Kaikki tiedepalstan kiistat filosofisia (!/?)

tiede_filosofiaa

Olen jo vuosia seurannut useita tieteellisiä keskustelupalstoja ja päätynyt siihen tulokseen että kaikki suuret (ikuisuus-) kiistat ovat aina pohjimmiltaan filosofisia ja maailmankatsomuksellisia.

Jos kiista olisi pelkästään jostain konkreettisesta havainnosta tai konkreettisesta tieteellisen kokeen tuloksesta niin kiista loppuisi ja loppuu usein nopeasti. Kyse ei ole myöskään usein siitä että kiistan toinen osapuoli olisi ei tuntisi aihetta vaan lähinnä siitä että samaa asiaa tarkastellaan erilaisista näkökulmista ja kiistan molemmat osapuolet ovat usein ainakin osittain sillä tavalla "oikeassa" että heidän kantansa on hyvin perusteltu vaikkakin teoreettiset lähtökohdat ovat usein erilaisia.

Jompikumpi tai molemmat kiistan osapuolet voivat tietysti yrittää väittää että juuri heidän kantansa on nimenomaan tieteellinen ja vastustajan kanta taas vastaavasti puhtaasti filosofinen tai uskonnollinen vaikka todellisuudessa molempien kannat ovat ainakin keskustelun ajankohtana usein puhtaasti filosofisia ja vähintäänkin aikansa tieteen kokeellisen tutkimuksen ulottumattomissa.

Tieteellisiä kiistoja ei voi ratkaista vetoamalla auktoriteettiin tai tietyn kannan oletettuun suosioon tieteenalan ammattilaisten keskuudessa varsinkin jos kyse on asiasta joka toimii sen tieteenalan perinteisenä taustaoletuksena.

(Esim. genetiikan perusteet varmasti toimivat siitä riippumatta onko evoluution mekanismi puhtaasti sattumaan ja luonnonvalintaan palautettavissa eikä genetiikan tuloksia voi käyttää evoluutioteorian mekanismin todistamiseen koska genetiikassa oletetaan jo etukäteen a priori että mutaatiot ovat sattumanvaraisia ja sellainen päättely olisi selkeä kehäpäätelmä.)

23

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qmgixrvgdsihh

      Siis kyse on käsitteiden sekaannuksista, kuten Wittgenstein totesi, ja sen oivallettuaan lopetti filosofoinnin ja rupesi kansakoulun opettajaksi (kunnes jonkun ajan kuluttua palasi filosofian pariin). Itse palautan ikuisuuspohdinnat usein matematiikkaan koulutukseni ja kiinnostukseni vuoksi. Mielestäni kaikki kuviteltavissa oleva on ikuista kuten matematiikan 1 1=2 pätee kaikissa universumeissa.

      • tiede_filosofiaa

        "Siis kyse on käsitteiden sekaannuksista, kuten Wittgenstein totesi, ja sen oivallettuaan lopetti filosofoinnin ja rupesi kansakoulun opettajaksi."

        Siitä huolimatta tieteellisessä keskustelussa harrastetaan runsaasti filosofointia varsinkin kun on kyse perustutkimuksesta ja väitteistä ja oletuksista joita ei ainakaan vielä pystytä todentamaan tai falsifioimaan puoleen tai toiseen. Moni tieteilijä on filosofiselta kannaltaan lähinnä jonkinlainen looginen empiristi.

        "Loogisen empirismin pääväite on, että ei ole olemassa synteettisiä apriorisia totuuksia. Wienin piirin mukaan matematiikan ja logiikan tieto on analyyttista apriorista tietoa eli käsitteiden määritelmiin perustuvaa ja kokemuksesta riippumatonta. Nämä väitteet ovat puhtaasti käsitteellisiä, ja siten niiden pätevyys on käsiteanalyysin keinoin selvitettävissä. Kaikki muu tieto oli synteettistä aposteriorista tietoa eli pääteltävissä vasta kokemuksen perusteella."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Looginen_empirismi

        "Vaikka Tractatus ja looginen empirismi yhdessä muodostivat analyyttisen filosofian perustan, Wittgenstein suhtautui Wienin piirin toimintaan epäillen. Hänestä loogiset empiristit olivat enemmänkin jonkinlaisia tieteisuskovaisia kuin vakavasti otettavia filosofeja."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ludwig_Wittgenstein

        "Mielestäni kaikki kuviteltavissa oleva on ikuista kuten matematiikan 1 1=2 pätee kaikissa universumeissa."

        Ei välttämättä päde ilman että määritellään mikä konkreettinen yksilö on kyseessä kussakin konkreettisessa koetussa maailmassa ja mitä tarkoittaa plussa merkki tai yhteenlasku siinä maailmassa.

        1 1 voi olla myös edelleen 1 tai esim. 0 tai 3 tai mikä tahansa luku riippuen 1:n ja plussan määritelmistä.

        ...

        Kyse ei ole useinkaan käsitteiden sekaannuksista vaan siitä että keskustelijoiden filosofiset (ontologiset ja tietoteoreettiset) perusolettamukset ja havaintojen tulkinnat ovat erilaisia ja erilaisen käsitteistön vuoksi usein myös jossain määrin yhteismitattomia.


      • tiede_filosofiaa

        Laskemalla ei pääse karkuun filosofiaa.

        Filosofisilla oletuksilla ja valinnoilla on tärkeä osa teorianmuodostuksessa. Teorian testaus, soveltava tiede ja tekniikka hoitunevat sitten ilmankin tämän filosofisen ja metafyysisen painolastin tiedostamista ja usein perustutkimuksessakin ne valinnat ja oletukset tehdään usein nimenomaan alitajuisesti koska monet näistä filosofisista oletuksista ovat osa monisatavuotista tieteen perinnettä ja tapaa.


    • fjgnvgjrfuind

      nimim: tiede_filosofiaa sanoi:

      "1 1 voi olla myös edelleen 1 tai esim. 0 tai 3 tai mikä tahansa luku riippuen 1:n ja plussan määritelmistä."

      Tuo on juuri fundamentaalinen seikka, jota ajattelen. Lopputuloksena ajattelen paranormaaleja ilmiöitä, jos vaan satun muistamaan niistä mitään. Ja ajattelen myös, että paranormaalien ilmiöiden takana voi hyvinkin olla äärettömästi uusia paranormaaleja ilmiöitä. Tämä pohdinta voi jatkua loputtomiin, ja sitä kautta täydelliseen hulluuteen. Myös Taivaassa Jeesuksen luona saatan seota.

      "Olen jo vuosia seurannut useita tieteellisiä keskustelupalstoja ja päätynyt siihen tulokseen että kaikki suuret (ikuisuus-) kiistat ovat aina pohjimmiltaan filosofisia ja maailmankatsomuksellisia."

      Otan myös uskonnon vahvasti mukaan pohdiskeluihini.

      • tiede_filosofiaa

        "Lopputuloksena ajattelen paranormaaleja ilmiöitä, jos vaan satun muistamaan niistä mitään. "

        En nyt välttämättä tarkoittanut ns. paranormaaleja ilmiöitä tässä tapauksessa vaan sitä että jos halutaan laskea joitain entiteettejä yhteen niin niiden entiteettien tulee olla selkeästi erillisiä toisistaan ja niiden vuorovaikutukset tarkasti määritelty.

        En usko "paranormaaleihin" ilmöihin tai nimitys on harhaanjohtava. Kaikki havaittavissa olevat ilmiöt ovat luonnollisia ilmiöitä vaikkakin varsinkin ne paranormaaleiksi kutsutut ovat harvinaisempia ja liittyy miltei poikkeuksetta tietoisuuteen (paitsi että kaikkihan liittyy...).

        On paljon asioita joiden selittämiseen nykyisen tieteellisen maailmankuvan mukaiset selitykset ja teoriat eivät riitä. Niitä kutsutaan tieteessä anomalioiksi ja ne ovat tieteilijöiden ehkä eniten inhoamia entiteettejä jotka mieluiten unohdettaisiin koska niillä on ilkeä taipumus ja kyky tappaa kunkin tieteilijän mieliteorioita.

        "Otan myös uskonnon vahvasti mukaan pohdiskeluihini."

        Niinhän se taitaa useimmilla olla käytännössä. Ei ole väliä onko kyseessä teistinen vai ateistinen uskomus - molemmat perustuvat uskomuksiin ja kunkin omaan maailmankuvaan. Itse pyrin olemaan tietoinen omista oletuksistani kussakin asiassa enkä periaatteessa usko mihinkään ellei minulla ole tarpeeksi syytä uskoa ko. asiaan.


    • hötön_tuottajille

      Oletko koskaan kuulutkaan termiä "tieteen filosofia"? Oikeastaan tieteen harjoittaminen on päättelyprosessia jota ajattelevat aivot tekee.
      Ilman filosofiaa ja logiikkaa voidaan tehdä karkeita päättelyvirheitä.

      Esimerkiksi ajatus universumin syntyminen tyhjästä ilman tarkoitusta on selvä päättelyvirhe. Miksi tyhjästä syntymistä ilman tarkoitusta pitäisi edes ajatella?
      Miksi tyhjää tarkoituksetonta ajattelua pitäisi edes ajatella?

      Olisiko ajattelun oleminen "tyhjäkäynnillä" jokin tarkoitus? Eikö ajattelun tarkoitus (päämäärä, tavoite) ole tuottaa jotain vastauksia niihin kysymyksiin joita on syntynyt?
      Jos olemassaololla ei ole mitään tarkoitusta niin ei sillä ajattelullakaan ole mitään tarkoitusta.

      Tuottaako ajattelunne pelkkää satunnaista merkityksetöntä höttöä?

      • okkonää-pöljä

        "Jos olemassaololla ei ole mitään tarkoitusta niin ei sillä ajattelullakaan ole mitään tarkoitusta."

        Tietenkään ei ole. Pitääkö tämä vääntää rautalangasta? Millään ei ole mitään tarkoitusta.


      • Mihin-tähtäsit
        okkonää-pöljä kirjoitti:

        "Jos olemassaololla ei ole mitään tarkoitusta niin ei sillä ajattelullakaan ole mitään tarkoitusta."

        Tietenkään ei ole. Pitääkö tämä vääntää rautalangasta? Millään ei ole mitään tarkoitusta.

        "Millään ei ole mitään tarkoitusta."

        Mikä oli tarkoituksesi kirjoittaessasi tuon? Mihin tähtäsit? Oliko tarkoituksesi vakuuttaa meidät kaiken tarkoituksettomuudesta?


      • ookkonää-pöljä
        Mihin-tähtäsit kirjoitti:

        "Millään ei ole mitään tarkoitusta."

        Mikä oli tarkoituksesi kirjoittaessasi tuon? Mihin tähtäsit? Oliko tarkoituksesi vakuuttaa meidät kaiken tarkoituksettomuudesta?

        Tuskinpa saan pöljiä vakuuttuneeksi. Kannanottoni pyrki vain kertomaan muille, että tieteessä ei ole pitkään aikaan enää turvauduttu päämäärahakuisiin selityksiin, ei edes aivojen kehityksessä.

        Ihan turhaan yrität viritellä keskustelua teleologiasta. Sellaiset jutut jätän ihan sujuvasti filosofien ja uskovaisten näperreltäviksi.


      • OK--siihen-siis-tähtäsit
        ookkonää-pöljä kirjoitti:

        Tuskinpa saan pöljiä vakuuttuneeksi. Kannanottoni pyrki vain kertomaan muille, että tieteessä ei ole pitkään aikaan enää turvauduttu päämäärahakuisiin selityksiin, ei edes aivojen kehityksessä.

        Ihan turhaan yrität viritellä keskustelua teleologiasta. Sellaiset jutut jätän ihan sujuvasti filosofien ja uskovaisten näperreltäviksi.

        "Ihan turhaan yrität viritellä keskustelua teleologiasta."

        Enpäs yrittele. Kysyin vain, mikä oli tarkoituksesi kirjoittaessasi "Millään ei ole mitään tarkoitusta." Vastasit: "Kannanottoni pyrki vain kertomaan muille, että tieteessä ei ole pitkään aikaan enää turvauduttu päämäärahakuisiin selityksiin, ei edes aivojen kehityksessä." No, se oli aika piiiiitkä silta, mutta kerroit sentään, mihin tekstilläsi pyrit. Kiitos siitä - tarkoituksesi kävi selväksi.


      • Filosofi-antifilosofina
        ookkonää-pöljä kirjoitti:

        Tuskinpa saan pöljiä vakuuttuneeksi. Kannanottoni pyrki vain kertomaan muille, että tieteessä ei ole pitkään aikaan enää turvauduttu päämäärahakuisiin selityksiin, ei edes aivojen kehityksessä.

        Ihan turhaan yrität viritellä keskustelua teleologiasta. Sellaiset jutut jätän ihan sujuvasti filosofien ja uskovaisten näperreltäviksi.

        "Kannanottoni pyrki vain kertomaan muille, että tieteessä ei ole pitkään aikaan enää turvauduttu päämäärahakuisiin selityksiin, ei edes aivojen kehityksessä."

        Eikö tieteen tarkoituksena ole tuottaa mahdollisimman oikeaa, luotettavaa ja koeteltua tietoa? Jos joku filosofi väittää, että mitään tarkoituksia ei ole, eikö sellainen filosofi kiistä yllämainitun tieteenkin tarkoituksen ja tee tieteilijöistä inkonsistentisti ajattelevia hömelöitä?

        Jospas asia onkin niin, että filsofioiden ulkopuolisessa todellisuudessa tieteilijät toimivat tuo päämäärä mielessään, ja em. filosofi vain filosofoi puppuaan.


      • tiede_filosofiaa
        ookkonää-pöljä kirjoitti:

        Tuskinpa saan pöljiä vakuuttuneeksi. Kannanottoni pyrki vain kertomaan muille, että tieteessä ei ole pitkään aikaan enää turvauduttu päämäärahakuisiin selityksiin, ei edes aivojen kehityksessä.

        Ihan turhaan yrität viritellä keskustelua teleologiasta. Sellaiset jutut jätän ihan sujuvasti filosofien ja uskovaisten näperreltäviksi.

        "Kannanottoni pyrki vain kertomaan muille, että tieteessä ei ole pitkään aikaan enää turvauduttu päämäärahakuisiin selityksiin, ei edes aivojen kehityksessä."

        Suurin osa tieteilijöistä sotkee huomaamattaan keskenään metafysiikan ja fysiikan. Fysiikka on empiirinen havaintoihin perustuva tiede joka tutkii luonnossa havaittavia säännönmukaisuuksia joita voidaan kuvata matemaattisesti.

        Päämäärähakuisuus eli teleologia on metafyysinen oletus. Pelkästään fysiikan ja havaintojen pohjalta ei voi päätellä onko jokin prosessi päämäärähakuinen vai ei. Teleologian kieltäminen on ihan samalla tavalla metafysiikkaa kuin sen olettaminenkin.

        Jotkut luonnon prosessit voi kyllä kuvata parhaiten niin että ne ovat päämäärähakuisia (esim. biologiassa lisääntyminen, ravinnon etsiminen ja elossasäilyminen). Jopa Richard Dawkins puhuu "itsekkäistä geeneistä" eli modernin evoluutioteoriaankin on periaatteessa ympätty teleologia geenien tasolla. Dawkins puhuu myös meemeistä mikä vie vielä lähemmäksi teleologiaa eli päämäärähakuisuutta.

        Fysiikka on aina sellaista minkä voi esittää matemaattisen kaavan avulla koska kyse on havaituista säännönmukaisuuksista ja niiden kuvailusta. Metafyysisiä väitteitä ei voi ylipäätänsä johtaa havainnoista eikä todentaa millään mahdollisella koejärjestelyllä. Kaikkeen tieteeseen on aina sisäänrakennettuna jonkinlainen metafysiikka - samoin fysiikka ja muut luonnontieteet sisältävät aina metafyysisiä oletuksia varsinkin kun ne ilmaistaan luonnollisella kielellä.

        Päämääriä ei voi havaita aistein - ne voi kukin kokea vain omassa yksityisessä kokemuksessaan. Muiden eliöiden päämäärähakuisuus päätellään aina käyttäytymisestä ts. ilmiön mahdollinen teleologia päätellään aina omasta kokemuksesta samalla tavalla kuin muiden elossaoleminen ja tietoisuus päätellään vertaamalla itseensä.

        Tiede itse prosessina on äärimmäisen päämäärähakuista niin kuin kaikki muukin inhimillisen yhteisön toiminta vaikka se periaatteessa voitaisiinkin kuvata pelkistettyinä abstrakteina fysikaalisina säännönmukaisuuksina.

        Tiedeyhteisö ei tajua tekevänsä runsaasti metafyysisiä ja filosofisia oletuksia jokaisella tieteenalalla ja ikäänkuin puhuu itseään jatkuvasti pussiin koska ns. "tieteellisen" maailmankuvan taustalla oleva metafysiikka (reduktionismi ja tarkoitushakuisuuden kieltäminen) johtaa myös tieteen itsensä kieltämiseen inhimillisenä päämäärähakuisena prosessina.


      • al_jabr
        tiede_filosofiaa kirjoitti:

        "Kannanottoni pyrki vain kertomaan muille, että tieteessä ei ole pitkään aikaan enää turvauduttu päämäärahakuisiin selityksiin, ei edes aivojen kehityksessä."

        Suurin osa tieteilijöistä sotkee huomaamattaan keskenään metafysiikan ja fysiikan. Fysiikka on empiirinen havaintoihin perustuva tiede joka tutkii luonnossa havaittavia säännönmukaisuuksia joita voidaan kuvata matemaattisesti.

        Päämäärähakuisuus eli teleologia on metafyysinen oletus. Pelkästään fysiikan ja havaintojen pohjalta ei voi päätellä onko jokin prosessi päämäärähakuinen vai ei. Teleologian kieltäminen on ihan samalla tavalla metafysiikkaa kuin sen olettaminenkin.

        Jotkut luonnon prosessit voi kyllä kuvata parhaiten niin että ne ovat päämäärähakuisia (esim. biologiassa lisääntyminen, ravinnon etsiminen ja elossasäilyminen). Jopa Richard Dawkins puhuu "itsekkäistä geeneistä" eli modernin evoluutioteoriaankin on periaatteessa ympätty teleologia geenien tasolla. Dawkins puhuu myös meemeistä mikä vie vielä lähemmäksi teleologiaa eli päämäärähakuisuutta.

        Fysiikka on aina sellaista minkä voi esittää matemaattisen kaavan avulla koska kyse on havaituista säännönmukaisuuksista ja niiden kuvailusta. Metafyysisiä väitteitä ei voi ylipäätänsä johtaa havainnoista eikä todentaa millään mahdollisella koejärjestelyllä. Kaikkeen tieteeseen on aina sisäänrakennettuna jonkinlainen metafysiikka - samoin fysiikka ja muut luonnontieteet sisältävät aina metafyysisiä oletuksia varsinkin kun ne ilmaistaan luonnollisella kielellä.

        Päämääriä ei voi havaita aistein - ne voi kukin kokea vain omassa yksityisessä kokemuksessaan. Muiden eliöiden päämäärähakuisuus päätellään aina käyttäytymisestä ts. ilmiön mahdollinen teleologia päätellään aina omasta kokemuksesta samalla tavalla kuin muiden elossaoleminen ja tietoisuus päätellään vertaamalla itseensä.

        Tiede itse prosessina on äärimmäisen päämäärähakuista niin kuin kaikki muukin inhimillisen yhteisön toiminta vaikka se periaatteessa voitaisiinkin kuvata pelkistettyinä abstrakteina fysikaalisina säännönmukaisuuksina.

        Tiedeyhteisö ei tajua tekevänsä runsaasti metafyysisiä ja filosofisia oletuksia jokaisella tieteenalalla ja ikäänkuin puhuu itseään jatkuvasti pussiin koska ns. "tieteellisen" maailmankuvan taustalla oleva metafysiikka (reduktionismi ja tarkoitushakuisuuden kieltäminen) johtaa myös tieteen itsensä kieltämiseen inhimillisenä päämäärähakuisena prosessina.

        Luonnontieteessä ei enää hyväksytä teleologisuutta ja toisaalta havaitaan olevaksi reduktio. Näin ei ollut ennen. Entisen kannan hylkääminen ei ole filosofinen ENNAKKO-OLETUS vaan tutkimuksen TULOS. Kun filosofit ajattelevat toisin, se on metafyysinen ennakko-oletus, ei filosofisen tutkimuksen tulos. Tiede on täysin vapaa ennakko-oletuksista.

        Teleologinen ajattelu edellyttää, että tuleva asia on edeltävän syy. Todellisuudessa syy on aivoissa oleva mielikuva päämäärästä, ei itse päämäärä. Mielikuva esiintyy jo nyt, ei tulevaisuudessa. Se on syntynyt kausaalisesti ja osin satunnaisesti, mutta erityisesti on huomattava, ettei se ole tulevaisuudessa vaan nyt.

        Kvasiteleologinen syy-seuraus toteutuu siinäkin tapauksessa, että tulevaisuus osoittaa, ettei mielikuva realisoidukaan, ts. eliö on pyrkinyt päämäärään, jota ei edes olekaan muutoin kuin pyrkimisen aikana mielessä.

        Teleologinen kuvitelma redusoituu kausaaliseksi

        Reduktiivinen kuva maailmasta on nykytutkimukselle selvä, mutta ei sekään ole ENNAKKO-OLETUS vaan tutkimuksen TULOS. Ennen luultiin toisin. Kuviteltiin, että maailma oli jotenkin katsottavissa eri "näkökulmista", joilla olivat toisiinsa redusoitumaton metodologia ja tulokset. Nyt tiedämme, että on YKSI ja vain yksi maailma, jonka eri tasot ovat vain mielikuvituksessamme. KAIKKI redusoituu yhteen substanssiin, jota voimme kuvata todennäköisyyksillä, hiukkasten liikkeellä, aalloilla, kentillä ja matriiseilla, mainitakseni muutamia.

        Emme ole koskaan törmänneet emergenssiin muuten kuin psykologisessa mielessä, emme koskaan muuhun substanssiin kuin yhteen. Jos ottaisimme tälläisiä tekijöitä lähtöoletuksiksi, emme enää tekisi empiiristä tiedettä.

        Filosofit pyrkivät väittämään, että luonnontieteillä olisi filosofisia ennakko-oletuksia. Ei ole. Kun lopulta joku filosofi suostuu lausumaan edes yhden, osoittautuu, että "ennakko-oletukset" ovatkin JÄLKIKÄTEISTÄ teorianmuodostusta. Kuitenkin filosofit väittävät, että KAIKKI havainnot edellyttävät ennakko-oletuksen, vaikka eivät pysty todellisuudessa mainitsemaan edes YHTÄ.


      • tiede_filosofiaa
        al_jabr kirjoitti:

        Luonnontieteessä ei enää hyväksytä teleologisuutta ja toisaalta havaitaan olevaksi reduktio. Näin ei ollut ennen. Entisen kannan hylkääminen ei ole filosofinen ENNAKKO-OLETUS vaan tutkimuksen TULOS. Kun filosofit ajattelevat toisin, se on metafyysinen ennakko-oletus, ei filosofisen tutkimuksen tulos. Tiede on täysin vapaa ennakko-oletuksista.

        Teleologinen ajattelu edellyttää, että tuleva asia on edeltävän syy. Todellisuudessa syy on aivoissa oleva mielikuva päämäärästä, ei itse päämäärä. Mielikuva esiintyy jo nyt, ei tulevaisuudessa. Se on syntynyt kausaalisesti ja osin satunnaisesti, mutta erityisesti on huomattava, ettei se ole tulevaisuudessa vaan nyt.

        Kvasiteleologinen syy-seuraus toteutuu siinäkin tapauksessa, että tulevaisuus osoittaa, ettei mielikuva realisoidukaan, ts. eliö on pyrkinyt päämäärään, jota ei edes olekaan muutoin kuin pyrkimisen aikana mielessä.

        Teleologinen kuvitelma redusoituu kausaaliseksi

        Reduktiivinen kuva maailmasta on nykytutkimukselle selvä, mutta ei sekään ole ENNAKKO-OLETUS vaan tutkimuksen TULOS. Ennen luultiin toisin. Kuviteltiin, että maailma oli jotenkin katsottavissa eri "näkökulmista", joilla olivat toisiinsa redusoitumaton metodologia ja tulokset. Nyt tiedämme, että on YKSI ja vain yksi maailma, jonka eri tasot ovat vain mielikuvituksessamme. KAIKKI redusoituu yhteen substanssiin, jota voimme kuvata todennäköisyyksillä, hiukkasten liikkeellä, aalloilla, kentillä ja matriiseilla, mainitakseni muutamia.

        Emme ole koskaan törmänneet emergenssiin muuten kuin psykologisessa mielessä, emme koskaan muuhun substanssiin kuin yhteen. Jos ottaisimme tälläisiä tekijöitä lähtöoletuksiksi, emme enää tekisi empiiristä tiedettä.

        Filosofit pyrkivät väittämään, että luonnontieteillä olisi filosofisia ennakko-oletuksia. Ei ole. Kun lopulta joku filosofi suostuu lausumaan edes yhden, osoittautuu, että "ennakko-oletukset" ovatkin JÄLKIKÄTEISTÄ teorianmuodostusta. Kuitenkin filosofit väittävät, että KAIKKI havainnot edellyttävät ennakko-oletuksen, vaikka eivät pysty todellisuudessa mainitsemaan edes YHTÄ.

        Olet väärässä jokaisessa väitteessäsi mutta puutun nyt vain muutamaan. Todellisuudessa sinä itse teet sen valinnan mihin oletuksiin ja mihin tulkintavaihtoehtoihin sitoudut ja sitten uskot niihin.


        "Nyt tiedämme, että on YKSI ja vain yksi maailma, jonka eri tasot ovat vain mielikuvituksessamme. KAIKKI redusoituu yhteen substanssiin, jota voimme kuvata todennäköisyyksillä, hiukkasten liikkeellä, aalloilla, kentillä ja matriiseilla, mainitakseni muutamia."

        Unohdat nyt sitten että tuokin näkemys on vain sinun mielikuvituksesssasi eli siinä mielikuvassa jonka luot todellisuudesta.

        "Kuitenkin filosofit väittävät, että KAIKKI havainnot edellyttävät ennakko-oletuksen, vaikka eivät pysty todellisuudessa mainitsemaan edes YHTÄ."

        Yksi luonnontieteiden yleinen mutta virheellinen ennakko-oletus on että havaittu maailma on sellainen kuin se on ihmisen tietoisuudesta riippumatta. Todellisuutta voi yrittää hahmottaa ja vivuta melkein mistä tahansa kiintopisteestä lähtien. Sinä otat lähtökohdaksi ne alkeishiukkaset vaikka yhtä hyvin voisit ottaa lähtökohdaksi tietoisuuden ja sen sisällöt. Se on jo sinänsä metafyysinen valinta. Maailmankuvamme ei ole yhteensopiva koska minä lähden eri oletuksista kuin sinä mutta väitän että minun lähtökohtani on pätevämpi ja toimivampi koska sinun lähtökohtasi eli ne alkeishiukkaset ovat kuitenkin vain jostain havaituista säännönmukaisuuksista eli tietoisuuden sisällöistä johdettuja päätelmiä.

        Annapa sinä puoletasi esimerkki jostain "puhtaasta" havainnosta johon ei sisälly minkäänlaisia oletuksia eikä tulkintoja. Olen varma että et pysty.

        Jos et hyväksy "jälkikäteistä" (jälkikäteistä mille?) teorianmuodostusta niin annapa esimerkki jotain "etukäteisestä" teorianmuodostuksesta. Saman tien voisit antaa esimerkin siitä "jälkikäteisestä" filosofien teorianmuodostuksesta kun sen merkitys jäi vähän hämäräksi.

        Ei ole olemassa niin selkeää rajaa luonnontieteiden ja filosofian välillä kuin kuvittelet vaan itse asiassa suurin osa filosofisesta ja metafyysisestä ajattelusta tehdään nykyään nimenomaan luonnontieteiden perustutkimuksen teorianmuodostuksessa.

        Taitaa olla kyllä melkein ihan sama mitä sinulle kommentoi kun olet niin urautunut omaan ajatteluusi että et näe sen puutteita etkä omia virheitäsi vaikka ne sinulle on osoitettu lukemattomia kertoja. Et tainnut varmaan päästä edes läpi omasta filosofian kurssistasi tai et ainakaan opiskellut filosofiaa vapaaehtoisesti vaan jonkinlaisena "pakkopullana" ja olet sitten lopun ikääsi katkera kaikille filosofeille ja filosofialle ylipäätänsä sen takia.


      • al_jabr
        tiede_filosofiaa kirjoitti:

        Olet väärässä jokaisessa väitteessäsi mutta puutun nyt vain muutamaan. Todellisuudessa sinä itse teet sen valinnan mihin oletuksiin ja mihin tulkintavaihtoehtoihin sitoudut ja sitten uskot niihin.


        "Nyt tiedämme, että on YKSI ja vain yksi maailma, jonka eri tasot ovat vain mielikuvituksessamme. KAIKKI redusoituu yhteen substanssiin, jota voimme kuvata todennäköisyyksillä, hiukkasten liikkeellä, aalloilla, kentillä ja matriiseilla, mainitakseni muutamia."

        Unohdat nyt sitten että tuokin näkemys on vain sinun mielikuvituksesssasi eli siinä mielikuvassa jonka luot todellisuudesta.

        "Kuitenkin filosofit väittävät, että KAIKKI havainnot edellyttävät ennakko-oletuksen, vaikka eivät pysty todellisuudessa mainitsemaan edes YHTÄ."

        Yksi luonnontieteiden yleinen mutta virheellinen ennakko-oletus on että havaittu maailma on sellainen kuin se on ihmisen tietoisuudesta riippumatta. Todellisuutta voi yrittää hahmottaa ja vivuta melkein mistä tahansa kiintopisteestä lähtien. Sinä otat lähtökohdaksi ne alkeishiukkaset vaikka yhtä hyvin voisit ottaa lähtökohdaksi tietoisuuden ja sen sisällöt. Se on jo sinänsä metafyysinen valinta. Maailmankuvamme ei ole yhteensopiva koska minä lähden eri oletuksista kuin sinä mutta väitän että minun lähtökohtani on pätevämpi ja toimivampi koska sinun lähtökohtasi eli ne alkeishiukkaset ovat kuitenkin vain jostain havaituista säännönmukaisuuksista eli tietoisuuden sisällöistä johdettuja päätelmiä.

        Annapa sinä puoletasi esimerkki jostain "puhtaasta" havainnosta johon ei sisälly minkäänlaisia oletuksia eikä tulkintoja. Olen varma että et pysty.

        Jos et hyväksy "jälkikäteistä" (jälkikäteistä mille?) teorianmuodostusta niin annapa esimerkki jotain "etukäteisestä" teorianmuodostuksesta. Saman tien voisit antaa esimerkin siitä "jälkikäteisestä" filosofien teorianmuodostuksesta kun sen merkitys jäi vähän hämäräksi.

        Ei ole olemassa niin selkeää rajaa luonnontieteiden ja filosofian välillä kuin kuvittelet vaan itse asiassa suurin osa filosofisesta ja metafyysisestä ajattelusta tehdään nykyään nimenomaan luonnontieteiden perustutkimuksen teorianmuodostuksessa.

        Taitaa olla kyllä melkein ihan sama mitä sinulle kommentoi kun olet niin urautunut omaan ajatteluusi että et näe sen puutteita etkä omia virheitäsi vaikka ne sinulle on osoitettu lukemattomia kertoja. Et tainnut varmaan päästä edes läpi omasta filosofian kurssistasi tai et ainakaan opiskellut filosofiaa vapaaehtoisesti vaan jonkinlaisena "pakkopullana" ja olet sitten lopun ikääsi katkera kaikille filosofeille ja filosofialle ylipäätänsä sen takia.

        Kuten niin monta kertaa jo edellä olen sanonut, en ole sanottavaani lisännyt mitään omaani, vaan tuonut esiin vain vallitsevaa luonnontieteellistä kantaa.


      • Non-Red.Duck
        al_jabr kirjoitti:

        Luonnontieteessä ei enää hyväksytä teleologisuutta ja toisaalta havaitaan olevaksi reduktio. Näin ei ollut ennen. Entisen kannan hylkääminen ei ole filosofinen ENNAKKO-OLETUS vaan tutkimuksen TULOS. Kun filosofit ajattelevat toisin, se on metafyysinen ennakko-oletus, ei filosofisen tutkimuksen tulos. Tiede on täysin vapaa ennakko-oletuksista.

        Teleologinen ajattelu edellyttää, että tuleva asia on edeltävän syy. Todellisuudessa syy on aivoissa oleva mielikuva päämäärästä, ei itse päämäärä. Mielikuva esiintyy jo nyt, ei tulevaisuudessa. Se on syntynyt kausaalisesti ja osin satunnaisesti, mutta erityisesti on huomattava, ettei se ole tulevaisuudessa vaan nyt.

        Kvasiteleologinen syy-seuraus toteutuu siinäkin tapauksessa, että tulevaisuus osoittaa, ettei mielikuva realisoidukaan, ts. eliö on pyrkinyt päämäärään, jota ei edes olekaan muutoin kuin pyrkimisen aikana mielessä.

        Teleologinen kuvitelma redusoituu kausaaliseksi

        Reduktiivinen kuva maailmasta on nykytutkimukselle selvä, mutta ei sekään ole ENNAKKO-OLETUS vaan tutkimuksen TULOS. Ennen luultiin toisin. Kuviteltiin, että maailma oli jotenkin katsottavissa eri "näkökulmista", joilla olivat toisiinsa redusoitumaton metodologia ja tulokset. Nyt tiedämme, että on YKSI ja vain yksi maailma, jonka eri tasot ovat vain mielikuvituksessamme. KAIKKI redusoituu yhteen substanssiin, jota voimme kuvata todennäköisyyksillä, hiukkasten liikkeellä, aalloilla, kentillä ja matriiseilla, mainitakseni muutamia.

        Emme ole koskaan törmänneet emergenssiin muuten kuin psykologisessa mielessä, emme koskaan muuhun substanssiin kuin yhteen. Jos ottaisimme tälläisiä tekijöitä lähtöoletuksiksi, emme enää tekisi empiiristä tiedettä.

        Filosofit pyrkivät väittämään, että luonnontieteillä olisi filosofisia ennakko-oletuksia. Ei ole. Kun lopulta joku filosofi suostuu lausumaan edes yhden, osoittautuu, että "ennakko-oletukset" ovatkin JÄLKIKÄTEISTÄ teorianmuodostusta. Kuitenkin filosofit väittävät, että KAIKKI havainnot edellyttävät ennakko-oletuksen, vaikka eivät pysty todellisuudessa mainitsemaan edes YHTÄ.

        "Reduktiivinen kuva maailmasta on nykytutkimukselle selvä, mutta ei sekään ole ENNAKKO-OLETUS vaan tutkimuksen TULOS."

        Tämä väite on fantasiaa. Reduktiivinen OHJELMA on toki olemassa, mutta mitään reduktionismin todistusta ei ole. Katsotaanpa suuntaa-antavasti hakusanoilla "proof of reductionism", kuinka päteviä todistuksia reduktionismille löytyy.

        https://www.google.fi/search?q="proof of reductionism"&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=SsSaVZ-uM4q2sQGfl6LQDQ

        Ohhoh! Tätä kirjoitettaessa hakutuloksia löytyi jopa 5 kappaletta! No entäpä niiden hakutulosten sisällöt?

        https://scientiasalon.wordpress.com/2015/01/16/reductionism-emergence-and-burden-of-proof-part-ii/

        The formal axiomatic framework will enable us to invoke Gödel’s first incompleteness theorem to argue that such a theory cannot exist, thereby defeating any concept of ontological reductionism.

        Ohhoh! Tämä ensimmäinen linkkihän väittää (ja todistaa) Gödelin epätäydellisyysteoreeman pohjalta, että reduktionismi on teoreettisestikin mahdoton. Jos kaiken teoria pyritään redusoimaan joukkoon alkeisteorian lauseita, jää aina jäljelle totuuksia, joita ei voida TOEn aksioomista käsin todistaa. Mikä vahinko!

        One more useful aspect of the axiomatic definition of reductionism is the proof that a “theory of everything” cannot exist. Given the axiomatic structure (1)-(5) outlined above, this is a straight consequence of Gödel’s first incompleteness theorem [18]. In short, the theorem states that, given a set of axioms that defines some theory, if this theory meets some general requirements [19], there will always exist statements which are simultaneously both true and unprovable as theorems within that theory.

        Jos jäljelläolevista viidestä hakutuloksesta suljetaan pois keskusteluryhmissä esitetyt mielipiteet, niin jäljelle jää vain yksi reduktionismimyönteinen hakutulos (lopuissa hakutuloksissa sen sijaan painotettiin esim. reduktionistien todistustaakkaa väitteensä suhteen). Tämä ainoa reduktiomyönteinen hakutulos on tässä:

        http://www.amazon.com/Philosophy-Neuroscience-Ruthlessly-Reductive-Account/dp/1402013027

        Mitä siellä sanotaan?

        These empirical details suggest answers to recent philosophical disputes over the nature and possibility of psycho-neural scientific reduction, including the multiple realization challenge, mental causation, and relations across explanatory levels.

        No ohhoh sentään taas! Silmään osuvat heti sanat SUGGEST ja POSSIBILITY. Melko kaukana TODISTUKSESTA näyttää olevan.

        Kukaan, joka ei halua tehdä itsestään tiedemaailmassa pelleä, ei esitä reduktionismia todistetuksi. Kyseessä on enemmänkin ohjelmallinen suuntautumistapa tutkimukseen, vähän samaan tyyliin kuin '(promissory) materialism', jossa materialismi oletetaan oikeaksi, ja tiedettä tehdään siltä pohjalta. Ohjelman mukaisesti vastauksiksi hyväksytään tällöin vain materialistiset (reduktionistiset) selitykset, ja muut järkeenkäyvät ja havaintojen kanssa yhteensopivat selitysmallit sivuutetaan tutkimuksissa siksi, että ne eivät ole materialistisia (reduktionistisia), vaikka ne olisivat jopa järkeenkäyvempiä kuin ohjelman mukaiset selitykset.

        Mutta eivät nämä reduktionistitkaan väitä reduktionismia (materialismia) todistetuksi, vaan he vain tekevät tiedettä ja tuottavat lauseita näiden aatteiden ohjaamana. Reduktionismin ja materialismin aatteet näkyvät hypoteesien ja selitysten valintaprosessissa - siinä, millaisia vastauksia hyväksytään osaksi teoriaa ja millaisia ei. Hyväksyttävien selitysten ja hypoteesien valintaprosessi ei pohjaudu suinkaan empiriaan, vaan vain tutkimusohjelman henkeen, eli reduktionistiseen/materialistiseen filosofiaan.


      • Non-Red.Duck

        Jos sen sijaan haetaan hakusanojen "proof of reductionism" sijasta hakusanoilla "program of reductionism", saadaan hakutuloksia yli 17000 (jotka tosin näyttävät lainaavan samaa lähdettä useaan kertaan).

        "https://www.google.fi/search?q="program of reductionism"&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=GdOaVf2-K8O2swGNmbvYCQ

        Sisältökin näyttää olevan melko samanlaista. Ainakin tämän kirjoittamishetkellä ensimmäisissä hakutuloksissa silmiin osuvat sanat:

        'and so the program of reductionism must fail.'

        'the program of reductionism has failed its genuine purpose.'

        Jos reduktionismi on ohjelman sijasta jokin oikea tutkimustulos (tai jos se olisi ohjelmanakin edes hyvällä mallilla), niin miksi netistä tulvii esille enimmäkseen tällaista disinformaatiota?

        Esitäpä al_jabr nyt vihdoinkin edes yksi tutkimustulos, jossa reduktionismi on todistettu oikeaksi. Tai lopeta se täysin perusteeton trollaamisesi.


      • al_jabr
        Non-Red.Duck kirjoitti:

        Jos sen sijaan haetaan hakusanojen "proof of reductionism" sijasta hakusanoilla "program of reductionism", saadaan hakutuloksia yli 17000 (jotka tosin näyttävät lainaavan samaa lähdettä useaan kertaan).

        "https://www.google.fi/search?q="program of reductionism"&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=GdOaVf2-K8O2swGNmbvYCQ

        Sisältökin näyttää olevan melko samanlaista. Ainakin tämän kirjoittamishetkellä ensimmäisissä hakutuloksissa silmiin osuvat sanat:

        'and so the program of reductionism must fail.'

        'the program of reductionism has failed its genuine purpose.'

        Jos reduktionismi on ohjelman sijasta jokin oikea tutkimustulos (tai jos se olisi ohjelmanakin edes hyvällä mallilla), niin miksi netistä tulvii esille enimmäkseen tällaista disinformaatiota?

        Esitäpä al_jabr nyt vihdoinkin edes yksi tutkimustulos, jossa reduktionismi on todistettu oikeaksi. Tai lopeta se täysin perusteeton trollaamisesi.

        Tiedemaailma ei ole väittänyt eikä väitä, että reduktio on TODISTETTU. En edes vahingossa ole sanonut, että se olisi todistettu. Se on vain hyvin TODENNÄKÖINEN, kuten muutkin tieteen TULOKSET.

        Todistamista voidaan harjoittaa vain matematiikassa ja logiikassa. Empiirisen maailman tulokset ovat AINA vain todennäköisiä, sillä ne ovat EMPIIRISIÄ YLEISTYKSIÄ.


      • tiede_filosofiaa
        al_jabr kirjoitti:

        Tiedemaailma ei ole väittänyt eikä väitä, että reduktio on TODISTETTU. En edes vahingossa ole sanonut, että se olisi todistettu. Se on vain hyvin TODENNÄKÖINEN, kuten muutkin tieteen TULOKSET.

        Todistamista voidaan harjoittaa vain matematiikassa ja logiikassa. Empiirisen maailman tulokset ovat AINA vain todennäköisiä, sillä ne ovat EMPIIRISIÄ YLEISTYKSIÄ.

        "Se on vain hyvin TODENNÄKÖINEN, kuten muutkin tieteen TULOKSET. "

        Reduktionismi on tieteessä lähinnä metodologiaan liittyvä asia. Ontologinen reduktionismi jota sinä tunnut kannattavan on taas puhdasta metafysiikkaa.

        Se mitä sinä kutsut todennäköiseksi tässä tapauksessa on todennäköistä vain ja ainoastaan suhteessa siihen metafyysiseeen uskomusjärjestelmään joka on yleinen nimenomaan luonnontieteissä.


      • tiede_filosofiaa

        Lisäys: Ei ole olemassa havaintoja reduktionismista. Tietysti aineellisissa kappaleissa on osia kun tarkennetaan havaintoja erilaisin apuvälinein mutta on metafyysinen oletus väittää aineen kaikkein "pienimmät" osaset (esim. kvarkit) ja niiden väliset vuorovaikutukset määrittelevät "alhaalta ylöspäin" kaikki ne systeemit jonka osia ne ovat.

        Reduktionismia ei voi tutkia kokeellisesti eikä sen avulla voi käytännössä ennustaa mitään. Tieteen tulokset ovat taas havaittuja säännönmukaisuuksia ja havaintodataa joka tulkitaan sen tieteenalan metafyysisessä viitekehyksessä. Metafyysinen tarkoittaa aineen ja havaintojen yläpuolella tai ulkopuolella olevaa käsitteellistä viitekehystä, Kaikki tieteen tulokset esitetään tämän viitekehyksen sisällä - itse se viitekehys on aina käsitteellinen eikä siis aineellinen.

        Tätä voi olla vaikea ymmärtää varsinkin jos on omaksunut koulutuksen kautta jonkun metafyysisen uskomusjärjestelmän( esim. reduktionistinen fysikalismi) jota sitten pitää ainoana mahdollisena ja itsestäänselvänä.

        Tämä on melko yleinen vaiva tiedeyhteisössä:

        http://spauldinggrp.com/2014/why-do-we-refuse-to-see-the-flaws-in-our-beliefs/


      • Non-Red.Duck
        al_jabr kirjoitti:

        Tiedemaailma ei ole väittänyt eikä väitä, että reduktio on TODISTETTU. En edes vahingossa ole sanonut, että se olisi todistettu. Se on vain hyvin TODENNÄKÖINEN, kuten muutkin tieteen TULOKSET.

        Todistamista voidaan harjoittaa vain matematiikassa ja logiikassa. Empiirisen maailman tulokset ovat AINA vain todennäköisiä, sillä ne ovat EMPIIRISIÄ YLEISTYKSIÄ.

        Kuten muutkin TIETEEN TULOKSET? Yleensä tieteen tulokset julkaistaan vertaisarvioiduissa tiedelehdissä. Miksi en löydä yhtään artikkelia, jossa tuo reduktionismi esitellään tieteen tuloksena? Ehkäpä se onkin jokin SALATIETEEN TULOS?

        Todellisuudessa antireduktionistien ei tarvitsisi etsiä evidenssiä reduktionismista ja siitä, että se on jokin tieteen tulos. Todistustaakka on väitteen saarnaajalla. Esittelepä siis, al_jabr, nyt yksikin tieteellinen (ei salatieteellinen) tiedeuutinen reduktionismista. Muuten emme voi muuta kuin päätellä, että sellaisia julkaisuja ei ole, ja että kyseessä ei ole tieteen tulos vaan vain sitkeä päähänpinttymäsi ja uskomuksesi. Uskonnollinen uskomuksesi ei koske ainoastaan reduktionismin totuutta vaan myös sitä, että reduktionismi on TIETEEN TULOS.

        Edellä esitettiin jo argumentti, jonka mukaan ontologinen reduktionismi on loogisesti mahdoton ottaen huomioon Gödelin tulokset. Siltikin väität, että reduktionismi on TIETEEN TULOS. Haiskahtaa uskonnolliselta. Evidenssiä väitteelle "reduktionismi on tieteen tulos" kaivataan siis kipeästi; muuten olet ohjelmasi kanssa kuin joku Työntyjä ikuisesti laajenevine tonttutihentymineen.


      • al_jabr
        Non-Red.Duck kirjoitti:

        Kuten muutkin TIETEEN TULOKSET? Yleensä tieteen tulokset julkaistaan vertaisarvioiduissa tiedelehdissä. Miksi en löydä yhtään artikkelia, jossa tuo reduktionismi esitellään tieteen tuloksena? Ehkäpä se onkin jokin SALATIETEEN TULOS?

        Todellisuudessa antireduktionistien ei tarvitsisi etsiä evidenssiä reduktionismista ja siitä, että se on jokin tieteen tulos. Todistustaakka on väitteen saarnaajalla. Esittelepä siis, al_jabr, nyt yksikin tieteellinen (ei salatieteellinen) tiedeuutinen reduktionismista. Muuten emme voi muuta kuin päätellä, että sellaisia julkaisuja ei ole, ja että kyseessä ei ole tieteen tulos vaan vain sitkeä päähänpinttymäsi ja uskomuksesi. Uskonnollinen uskomuksesi ei koske ainoastaan reduktionismin totuutta vaan myös sitä, että reduktionismi on TIETEEN TULOS.

        Edellä esitettiin jo argumentti, jonka mukaan ontologinen reduktionismi on loogisesti mahdoton ottaen huomioon Gödelin tulokset. Siltikin väität, että reduktionismi on TIETEEN TULOS. Haiskahtaa uskonnolliselta. Evidenssiä väitteelle "reduktionismi on tieteen tulos" kaivataan siis kipeästi; muuten olet ohjelmasi kanssa kuin joku Työntyjä ikuisesti laajenevine tonttutihentymineen.

        Jos hakukoneesta ei löydy jotakin, se ei ole todiste siitä, että se ei ole tieteen tulos. Jos haluaa enemmänkin tutustua aiheeseen, hakusanalla "reduktionismi" voi todeta, miten asiaan suhtautuvat luonnontieteilijät, miten filosofit.

        Tieteeseen tutustuminen on hakukoneella huonosti saavutettavissa. Se jää helposti eklektiseksi tietokilpailuviisaudeksi.

        Ehkä on syytä taas lopettaa tältä kerralta. Hyvää muuten kesää ja paljon iloa kauniista päivistä!


      • Hakukone
        al_jabr kirjoitti:

        Jos hakukoneesta ei löydy jotakin, se ei ole todiste siitä, että se ei ole tieteen tulos. Jos haluaa enemmänkin tutustua aiheeseen, hakusanalla "reduktionismi" voi todeta, miten asiaan suhtautuvat luonnontieteilijät, miten filosofit.

        Tieteeseen tutustuminen on hakukoneella huonosti saavutettavissa. Se jää helposti eklektiseksi tietokilpailuviisaudeksi.

        Ehkä on syytä taas lopettaa tältä kerralta. Hyvää muuten kesää ja paljon iloa kauniista päivistä!

        Helppoa on sanoa, että "etsi itse".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1475
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1023
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe