Minne voimme aloittaa saitin jonne voi laittaa nämä natsikatsastusasemat, jotka haluaa auton kuin auton uusnäyttöön. Kehäkatsastus ja Malmi/Tattiksen asemat ovat juuri näitä. Sain hylkäyksen Tattiksella, vein toiseen katsastukseen, meni läpi että heilahti. Tattiksen pelle oli mitannut levyjarrun 0,5 mm alle sallitun, toinen huomautti ystävällisesti että kannattaa vaihtaa ennen suuraavaa katsastusta.
Katsastusaseiem laatu
15
86
Vastaukset
- Laadukasko
Siitä, korkea laatu = hylkyä tulee.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1422458919/1ed9e67005908be3c337afcd75177782/16715-Laatuarvosanat_1_1_2014-31_12_2014_2.pdf - Konsta9
Eli jarrulevyt olivat alle autonvalmistajan ilmoittaman minipaksuuden. Minimi on minimi ja maksimi on maksimi. Esim. puhallat ratsiassa 0,51 promillea, sekin on vain himpunverran liikaa.
Ero on siinä että ratsiassa puhallutetaan aina, ei vain silloin jos halutaan sakottaa jostain.
Katsastuksessa taasen mitataan vain jos on pakko saada hylkäys, ei siis rutiinitoimenpide
- VoiVee
Eli autossa oli todellista huomautettavaa. Kumpiko katsastusasemista mielestäsi paremmin huolehti turvallisuudestasi?
Tuliko vika tai puute kuntoon käymällä kahdessa katsastuksessa - paljonko rahaa säästyi?- VoiVeenVee
Turvallisuudesta ei huolehdi kumpikaan asema. Turvallisuudesta huolehtii kuljettaja itse. Asemia kiinnostaa vain raha eikä mikään muu.
- ongelma_toisinpäin
Milloinka saataisiin katsastusasemat toimimaan niin vastuullisesti, lain edellyttämällä tavalla, että rohkenisivat olla hyväksymättä autoa, jossa on liikenneturvallisuutta vaarantavan vian korjaus suorittamatta. Trafin listoilta nähdään kuinka Toyotoissa on yli 40 takaisinkutsua loppuun saattamatta. Viat koskevat tuhansia (jopa kymmeniätuhansia) liikenteessä olevia autoja. Vanhimmat noista takaisinkutsuista on aloitettu jo v 2003.
http://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat- recall
Ajoneuvon rekisteritiedoissa on ns. recall herja, jos kyseisellä ajoneuvolla on liikenneturvallisuutta vaarantavan vian korjaus suorittamatta. Tämä herja tulee ajoneuvorekisterin kautta katsastajan tietoon ennen kuin sen pystyy hyväksymään. Eli kyseiset ajoneuvot hylätään, ja vaaditaan merkkiliikkeen kirjallinen todistus recall vian korjaamisesta. Liitteenä Trafin ohje:
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CB4QFjAA&url=http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581759/e9e52391b3a1110599e47c34571b4793/16012-Takaisinkutsu-_eli_recall-kampanjan_alaisen_ajoneuvon_hyvaksyminen_katsastuksessa.pdf&ei=qiyMVemHDon6ywPJ1bOADg&usg=AFQjCNEmmSuR5p54xoGltAx-Aql55Bayqg&bvm=bv.96782255,d.bGQ - recalltakaisinkutsut
Noissa recall kutsuissa on tosi tärkeitäkin ja vaarallisia vikoja:
Esim. Jaguarin sähköinen käsijarru saattaa ajon aikana kytkeytyä päälle. Ajatellaanpa talviliukkaalla moottoritiellä nopeus 100 km/h ja käkkäri lyö yhtäkkiä takapyörät lukkoon, saa siinä olla aikamoinen rattitaituri ja tieltä kuitenkin suistuu.
On siellä recall kutsuissa hiukan vähemmänkin liikenteenturvallisuuteen vaikuttavia kampanjoita kuten vikakohteena:
Opelin tuulilasinpesimen sähkölämmitteiset suuttimet, lämmitettävä suutin ylikuumenee, lämmitystoiminta poistetaan katkaisemalla virtajohto.
Takaisinkutsu Ooppeli oli noin kuukausi sitten katsastuksessa ja sai sitten hylkäävän päätöksen.
Asiakas tuli saman päivän aikana takaisin merkkiliikkeen kirjallisen todistuksen kanssa: "recall vika reknro ... ja valmistenumero ... autosta on korjattu recall vika katkaisemalla pesimien lämmitettävien suuttimen virtajohto, allekirjoitukset ja tietysti merkkiliikkeen leimat.
Asiakas hymyili ja minä myös. - omavalmiste
"AKE katsoo, että merkittävää vaaraa liikenne-turvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle taikka terveydelle aiheuttava vika tai poikkeama on lähtökohtaisesti sellainen, joka johtaisi määräaikaiskatsastuksessa ajoneuvon hylkäykseen". Edellä kerrottu Opelin pissapojan suuttimet aiheuttivat takaisin kutsun. Ake eli nykyinen Trafi valvoo tarmokkaasti liikenneturvallisuutta tiellä liikkuvista ajoneuvoista.
Ilmailuliikenteestä ei ole niin väliä, sinnehän saa rekisteriin omakyhäelmät, ajoneuvoliikenteeseen taas ei. Rakennussarjainen/omarakenteinen laskuvarjohyppääjien käyttämä lentokone taannoin putosi siiven tukirakenteen pettämisen vuoksi ja useita kuoli.
Mitenhän tää nyt menee; Ooppelin pissapojan suuttimet ovat merkittävä liikenneturvallisuuteen vaikuttava riski ja taivaalla lennellään jos jonkinnäköisillä Trafin hyväksymillä lentolaitteilla ja niillä ei ole minkäännäköisiä recall kampanjoita, siipi katkeaa niin so what?
- rfgver343443
Kyllä mä olen huomannut että aino kunnollinen katsastus on ollu aina a-katsastuksessa. vanha kunnon hyvä eikä pyörää ole keksitty uudestaan sen jälkeen.
Varmaan kaikki muut yleisimmät katsastusasemat testanneena, milloin olet jossain jonossa vaikka varattu aika, motkotetaan asioista joista voisi olla vaan hiljaakin, todetaan vikoja (huomautuksia) joita ei ole seuraavissa katsastuksissa taas monina vuosina, miten ne itsestään voi korjaantua, sekin ihme on todettu jo 4 vuotta. - Tattarisuo
Usein asemilla menee tieto hylätystä katsastuksesta toiselle. Vaikka olisi eri ketjua. Sulla oli onnea ettei tietoa uudella asemalla ollut.
Sekö selittää sen että vika koorjaantui itsestään asemaa vaihtamalla, kuten monet muutkin viat
- a.siantuntija
Niimpä niin, itse olen monia autoja katsastanu jotka ovat aiemmin käyneet A:lla. Siellä ei vain yksinkertaisesti osata hommia. A-katsastuksella inssin mielestä halkeama tuulilasissa ei ole näkökentässä, jos lasin keskeltä katsottuna oikealla. Siellä ei edes tiedetä/ymmärretä että OBD-järjestelmä on tullut diesel autoihinkin pakolliseksi 2004. HAHHAHAH käy vaan siellä paska-asemalla!
Eikä niissä muillaakaan asemilla kukaan "motkoma" mistään ylimääräisestä! Samat kohteet joka asemalla (pitäisi myös siellä A:llakin!!) tarkastetaan ja samanlai viat arvostellaan. - LanttuHETULA
Laatua mitataan liikenneonnetomuuksien vähenemisenä jota ei tutkitusti ole ollenkaan. Katsastus on aina laadutonta.
- Asennevamma
Aloittajaa potuttaa kun katsastusmies kehtasikin noudattaa lakia? Ja sen perusteella pitää sitten mustamaalata tietyt asemat kun sai itse hylkäyksen JONKA ITSE MYÖS TUNNUSTAA että oikeasti ihan aiheesta hylkäsi? Ja se on sitten sen katsastusmiehen syy kun omistaja ei halua pitää jarrujaan asiallisessa kunnossa (köyhä?) ja pitäisi vielä kunnostuksesta maksaakkin? Aivan varmaan laitettu ne uudet jarrupalat vaikka tiedetty että levyt on jo ohuet ja sitten alkaa itku kun jää omasta filungistaan kiinni. Ihme asennevamma!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2513639Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2631253Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin591208- 841046
Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes93990eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.93925Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä56916En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin117870- 169863
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki14814