Ruokakulujen jakoperiaate

miten-ratkaista

Miten toiset ovat ratkaisseet parisuhteen ruokatalouden? Meillä mies syö 3-4 kertaa enemmän kuin minä pienenä ihmisenä. Mielestäni kohtuutonta jakaa tässä tilanteessa ruokakulut puoliksi. Minulla kuluu siis paljon enemmän ruokaan rahaa kuin jos olisin sinkkuna. Emme asu vielä yhdessä mutta harkinnassa on. Muutenkin mies haluaa ostaa kaikkea ruokaa mitä en itse suostuisi ostamaan, kallista ja epäterveellistä.

68

3304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rahat

      Meillä on omien tilien lisäksi yhteinen tili, johon kumpikin laittaa rahaa kerran kuussa perus ruoka- hygienia um. tarvikkeiden maksamiseen. Sitten maksan miehen tilille myös puolet bensoista, sähköstä, vastikkeesta ymym... loput saa käyttää miten huvitta/laittaa säästöön. Onneksi meillä on melko samanlainen maku asioista eikä tuollaista ongelmaa ole... Jos mies selväati enemmän kuluttaisi ja haluaisi paljon kalliimpaa ruokaa, niiin kyllä vaatisin myös jokseenkin enemmän muös maksamaan sinne yhteiselle tilille...

      Ennen yhteistä tiliä maksettiin yleensä vuorotellen kaupassa...

    • nougatti69

      Minä maksan kaikki ruokamenot, syötiimpä kuinka paljon tai mitä tahansa, olipa vieraita tms. Mies maksaa muut kulut, asumisen, auton jne. EI mitään ongelmaa, eikä todellakaan lasketa suupaloja tai bensalitroja. Ei teidän kannata muuttaa yhteen jos tässä vaiheessa jos tuollainen täysin mitätön asia on teille iso ongelma, tai siis sinulle.

      • miten-ratkaista

        Tätä olen hieman miettinyt, kyllä. Mutta täysin mitätön ongelma ei minulle ole koska itselläni ei ole liikoja varaa laittaa ruokaan, mielummin laitan ne muuhun, ruoka on minulle pakollinen erä josta yritän selvitä mahdollisimman vähällä rahamäärällä. Eli meillä ei natsaa yhteen tämä ruokaan suhtauminen.


      • fdfsd

        Ei kuule ole täysin mitätön ongelma, vaan aivan perusteltu ja todellinen. Eihän siinä periaatteessa mitään ongelmaa ole, jos molemmilla on rahaa kuin roskaa. Tosin siinäkin on sellainen näkökulma, että jos toinen rahoittaa liiton aikana kaiken kuluvan (ruoka, bensat, hygienia, sähköt) yms. ja toinen maksaa asunnon, hankkii auton, osakkeita yms. niin eron tullessa kulutushyödykkeitä hankkinut jää reilusti häviölle, etenkin jos on avioehto.

        Ruokaan saa kulumaan usein enemmänkin kuin asumiseen. Ylärajaa ei ole. Siksi ei ole samantekevää kuinka paljon ruokaan "sijoittaa".


      • Yhteinenhyväkö
        fdfsd kirjoitti:

        Ei kuule ole täysin mitätön ongelma, vaan aivan perusteltu ja todellinen. Eihän siinä periaatteessa mitään ongelmaa ole, jos molemmilla on rahaa kuin roskaa. Tosin siinäkin on sellainen näkökulma, että jos toinen rahoittaa liiton aikana kaiken kuluvan (ruoka, bensat, hygienia, sähköt) yms. ja toinen maksaa asunnon, hankkii auton, osakkeita yms. niin eron tullessa kulutushyödykkeitä hankkinut jää reilusti häviölle, etenkin jos on avioehto.

        Ruokaan saa kulumaan usein enemmänkin kuin asumiseen. Ylärajaa ei ole. Siksi ei ole samantekevää kuinka paljon ruokaan "sijoittaa".

        No tuossa taitaa olla vähän toinen tilanne kuin alkuperäisessä ja näitähän voi keksiä loputtomiin. Joka tapauksessa jo lähtötilanne on väärä.


    • Itsensä-ruokkiva-mies

      Epäterveellinen ruoka on halpaa ja terveellinen kallista. Miehen pitää maksaa itse ruuat, aika luuseri on miehesi jos sun rahoja käyttää. kukaan ei sinua pakota ruokkimaan miestäsi.

    • fdfsd

      Kävisikö tämä: mies maksaa pääsääntöisesti omat ruokansa, sinä omasi, niin kauan kuin ette asu yhdessä. Jos muutatte yhteen, mies maksaa 3-4 kertaa enemmän ruokakassaan kuin sinä. Oikeastaan ainoa reilu jakoperiaate tämä.

    • Jos ero ruokailutottumuksissa on kovin suuri, niin mikä estää jakamasta kuluja samassa suhteessa tai sitten molemmat ostavat omat ruokansa. Ei samanlaiset ruokailutottumukset mikään onnellisen parisuhteen synonyymi ole.

    • dfghjkl

      Loistava tulevaisuus parisuhteella jossa ruoka on noin iso ongelma. :)

      • jdhgjfx

        Mitkä ovat nettotulosi? Paljonko maksat ruuasta?


      • sdfghjkl

        Ihan saman maksan varmaankin, kun muutkin. Olen kovin huono tinkaamaan ruoan hinnasta.


      • juuuupajuupajuuujoo

        ''ihan saman kuin muutkin''....
        Olen parikymppinen opiskelija ja huonon työllistymistilanteen vuoksi elän ainoastaan opintotuella ja -lainalla syksyt ja talvet. Maksan vuokrani (reilu 400e) lisäksi kaikki laskut (sähkö, vesi, kotivakuutus, puhelin...) sekä autoni vakuutukset ja verot. Nopeasti laskettuna, niinä kuukausina jolloin erääntyy muiden laskujen lisäksi sekä sähkö- että kotivakuutuslaskut, minulle jää rahaa käytettäväksi ruokaan, hygieniaan, lääkkeisiin, vaatteisiin, bensaan ja huvituksiin n. 140e.
        Ymmärrän hyvin aloittajan huolen, sillä aikoinaan kun seurustelin, katsoin kauhulla kun minulle kolmeksi päiväksi tarkoitettu makaroonilaatikko katosi mieheni suuhun hänen tullessaan töistä luokseni. Ok, hän tarjosi ehkä kerran kahdessa kk:ssa minulle ruuat jossain, mutta hän itse asui silloin toistaiseksi vanhemmillaan ja kävi työssä, jostai sai palkkaa sen n. 2000e/kk. Ei hänen tarvinnut laskea jokaista suupalaansa. Toista se on opiskelijoilla, työttömillä ja pienituloisilla, jolloin jokainen sentti on venytettävä että rahat riittävät kuun loppuun saakka.


    • gjgjd

      Kaikki kulut täytyy jakaa reilusti parisuhteessa, tulojen mukaan.

    • sinkkumies39

      Ette asu yhdessä joten sinun ei kuulu maksaa mitään miehen ruokakuluja. Oletko tossun alla että et uskalla sanoa siitä. Asun yksin ja minulla menee n 300-350 ruokaan kuukaudessa. Jos asuisi jonkun kanssa niin varmaan ruokakulut ei olisi niin isot. En oikein suunnittele mitä ruokaa laitan vaan ostan mielen mukaan kaikkea hyvää. Jos asuisi jonkun kanssa niin sitä sitten sunnittelisi naisen kanssa mitä ruokaa laittaa koska pitää ottaa se toinen huomioon ja olisi pienemmät kulut.

      • miten-ratkaista

        Miten hyvin itse ymmärrät että joku toinen voi laittaa ruokaan rahaa satasen kuukaudessa? Kun ei asuta yhdessä toisen on vaikea nähdä kokonaisuutta. En ole kirjoittanut etteikö mies suostuisi maksamaan ruokaansa mutta miten tuoda asia toiselle julki niin että toinen sen ymmärtää. Tilanne on sen vuoksi hieman hankala kun pääsääntöisesti olemme minun luonani.
        Ongelmaa tai riitaa yhteenmuuttamisessa tämän asian suhteen ei tule olemaan koska en muuttaisi koskaan toisen kanssa yhteen jos käytännön asiat ei ole sovittu etukäteen, siihen kuuluu myös taloudelliset asiat.


      • miesvm_1967x
        miten-ratkaista kirjoitti:

        Miten hyvin itse ymmärrät että joku toinen voi laittaa ruokaan rahaa satasen kuukaudessa? Kun ei asuta yhdessä toisen on vaikea nähdä kokonaisuutta. En ole kirjoittanut etteikö mies suostuisi maksamaan ruokaansa mutta miten tuoda asia toiselle julki niin että toinen sen ymmärtää. Tilanne on sen vuoksi hieman hankala kun pääsääntöisesti olemme minun luonani.
        Ongelmaa tai riitaa yhteenmuuttamisessa tämän asian suhteen ei tule olemaan koska en muuttaisi koskaan toisen kanssa yhteen jos käytännön asiat ei ole sovittu etukäteen, siihen kuuluu myös taloudelliset asiat.

        Mitä?!? Pärjääkö joku muka satasella kuukaudessa? Meillä menee kylläkin 400 euroa kuukaudessa vaikka on vain 2 aikuista ja välillä tietty myös lapset paikalla syömässä mutta silti enimmäkseen kaksin asutaan. Meillä ei onneksi ole tuollaisia murheita, syödään melko terveellisesti ja se maksaa kenellä on rahaa. No molemmilla on rahaa, tulot melko samat mutta ei meillä mietitä kuka milloinkin maksaa ja mitä ja mistä vaan yhdessä päätetään että syödäänkös tänään/huomenna vaikka sitä ja joskus tulee heräteostoksia jos sattuu hyvä tarjous kohdalle, siihen tartutaan ja siitä sovelletaan syötävää.

        Toisaalta on ihan totta että jos mies syö 3/4 teidän safkoista ja ostaa kallista ja se käy sun kukkarolle niin kannattaa ottaa asia tod. puheeksi ja selvittää se ennen yhteenmuuttoa. Otapas ruokakaupan kuitteja talteen niin niistä räknäämällä huomaatte miten ruokakulut jakautuu. Mielestäni ihan voi asiallisesti miehelle sanoa että tuotatuota kun sinä syöt noin kalliisti ja paljon ja minä olen vähäruokanen hiirulainen niin kai se sopii että maksat omasta kukkarostasi noi herkkusi. Tai laitat sinne yhteiselle tilille (joka olisi hyvä perustaa) pari satkua enemmän kuukaudessa että tasottaa noita kulutuksia.

        Itse satunnaisesti käyn esim. Ruohonjuuressa ostamassa jotakin terveysmössöä mutta kyllä mä sillon maksan ne ihan omasta kukkarosta etten vaimoani raahaa kassalle maksamaan :D


      • miesvm_1967x
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Mitä?!? Pärjääkö joku muka satasella kuukaudessa? Meillä menee kylläkin 400 euroa kuukaudessa vaikka on vain 2 aikuista ja välillä tietty myös lapset paikalla syömässä mutta silti enimmäkseen kaksin asutaan. Meillä ei onneksi ole tuollaisia murheita, syödään melko terveellisesti ja se maksaa kenellä on rahaa. No molemmilla on rahaa, tulot melko samat mutta ei meillä mietitä kuka milloinkin maksaa ja mitä ja mistä vaan yhdessä päätetään että syödäänkös tänään/huomenna vaikka sitä ja joskus tulee heräteostoksia jos sattuu hyvä tarjous kohdalle, siihen tartutaan ja siitä sovelletaan syötävää.

        Toisaalta on ihan totta että jos mies syö 3/4 teidän safkoista ja ostaa kallista ja se käy sun kukkarolle niin kannattaa ottaa asia tod. puheeksi ja selvittää se ennen yhteenmuuttoa. Otapas ruokakaupan kuitteja talteen niin niistä räknäämällä huomaatte miten ruokakulut jakautuu. Mielestäni ihan voi asiallisesti miehelle sanoa että tuotatuota kun sinä syöt noin kalliisti ja paljon ja minä olen vähäruokanen hiirulainen niin kai se sopii että maksat omasta kukkarostasi noi herkkusi. Tai laitat sinne yhteiselle tilille (joka olisi hyvä perustaa) pari satkua enemmän kuukaudessa että tasottaa noita kulutuksia.

        Itse satunnaisesti käyn esim. Ruohonjuuressa ostamassa jotakin terveysmössöä mutta kyllä mä sillon maksan ne ihan omasta kukkarosta etten vaimoani raahaa kassalle maksamaan :D

        ..siis että mies laittaisi yhteiselle tilille ne pari satkua enemmän ja siltä tililtä maksetaan ruoat yms.

        Kai se mieskin tajuaa että jos vetää ruokaa kitusiinsa kun joku musta aukko niin ilmaista lounasta ei oo :)


    • ruokaraha

      tietää ainakin mistä teille, kuten muutamalle muullekin kysymykseen vastanneista se riita tulee muodostumaan.

    • HelppoaMukavaa

      Meidän systeemimme kuulostaa varmasti monen mielestä täysin käsittämättömältä ja sairaalta, mutta meillä se toimii loistavasti. Eli ruokakauppalaskut (ja kaikki muutkin laskut) jaetaan sen mukaan kumpi mitäkin ostaa. Meillä on Excel-taulukko johon kirjataan kaikki yhteiset menot ja joka on ns. juokseva kirjanpito. Siitä näkee koko ajan kumpi on kummalle ns. velkaa (ei silti että niitä velkoja koskaan "perittäisi", eli rahaa ei siirrellä meidän välillä kuin poikkeustapauksissa; jos alkaa näyttää siltä että toinen on tavallista enemmän velkaa, niin hän sitten maksaa yhteisiä kuluja yksin jonkin aikaa niin että tilanne tasapainottuu).

      Mutta siis yhteisen kauppareissun jälkeen (kerran viikossa) meistä toinen käy laskun läpi ja laskee mikä on meidän kummankin osuus laskusta, eli mitä kumpikin osti.

      Tämän tekee helpommaksi se että emme juuri koskaan tykkää syödä samaa ruokaa emmekä osta samoja tavaroita.

      Muuten kumpikin käy ruokakaupassa omiin nimiinsä ostamassa mitä haluaa ja maksaa tietysti sitten laskunkin itse.

      Kohta 15 vuotta on menty näin enkä vaihtaisi systeemiä mihinkään. On älyttömän helppoa ja mukavaa kun saa ostaa mitä haluaa eikä toisella ole siihen mitään syytä kommentoida mitenkään.

      Emme kumpikaan missään nimessä haluaisi yhteistä tiliä tai kauppalaskujen jakamista tasan puoliksi.

      • miesvm_1967x

        Kuulostaa kyllä vaivalloiselta tuhrata excel-talukoiden kanssa mutta jos se sopii teille niin mikäpä siinä. Itse olen sikäli onnellisessa asemassa että meillä on vaimoni kanssa hyvin samankaltainen ruokamaku (etenkin kun olen hänet saanu opetettua syömään oliiveja vaikka hän ei minua syömään vuohenjuustoa :D ) joten samat tarvikkeet sopii molemmille eikä meillä lasketa. Jompikumpi maksaa , mitä väliä, yhteinen elämä, yhteiset rahat eikä rahasta ole tarvinnut riidellä.


      • andymäkkoi

        exeltaulukko ja parisuhde ei juma :D:D:D:D:D. jaatteko asunnonki sitten niin että toinen saa käyttää vaan puolta wc-pytystä. lainaan guns and rosesia where to we go now. :D:D:D


      • miesvm_1967x
        andymäkkoi kirjoitti:

        exeltaulukko ja parisuhde ei juma :D:D:D:D:D. jaatteko asunnonki sitten niin että toinen saa käyttää vaan puolta wc-pytystä. lainaan guns and rosesia where to we go now. :D:D:D

        Ihan hauskanen heitto mutta kun parisuhteita on niin monenlaisia niin eikö sallita kaikkien elää sillä tyylillä mikä kullekin parhaiten soveltuu? Itsekään en jaksaisi excel-talukoiden kanssa sohia mutta se jonkun mielestä on ookoo niin kait hän on oikeutettu elämään sillä tavoin. Ei ole mun murhe niin kauan kun ei tule mun koneelle vääntämään ekseleitä. Ja osaa juoda jokilaivalla oluensa itkemättä ekseleistä :D Sillon kyl pärjätään, nou hätä ;)


      • HelppoaMukavaa
        andymäkkoi kirjoitti:

        exeltaulukko ja parisuhde ei juma :D:D:D:D:D. jaatteko asunnonki sitten niin että toinen saa käyttää vaan puolta wc-pytystä. lainaan guns and rosesia where to we go now. :D:D:D

        Kuten sanoin niin en oletakaan että kaikki ymmärtävät tätä ratkaisua; kerroinpahan vain yhden mahdollisen mallin joka todistetusti toimii joillakin ihmisillä. Yhdessä 15 vuotta joista naimisissa 12 eikä yhden yhtä kertaa minkäänlaista riitaa rahasta tai sen käyttämisestä, tai edes mitään keskustelua rahankäytöstä. Excel-taulukon täyttäminen kuulostaa varmasti työläältä mutta itse asiassa siihen ei mene kuin kymmenisen minuuttia, eikä edes joka päivä.

        Meillä on molemmilla lähes yhtä suuret tulot (minulla hieman suuremmat) joten sekin auttaa tässä; en usko että malli toimisi jos tulot olisivat kovin erisuuruiset.

        Ja kysymykseesi vastaus että kyllä me käytämme molemmat kotiamme ihan täysipainoisesti. :-) Ja molemmat ottavat tasapuolisesti osaa kodin kuluihin. Kuitenkin niin että hankinnat päätetään yhdessä. Jos esim. minä olen sitä mieltä että olisi kivaa jos meillä olisi olohuoneessa 528 euroa maksava taulu johon ihastuin galleriassa, niin kerron siitä toiselle osapuolelle. Jos hän on sitä mieltä että sehän on hyvä idea, niin maksaa puolet. Jos on sitä mieltä että koti on ihan hyvä ilmankin, niin ostan taulun yksin. Tämä muuten on ihan aito esimerkki muutaman vuoden takaa. :-)

        Yksi juttu vielä mikä tässä mallissamme toimii tosi hyvin. Eli se että kun ostaa toiselle lahjan, niin se tosiaan sitten on myös LAHJA. En ole koskaan oikein tajunnut miten nämä "yhteiset rahat" -tyypit muistavat toisiaan esim. syntymäpäivänä? Siinähän toinen oikeastaan päätyy maksamaan oman lahjansa.

        Esim. pari kuukautta sitten vein puolison synttäriyllätyksenä hotelliin toiselle paikkakunnalle yhdeksi yöksi. Varasin junaliput ja huoneen itse, ja maksoin myös perillä aivan kaiken (pääsyliput pariin museoon ja näyttelyyn; illalisen ravintolassa, drinkit baarissa...) Koko homma kustansi lähes 900 euroa (sijoitin kunnolla kun synttärit on vain kerran vuodessa, joten varasin sviitin enkä tavallista huonetta) josta puoliso ei maksanut sentin hyrrää.


      • mummelimelkein
        HelppoaMukavaa kirjoitti:

        Kuten sanoin niin en oletakaan että kaikki ymmärtävät tätä ratkaisua; kerroinpahan vain yhden mahdollisen mallin joka todistetusti toimii joillakin ihmisillä. Yhdessä 15 vuotta joista naimisissa 12 eikä yhden yhtä kertaa minkäänlaista riitaa rahasta tai sen käyttämisestä, tai edes mitään keskustelua rahankäytöstä. Excel-taulukon täyttäminen kuulostaa varmasti työläältä mutta itse asiassa siihen ei mene kuin kymmenisen minuuttia, eikä edes joka päivä.

        Meillä on molemmilla lähes yhtä suuret tulot (minulla hieman suuremmat) joten sekin auttaa tässä; en usko että malli toimisi jos tulot olisivat kovin erisuuruiset.

        Ja kysymykseesi vastaus että kyllä me käytämme molemmat kotiamme ihan täysipainoisesti. :-) Ja molemmat ottavat tasapuolisesti osaa kodin kuluihin. Kuitenkin niin että hankinnat päätetään yhdessä. Jos esim. minä olen sitä mieltä että olisi kivaa jos meillä olisi olohuoneessa 528 euroa maksava taulu johon ihastuin galleriassa, niin kerron siitä toiselle osapuolelle. Jos hän on sitä mieltä että sehän on hyvä idea, niin maksaa puolet. Jos on sitä mieltä että koti on ihan hyvä ilmankin, niin ostan taulun yksin. Tämä muuten on ihan aito esimerkki muutaman vuoden takaa. :-)

        Yksi juttu vielä mikä tässä mallissamme toimii tosi hyvin. Eli se että kun ostaa toiselle lahjan, niin se tosiaan sitten on myös LAHJA. En ole koskaan oikein tajunnut miten nämä "yhteiset rahat" -tyypit muistavat toisiaan esim. syntymäpäivänä? Siinähän toinen oikeastaan päätyy maksamaan oman lahjansa.

        Esim. pari kuukautta sitten vein puolison synttäriyllätyksenä hotelliin toiselle paikkakunnalle yhdeksi yöksi. Varasin junaliput ja huoneen itse, ja maksoin myös perillä aivan kaiken (pääsyliput pariin museoon ja näyttelyyn; illalisen ravintolassa, drinkit baarissa...) Koko homma kustansi lähes 900 euroa (sijoitin kunnolla kun synttärit on vain kerran vuodessa, joten varasin sviitin enkä tavallista huonetta) josta puoliso ei maksanut sentin hyrrää.

        Hyvä, että toimii ja sekin on hyvä, että ymmärrät, ettei toimisi kaikilla :)

        Meidän perheessä on yhteinen ja omat tilit, joten kyllä ne lahjat ihan omilla rahoilla voi ostaa. Yhteistä tiliä käytetään yhteisiin menoihin, mutta välillä otetaan henkkoht tileiltäkin, jos yhteiseltä tililtä puuttuu eikä siitä synny sen enempää porua tai takaisinmaksuvelvoitetta. Avioliittoa takana useita kymmeniä vuosia, joten varallisuuserot ovat vaihdelleet, ensin molemmat köyhiä, mutta sittemmin ovat molemmat vuorotellen ehtineet ansaita toista enemmän.

        Suhde rahankäyttöön on minusta ratkaisevaa. Pihi ja höveli kohtaavat varmaankin vaikeuksia. Itseäni mietityttäisi systeemissä se, että jos toinene sairastuisi, jäisi työttömäksi yms. eikö silloin koituisi ongelmia, kun esim talon kulut kuitenkin säilyvät ennallaan, samoin velanmaksuvelvoitteet. Yhteisessä rahataloudessa nuo eivät ole ongelmatilanteita. Pitkässä liitossa ehtii sairastaa, olla opiskelija, työtön jne, kumpikin tai voi käydä niinkin, että oikeasti joutuu toisen elätettäväksi, jos sairastuu, vammautuu jne. Lain mukaan avioliitossa olevilla on toisiaan kohtaan elatusvelvollisuus. Olen vähän vanhempi ihminen, joten näen asian jo sairastelun ja oikeiden talousvaikeuksienkin valossa jotenkin turvattomana. Voiko sitten luottaa, että toinen on tukena taloudellisesti myös pahoina aikoina, jos kaikki pitää olla aivan tasan?


      • wpoowowow
        HelppoaMukavaa kirjoitti:

        Kuten sanoin niin en oletakaan että kaikki ymmärtävät tätä ratkaisua; kerroinpahan vain yhden mahdollisen mallin joka todistetusti toimii joillakin ihmisillä. Yhdessä 15 vuotta joista naimisissa 12 eikä yhden yhtä kertaa minkäänlaista riitaa rahasta tai sen käyttämisestä, tai edes mitään keskustelua rahankäytöstä. Excel-taulukon täyttäminen kuulostaa varmasti työläältä mutta itse asiassa siihen ei mene kuin kymmenisen minuuttia, eikä edes joka päivä.

        Meillä on molemmilla lähes yhtä suuret tulot (minulla hieman suuremmat) joten sekin auttaa tässä; en usko että malli toimisi jos tulot olisivat kovin erisuuruiset.

        Ja kysymykseesi vastaus että kyllä me käytämme molemmat kotiamme ihan täysipainoisesti. :-) Ja molemmat ottavat tasapuolisesti osaa kodin kuluihin. Kuitenkin niin että hankinnat päätetään yhdessä. Jos esim. minä olen sitä mieltä että olisi kivaa jos meillä olisi olohuoneessa 528 euroa maksava taulu johon ihastuin galleriassa, niin kerron siitä toiselle osapuolelle. Jos hän on sitä mieltä että sehän on hyvä idea, niin maksaa puolet. Jos on sitä mieltä että koti on ihan hyvä ilmankin, niin ostan taulun yksin. Tämä muuten on ihan aito esimerkki muutaman vuoden takaa. :-)

        Yksi juttu vielä mikä tässä mallissamme toimii tosi hyvin. Eli se että kun ostaa toiselle lahjan, niin se tosiaan sitten on myös LAHJA. En ole koskaan oikein tajunnut miten nämä "yhteiset rahat" -tyypit muistavat toisiaan esim. syntymäpäivänä? Siinähän toinen oikeastaan päätyy maksamaan oman lahjansa.

        Esim. pari kuukautta sitten vein puolison synttäriyllätyksenä hotelliin toiselle paikkakunnalle yhdeksi yöksi. Varasin junaliput ja huoneen itse, ja maksoin myös perillä aivan kaiken (pääsyliput pariin museoon ja näyttelyyn; illalisen ravintolassa, drinkit baarissa...) Koko homma kustansi lähes 900 euroa (sijoitin kunnolla kun synttärit on vain kerran vuodessa, joten varasin sviitin enkä tavallista huonetta) josta puoliso ei maksanut sentin hyrrää.

        Vastaan tuohon pohdintaasi, että miten nämä "yhteiset rahat" -tyypit antavat lahjoja. Ideana omasta mielestäni lahjassa ei ole sen rahallinen arvo, vaan toisen muistaminen. Siksi lahja on aina sellainen, joka tuntuu henkilökohtaiselta. Eli jos siltä yhteiseltä tililtä maksan miehelle sen kokemuksen ralliauton kyydissä, niin annan siis lahjaksi kokemukset, sekä tavallaan luvan ja halun siihen, että yhteisiä varojamme käytetään siihen, että mies saa jotain mukavaa itselleen. Tai sama, kun mies ostaa jotain minulle. Silloin siis yhteisestä kassasta panostetaan toiseen, ja lahja on toisen muistamista. Muutenkaan en ymmärrä sitä, jos lahjaa pitäisi arvostaa rahallisella mittapuulla. Paras lahja mitä olen mieheltäni saanut, oli 10 kerran lahjakortti tunnin kunnolliseen hierontaa, kotona oman miehen käsittelyssä.;) Ei siis maksanut senttiäkään, mutta tiesin että mies haluaa nähdä vuokseni vaivaa!:)

        En ymmärrä tuota, että te jaatte yhteisen elämän, perheen, kodin, haaveet, rakkauden... Mutta ette rahojanne. Minun korvaani se vaikuttaa todella kylmältä, enkä itse olisi yhteistä kotia sellaiselta pohjalta ikinä ruvennut rakentamaan.

        Mutta exel innostuksen ymmärrän! Minäkin exelöin meidän menot, pääosin. Katson aina tarkasti, että mihin sitä rahaa valuu, ja paljonko saadaan sästöön. Minä olen meiltä se, joka huolehtii laskut yms. Mies tuskin edes tietää paljonko meillä on rahaa, kun ei se häntä kiinnosta/huoleta, kun homma hoituu. Molemmat käymme töissä, joten ihan normi tulot on. Meillä molemmilla on myös lapsia aiemmista liitoista, ja heistäkin huolehdimme yhdessä, samasta kassasta.


    • horsieee

      Meilläkin mies syö paljon enemmän kuin minä (iso mies, pieni nainen), mutta meillä mennään sillä periaatteella, että se maksaa, joka käy kaupassa. Yhdessä suunnitellaan aina, mitä sieltä kaupasta tuodaan, ja se sitten nappaa listan mukaan, joka sattuu parhaiten ehtimään sinne mennä. Tällä tavalla menee suurin piirtein fifty-fifty ruokakulut. :)

      • miesvm_1967x

        Tervehenkistä ajattelua ;) Ylipäänsä olen sitä mieltä että jos suhteessa täytyy alkaa liikaa laskemaan toisen aiheuttamia ruokakuluja niin suhteessa on jotakin perusteellisesti vialla. Ymmärrän kyllä sen että jos toisen tili valuu toisen kidasta sisään ja putkahtaa ruskeena pötkönä viemäriin niin tottahan se nyppii. Mutta kun se virhe on tehty jo aikaa sitten. Mutta fiksut ihmiset osaa korjata pienet mokansa. Eikä siitä mitään riitaa pitäisi syntyä, jos toisesta välittää. Kai jokainen haluaa tehdä oikein sille ihmiselle kenestä välittää. Vai?


      • vm68w
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Tervehenkistä ajattelua ;) Ylipäänsä olen sitä mieltä että jos suhteessa täytyy alkaa liikaa laskemaan toisen aiheuttamia ruokakuluja niin suhteessa on jotakin perusteellisesti vialla. Ymmärrän kyllä sen että jos toisen tili valuu toisen kidasta sisään ja putkahtaa ruskeena pötkönä viemäriin niin tottahan se nyppii. Mutta kun se virhe on tehty jo aikaa sitten. Mutta fiksut ihmiset osaa korjata pienet mokansa. Eikä siitä mitään riitaa pitäisi syntyä, jos toisesta välittää. Kai jokainen haluaa tehdä oikein sille ihmiselle kenestä välittää. Vai?

        Aivan, minustakin on todella outoa, jos ruokakulut ovat ongelma, miten sitten isompien ongelmien kanssa käy?

        Tässä tapauksessa voisit ap testata miestä pyytämällä, että hän käy kaupassa. Jos tämä ei sovi hänelle, niin silloin voi olla jotain pielessä eli maksattaa sinulla syömisensä. Jos taas mies käy kaupassa ja kantaa ison ruokalastin vahvempana perille maksaen samalla omat syöminkinsä, niin kyse on vain siitä, ettei hän ehkä ole tullut ajatelleeksi, miten paljon ruoka maksaa.

        Minusta kyse ei ole rahasta silloin kun on kyse rahasta, vaan toisen huomioon ottamisesta. Sitä tarvitaan aina parisuhteessa eivätkä raha-asiat koskaan ole tasan niin kauan kuin toisen tilannetta ei oteta huomioon joko ajattelemattomuuttaan tai hyväksikäyttömielessä. Rahat ovat hyvin tärkeä asia parisuhteessa. Pahimmillaan vallankäytön väline, jos esim toisella on isot tulot ja vaatii maksamaan puolet menoista.


      • suhtessa

        Niinpä, jos ruokakulut aiheuttaa jo ongelmia, niin mitäs sitten, kun oikeesti on ongelmia? Ruoka on jokapäiväinen osa elämää. Sitä on pakko ostaa ja syödä (edes minimaalisia määriä). Siksi ruuan ostohinnasta on turha venkoilla ja vääntää ongelmaa.

        Ei tietty kuulosta reilulta, jos aina pelkästään toinen käy kaupassa ja maksaa ruuasta, kuten esim. vanhemmillani, mutta tuo on yksittäinen kontekstista irrotettu aisa: vanhemmillani vain toinen hoitaa ruokapuolta, mutta toinen maksaa lähes yksin asumista (ruoka-rahoittaja on pienituloisempi ja laittaa asumiseen vähemmän rahaa). Tällä tahdon sanoa, että yleensä yhdessä olossa on niitä muitakin kuluja, ja ellei ole sovittu, että ihan KAIKKI kulut, jotka sisältävät yleensä asumisen, syömisen, vakuutukset etc., jaetaan tasan puokkiin, niin voi käydä niin, että valitetaan siitä kuinka itse joutuu "uhraamaan" paljon rahaa asiaan X, muttei oteta yhtään huomioon, että se toinen uhraa paljon rahaa johonkin toiseen edelleen yhteiseen asiaan, jonka eteen ensimmäinen valittaja ei sitten korvaansa lotkautakaan.

        Parisuhde on tasapainoilua ja kompromissien ja sopimusten tekoa. Se vaatii kokonaiskuvan hahmottamista ja hyviä neuvottelutaitoja, joustavuutta ja ymmärrystä.

        Siispä aloittaja, keskustelemaan siitä!


      • miten-ratkaista
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Tervehenkistä ajattelua ;) Ylipäänsä olen sitä mieltä että jos suhteessa täytyy alkaa liikaa laskemaan toisen aiheuttamia ruokakuluja niin suhteessa on jotakin perusteellisesti vialla. Ymmärrän kyllä sen että jos toisen tili valuu toisen kidasta sisään ja putkahtaa ruskeena pötkönä viemäriin niin tottahan se nyppii. Mutta kun se virhe on tehty jo aikaa sitten. Mutta fiksut ihmiset osaa korjata pienet mokansa. Eikä siitä mitään riitaa pitäisi syntyä, jos toisesta välittää. Kai jokainen haluaa tehdä oikein sille ihmiselle kenestä välittää. Vai?

        Ei siinä mitään perusteellista vikaa täydy olla jos joutuu ruokakuluja miettimään. Itse joudun koska tuloni ovat niin pienet.
        Siis en edellenkään ole sanonut etteikö mies suostu omia ruokiaan maksamaan, mietin ratkaisua tähän tilanteeseen, miten asian kanssa voisi toimia. Ennenminkin sanoisin ettei hän ymmärrä minun tilannettani verrattuna hänen tilanteeseensa. Kyllä hän ruokakaupassa käy, siitä ei ollut kyse. Hänen ostostottumuksensa ovat erilaiset kuin minun. Tätä kautta tietysti ruokatottumuksetkin. Mietin mikä olisi käytännöllisin ratkaisu ilman turhia miettimisiä. sellainen mikä toimisi käytännössä.


      • miesvm_1967x
        miten-ratkaista kirjoitti:

        Ei siinä mitään perusteellista vikaa täydy olla jos joutuu ruokakuluja miettimään. Itse joudun koska tuloni ovat niin pienet.
        Siis en edellenkään ole sanonut etteikö mies suostu omia ruokiaan maksamaan, mietin ratkaisua tähän tilanteeseen, miten asian kanssa voisi toimia. Ennenminkin sanoisin ettei hän ymmärrä minun tilannettani verrattuna hänen tilanteeseensa. Kyllä hän ruokakaupassa käy, siitä ei ollut kyse. Hänen ostostottumuksensa ovat erilaiset kuin minun. Tätä kautta tietysti ruokatottumuksetkin. Mietin mikä olisi käytännöllisin ratkaisu ilman turhia miettimisiä. sellainen mikä toimisi käytännössä.

        No eihän tuossa auta kuin nostaa katti pöydälle, otatte pöydän ääressä keskustelun jossa kerrot tämän huolesi asiasta miehellesi. Että koet asian niin ettei sun massi riitä koska siinä tilinauhassa on turhan pieni summa, että tarvisit ehkä rahaa joskus johonkin muuhunkin kuin vaan ruokamaksujen hoitamiseen.

        Jos mies sua rakastaa niin se ymmärtää kyllä ja tulee vastaan puolitiehen. Ellei tule niin enpä osaa sanoa mitä tilanteesta pitäis ajatella. On mullakin ollut itteäni paljon vähemmän ansaitseva avokki. Ymmärsin kyllä yskän joten maksoin mukisematta suuremman osan perheemme kuluista. Kyseinen suhde on historiaa mutta ei kaatunut raha-asioihin vaan ihan muihin ongelmiin. En silti tunne katkeruutta vaikka tasan tiedostan että käytin huomattavasti enemmän sitä valuuttaa meidän elämiseen. Pakkohan sitä on elää kuitenkin joten aivan sama :D

        Sun täytyy vaan nyt saada mies tajuamaan tuo epäsuhta tuloissanne ja menoissanne ja toivottavasti saatte yhdessä järjestettyä asiat niin että molemmilla on hyvä olla. Sehän parisuhteen tarkotus niinko pitäis olla että molemmilla/kaikilla on hyvä olla ja elää. Eikä hampaiden kiristely?


      • vm68w
        miten-ratkaista kirjoitti:

        Ei siinä mitään perusteellista vikaa täydy olla jos joutuu ruokakuluja miettimään. Itse joudun koska tuloni ovat niin pienet.
        Siis en edellenkään ole sanonut etteikö mies suostu omia ruokiaan maksamaan, mietin ratkaisua tähän tilanteeseen, miten asian kanssa voisi toimia. Ennenminkin sanoisin ettei hän ymmärrä minun tilannettani verrattuna hänen tilanteeseensa. Kyllä hän ruokakaupassa käy, siitä ei ollut kyse. Hänen ostostottumuksensa ovat erilaiset kuin minun. Tätä kautta tietysti ruokatottumuksetkin. Mietin mikä olisi käytännöllisin ratkaisu ilman turhia miettimisiä. sellainen mikä toimisi käytännössä.

        Jos mies käy ruokakaupassa ja maksaa ostokset, niin poistuuko ongelma sillä? Parisuhteessa on juuri tasan kyse siitä, että asettuu toisen asemaan ja ottaa toisen huomioon niin raha-asioissa kuin muissakin. Jos sinua häiritsee asia, niin ota se vain puheeksi reilusti, jos et ota, niin asia ei selviä, koska kukaan ei ole ajatustenlukija.

        Jos hän ei suostu ymmärtämään rahatilannettasi, niin silloin minusta voi tosiaan olla kyse hyväksikäytöstä eli maksattaa syömisensä täysin sinulla, vaikka ette edes asu yhdessä. Sellaista tilannetta ei oikein voi ratkaista, jos toinen haluaa, että maksat hänen menonsa, vaikka rahasi loppuvat - siitäkö tässä oikeastaan on kyse? Olet liian kiltti ja hän maksattaa sinulla ruokansa? Silloin tilanne on se, että yhdessä asuessanne maksaisit kaiken muunkin, todennäköisesti. On siis tärkeä asia selvittää jatkon kannalta.


      • horsieee
        miten-ratkaista kirjoitti:

        Ei siinä mitään perusteellista vikaa täydy olla jos joutuu ruokakuluja miettimään. Itse joudun koska tuloni ovat niin pienet.
        Siis en edellenkään ole sanonut etteikö mies suostu omia ruokiaan maksamaan, mietin ratkaisua tähän tilanteeseen, miten asian kanssa voisi toimia. Ennenminkin sanoisin ettei hän ymmärrä minun tilannettani verrattuna hänen tilanteeseensa. Kyllä hän ruokakaupassa käy, siitä ei ollut kyse. Hänen ostostottumuksensa ovat erilaiset kuin minun. Tätä kautta tietysti ruokatottumuksetkin. Mietin mikä olisi käytännöllisin ratkaisu ilman turhia miettimisiä. sellainen mikä toimisi käytännössä.

        Jos kumpikin kauppailette, mutta ostotottumukset eroavat radikaalisti niin määriltään kuin laaduiltaankin, niin esimerkiksi:

        1. Sopikaa asiasta. Teette listan aina etukäteen ja vuoronperään käytte siellä kaupassa. Eli molemmat saavat mitä tarvitsevat ja kulut suurinpiirtein puolittuu.

        2. Sopikaa, että se, joka siellä käy, maksaa kulut siltä kerralta ja tuo mitä tuo. Se, joka ei käynyt sillä kertaa kaupassa, tyytyy tuotuihin ostoksiin.

        3. Perustakaa "ruokarahapurkki", jonne pistätte rahaa kumpikin. Sitten massit mukaan, kun tulee kauppaan tarvetta - kumpi nyt meneekään.

        4. Juteltaa tilanteesta. Mies ei välttämättä ole tullut ajatelleeksi, tai sinä et ole tullut ajatelleeksi jotain, mihin hän kuitenkin syytää rahaa sinua enemmän.

        Enempää ratkaisumahdollisuuksia ei nyt juuri tule mieleen.. Toivottavasti jotain apua oli. :)


      • miesvm_1967x
        horsieee kirjoitti:

        Jos kumpikin kauppailette, mutta ostotottumukset eroavat radikaalisti niin määriltään kuin laaduiltaankin, niin esimerkiksi:

        1. Sopikaa asiasta. Teette listan aina etukäteen ja vuoronperään käytte siellä kaupassa. Eli molemmat saavat mitä tarvitsevat ja kulut suurinpiirtein puolittuu.

        2. Sopikaa, että se, joka siellä käy, maksaa kulut siltä kerralta ja tuo mitä tuo. Se, joka ei käynyt sillä kertaa kaupassa, tyytyy tuotuihin ostoksiin.

        3. Perustakaa "ruokarahapurkki", jonne pistätte rahaa kumpikin. Sitten massit mukaan, kun tulee kauppaan tarvetta - kumpi nyt meneekään.

        4. Juteltaa tilanteesta. Mies ei välttämättä ole tullut ajatelleeksi, tai sinä et ole tullut ajatelleeksi jotain, mihin hän kuitenkin syytää rahaa sinua enemmän.

        Enempää ratkaisumahdollisuuksia ei nyt juuri tule mieleen.. Toivottavasti jotain apua oli. :)

        Ihan hyviä ideoitahan noi oli. Mutta jalostamista niissäkin on. Esimerkiksi meillä ei tuo kohdan 3. rahapurkki toimisi lainkaan, niin harvoin on konkreettista valuuttaa kukkarossa eikä siellä pankkiautomaatilla muista tai ehdi käymään :D Sen mitä jemmasin kukkaroon niin annoin toiseksi viimosen kakskymppisen tytärpuolelle bussirahaksi. Ja sen jälkeen vippasin 50 eukkua kälylle. Että enää 20 euroa kukkarossa ja sitä en pistä mihinkään purkkiin koska pankkien serverit taas kohta kaatuilee niin saapahan sillä sitte kaupasta jotain ostettua, silloin kun muovi ei toimi. Kohtaa 4. itse suosittelisin, mies ei tosiaan välttämättä edes tajua ap:n ahdinkoa?


      • horsieee
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Ihan hyviä ideoitahan noi oli. Mutta jalostamista niissäkin on. Esimerkiksi meillä ei tuo kohdan 3. rahapurkki toimisi lainkaan, niin harvoin on konkreettista valuuttaa kukkarossa eikä siellä pankkiautomaatilla muista tai ehdi käymään :D Sen mitä jemmasin kukkaroon niin annoin toiseksi viimosen kakskymppisen tytärpuolelle bussirahaksi. Ja sen jälkeen vippasin 50 eukkua kälylle. Että enää 20 euroa kukkarossa ja sitä en pistä mihinkään purkkiin koska pankkien serverit taas kohta kaatuilee niin saapahan sillä sitte kaupasta jotain ostettua, silloin kun muovi ei toimi. Kohtaa 4. itse suosittelisin, mies ei tosiaan välttämättä edes tajua ap:n ahdinkoa?

        No joo, ei meilläkään tuo rahapurkki toimisi, mutta jotkut käyttää sitä joten laitoin senkin. :) Yksillä tutuilla oli jopa "kiroilupurkki" eli aina kun kirosivat lastensa kuullen, laittoivat rahaa purkkiin tietyn määrän (sanoille oli sovittu "hinta") ja sitten ne meni kauppaan näillä rahoilla. Tosin ei ruokakauppaan vaan ostiko ne nyt jotain koko perheelle tyyliin uus telkkari vanhan romun tilalle tai vastaavaa, mutta anyway.

        Aloittaja toivottavasti löydät jonkin ratkaisun, varsinki jos suhde muuten on hyvä! Kauppalaskujen takia ei kannata erota hyvästä suhteesta.. Tiiän yhen parin, jotka on eronneet sen takia, että ne riiteli jatkuvasti siitä kummasta päästä banaani kuoritaan...


      • dhhzfz
        miten-ratkaista kirjoitti:

        Ei siinä mitään perusteellista vikaa täydy olla jos joutuu ruokakuluja miettimään. Itse joudun koska tuloni ovat niin pienet.
        Siis en edellenkään ole sanonut etteikö mies suostu omia ruokiaan maksamaan, mietin ratkaisua tähän tilanteeseen, miten asian kanssa voisi toimia. Ennenminkin sanoisin ettei hän ymmärrä minun tilannettani verrattuna hänen tilanteeseensa. Kyllä hän ruokakaupassa käy, siitä ei ollut kyse. Hänen ostostottumuksensa ovat erilaiset kuin minun. Tätä kautta tietysti ruokatottumuksetkin. Mietin mikä olisi käytännöllisin ratkaisu ilman turhia miettimisiä. sellainen mikä toimisi käytännössä.

        Käytännöllisin ratkaisu on se, että ostatte ja maksatte ruokanne molemmat itse. Näin kummatkin saavat sellaista ruokaa mitä haluaa, ja kustannukset jakautuvat täsmälleen sen mukaan mitä kumpainenkin ostaa.

        Tämä sama käytäntö oli suurin piirtein ex-liitossani. Lasten vuoksi siinä oli tiettyjä poikkeuksia, joista en tässä raportoi :). Samoin nykyisessä suhteessa, vaikka emme asu kuin viikonloput ja lomat yhdessä > yleensä juuri minun luona. Mies on kyllä niin fiksu, että on itse tarjoutunut maksamaan, jos ostan hänelle "tilaamansa" ruokatarvikkeet kaupasta. Ellei sitten itse ole niitä tuonut.


      • puolittuuko
        horsieee kirjoitti:

        Jos kumpikin kauppailette, mutta ostotottumukset eroavat radikaalisti niin määriltään kuin laaduiltaankin, niin esimerkiksi:

        1. Sopikaa asiasta. Teette listan aina etukäteen ja vuoronperään käytte siellä kaupassa. Eli molemmat saavat mitä tarvitsevat ja kulut suurinpiirtein puolittuu.

        2. Sopikaa, että se, joka siellä käy, maksaa kulut siltä kerralta ja tuo mitä tuo. Se, joka ei käynyt sillä kertaa kaupassa, tyytyy tuotuihin ostoksiin.

        3. Perustakaa "ruokarahapurkki", jonne pistätte rahaa kumpikin. Sitten massit mukaan, kun tulee kauppaan tarvetta - kumpi nyt meneekään.

        4. Juteltaa tilanteesta. Mies ei välttämättä ole tullut ajatelleeksi, tai sinä et ole tullut ajatelleeksi jotain, mihin hän kuitenkin syytää rahaa sinua enemmän.

        Enempää ratkaisumahdollisuuksia ei nyt juuri tule mieleen.. Toivottavasti jotain apua oli. :)

        "1. Sopikaa asiasta. Teette listan aina etukäteen ja vuoronperään käytte siellä kaupassa. Eli molemmat saavat mitä tarvitsevat ja kulut suurinpiirtein puolittuu."

        Tämä ei kyllä päde, jos tai kun ruokatottumukset ovat erilaisia. Toinen syö maksalaatikkoa, kaurapuuroa, perunaa ym. edullista. Toinen syö kalleimpia valmisannoksia muutaman päivässä, leipää, juustoja, leikkeleitä, juo paljon limuja, tuoremehuja jne ja muuta kallista paljon. Tuossa voi helpostikin tulla yhteissummaksi kuukaudessa 1000e, josta halvemmin syövän osuus on vain 200e....


      • köyhä40vmies
        puolittuuko kirjoitti:

        "1. Sopikaa asiasta. Teette listan aina etukäteen ja vuoronperään käytte siellä kaupassa. Eli molemmat saavat mitä tarvitsevat ja kulut suurinpiirtein puolittuu."

        Tämä ei kyllä päde, jos tai kun ruokatottumukset ovat erilaisia. Toinen syö maksalaatikkoa, kaurapuuroa, perunaa ym. edullista. Toinen syö kalleimpia valmisannoksia muutaman päivässä, leipää, juustoja, leikkeleitä, juo paljon limuja, tuoremehuja jne ja muuta kallista paljon. Tuossa voi helpostikin tulla yhteissummaksi kuukaudessa 1000e, josta halvemmin syövän osuus on vain 200e....

        Makarooniloota maksaa n 4 euroa ja siitä syö kaksi päivää, perusruokaa kun tekee ison laatikon. Köyhällä ei ole pihveihin varaa. Teen makaroonilootaa n 10 kertaa kuussa.


    • Onneateille

      Kun te ette vielä asu yhdessä eikö helpointa olisi vaan molempien tällä hetkellä maksaa itse omat ruokansa siinä kassalla?Omat ostokset omiin koreihin?Ja jutella sitten ennen yhteenmuuttoa myös tästä ? Mä ja mieheni noudatetaan aika erilaisia dieettejä tällä hetkellä ja mieheltä menee rahaa aika paljon enemmän,lähinnä noiden salimöyhöjen muodossa kun multa,kun ite en niitä käytä.Ollaankin sovittu että ns.yhteiset perusruokaostokset maksetaan puoliksi,esim.vihannekset/puuro/kana/vesi kun molemmat niitä tarvii mut nää "erikoistuotteet" ja joskus herkutkin maksaa se joka niitä syö,ja meillä tämä toimii,ja on mielestäni reilua.Kahdeksan vuotta ollaan asuttu yhdessä.

    • that-its

      Jos miehes ei ymmärrä että syö 4 kertaa enemmän kuin sinä ja sinä joudut sen maksamaan niin mies on sinulle ihan väärä. Meillä on yhteinen ruoka tili johon molemmat laittaa 300 euroa kk, ja sitten jompi kumpi tai molemmat menee kauppaan ja ostamaan ruokaa. Siitä tilistä ostamme myös vessapaperit ja siivousjutut. Muistaakseni sinne ruokatilille on kerääntynyt 1800 euroa ylimääräistä
      Ei ole ruuasta ollut pulaa koskaan 5 vuoden aikana ja molemmat saa syödä mitää haluaa. Nyt kesälläkin syömme paljon vesimelooneja ja mansikoita

    • köyhä40vmies

      Yhdellä tutulla menee kuukaudessa 800 euroa ruokaan. Kaksi aikuista ja 13 v ja 3 v lapset. Nainen maksaa, mies tekee ostokset. Luulen että mies vetää välistä. Köyhä syö hyvin 100-150 eurolla jos tieetää mitä ostaa eikä juo tai vedä röökii.

      • Helpostihan tuo menee. 400 menee jo työpaikkalounaisiin kahdelta.


    • entäpä jos sinä käyt useammin suihkussa tai peset käsiäsi enemmän.

      Miehesi myös luultavasti pas*kantaa enemmän.

      kumpi kuluttaa saranoita enemmän? onko vaatteiden pesu huomioitu?

      Kannattaa huomioida kaikki seikat ennen kuin yhten muuttaa.

      • miten-ratkaista

        Tuollaiset asiat eivät vaikuta minuun, jokainenhan on erilainen ja saa elää omalla tavallaan. Olen toki asunut miehen kanssa aiemmin enkä tuollaisiia asioihin edes kiinnitä huomiota. Rahankäyttöön on minun pakko kiinnittää huomiota ja nimenomaan ruokarahan.
        Kiitos kaikille vinkeistä, taidamme tosiaan jatkossa ostaa omat ruokamme itse, se on helpointa kun syömme niin eri ruokiakin.


      • miten-ratkaista kirjoitti:

        Tuollaiset asiat eivät vaikuta minuun, jokainenhan on erilainen ja saa elää omalla tavallaan. Olen toki asunut miehen kanssa aiemmin enkä tuollaisiia asioihin edes kiinnitä huomiota. Rahankäyttöön on minun pakko kiinnittää huomiota ja nimenomaan ruokarahan.
        Kiitos kaikille vinkeistä, taidamme tosiaan jatkossa ostaa omat ruokamme itse, se on helpointa kun syömme niin eri ruokiakin.

        Se oli sarkasmia. Pidän valitustasi turhana, kun rupeat pitämään kirjaa toisen syömisistä, ja miehesi vai sitten vetää mukaan vaikkapa suihkussa käymiset.


      • åoektåklg
        miten-ratkaista kirjoitti:

        Tuollaiset asiat eivät vaikuta minuun, jokainenhan on erilainen ja saa elää omalla tavallaan. Olen toki asunut miehen kanssa aiemmin enkä tuollaisiia asioihin edes kiinnitä huomiota. Rahankäyttöön on minun pakko kiinnittää huomiota ja nimenomaan ruokarahan.
        Kiitos kaikille vinkeistä, taidamme tosiaan jatkossa ostaa omat ruokamme itse, se on helpointa kun syömme niin eri ruokiakin.

        Sanoit että rahankäyttöön sinun täytyy kiinnittää huomiota. Maksaa se suihkussa käyntikin, ja pyykinpesu vasta kallista onkin... Jos saranat kuluu, niin uudet maksaa. Esimerkiksi meidän todella tiukalla budjetilla pidetty vesilasku 4 henkiselle perheelle on 60e/kk. Se on vähän se, ok-talossa asustellaan.


      • miten-ratkaista
        åoektåklg kirjoitti:

        Sanoit että rahankäyttöön sinun täytyy kiinnittää huomiota. Maksaa se suihkussa käyntikin, ja pyykinpesu vasta kallista onkin... Jos saranat kuluu, niin uudet maksaa. Esimerkiksi meidän todella tiukalla budjetilla pidetty vesilasku 4 henkiselle perheelle on 60e/kk. Se on vähän se, ok-talossa asustellaan.

        Minä asun vuokralla niin tuo vesimaksu kuuluu vuokraan joten siitä ei tarvitse murehtia. Käyttö ei lisää kuluja.
        Enhän minä mitään kirjaa sentään pidä enkä halua.


      • miten-ratkaista kirjoitti:

        Minä asun vuokralla niin tuo vesimaksu kuuluu vuokraan joten siitä ei tarvitse murehtia. Käyttö ei lisää kuluja.
        Enhän minä mitään kirjaa sentään pidä enkä halua.

        Voi hitto kun et tajua. Jos sinä lähdet laskemaan toisen suupaloja, niin aina löytyy asia, jolla hän voi iskeä takaisin.

        Hän voi vaikka kieltäytyä kantamasta matkalaukkuja, koska on vahvempi, ja tarvitsee enemmän ruokaa jne.

        Tuskin mies on kuitenkaan niin pikkumainen kuin sinä.


      • miten-ratkaista
        BEM kirjoitti:

        Voi hitto kun et tajua. Jos sinä lähdet laskemaan toisen suupaloja, niin aina löytyy asia, jolla hän voi iskeä takaisin.

        Hän voi vaikka kieltäytyä kantamasta matkalaukkuja, koska on vahvempi, ja tarvitsee enemmän ruokaa jne.

        Tuskin mies on kuitenkaan niin pikkumainen kuin sinä.

        Käsitän ettet voi ymmärtää tilannetta jos itselläsi on rahaa. Kun toinen syö 3-4 kertaa enemmän kuin sinä ja oma ruokabudjettisi on niin pieni ettet edes pystyisi maksamaan toisenkin ruokia.
        Minun on pakko, en halua, mutta on pakko. Ei ole mistään pikkumaisuudesta kiinni. Mietihän että haluaist ostaa jotakin mihin sinulla ei ole varaa, oletko sitten pikkumainen jos et kykene tätä tekemään?
        Minulle sopisi mainiosti maksaa vaikka ruokamme puoliksi sen enempää miettimättä kumpi syö mitäkin. Tähän tarvittaisiin rahaa noin 500, oma osuuteni olisi 250. Se on yksinkertaisesti minulle mahdotonta.


      • miten-ratkaista kirjoitti:

        Käsitän ettet voi ymmärtää tilannetta jos itselläsi on rahaa. Kun toinen syö 3-4 kertaa enemmän kuin sinä ja oma ruokabudjettisi on niin pieni ettet edes pystyisi maksamaan toisenkin ruokia.
        Minun on pakko, en halua, mutta on pakko. Ei ole mistään pikkumaisuudesta kiinni. Mietihän että haluaist ostaa jotakin mihin sinulla ei ole varaa, oletko sitten pikkumainen jos et kykene tätä tekemään?
        Minulle sopisi mainiosti maksaa vaikka ruokamme puoliksi sen enempää miettimättä kumpi syö mitäkin. Tähän tarvittaisiin rahaa noin 500, oma osuuteni olisi 250. Se on yksinkertaisesti minulle mahdotonta.

        No jos ei ole varaa, niin se on eri juttu. Silloin on vain sanottava, että ei ole rahaa ja toisen on se ymmärrtyyävä. On kyllä varmaan vaikea moisesta sanoa.


    • Cheren

      Meillä 4 henk. Perhe. 90e per viikko ja rahat nostetaan pankista liksapäivänä. Kumpikin omaltansa. Kerran viikossa hyvin suunnitellun kauppalistan kanssa ostoksille tarjouksen perusteella. Nöy propleemos! Mielestäni erittäin fiksua keskustella aihe kerralla selväksi, kyse on parisuhteesta, ei huoltajuudesta. Poikkeukset esim. Työttömyydet tms. On asia erikseen, mutta jos on kaksi työssä käyvää ihmistä niin kissa pöydälle. Raha-asioita kun kannattaa suunnitella pidemmälle aikavälille ja kyllä ruokansa suunnitteleva säästää pitkän pennin vuodessa. Ei se rakkaus sitä ole, että ollaan mielinkielin ja eletään leväperäisesti. Se on sitä, että huolehditaan taloudesta ja puhutaan niinkuin asiat on. Raha asioita on turha romantisoida, ellei kyseessä ole miljonääri.

    • KylmäJätkä

      Miten toi voi olla ongelma jos ette asu yhdessä???? Molempi hankkii tietenkin ruokansa itse ja jos haluaa jotain toiselle tarjota niin sitten tarjoaa.

      • miten-ratkaista

        Tilanteita tulee paljon eteen ettei oikein tiedä mitä tekisi. Ollaan esim. koko viikonloppu luonani, päätetään tehdä yhdessä ruokaa. Voidaan maksaa tarvikkeet puoliksi, kyllä, mutta siinä tulee juuri tämä, maksanko puolet kun en syö puolia? Normaalisti tekemäni ruoka voi kestää minulla neljä päivää, nyt vastaava määrä menee kerralla.
        Lähinnä ajattelen miten toimia ja sopia tämä asia ennenkuin muutamme mahdollisesti yhteen? Mies olisi valmis maksamaan minunkin ruokani, itse en halua tätä, en kykenisi elämään toisen rahoilla. Asiahan ei aiheuttaisi mitään päänvaivaa jos rahaa olisi riittämiin ettei joka pennosta tarttisi laskea.
        Ymmärrän hyvin etteivät kaikki käsitä asiaani. Vuosia sitten asuin yhdessä miehen kanssa, molemmat kävimme töissä. Minulla oli silloin ammattiani vastaava kokopäivätyö, emme edes miettineet koko raha- tai ruoka-asiaa. Ei ollut tarvetta olla tarkka.


      • tuulaD
        miten-ratkaista kirjoitti:

        Tilanteita tulee paljon eteen ettei oikein tiedä mitä tekisi. Ollaan esim. koko viikonloppu luonani, päätetään tehdä yhdessä ruokaa. Voidaan maksaa tarvikkeet puoliksi, kyllä, mutta siinä tulee juuri tämä, maksanko puolet kun en syö puolia? Normaalisti tekemäni ruoka voi kestää minulla neljä päivää, nyt vastaava määrä menee kerralla.
        Lähinnä ajattelen miten toimia ja sopia tämä asia ennenkuin muutamme mahdollisesti yhteen? Mies olisi valmis maksamaan minunkin ruokani, itse en halua tätä, en kykenisi elämään toisen rahoilla. Asiahan ei aiheuttaisi mitään päänvaivaa jos rahaa olisi riittämiin ettei joka pennosta tarttisi laskea.
        Ymmärrän hyvin etteivät kaikki käsitä asiaani. Vuosia sitten asuin yhdessä miehen kanssa, molemmat kävimme töissä. Minulla oli silloin ammattiani vastaava kokopäivätyö, emme edes miettineet koko raha- tai ruoka-asiaa. Ei ollut tarvetta olla tarkka.

        "Mies olisi valmis maksamaan minunkin ruokani, itse en halua tätä, en kykenisi elämään toisen rahoilla"

        Luin koko ketjun. Olet saanut ratkaisuehdotuksia, ja teilannut lähes yhtä monta. Ihan kuin et oikeasti edes halua ratkaista tätä ongelmaa? Mitään muita vaihtoehtoja ei ole kuin:

        - Maksatte ruuat puoliksi
        - Jompikumpi maksaa enemmän, toinen vähemmän tai
        - Toinen maksaa molempien ruuat

        Eihän? Kukaan X tuskin maksaa? Etkä saa palkankorotustakaan maksaaksesi ruuista puolia?

        Sanot, ettet halua miehen maksavan molempien ruokia. Ruokien puoliksi maksukaan ei sinulle käy. Tuossa on edotettu myös että kumpikin ostaa omat ruokansa: näihin et ole kommentoitunut, mutta ilmeisesti nekään ei sinulle sovi?

        Ts. turhaan kysyt enää mitään. Sinun on vain PÄÄTETTÄVÄ mitä haluat noista kolmesta vaihtoehdosta. Ellet päätä, ongelmasi jää ratkaisematta.


      • miten-ratkaista
        tuulaD kirjoitti:

        "Mies olisi valmis maksamaan minunkin ruokani, itse en halua tätä, en kykenisi elämään toisen rahoilla"

        Luin koko ketjun. Olet saanut ratkaisuehdotuksia, ja teilannut lähes yhtä monta. Ihan kuin et oikeasti edes halua ratkaista tätä ongelmaa? Mitään muita vaihtoehtoja ei ole kuin:

        - Maksatte ruuat puoliksi
        - Jompikumpi maksaa enemmän, toinen vähemmän tai
        - Toinen maksaa molempien ruuat

        Eihän? Kukaan X tuskin maksaa? Etkä saa palkankorotustakaan maksaaksesi ruuista puolia?

        Sanot, ettet halua miehen maksavan molempien ruokia. Ruokien puoliksi maksukaan ei sinulle käy. Tuossa on edotettu myös että kumpikin ostaa omat ruokansa: näihin et ole kommentoitunut, mutta ilmeisesti nekään ei sinulle sovi?

        Ts. turhaan kysyt enää mitään. Sinun on vain PÄÄTETTÄVÄ mitä haluat noista kolmesta vaihtoehdosta. Ellet päätä, ongelmasi jää ratkaisematta.

        Et sitten kuitenkaa ole koko ketjua lukenut ymmärryksellä. Olen kiittänyt vinkeistä ja kertonut että jatkamme omien ruokien ostamista.
        "Kiitos kaikille vinkeistä, taidamme tosiaan jatkossa ostaa omat ruokamme itse, se on helpointa kun syömme niin eri ruokiakin."
        Ja eihän se minun päätettävissäni ole koko asia , se on meidän yhdessä päätettävä.


    • Hannelotte

      Hei,
      sinun on vain asiallisesti kerrottava miehelle, mikä sinua vaivaa. Mies luultavasti ei tiedosta ongelmaasi ollenkaan.
      Aika hankalaksi tosin menee että jos yhteen muutatte, molemmat tekevät omat ruokansa. Eikö se yhteisruokailu ja ruoanlaitto ole kuitenkin myös ajanvietettä parisuhteessa?
      Kaikista järkevintä olisi mielestäni että mies maksaa enemmän sitä ruokalaskua, sinä sen 140e mitä tähänkin saakka. Eikö se silloin olisi tasapuolista ja molemmat kustantaisivat omat syömisensä tavallaan kuitenkin? Kyllä se miehesi asian tajuaa kun hänelle asiallisesti sanot, mikä mieltäsi painaa. Ja voihan asiaa sitten muuttaa, kun alat taas tienaamaan enemmän?
      Meillä minä ostan ruoan, muut kulut laitetaan tasan. Mutta minä tienaan meillä n. 1000 e enemmän kuussa kuin mieheni. Ei ongelmaa, koska niitä pennejä ei tarvitse kokoaikaa laskea ja mies on pihi muutenkin. ;)
      Kerro kuitenkin kuinka mies reagoi, kun saat keskustelun avatuksi.

      • seksionin

        "Eikö se yhteisruokailu ja ruoanlaitto ole kuitenkin myös ajanvietettä parisuhteessa?"

        Ehdottomasti EI, etenkään minun parisuhteissani. 1. Olen keijukaissarjaa, ex ja nykyinen mies raskasta sarjaa. 2. Ruuanlaittoon menee älyttömästi aikaa, joka on pois yhteisestä/omasta, mielekkäämpänä pidetystä ajasta. 3. Makumieltymykset ei useinkaan kohtaa.


      • Hannelotte

        No meillä kyllä ruokailee koko perhe yhdessä, lapset ja mies. Osa höyhensarjaa osa raskasta, se ei nyt tuohon yhteiseen ajanviettoon liity mitenkään. Lapset osallistuvat ruoan laittoon ja pöydän kattaukseen siinä missä aikuisetkin. Enkä tee useita eri ruokia, vaan ruokatottumukset on ihan perus kotiruokaa kaikilla.


    • Vapaakin

      Tajuat varmaan sen ettei parisuhde ja yhdessä asuminen sulle sovi. Jos vähänkään on taipuvainen järjellä ajattelemaan, niin suhteessa pystyy olemaan ainoastaan ne jotka eivät mieti asioita, joilla on vitusti nappulaa taskussa, tai jotka muusta syystä pitävät "yhdessäoloa" asiana joka menee kaikkien muiden inhimillisten tarpeiden edelle, kuten hyvinvointi, itsensä toteuttaminen ja eläminen omalla tavallaan vapaana.

    • entinenakka

      Entinen mieheni meinasi että minä saan käyttää omasta palkastani 300 euroa ja miehelle kuuluisi 3000 euroa jolla hän lähtee hurvittelemaan ja lomalle. Jätin koko äijän. Yritti etsiä vielä pankkitunnuksiani jotta olis voinut varastaa rahani mutta onneksi muistan sen tunnuksen ulkoa että se ei ole missään paperilla.

    • Omaruokaparasruoka

      Hei aloittaja! Ymmärrän tilanteesi tosi hyvin, koska olen itsekin ollut samantapaisessa tilanteessa. Me siis asuimme yhdessä:). Meillä oli lisäksi ongelmana se, että hänen tulonsa olivat vain noin viidesosa minun tuloistani, eikä minullakaan ole isot tulot. Hän halusi ostaa kaikkea sellaista, mistä itse en pidä enkä syönyt (ei välttämättä sen kalliimpaa) ja toki söikin ne yksin. Sen lisäksi hän söi myös kaiken, mitä minä ostin ja tosiaankin, makaronilaatikko katosi yhden päivän aikana, vaikka yksin olisin syönyt sitä vielä monta päivää. Jos olin hankkinut pakastimeen ns. vierasvaraa, niin nekin hän söi pois. Ja vielä hauskempaa varmaan teidän mielestänne - koska hän halusi aina syödä, niin myös minä söin hänen seurakseen, ja lihoin varmaan 20 kg tämän suhteen aikana. Valitettavasti hänen aineenvaihduntansa on parempi eikä hän lihonut.
      Yritimme Excel-taulukkoakin, johon ruokaostokset merkittiin, mutta ei siitä mitään tullut. Hän oli aina "velkaa" minulle, eikä siihen laskettu edes tämmöisiä normijuttuja, mitä kumpikin söi/joi (maito, kahvi, margariini, leipä, perunat jne.) puhumattakaan siivous- ja pesuaineista tai vessapaperista. Ne ilmeisesti ovat ilmaisia eikä niistä tarvitse maksaa puolia. J
      Ongelmia tuli myös siitä, että jos minä halusin ostaa jotakin parempaa/tehdä parempaa ruokaa niin hän sanoi vaan, että sitten sinä myös maksat, koska hänellä ei ole rahaa eikä hän tarvitse välttämättä sellaista. Miten sitä parisuhteessa voisi tehdä jotain ihanaa pihviä ja syödä sitä, jos toinen katsoo vieressä tai syö kaurapuuroa? Ei ainakaan minun kiltillä luonteellani sellainen toimi, en vain pysty katselemaan sitä. Toki tämä sama asia oli myös muissa jutuissa - yleensä ei voitu lähteä mihinkään, koska hänellä ei ollut rahaa. Ja jos joskus jonnekin mentiin, niin minä jouduin aina maksamaan kaiken, hän saattoi ehkä maksaa pari juomaa itselleen tai jos tarjosi minulle yhden, niin minä jouduin maksamaan loput.
      Meidän suhteemme ei olisi muista syistä kestänyt muutenkaan kovin kauan, mutta nämä asiat vain lisäsivät erohaluja. Erostamme on kulunut sen verran vähän aikaa, että en ole vielä päässyt laihtumaan:), mutta ruokaan ei enää kulu läheskään niin paljon. Ja onhan se totta, että kaksi ihmistä kuluttaa muutakin kuin ruokaa vähintään tuplasti, joten säästöjä on odotettavissa. Vanha sanonta menee jotenkin näin: Kun rahat loppuvat, niin rakkauskin lentää ulos ja kyllä se varmaan aika lailla totta on. Toivon, että löydän kumppanin, joka syö suunnilleen samoja ruokia kuin minä, ja tienaa mieluummin hiukan enemmän, jos syö enemmän :)

    • 1417

      Minusta on oikein hyvä, että olet pohtinut näitä asioita ennen avoliittoa. Usein yhteen muutetaan niin rakkauden huumassa, että alistutaan asioihin, jotka vuosien päästä alkaa kuitenkin harmittamaan. Nyt kun ette asu yhdessä, järkevintä on, että mies maksaa menonsa itse. Voithan tietenkin tarjota hyvää kotiruokaa, kun olette luonasi, mutta jos mies haluaa lisäksi jotain mättöä, niin ostakoon itse.

      Tilanne muuttuu varmasti, jos muutatte yhteen. Avoliiton alkuvaiheessa molemmat saattavat olla tarkkoja siitä, että kaikki kulut jaetaan puoliksi. Ja ehkä näin onkin hyvä, jos suhdetta ei ole ajateltu kovin vakavaksi. Mutta kun mennään naimisiin ja syntyy lapsia, niin tuo mulle-sulle ajattelu toivottavasti häviää. Helpointa on elää perheenä, jossa puhalletaan yhteen hiileen ja tulot ja menot ovat yhteiset. Itse olen tällä reseptillä ollut onnellisesti ensin avo- sitten avioliitossa jo yli 20 vuotta.

      Talousasioista kannattaa kyllä keskustella, koska ne ovat varmasti yksi suurin riitojen ja sitä myötä myös erojen syy. Itse olen sitä mieltä, että olisi hyvä, jos puolisoilla on edes jossain määrin samanlainen suhde rahaan. Ääri-ilmiöt, kuten sairaalloinen nuukuus tai oikein leväperäinen rahan käyttö hankaloittavat aivan varmasti suhdetta. Itse ainakin välttäisin parinvalinnassa sellaisia tyyppejä.

    • Koska te ette asu vielä samassa taloudessa, niin selvähän se on, että silloin molemmat maksaa omat ruokansa ihan itse.

      Sitten jos muutatte yhteen, ruokamenojen kuluja pitää kohtuullistaa. Sovitte jonkun summan per viikko, minkä laitatte ruokatuotteisiin ja jos se ei riitä, niin molemmat maksaa sen jälkeen omat ylimääräiset osansa.

    • 7167

      Lienen ollut kalkkis? Asuessamme eri paikoissa minä ostin ja maksoin kaiken.
      Sama koski myös vaatimattomia lomamatkojamme.
      Avioiduttuamme meillä ei ole ollut "minun ja sinun" rahoja vaan kaikki on mennyt yhteiseen pottiin.
      Vuosikaudet elimme tilanteessa jossa vaimolla ei ollut lainkaan tuloja jos 3kk:n välein tullut, pientä lapsilisää ei sellaiseksi lasketa.

    • soppakauhama

      Terveellistä ruokaa 100 € kuussa? Eli 3,25 € päivässä kaikkiin aterioihin? Ei kyllä onnistu.
      Tottakai jos vedät pelkästään leipää, makkaraa ja makaroonia, mutta ravintosuositusten mukaista ruokaa tuolla rahalla ei saa. Itselläni ei ole varaa käydä esim. syömässä työpäivän keskellä lounasta kuten monilla muilla (7,50-10,50) mutta silti aamiainen, eväät töihin, päivällinen kotona ja iltavoileivät kissalle ruokaa tekee kyllä vähintään n. 300 euroa kuussa, n. 10 euroa päivä. Käyn joskus kavereiden kanssa ulkona syömässä niin sitten täytyykin jo kiristää vyotä sillä viikolla muissa aterioissa.

      • halpa.ruoka

        Kyllä sillä rahalla ruokaa saa. Puuro joka päivä, kananmuna, pari näkkäriä leikkeillä ja kurkulla, tomaaatilla, salaatilla. Jauhelihakastike pakastevihanneksilla. Pari hedelmää ja rahkaa.


    • Marga-Reeta

      Ihan hieno asia, että löysit ratkaisun, jolloin kumpikin korvaa omat syömisensä sen mukaan mitä syö ja kuluttaa!
      Mielenkiintoa lisää, että kuinka mies suhtautunee asiaan, kun sen ilmaiset.

      Kerronpa esimerkin tyttärestäni, jonka seurustelukumppani paljasti oman luonteensa nimenomaisessa asiassa.
      Sulho asettui mieluusti viikonloppuisin tyttäreni asuntoon olletikin haluten puolittaa ruokamenot molempien maksettavaksi fifty-fifty.

      Mies osoittautui herkkusuuksi ja koska oli isokokoinen lihaskimppu, niin ruokaa oli oltava paljon. Tyttäreni sitä vastoin on hentorakenteinen ja sen mukaan pieniruokainen.
      Mies oitis äityi kauppareissuille mukaan valiten aina kalliimpia ruokia, mm. savupallasta ym. liha/kalatiskin erikoisherkkua, johon nyt oli hänellä sitten varaa, koskapa tyttäreni kustansi ruokalaskusta puolet.

      Mies tapasi tankata itsensä mahdottoman täyteen ruokaa viikonlopun aikana, jolloin seuralaiselle tuli mieleen, että mies sitten viikolla kotonaan availi itselleen vain halpoja hernekeittopurkkeja. Ottipa mies evästäkin mukaan näiltä yhteisiltä viikonlopun syömingeistä, joista siis pieni keijukaiseni oli tuskin syönyt murto-osaakaan. "Kun et kuitenkaan jaksa syödä kaikkea", oli miehen selitys.
      Lisäksi mies muutenkin teetti kaikenlaisia herkkuja tytöllä, ottamatta osaa ruoanlaittoon, vaan pötkötellen sohvalla sulho odotteli kutsua ruokapöytään.
      Tästähän seurasi ennen pitkää tytöllä harkintaa, ettei mies ehkä ollut sopivaa tyyppiä pitkäaikaiseksi kumppaniksi.

      Mies tiesi varsin hyvin opiskelijatytön rajalliset rahavarat. Mies kävi itse työssä, mutta oli tarkka omien rahojensa suhteen. Jos mies tarjosi, käytti nimenomaan tarjosi -sanaa, jotain tytölle, kahvit tai juoman yhteisissä riennoissa, niin hän teki sen huomauttamalla, että saat sitten tarjota sitä tai tätä.
      Yleensä se "vastapalvelus", jonka mies varasi tytön tarjottavaksi, oli hiukkasen kalliimpi, mitä itse oli tarjonnut.

      Kesti jonkin aikaa, ennen kuin tyttö huomasi, että mies oli varsin taitava vedättäjä ja äärimmäisen tarkka rahoistaan. Mies yritti naamioida ja salata nuukuutensa, vaan eihän se pidemmän päälle onnistunut. Yhteisillä leffareissuilla kumpikin osti omat lippunsa, mutta tyttären oli kustannettava napostelut. Ja mieshän naposteli ihan reilumman päälle.
      Tyttäreni oli iloinen ja helpottunut päästessään eroon jokaviikkoisesta syöttiläästään. Huomaamatta mies oli käynyt melkoiseksi rasitteeksi, vaikka osasi tietyillä maneereilla ja puheillaan esittää herttaista pehmomiestä, jolla sydän paikallaan.
      Mies olisi ostattanut tyttärelläni autonkin, koskapa itsellään ei ollut, mutta siinä kohdassa meni miehellä rimanalitus ja syöttöpoika sai lähteä omille teilleen.

      • Marga-Riina

        Kaikenlaisia ketkuja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5309
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3437
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      192
      1463
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      988
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe