nostamalla nousee. Ilmeisesti siis olisi liitinten väliin tehtävä oma liitin josta saisi mitattua nuo arvot.

        Sen saa mitattua ECU:n liittimistä, irrottamalla ECU:sta kannen ja käyttämällä Hirchmann mittapäitä:

        http://img-europe.electrocomponents.com/largeimages/F1034767-01.jpg

        Noilla tuon signaalin saa suoraan ECU:n liittimestä, kotelon sisäpuolelta.

        Itse selvittelisin tuon signaalin tilaa oskilloskoopilla, yleismittarikin ehkä saattaa jotakin näyttää josta voi arvailla jotakin. Maallikolla harvoin oskilloskooppia kotona on.


      • Essab

        Kampiakseli anturille tuli arvo 357 ohmia.


      • tulpatvaihtoon
        Essab kirjoitti:

        Kampiakseli anturille tuli arvo 357 ohmia.

        Kun noin hyvä mittaustaito on löytynyt niin vielähän sen kaasuläppäasentoanturin (potentiometrin) voi mitata, se on myös ohmisesti mitattavissa oleva anturi.

        MAP anturin kunto pitäisi sitten testata ihan testipenkissä.


      • Essab

        Mistä muuten sait nuo arvot? Autodatasta?


      • hmmmmn

        Sieltä hyvinkin.

        Pitää ottaa takaisin, on ollut varmaan 1.4 mallin ohjeet mulla käytössä tai jotkin muut. Kampiakselin anturin pitäisi vastus olla 300-620 ohm 1.6 mallille vm. 94. Eli se on vastusarvoltaan viiterajoissa.

        Sen anturin toimintaa voi testata käynnistystestillä
        1. ruiskun liitin irti (multiplug)
        2. irroita kampiakselin anturin liitin
        3. laita mittari mittaamaan vaihtovirtaa ja nastojen 1 ja 2 välillä jännite pitäisi olla 1-4 V AC vaihteleva, starttauksen ajan. (sehän ei toki käynnisty)

        Sillä saat viitteitä oisko siinä kuitenkin vikaa. Vastusarvo on kunnossa.

        Vastustesti kaasuläpänasentoanturille pitäs antaa 1 & 2 nastojen välillä 1000-3000 ohm tuloksen.

        Tyhjäkäyntisäätimen 1&2 ja 2 &3 nastojen välillä pitäs olla n. 22 ohm vastus.

        Jokaisessa ruiskusuuttimessa pitäs olla 16 ohmin vastusarvo. Sitä ennen kaikki ruiskun liittimet pitää irroittaa.

        EVAP- venttiilin vastusarvo pitäs olla liittimestä mitattuna 30-50 ohmin välillä.

        Siinäpä sellasia helppoja mitattavia.


    • Essab

      Ruiskuissa oli jokaisessa 16,3 ohmia

      • hmmmmn

        Niin vähän heittoa, ettei ainakaan tuon mittauksen perusteella ole vikaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6689
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4330
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2760
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2080
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1633
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1071
    Aihe