Sairasloma, puolet ajasta palkatonta! :o

ääääk

Oon ollu 2 kuukautta sairaslomalla ja viimeset 4 viikkoa on jo palkatonta. Kelalta sain sairauspäivärahaa muutaman kympin ekan kuukauden ajalta. Sairasloma jatku ja nyt odotellaan päätöstä kesäkuulta. Mietin vain että miten on mahdollista että puolet sairaslomasta on palkatonta? Voiko mistään saada mitään apua? Liitollekin on soitettu. Ja minä sain sellasen käsityksen että ne ei pysty auttamaan. Hätä käsillä ku ei vuokraakaan pysty maksamaan.

17

1214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • semmostaseon

      Vuosilomapäivien työaika ja palkka sekä lomaraha
      Olen ollut toisen asteen opetustehtävissä vuonna 2014 100% työajalla ja keväällä 2015 2 kk 41% työajalla ja 4kk 52% työajalla. Kesän vuosilomia suunnitellessa minulle tuli tieto että minulla on 19 lomapäivää joita pidän pilkottuna 3 jaksossa kesäkuun aikana.Tämän jälkeen työsuhteeni jatkuu ylityötuntieni mukaan vielä heinäkuulle. Käytämme työajan seurantaa ja minulle on epäselvää millaista työaikaa kirjaan lomapäivieni (täysimääräinen 7,65h/pvä vai osa-aikaprosentin mukaan keväällä kertyneiden vuosilomapäivien osalta) osalta ja mikä on vuosilomapäivieni palkan määräytymisperuste. Osa lomastani on kertynyt ollessani 100% työajalla ja osa keväällä 2015 osa-aikaisena 41-52% työajalla. Lisäksi millä perusteella määräytyy lomaraha.

      Lähetetty aihealueelle Lomat ja vapaat, kysyjänä Gitta, 2 hours ago. 2 lukukertaa.

      Se vaan on semmosta, että pitkän sairausloman aikana palkanmaksu loppuu jossain vaiheessa. Se milloin se tapahtuu riippuu siitä, mitä työehtospimuksessa on määrätty ja siitä kuinka kauan oot ollut työnantajan leivissä. Kaupan alalla saa 4 viikon palkallisen sairausloman, jos on ollut vähintään 3 kk mutta alle 3 vuotta.

      Jos alalla ei ole tessiä, niin luetaan työsopimuslakia
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055#L2P11

      • ääääk

        Oon ollu yli 5 vuotta kaupan alalla. Ymmärrän kyllä että mullekin kuuluu maksaa 5 viikolta silloin palkkaa, mutta on vaa aika järisyttävää että kokonaisen kuukauden palkka jää saamatta. Siksi tässä huolissani kyselin että onko kukaan ollu samassa tilanteessa ja että mistä sitä apua sillon kannattaa kysyä.


    • KÄSITTÄMÄTÖNTÄ

      Siis MITÄ? VITTUA??? MIKSI TYÖNANTAJAN PITÄISI MAKSAA SIITÄ, ETTÄ SAIRASTELET?? Käsittääkseni edelleenkin TYÖSTÄ maksetaan, eikä sen TEKEMÄTTÄ JÄTTÄMISESTÄ! Mene ruinaamaan rahojasi joltain muulta kuin työnantajaltasi, jolla on muutenkin varmasti ihan tarpeeksi riesaa vastikkeettomien etuuksien nauttijoista, joiden ainut tehtävä on nyhtää työnantaja kuivaksi. Ei mikään ihme ettei työntekijöitä nykyään palkata ja työttömyys hipoo pilviä, kun jatkuvasti saa pelätä että joutuu maksumieheksi siitä, kun joku tolvana rupeaa sairastelemaan ja kinuamaan vieläpä rahaa siitä!!!!!

      • ääääk

        Kyllä se pistää miettimään ja huolestuttamaan kun tulot yhtäkkiä on niin mitättömät että ei vuokraakaan pysty maksamaan. Suututtaa että tämä sairasloma ei ole itseni aiheuttama ollenkaan, vaan pahoinpitelyn seurauksena syntynyt. Ennemmin minä siellä töissä olisin ja tienaisin rahani. Kysymys mulla tässä olikin että mistä sitä apua tälläsessä tilanteessa saa. Jäikö epäselväksi tuo minun viesti? Mene muualle purkamaan huonoa oloasi kun et osaa asiallisesti vastata.


      • KÄSITTÄMÄTÖNTÄ-TOSIAAN

        Siis MITÄ VITTUA?`! Käsittämätöntä, että sinäkään työnantajana et tunne tai halua noudattaa sellaista lakisääteistä velvollisuutta, kuin SAIRAUSAJAN PALKANMAKSU! Oletko koskaan kuulutkaan sellaisesta? Tai siitä, että se perustuu lakiin? Vituttaa kaikista eniten juuri tuollaiset työnantajat jotka kuvittelevat että saavat itse päättää mitä työntekijöiden oikeuksiin liittyviä lakeja tai TES:n pykäliä noudattavat. Juuri sinunlaistesi idioottien firmoissa saa joka kuukausi vääntää kun on jätetty maksamatta sitä ja tätä ja sitten kuuluu juuri tuollaisia idiottimaisia perusteita kuin MINÄ MAKSAN TYÖSTÄ ENKÄ SEN TEKEMÄTTÄ JÄTTÄMISESTÄ JOTEN MINÄ PÄÄTÄN ETTÄ EN NOUDATA LAIN MÄÄRÄYKSIÄ SAIRAUSAJAN PALKANMAKSUSTA!!! ja että kun ME NYT OLLAAN VÄHÄN TÄLLAINEN PIKKUFIRMA NIIN EI NÄÄ NYT SILLÄ TAVALLA KOSKE MEITÄ JA KUN EI MEILLÄ OLE OIKEIN VARAAKAAN MAKSAA ILTALISIÄ, YLITYÖKORVAUKSIA EIKÄ ARKIPYHÄKORVAUKSIA.


      • pidä.puljusi

        Miksi perustaa firma tai ainakaan palkata sinne työntekijöitä, jos kaikki lakisääteiset velvollisuudet kuten sairaus- tai loma-ajan tai arkipyhien palkanmaksu vituttaa noin suunnattomasti? Paras pyöritellä sitä firmaasi ihan yksinäsi, tollasessa paskafirmassa ketään edes kiinnosta olla töissä missä työnantajalla ottaa noin koville noudattaa lakisääteisiä asioita.


    • Vähänneuvoa

      Kaksi ensimmäistä viikkoa on ns. omavastuuaikaa, eli Kela ei maksa sairauspäivärahaa. Työnantajan on maksettava palkka. Jatko riippuu yleensä siitä, mitä TESissä sanotaan. Jotkut työnantajat voivat olla jopa TESiä anteliaampia, mutta tämä lienee kutistuva ilmiö. Tilanteesi ei käsittääkseni ole ainakaan lainvastainen.

      Pahoinpitelystä pitäisi tehdä rikosilmoitus. Luultavasti työnantajasikin on kiinnostunut, koska sehän on joutunut maksamaan sun palkkasi kahdelta ekalta viikolta. Eli työnantaja on myös asianomistajana ja voi esittää korvausvaatimuksia pahoinpitelijältä - kuten myös sinäkin. Pitkä prosessi, tiedän, eikä helppo :-(

      KELA määrittelee sairauspäivärahan ensisijaisesti viimeisimmän valmistuneen verotuspäätöksen perusteella, joka nyt on vuoden 2013 tulot (syksyllä valmistuu aina edellisen vuoden verotuspäätös). Toissijaisesti voidaan käyttää sairastumista edeltävien 6kk tuloja, jos nousu on verotietoihin verrattuna olennainen. Olennainen = indeksillä tämän vuoden tason korotetut 2013 ansiot, joihin verrattuna nykytulot ovat min. 20% suuremmat.

      P.s. Ilmianto lähti KÄSITTÄMÄTÖNTÄ -nimimerkin kirjoituksesta. Jotain rajaa siihen, millä tyylillä täällä kirjoitetaan. Kannattaa hakeutua terapiaan, jos on noin pakottava tarve haukkua ja solvata muita.

      • Vähänneuvoa

        Ai niin, joissakin työehtosopimuksissa on joillakin ehdoin ensimmäinen sairauspäivä palkaton. Tämäkin tiedoksi. Koskee muistaakseni alle vuoden työskennelleitä siivoojia tai vastaavia. Kertokaa, jos tämä on muuttunut.


      • Vähänneuvoa

        Ja vielä... Sun pitänee tarkistaa, miten asumistuen laita on, jos tkv vielä jatkuu ja tulotasosi putoaa. Onko oikeus mahdollisiin muihin tukiin? Sitten tarkista, jääkö oikeus toimeentulotukeen. Toimeentulotuessa huomioidaan myös hoitokulut, lääkekulut jne. Hirveä paperihomma, tiedän.

        Kela voi neuvoa suullisesti väärin. Nykyisin nauhoittavat puhelut. Itse kuitenkin kysyn kirjallisesti netin kautta. Jää kirjallinen vastaus.


      • ääääk

        Kiitos Vähänneuvoa kommentistasi. Ilmeisesti se on vaan nieltävä tappio, kun nämä työehdot menee näin. Olen tehnyt rikosilmoituksen ja maanantaina käyn sossussa kyselemässä ja teen mahollisesti toimeentulotukihakemuksen. Mutta käsittääkseni sossu voi periä myöntämänsä rahat takaisin? Saa nähdä kuinka käy kun siellä maanantaina käyn. On kyllä raskasta että tämän tapaturman takia talous kärsii.


    • vähänneuvoa

      Jos Kelan päätös esim. sairauspäivärahasta tai asumistuesta viipyy ja sossu kompensoi viipynyttä osaa, ne perii sen viipyneen osuuden, yleensä perivät osuuden suoraan Kelalta, jos ehtivät ennen Kelaa. Eli Kela maksaa sossun lisämaksun verran vähemmän sulle.

      Jos eivät saa Kelalta perittyä, perivät sitten sinulta. HUOM. Kelan ja muiden mahdollisten ensisijaisten tukien (jos kunta maksaisi, tod.näk. ei koske sua) hakemusten pitää olla vireillä, kun haet tt-tukea. Sitten mukaan kaikki tiedossasi olevat laskut /kuitit, jotka huomioidaan (sairaanhoito, suppea kotivakuutus, sähkö, vuokra ja vesi). Lääkkeet huomioidaan, jos on resepti. Eli itse ostetut Buranat jää ulkopuolelle, hanki resepti niille, jos tarvetta jatkossakin.

    • pahapäivä

      No tuota - toivottavasti aloittaja oppi tästä tapauksesta sen, että pahan päivän varalle on syytä säästää. Se paha päivä realisoitui nyt sinulla, fiksu ottaa opiksi seuraavaa kertaa varten. Älä koskaan oleta, että palkkatulo jatkuu kuukaudesta toiseen loputtomiin.

      • SairasOnLoinen

        Juuri näin. Ei kukaan järkevä yrittäjä halua katsella tiloissaan verenimijää, joka imee yritystä kuiviin samalla kun työt jää tekemättä. Tällainen LOINEN lentää pihalle ensimmäisten joukossa, mikä on täysin oikein, koska loinen käy kalliiksi koko työyhteisölle ja johtaa aina firman tappion kasvuun.

        Järkevin tapa hoitaa sairastelu on sopia työnantajan kanssa sairasaika kokonaan palkattomaksi (esim käyttämällä lomapäiviä) , sen verran pitää säästöistä löytyä että tähän pystyy!


      • haistapa.jo
        SairasOnLoinen kirjoitti:

        Juuri näin. Ei kukaan järkevä yrittäjä halua katsella tiloissaan verenimijää, joka imee yritystä kuiviin samalla kun työt jää tekemättä. Tällainen LOINEN lentää pihalle ensimmäisten joukossa, mikä on täysin oikein, koska loinen käy kalliiksi koko työyhteisölle ja johtaa aina firman tappion kasvuun.

        Järkevin tapa hoitaa sairastelu on sopia työnantajan kanssa sairasaika kokonaan palkattomaksi (esim käyttämällä lomapäiviä) , sen verran pitää säästöistä löytyä että tähän pystyy!

        Ei kukaan järkevä työntekijä jaksa katsella työnantajaa, joka toistuvasti jättää lakisääteiset velvollisuutensa, kuten sairausajan ja loma-aikojen palkanmaksu, noudattamatta. Sellaiset KUSIPÄÄ-työnantajat saavat lopulta tehdä pyörittää puljujansa keskenänsä, kun kukaan ei halua tuollaisten PASKA-AIVO-työnantajien firmoissa tehdä päivääkään työtä työnantajan hyväksi, ja johtaa lopulta aina firman konkurssiin menoon, josta työnantaja voi piheyttään ja kusipäisyyttään syyttää vain itseänsä, kun piti jättää lakisääteiset korvaukset maksamatta. En ymmärrä miksi tuollaiset idioottiperseenreijät ensinnäkään perustaa yritystä, jos ei kiinnosta mitään työntekijöihin liittyviä lakeja ja työehtosopimusten määräyksiä noudattaa.


      • DuunariRoope
        SairasOnLoinen kirjoitti:

        Juuri näin. Ei kukaan järkevä yrittäjä halua katsella tiloissaan verenimijää, joka imee yritystä kuiviin samalla kun työt jää tekemättä. Tällainen LOINEN lentää pihalle ensimmäisten joukossa, mikä on täysin oikein, koska loinen käy kalliiksi koko työyhteisölle ja johtaa aina firman tappion kasvuun.

        Järkevin tapa hoitaa sairastelu on sopia työnantajan kanssa sairasaika kokonaan palkattomaksi (esim käyttämällä lomapäiviä) , sen verran pitää säästöistä löytyä että tähän pystyy!

        "Tällainen LOINEN lentää pihalle ensimmäisten joukossa, mikä on täysin oikein, koska loinen käy kalliiksi koko työyhteisölle ja johtaa aina firman tappion kasvuun. "

        On kai Suomen työlakisäädännöllä tähän jotakin sanottavaa, eikä siihen riitä tällöin sinun oma lakisi? Jollei työnantaja halua noudattaa työehtosopimusta niin kannattaisiko edes HIEMAN noudattaa Suomen lakia.

        Miksi olet perustanut firman, jollet halua noudattaa työehtosopimuksia tai edes Suomen työlakisäädäntöä?

        "Tällainen LOINEN lentää pihalle ensimmäisten joukossa, mikä on täysin oikein, koska loinen käy kalliiksi koko työyhteisölle ja johtaa aina firman tappion kasvuun. "

        Ehkä Suomen työehtosopimukset ja Suomen laki sitovat tässäkin hieman työnantajaa, ettei ketä hyvänsä työntekijää irtisanota välittömästi typerin perustein (sairausloman aikana ei saa ketään irtisanoa) vaan asioista on tapana varmaankin neuvotella ensin! Sinua ei myöskään mitkään yhdessä sovitut säännöt pure, joten Suomen valtion tulisi keksiä teille "oman työlakinsa perustaneille työnantajille" mahdollisesti "firmanne toiminnan menetystä".

        Monet vanhakantaiset työnantajat Suomessa monesti vielä kiittivät työntekijäänsä henkilökohtaisilla bonuksilla (porvarikin oli siis porvari), mutta sen jälkeen syntyneillä uudemmilla työnantajilla, jotka ovat syntyneitä 1940-luvun jälkeen ja perustaneet yrityksensä niin heistä on tullut kapitalisteja ja uusliberalisteja, jotka ajattelevat jatkuvasti että kyllä työntekijöille voi jotakin maksaa ja määrittelevät sen työntekijän palkankin itte kunnei kuulu itse mihinkään yrittäjien liittoon, joka ei ole edes minkään Suomen valtakunnan työehtosopimusten mukainen!! :)

        Työntekijä on yritykselle pelkkä menoerä, mutta jos se on jokin ongelma niin oisko kannattanut sitten olla perustamatta yritystä? :)


      • herätyshei

        Lakia ei ole tehty pienyrittäjän näkökulmasta vaan suurten yritysten. Jos Suomessa halutaan työllistää ja kannustaa myös pienyrittäjyyttä, tulee turhista rasitteista (kuten sairausajan palkka tai muu vastaava höpöhöpö) päästä eroon. Se, että työntekijä voi ahneuksissaan nyhtää lain puitteissa kaiken mahdollisen yrityksestä irti ei tarkoita, että se olisi järkevää. Ay on vienyt koko Suomen teollisuuden tuhon partaalle 70-luvun ajatusmentaliteetilla, vaikka nyt eletään kansainvälisessä ja alati kiristyvässä kilpailutilanteessa. Jos työntekijöiltä ei löydy pienintäkään halua joustaa vaikeissa tilanteissa, loppuu suomalaisten palkkaaminen kokonaan. Siinäpähän sitten syrjäydytte sosiaalituilla loppuikänne.


    • DuunariRoope

      Mietin sitä, kuinka työnantajasi olettaa sinun olevan sairauslomasi jälkeen takaisin sorvin äärellä maksamatta sairauslomastasi yhtään mitään.
      Itse olin 3-4 kuukautta pois töistä (siihen sisältäen vuosilomani) pari vuotta sitten, kun minut pahoinpideltiin sellaiseen kuntoon, etten olisi päässyt työskentelemään, mutta kun oli niitä pakottavia poissaoloja jälkeen päin niin työnantaja niistä vain ajatteli "hyvin kylmästi" jotakin firman vakuutuksia saati sitä että minut olisi saatettu takaisin työkuntoiseksi. Sairauslomat maksettiin ainakin minulle, mutta tuon aikana, jos joku toinen työntekijä meni valittamaan kuumeestaan tai flunssastaan niin sanottiin välittömästi heti "taasko sä olet kipeä", vaikka ei moneen vuoteen olisi ollut pois töistä. Tuonlainen kohtelu työtekijöitä kohtaan on hieman kuvottavaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2941
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      2065
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1845
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe