Näyttelijäksi Amerikkaan

JanettePirilä

Sanon ihan aluksi että jos ajattelit tulla haukkumaan minua, ihan vai kiusaksi niin älä lue enempää vaan lähde pois tästä keskustelusta.

Olen 13-vuotias, kohta 14 vuotta ja tiedän että joku tulee valitaan siitä kuinka nuori olen ja saatan muuttaa mieleni, mutta entä jos en muuta? Ja haluan jo etukäteen miettiä tällaisia juttuja valmiiksi. Olen jo monta vuotta haaveillut näyttelijän urasta Amerikassa, ja moni sanoo että ei siinä ole järkeä ja että en pystyisi siihen. Mua ärsyttää ihmiset jotka yrittävät pilata toisten unelmat. Tiedän että sen eteen täytyy tehdä paljon työtä, lukion jälkeen ajattelin hakea opiskelemaan Amerikkaan näyttelemistä, mutta ajattelin että olisiki halvempaa mennä opiskelemaan sitä Britteihin? Mitä mieltä te olette? Haluan kuitenkin Amerikkaan näyttelijäksi, mutta voinhan opiskella sitä Briteissä ja vaikka ekat roolit näytellä siellä ja sitten siirtyä Amerikkaan. Onko tuossa teidän mielestä järkeä? Jos on voisitteko antaa vinkkejä tai kertoa hyviä sivustoja missä tuohon voisi perehtyä paremmin. En pelkää sellaisia negatiivisia kommentteja missä vain kerrotaan tosiasioita, mutta älkää tulko tänne haukkumaan. Ja muuten en ole koskaan harrastanut teatteria, rahan takia ja ajattelin hakea ilmaisutaidon lukioon.

9

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PientäFaktaa

      Jokaisella meistä on omat unelmat, mullakin asianajajan ura (joka taitaa kyllä jäädä haaveeksi...). Kuitenkin pari pientä faktaa, joka auttaa sua unelman saavuttamisessa! :) Amerikassa näyttelijäksi opiskelu maksaa vuodessa noin 20 000-60 000€, riippuen koulusta. Briteissä 10 000 - 40 000€ (tästä en ole ihan 100% varma!). Kuitenkin suurin osa kouluista, joista tulee sitten kanssa ihan kunnon näyttelijöitä, vaatii monen vuoden kokemuksen juuri esim. näyttelykerhosta tms. Pelkällä ilmaisutaidon lukiolla ei ole mitään merkitystä heille. Niihin hakevat ne, jotka saavat stipendejä näyttelykerhoista ja vastaavista, tai heidän vanhemmillaan on rahaa ja vaikutusvaltaa (näin ainakin Jenkeissä). Myös jos olet näyttelykerhossa jossain pienellä paikkakunnalla, tuhlaat luultavasti vain aikaasi tämän ulkomailla opiskelun kanssa.. Suomessa taas asia on ihan erikseen.

      Miksi juuri ulkomailla pitäisi opiskella näyttelemistä? Voithan suomessakin mennä opiskelemaan teatterikorkeaan, ja vaikka muuttaa sitten Jenkkeihin/Britteihin ja aloittaa pienillä rooleilla näytelmissä jne. Suoraan et tule mistään koulusta pääsemään Hollywoodiin punaiselle matolle kävelemään suurien julkkisten kanssa, valitettavasti..

      Lisään vielä esimerkin noista hinnoista. NYFA:ssa yksi semesteri maksaa hieman vajaa 12 000 dollaria, ja semestereitä on 8. Yhteensä siis opiskelu maksaa 96 000 dollaria. Ja siis tuo on pelkästään kandi tutkinto, siihen päälle vielä melkein tarvitset maisterin tutkinnon joka on vajaa 16 000 dollaria per semesteri ja niitä on 4, eli 64 000 dollaria. Yhteensä siis kuudessa vuodessa maksat opiskelusta noin 160 000 dollaria. Että sillai :)

      • DIudfdgf

        Jos opiskelee Suomessa, jää kielitaito kehittymättä. Tosin ulkomaillakaan opiskelu ei takaa sujuvaa kielitaitoa.

        Briteissä opiskelu maksaa max. 9000 puntaa/vuosi. Ei halpaa, mutta huomattavasti edullisempaa kuin Yhdysvalloissa.


      • falseinfo

        tai heidän vanhemmillaan on rahaa ja vaikutusvaltaa (näin ainakin Jenkeissä).
        Ei USAssa paase mihinkaan korkeakouluun vanhempien rahoilla tai vaikutusvallalla.
        t. taalla lapsensa kouluttanut


      • Tietäjä123321
        falseinfo kirjoitti:

        tai heidän vanhemmillaan on rahaa ja vaikutusvaltaa (näin ainakin Jenkeissä).
        Ei USAssa paase mihinkaan korkeakouluun vanhempien rahoilla tai vaikutusvallalla.
        t. taalla lapsensa kouluttanut

        Kyllä muuten pääsee. Jos katsoo näitä SAT vs. GPA taulukoita Harvardin, MIT, yms. hyvin vaikeasti päästäviin paikkoihin, huomaa että mukaan on päässyt ihan rahan ja vaikutusvallan avulla. Toki eihän tällaista kuvaa yritetä antaa, mutta sellaista vaan nyt sattuu tapahtumaan.

        Ja ellei tuo SAT vs. GPA vertailu aukea: henkilö, jonka GPA ja SAT -arvosanat ovat olleet uskomattoman huonoja, ovat päässeet vaikutusvaltaisimpiin opinahjoihin opiskelemaan. Tällainen ei ole mahdollista ilman vanhempien vaikutusvaltaa ja rahoitusta.


    • Tietäjä123321

      Niin ja aloittelijalle vielä vastaukseksi. Suomesta ei juurikaan ole tähtiä lähtenyt jenkkeihin, mihin vaikuttaa mm. Suomalainen hyvin vahva aksentti. Jos sinne haluat lähteä niin tulisi sinun jo oppia puhumaan englantia hyvin "normaalisti". Tähän käytännössä auttaa vain muualle muutto, sillä Suomessa aksentin pois saanti voi olla melkoinen urakka.

    • Tinseltownblues

      Itse L.A.:ssa vuoden asuneena miehenä sanoisin että säästä rahojasi ja mielummin vain lähde Hollywoodiin kokeilemaan 3-6 kk:ksi, opit siellä olosi aikana tarpeeksi että tiedät mitä kannattaa/haluat tehdä seuraavaksi. Samalla säästät todella paljon rahaa ja saat arvokasta elämän- ja alankokemusta ja opit amerikkalaisen aksentin. Mutta, tee se vasta kun olet 18, Hollywood on huono paikka alaikäiselle naiselle jollei ole todella vahva asenne ja tietää täsmälleen mitä tekee, siellä on pahimmat huijarit koko USA:sta.

    • jbbbbb

      Mulla on sama unelma ;DD oon saman ikänenki (tää oli tärkee)

    • sdxhcgy

      Amerikka on aika suuri manner.

    • Valkosipuli_ja_Coffin

      Esiinny vampyyrielokuvissa. En muista sen suomalaisen nimeä nyt, mutta joku naisnäyttelijä onnistui pääsemään niihin ja on kulttimaineessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe