Onko picanton automaatti laatikio perinteinen öljytoiminen vai joku roboti vaihtaja? Esitteestä ei asia käy ilmi!
✖Picanton automaattivaihteisto
12
2661
Vastaukset
- R3kkal3sb0
Öljytoiminen ihan varmasti vaikka olisikin robotti. Mutta onhan se ihan perinteinen 4-lovinen automaatti ja laiska ku mikä jollei nyt mitään uutta vaihteistoa ole tullut.
- Tiedoxi
No joo on robotissakin öljyä mutta se on normi laatikko missä vaihteet vaihdetaan sähkömoottorilla ja öljytoimisessa välitys tapahtuu öljyllä ilman ratas kosketusta.
- Olegg
Ainakin opelin robottivaihteisto kytkee vaihteet ja käyttää kytkintä hydraulisesti, varmaan moni muukin. Kuorma-autoissa taas vastaavasti paineilmalla. Se missä välitys tapahtuu öljyllä ilman mekaanista yhteyttä on hydrostaattinen voimansiirto ja sitä käytetään työkoneissa, ei kiassa.
Automaattilaatikossakin on kyllä nestekäyttöinen momentinmuunnin, joka lukittuu isommilla vaihteilla kiinteäksi, jos siitä oli kysymys.. - oppia_ikä_kaikki
Olegg kirjoitti:
Ainakin opelin robottivaihteisto kytkee vaihteet ja käyttää kytkintä hydraulisesti, varmaan moni muukin. Kuorma-autoissa taas vastaavasti paineilmalla. Se missä välitys tapahtuu öljyllä ilman mekaanista yhteyttä on hydrostaattinen voimansiirto ja sitä käytetään työkoneissa, ei kiassa.
Automaattilaatikossakin on kyllä nestekäyttöinen momentinmuunnin, joka lukittuu isommilla vaihteilla kiinteäksi, jos siitä oli kysymys..Se oleellinen ero on vaihteiston rakenteessa!
Ns. robotti on todellakin mekaniikaltaan ihan rehellinen manuaalivaihteisto, jonka kylkeen on pultattu "mekatroniikka" eli härveli, joka hyrdauliikalla/sähkömoottoreilla käyttää kytkintä ja vaihteensiirtoa. Rattaat on ripolteltu 2-3 akselille ja sieltä sitten kytketään jokin rataspari kerrallaan voimaa välittämään. Osa kaksoinkytkinvaihteistoistakin pohjautuu mekaniikaltaan ihan suoraan manuaalivaihteistoon, osa lie ihan oma tyyppinsä.
Perinteinen "öljynlämmitin" eli momentinmuuntimella varustettu automaatti perustuu planeettapyörästöihin. Välityssuhde vaihtuu, kun pyörästön eri osia lukitaan toisiinsa tai vaihteiston kuoreen jarrujen (ynnä vapaakytkimien) avulla. Vaihto siis tapahtuu tavallaan "portaattomasti" (sen silmänräpäyksen ajan, kun jarru luistaa) = välityssuhdetta voi vaihtaa vedon ollessa päällä.
Öljynlämmittimet ovat saaneet nimensä siitä kytkimen tilalla olevasta turbiinista/momentinmuuntimesta. Joka öbaut kaikissa nykyautoissa taidetaan lukita kiinteäksi, ainakin isommilla vaihteilla. Mutta pikkuauto vain 4 vaihdetta = haiskahtaa siltä kuin sitä turbiinia jouduttaisiin aika paljon luistattamaan -> iso kulutus ja heikko suorituskyky.
Kytkimen rakenne ei ole ratkaiseva juttu, koska aina löytyy niitä poikkeuksia. Traktoreissa/työkoneissa on vissiin käytettyn jonnii verran turbiinia manuaalilaatikonkin parina, joissain kaksoiskytkinlootissa lie momentinmuunnin, lähes kaikissa variaattorivaihteistoissa on momentinmuunnin jne. - Suomenmieli
Olegg kirjoitti:
Ainakin opelin robottivaihteisto kytkee vaihteet ja käyttää kytkintä hydraulisesti, varmaan moni muukin. Kuorma-autoissa taas vastaavasti paineilmalla. Se missä välitys tapahtuu öljyllä ilman mekaanista yhteyttä on hydrostaattinen voimansiirto ja sitä käytetään työkoneissa, ei kiassa.
Automaattilaatikossakin on kyllä nestekäyttöinen momentinmuunnin, joka lukittuu isommilla vaihteilla kiinteäksi, jos siitä oli kysymys..Useimmin työkoneissa momentinmuunnin, eli silloin se on hydrodynaaminen. Toisinsanoen voima tulee pienellä viiveellä, koska perustuu öljyn virtaukseen ja "luistossa" tapahtuu öljyn lämpeneminen. Hydrostaattinen taas tarkoittaa suoraan öljynpaineeseen perustuvaa voimansiirtoa, eli hydraulimoottoreita pyörän navoissa.
- kiinnostunutkin
joopa joo, vaan mikähän automnaatti
se picantossa mahtaa olla?- Pröötti
Eikö ole tullut mieleen soitta jälleenmyyjälle, kun kerran mukamas kiinnostunut olet?
Se on jumalattoman vanha perinteine automaatti. - aisin_deluxe
Tuskin se on autoa vanhempi.
- autokenttä
Jos haluaisin automaatin, en missään nimessä uskaltaisi ostaa korealaista! Kokeiltu on, ja niiden laatikot ei toimi edes uutena.
- synkronirinkula
Jos näin on, niin ne on varmaan saaneet konsulttiapua volkkarilta !
- Anonyymi
480tkm takana kia automaatil ilman vikaa
- istunpuussa
Perinteinen. Ja kyllä sen siitä vaihteenvalitsemestakin jo näkee, että on aivan vastaava kuin oli jo 30v sitten jossain Kadetissa tai sen ajan Golfissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta3175743Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2751610Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661496eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1291453Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1101386- 941325
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311232Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä591146- 37956
- 172948