Kipeä vai sairas

KipuilevaJoonas

Hei!

Olen hieman tietämätön näissä asioissa mutta voisiko joku kertoa kuka tässä on päästänsä vialla. Olen itse suojatöissä ja työpaikallamme on lääkäri, tai ainakin hän itseään pitää lääkärinä. Olen alkanut epäillä kuulemieni diagnoosien perusteella että hän saattaakin olla valelääkäri, tai jopa puoskari, mene ja tiedä, pahoja vaihtoehtoja yhtä kaikki. Esimerkiksi tänään olin töissä hyvin kipeä. Ajoin häntä autolla vastaan ja soitettuani hänelle myöhemmin sain kuulla että hän oli tehnyt minusta diagnoosin - olen kuulemma terve kuin pukki. Voitteko kuvitella? Diagnoosi suoraan liikkuvasta autosta! Tähän ei moni lääkäri pysty mutta hän pystyi. Kerran hän määräsi myöskin vaivoihin mustaamakkaraa. Alan olemaan epäuskoinen tämän asian kanssa. Kommentoikaa kiitos!

12

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oliskonäin

      Ilmeisesti lääkäri tulkitsi että olet terve kun ajoit autolla etkä ollut sängyssä kotona.
      Äkkiseltään ajatellen mustamakkara voisi auttaa alhaiseen hemoglobiiniin. Ehkä lääkäri ajatteli että olisi parempi vaihtoehto rautapillereille.
      Lääkärinoikeudet voi tarkistaa netistä Julkiterhikistä.

    • toinenmielipide

      Vaikka Terhikistä löytyisi tiedot, niin huonosta ammattitaidosta voit silti valittaa lääkärin esimiehelle.

    • dr.Nobody

      Lähes kaikki diagnoosithan tehdään silmämääräisesti, poislukien palpoiden tehdyt(käsin tunnustelemalla) sekä esim stetoskooppiset tutkimukset jotka tehdään kuuntelemalla. Röntgenkuvista tehdään diagnoosi näköaistia hyväksikäyttäen, samoin mikroskoopin läpi katsotaan silmillä kun tutkitaan esim. bakteereita. Kuumekkin todetaan silmämääräisesti mittarista katsomalla, ihottuma nähdään silmillä, sydänkäyrä nähdään silmin ja jopa verenpainemittarista todetaan kohonnut verenpaine silmämääräisesti. Kirurgikin käyttää silmiään. Lista on loputon. Diagnoosi on siis tehty silmämääräisesti ja siinä on toimittu aivan oikein. Aloittaja kertoi ajaneensa autoa diagnoosin tekohetkellä. Onko aloittaja sitä mieltä että diagnoosi olisi silloin pitänyt tehdä esim palpoiden(käsin tunnustelemalla)? Sehän olisi ollut törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista ja olisi voinut johtaa vakavaan onnettomuuteen. Ehkä jopa ihmishenkiä olisi menetetty tämän seurauksena. Voitte olla huoleti. Työpaikkanne lääkäri on varmasti ammattitaitoinen ja vastuuntuntoinen henkilö.
      Mitä mustan makkaran määräämiseen tulee(esim. anemiaan ja yleiseen heikkouteen erinomainen lääke), olen varma että työpaikkanne lääkäri on jälleen ollut oikeassa. Lääkkeiden liiallinen syönti ei ole hyväksi. Monesti terveellisellä ja ravitsevalla ruokavaliolla sekä terveillä elämäntavoilla päästään parempiin tuloksiin kuin lääketehtaita rikastuttamalla.
      Näin lopuksi rauhoittelen huolestunutta aloittajaa. Olette varmasti hyvissä käsissä ja voitte luottaa työpaikkanne lääkäriin. Noudattakaa hänen neuvojaan.

      dr. Nobody

    • su79

      Tosi jees toi Nobody!

    • TäysPuoskari

      Kirjoitin tänne kun vaimo oli hirveässä kuumeessa. Oli jotai 39,5. Kyselin vinkkejä miten kuumeen saisi laskemaan? Tämä Noupadi vastasi että avaa ikkuna! Oli talvi. Tein työtä käskettyä kun luulin joksikin viisaaksi. Kohta oli lämpö jotai 35,5! Kirjoitin uudestaan. Noupadi vastasi, sulje ikkuna!!! Siis tajuton puoskari!

      • Olet_tyhmä

        Miten niin puoskari? Ohjeethan tehosi. Itse olit tyhmä kun et tienny tuota vanhankansan neuvoa itse.


    • KipuilevaJoonas

      Tutkittuani tämän foorumin vastauksia pyysin lääketieteen kandiystävääni apuun ja teimme empiirisen kokeen. Selitettyäni koejärjestelyn kulun vastusteli hän ajatusta vedoten kokeen poikkitieteellisyyteen. Meni tovi että sain vakuutettua hänet siitä että tutkimme juurikin itse kokeen toimivuutta. Vein hänet valtatien laitaan ja otin lähikaupalta huutokutsumalla neljä kyytiläistä. Pyysin heidät kyytiin kipuilujen perusteella, joten kyydissä oli 1)terve 2)terve 3)vasen jalka amputoitu (chopart amputointi) 4)keuhko sairas (keuhkoabsessi). Kiihdytin auton 60 km/h nopeuteen ja taivalsin kandidaatin ohitse. Ensimmäinen diagnoosi perustui vastausten perusteella arvauksiin sillä yhtään osumaa ei taudeista löytynyt. Arvauksetkin kohdistui osittain vääriin henkilöihin. Neloshenkilön naamanpunotus tulkittiin virheellisesti alkoholismiksi ja se paljastui lähimmäksi osumaksi.
      Jälkipäätelmänä kandin kanssa tultiin siihen tulokseen että ohiajavasta autosta voi kyllä tehdä diagnoosin mutta se on todennäköisesti väärä. Mielipiteitä?

    • Envoiolla

      puuttumatta tähän mielipuolisuutta hipovaan kokeeseen. Koettanne ei voi pitää mitenkään pätevänä, ei edes suuntaa antavana. Kokeenne vaikuttaa lähinnä taaperoikäisten hiekkalaatikkopuuhastelulta.
      Kokeen suoritti lääketieteen kanditaatti. Niin entä sitten? Onko mielestänne kuka hyvänsä lääketiteen kanditaatti huippuosaaja alallaan? Kerron tämän nyt niin selkokielellä että jopa vaikeasti(ja ilmeisen kroonisesti) kipuileva Joonaskin sen tajuaisi. Onko kuka hyvänsä ammattioppilaitoksesta valmistuva automekaanikko yhtä pätevä ja kaikki mahdolliset vikaoireet sekä diagnoosit tunteva kuin vuosikymmeniä autoja korjannut asentaja? Tunnistaako hän vian monesti jo ohiajavasta autosta pelkän äänen perusteella niin kuin kokenut ammattilainen voi sen tehdä? Sama pätee lääkäreihin. Vuosien kokemus on valttia. Ja toisaalta. Joka alalla lääketieteessäkin on omat osaajansa. Harvemmin hammaslääkärit tekevät sydämen ohitusleikkauksia ja oletteko kuulleet että silmälääkäri tekisi peräsuolen tähystyksiä?
      Olen vakuuttunut että kyseisellä lääketieteellisen diagnoosin tehneellä lääkärillä on ollut siihen riittävät perusteet. Ette kertonut mikä teitä vaivasi kun olitte hyvin kipeä. Oliko väittämänne sairaudentila mahdollista havaita silmin? Tai sen puuttuminen? Kertokaa lisää sairaudestanne ja oireistanne niin voimme pohtia tilannetta. Toivon myös aiemmin viestiketjussa vieraillutta dr Nobodya ottamaan uudestaan kantaa aiheeseen.

      • ghkghfkghfkhj

        Onko mielestäsi kaikki tutkimuksen tekijät pitkälle koulutettuja henkilöitä? Käsittääkseni opiskelijoita on paljon mukana erilaisissa tutkimusohjelmissa. Ja monella tieteen- ja taiteenalalla pitää tehdä näyte- tai tutkimustyö, jonka pohjalta saa sitten tietyn arvonimen. Eli tutkimusassistentit eivät ole vielä professoreita. Tosin heitä joku proffa valvoo. Kun on riittävästi meriittejä osoittanut (eli lääkärinä tehnyt tutkimusta), saa tohtorin arvon.

        Erilaisia "tutkimustöitä" tehdään jo peruskoulussa ja lukiossa. Samoin eri opistojen ja amk:iden opinnäytetyö voi olla "tutkielma". Eli siinä on vaikkapa tuleva sairaanhoitaja tutkinut jotakin asiaa tieteelliset aspektit huomioiden. Tällä siis perustelen sen, että keveähkö tutkielma on mahdollista tehdä vähinkin avuin.

        Ajatellaan ihan maallikkojärjellä. Kun olen liikkeellä jalkaisin liikenteen seassa, teen koko ajan arvioita muista liikkujista: pyöräilijöistä, kävelijöistä ja autoilijoista. Tämä "tutkimustyöni" tai "diagnosointini" voi pelastaa oman henkeni. Kun lähestyn suojatietä tai liikennevaloja, arvioin myös lähestyvien autojen ajokäyttäytymistä. Jos jollakin autolla on liiallinen tilannenopeus, en mene tielle, vaikka minulla olisi siihen oikeus. Olen tehnyt siis "diagnoosin", että lähestyvän autoilijan ajotaidoissa on jotakin puutteita, jotka voivat olla seurausta ehkä piittaamattomuudesta, ehkä päihteistä, ehkä korkeasta iästä, ehkä sairaskohtauksesta, ehkä huomion kiinnittymisestä muuhun kohteeseen. Kun autoilija on lähellä, niin voin täsmentää "diagnoosiani" (ahaa, se oli hyvin iäkäs autoilija, jonka havaintokyky, reagointikyky ja aistitoiminnot eivät ole enää riittäviä liikenteessä toimimiseen).

        Tästä seuraa taas se havainto, että suojatyössä käyvällä aloittajalla (mikäli kyseessä ei ole siis trollaus) on ajokortti. Tosin joillakin heikkolahjaisilla tai psykoosipotilailla se saattaa yhä olla, eikä kuulovammakaan ole este kortille sen enempää kuin liikuntavamma. Eli siis aloittaja joko ei ole suojatyössä, tai hänen tasonsa on korkea (hän on ehkä suojatyössä vain pitkäaikaisen työttömyyden johdosta) tai häneltä ei ole poistettu ajokorttia, vaikka aihetta olisi. Aloittajalla luonnollisesti on oltava arviointikykyä jäljellä sen suhteen, milloin hän astuu ratin taakse.


    • fdsafdsafdasa

      Ei vitsi, miten tämä trolli liittyy naistentauteihin? Ja jos on totta, eikä trolli, niin kovin hyvin sinulla on kirjoitustaito hallinnassa suojatyöstä huolimatta. Jätit myös mainitsematta "lääkärin" työnkuvan, eli laskeeko hänkin 10 kpl ruuveja aina yhteen pussiin vai pitääkö vastaanottoa omassa huoneessaan? Jos oikeasti olet suojatyöpaikassa, niin siellä voi olla vaikka mistä jeesussyndroomasta kärsiviä. Eli älä luota liikaa työtovereihisi, jos jotain mieltä painavaa on, niin ohjaajat ovat sitä varten. Itse en kestäisi sellaista sekobolziporukkaa, pääni räjähtäisi hetkessä.

    • TuntematonYstävä

      Minun mielestä aloittaja on rehellinen, ei siis trolli, vaan hän oikeasti uskoo näihin tarinoihin joita tänne kirjoittaa. Vaikka muiden silmissä viestit vaikuttavat valheilta, aloittaja uskoo todella näin tapahtuneen. Siksi hän on suojatöissä. Hän saattaa olla hyvinkin älykäs(viestit antavat viitteitä siitä), ehkä jopa korkeasti kouluttautunut(käyttää sivistyssanoja), mutta sitten taantunut korkeintaan humppaorkesterin basistin tasolle. Hän kuvittelee suunnitelleensa ja toteuttaneensa nerokkaan lääketieteellisen kokeen, sellaista ei tietenkään ole tapahtunut kuin korkeintaan mielisairaalan lääkäreiden oppikirjoissa. Hän kuitenkin uskoo näin. Hän kuvittelee työpaikkansa lääkärin diagnosoivan häntä joka käänteessä. Ehkä diagnosoikin mutta aloittaja suurentelee ja vääristelee asioita mielessään. Jälleen,siksi hän on suojatöissä.
      Katsokaa dr Nobodyn vastausta. Hän on lääketieteeseen perehtynyt kuuluisa nettipersoona. Hän näki heti aloittajan, tuon KipuilevanJoonaksen läpi. Viestillään hän rauhoitti koko palstan, sekä käänsi vastaajien mielipiteet oikeaan suuntaan. Hän teki diagnoosin yhdestä viestistä, uskon että hän pystyy tekemään sen myös liikkuvasta autosta.
      Terveisin Tuntematon ystävä

      • Osuit_oikeaan

        Tänne naistentautien alueelle on todellakin löytänyt parikin tällaista aiheesta ohi olevia kirjoituksia. Liekö jopa samalta kirjoittajalta. Tuntuu että kirjoittaja laittaa purkausviestinsä tänne että saisi naisilta sympatiaa. Varsinkin aiemmassa kirjoitusketjussa tuota sympatiaa jaettiin runsaasti ennen kuin havaittiin kirjoittajan trollaus. Nyt lukijat olivat valmiiksi varpaillaan ja kirjoitus todettiin nopeasti trolliksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      249
      791
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe