Pelko rintasyövästä.. (apua)

Ahdistunutjapeloissaan

Hei. Olen 16 vuotias tyttö ja pelkään että minulla on rintasyöpä vaikka se on kuulemma epätodennäköinen sairaus näin nuorella tytöllä. Tiedän että tässä iässä rinnat ovat pieniä kyhmyjä täynnä, mutta oikeassa rinnassani tuntuu painaessa nännipihan alla 1 melkosta iso kyhmy, joka erottuu selvästi toisen rinnan pienistä kyhmyistä.

Jos painan hellästi nännini vierestä (nännipihan alueella olevan rauhasen kohdalta) huomaan että siinäkin pinnalla tuntuu muista rauhasista erottuva pieni kyhmy. En osaa sanoa onko kipeä koska en tunne oikeaa rintaani ollenkaan (Johtuu aikaisemmasta sairaudestani, en tunne myöskään oikean puolen yläselkää tai oikeasta käsivarresta yhtä kaistaletta), mutta sen olen huomannut kun sitä syvemmällä olevaa suurempaa kyhmyä painelee kovempaa niin hetken sen jälkeen rinnassa on outo tunne. Ja tämä syvemmällä oleva kova kyhmy siis muljahtelee kun sitä yrittää liikuttaa, ei ole paikallaan kiinnittyneenä (ainakaan mielestäni). Ja en ole varma, mutta ihankun patti olisi suurempi mitä viime kerralla, kun rintaani tunnustelin. Yritän olla tunnustelematta, koska yleensä tunnustelun jälkeet mut valtaa älyttömän suuri pelon ja ahdistuksen tunne.

Olen maininnut tästä asiasta äidilleni ja kertonut että se pelottaa minua.. Äiti on jo pariin otteeseen tunnustellut rintaani ja naurahtanut vain että tällaisia mun ikäisellä kuuluukin olla. En oo muistanu mainita että niitä on vain oikeassa rinnassa. Jos mun ikäisellä tollaisia kuuluu olla niin miksi vain toisessa rinnassa on tuollainen ja miksi siinä rinnässa on nännipihan alueella yksi pienempi kyhmy.
Haluaisin niin paljon lääkäriin, mutta äiti sanoo että odotetaan kun muutenkin varataan elokuulle gynekologi(pillerien uusinta) niin siellä sitten tarkistetaan rinnat. Jos sanon että haluan ennen, niin tiedän että hän vain naurahtaa ja sanoo "Älä nyt tosta ota stressiä, tollasia sun ikäsellä kuuluukin olla! Muutenkin mennään sitten syksyllä gynekologille kun se varataan"

Oon välillä kotona aivan paniikissa, mulla on paha olla, pelottaa, itkettää, ahditaa ja kaikki tämän takia. En saa tätä pois mielestäni. En välttämättä pääse lääkäriin vaikka menisinkin taas sanomaan äidille tästä ja siitä miten minua pelottaa. Äiti taas varmaan sanoo et "ei hätää, normaalia.." Entä jos elokuussa tai onkin jo liian myöhäistä..?

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • outolin

      Mee lääkäriin asap.

    • ÄläSuottaPelkää

      Hei! Olen itse suunnilleen samanikäinen kun sinä, vuoden vanhempi. Minulla oli myös oikessa rinnassa nännin alapuolella kovempi patti. Varasin lääkärille ajan n. viikon päähän mutta siihen mennessä patti oli kadonnut. Lääkäri tunnusteli molemmat rinnat mutta ei enään löytänyt pattia. ( äitini oli myös tunnustellut rintani ja todennut että selkeästi on patti, elikkä en keksinyt sitä omasta päästäni) Lääkäri epäili että normaali hyvälaatuinen kysta, ja jos uusii niin uudestaan lääkärille. Tapahtuneesta yli puolivuotta eikä ole uusinut (: Suosittelen seuraamaan pari päivää katoaako minnekkään, jos ei niin sitten lääkärille!

    • oniiuotnlku

      Onko äitisi rintasyöpäasiantuntija?

      Jos ei, niin äitisi olisi parasta ottaa luuri käteen ja varata sulle välittömästi lääkäriaika.

      Todennäköisesti kyhmy on täysin vaaraton. Mutta sitä riskiä ei voi ottaa, että se on pahanlaatuinen ja odotat elokuulle saakka. Kaikki kyhmyt on tutkituttava nopeasti. Rintasyöpää on myös ikäisilläsi, vaikka se on erittäin harvinaista.

      En ymmärrä, miksi äitisi vähättelee huoltasi. Käsittämätöntä käytöstä.

    • True343

      Tuo on ehdottomasti merkki syövästä. Kannattaa äkkiä soittaa lääkäriin asap.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1398
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      26
      1137
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1033
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe