mikä koirarotu minulle?

minävaan97

mikähän rotu minulle sopisi? siis joskus hamaan tulevaisuuteen kun omilleni muutan, varmaan vuoden tai parin päästä vasta.. :) tällä hetkellä meillä on sekarotuinen jossa on noutajia, sakemannia ja rotikkaa ja on kyllä aikalailla täydellinen pakkaus luonteeltaa, ominaisuuksiltaan ja koulutettavuudeltaan. Ja tämän siis itte olen kouluttanut ja on ollu kyllä super helppo, mutta en siis aivan aloittelija ole. Mutta siis kriteerit olisivat; keskikokoinen-iso koira, turkki saisi olla helppo, ettei tarvi ihan pikku pakkasilla pukea muttei mitään järjetöntä tuplaturkkia mitä on hoidettava säännöllisesti. Rodun terveystilanteen oltava hyvä, eli ei lyttykuonoja ym. sekä miellyttämishalua saisi olla sen verran että perus arki koulutus onnistuu ja pystyy kouluttaa olemaan metässä irti, eli ei metsästysviettiä hirveesti saisi olla, kun ei siihen viettiin koulutuskaan hirveen hyvin pure kumminkaan. Ei hirveän vahtivaa ja haukkuherkkää kun todennäköisesti tulen muuttamaan kerros-tai rivitaloon. Rotuja on selattu vaikka ja kuinka mutta yleensä aina rodut jotka kiinnostaa, jää siihen, kovan riista tai vahtivietin takia tai huonon terveystilanteen takia. eniten ehkä kiinnostaisi pystykorvat ja alkukantaiset koirat, mutta löytyykö sieltä noihin kriteereihin sopivaa kaveria? olen toki avoin kaikille roduilla jotka vaan sopii noihin :)

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minävaan97

      niin ja vielä, en mitään superhyper energistä koiraa hae, vaikka pääseekin lenkkeilee ja metsään juoksee sekä aivotyötä, niin välillä voi tulla päiviä ettei pääse kun nopeet lenkit heittää ym. ettei koiralla sitten pää ja kämpän irtaimisto hajoa heti.. :D

    • 111021

      Jos kerros- tai rivitaloon muutat asumaan, en ensisijaisesti lähtisi edes suosittelemaan mitään isoja rotuja. Varsinkin jos omistajalla on päiviä ettei jaksa lähteä purkamaan koiran energiaa pitkillä ulkoiluilla. Kannattaisi harkita pieniä seurakoiria, ne ovat omiaan semmoiseen asumismuotoon.

      Mutta tutustu toki semmoiseen rotuun kuin eurasier. Sillä on kyllä paksu turkki, mutta rodun kerrotaan sopivan kerrostaloelämään, kunhan se pennusta asti koulututetaan ettei kaikille käytävän äänille tarvitse haukkua, vahtimisviettiä sillä on. Ei pitäisi kuitenkaan olla turhaan räksyttävä.

    • lappalais

      Lappalaiskoira, kuten lapinporokoira tai ruotsinlapinkoira :-) Suomenlapinkoirat ovat mielestäni jalostettu jo liian lyhytpinnaisiksi, eli ariksi ja ärhäköiksi.

    • kiharaihana

      Kiharakarvainen noutaja! Ei niin ylijalostettu kuin kultsi tai labbis. Serkullani on sellainen naurttu, ja kerrassaan ihana pakkaus. Vahvojen hermojen ansiosta sopii myös lapsiperheeseen, jos vaikka sinullekin aikanaan iskee vauvakuume. Suosittelen kiharaa!

    • 20plus12

      Eiköhän sinulla mene isompikin koira. Iso koko ei aina tarkoita isosti liikuntaa. Päin vastoin, pienet rodut ovat tuplasti energisempiä, ellei satu olemaan ylijalostettu.

      Eurasier on yksi hyvä vaihtoehto vitosryhmästä. Eukut eivät todellakaan räksytä turhaan, oppivat nopeasti mitä ääniä pitää noteerata ja mitä ei. Se mihin noteerataan on lähinnä oma tai viereisen ovikello. Joillain eukuilla on vahva metsästysvietti, joillain ei lainkaan. Kun viettiä ei vahvista pennulla, se tulee jäämään taka-alalle eikä yleensä muodostu ongelmaksi. Turkkia voi kesäksi hieman lyhentää jos haluaa. Eivät ole ylienergisiä, monelle eurasierille riittää kohtuulliset hyvät lenkit päivisin. Kääntää kylkeä ja jatkaa uniaan kun olet itse haluamassa ulos. Tykkäävät yleensä uimisesta kovasti. Eurasier on pidättyväinen ja suht pehmeä luonteeltaan. Jos se joskus saa huonoja kokemuksia esimerkiksi humalaisesta, se todennäköisesti on vaurutunut ja pakeneva humalaisten lähellä. Ulkona kyllä katsoo tarkasti ihmiset etenkin pimeällä ja epäilyttäville lähestyjille puhistaan. Rotu on kuitenkin ihmissosiaalinen, mutta päättää itse kenestä tykkää ja kuka ei eurasierin mielestä ansaitse huomiota, jätetään omaan arvoonsa. Ei ole vieraskoira-aggre, mutta omaa sukupuolta ei luonnollisestikaan aina siedetä. Terveystilanne on kohtuullisen hyvä. Euraiser ehtii normaalisti 10-12 vuoden ikään. Hyvä rotu kaikin puolin, suosittelen tutustumaan!

    • minävaan97

      kiitos paljon vastauksista! eurasieria ja lapinporokoiraa olen itsekkin enemmän tutkaillut, ja vaikuttaisivat kaikinpuolin sopivilta kavereilta :) ja aikaahan tässä on tosiaan tutustua näihin rotuihin, sekä muihinkin vielä.

    • Anonyymi

      Cavalier, kultainennoutaja tai labradorinnoutaja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe