Miksi otatte velkaa?

MiksiLainaatte

Vaikka olette melkein kaikki jotain työttömiä köyhiä? Velkahan tulee aina kalliimmaksi? En tajuu...

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • velkaavelkaa

      Olen töissäkäyvä nuori ja velkaa olen ottanut peliriippuvuuteni takia. Nyt harmittaa mutta kohta alkaa ulosotto ja velat tulee maksetuksi.

    • velkavelkana

      En minäkään ole työtön enkä varsinaisesti köyhäkään. Velkavivulla olen hankkinut omakotitalon hulppealla tontilla, tukun sijoitusasuntoja ja mukavasti pullean osakesalkun. Velkaa on jäljellä 350000,- enkä maksa sitä palkkatuloillani vaan omaisuuteni tuotoilla. Vuokralaiset siis myös maksavat minun omakotitaloni lainan.

      Velka itsessään ei ole paha asia. Tyhmää velanottoa on sellainen, jossa lainarahalla hankitaan tuottamattomia hyödykkeitä, vaikkapa huonekaluja tai elektroniikkaa. Sijoitusomaisuuskin voi olla tyhmä hankinta, jos se tuottaa vähemmän kuin lainan korko. Oma asunto tulee yleensä halvemmaksi kuin vuokraluukku.

    • fjuhjhgjhjh

      Luulen, että useimmat ottavat velkaa pelkästään sen takia, että heillä ei ole säästössä tarvittavaa summaa.

    • NainenVauraaksi

      Minäkin rahoitan sijoitusasuntoja velaksi. Vuokralla maksan kevyesti lyhennykset, korot ja vastikkeet. Pikkuisen jää palkkaakin tästä huvista.

      • TöihinMene

        Töihin heti paikalla mene


    • Itse otin lainaa kun halusin ostaa tavaroita mutta ei ollut rahaa. Lainalla osti sitten hyödyllistä käyttötavaraa:
      - ajettava ruohonleikkuri
      - palju
      - trampoliini
      - puutarhakalusteet
      - mönkijä
      - uuden kännykän

      • velkavelkana

        Ja paljonko saat laskennallista tuottoa näistä loistoinvestoinnestasi?


      • fvklkerkgfkgfkg
        velkavelkana kirjoitti:

        Ja paljonko saat laskennallista tuottoa näistä loistoinvestoinnestasi?

        Puutarhakalusteista tuskin tulee taloudellista tuottoa - ellei sitten pyydä vierailta korvausta tuolilla istumisesta - mutta elämässä on muitakin arvoja kuin taloudellinen arvo.


      • Hgvfgv

        Yksikään noista tavaroista ei ole mielestäni lainan arvoinen. Jos tuollaiseen turhuuteen ottaa lainaa, on turha rääkyä rahapulaa. Esimerkiksi käyttökelpoisia kännyköitä saa alle 20 eurolla. Jos rahaa ei ole niin silloin ostetaan vain se, mitä on pakko. Yksi hailee siitä mitä haluaa ostaa, jos jotain ei tarvita, se jääköön hyllylle.


    • nomoreloan

      Melkee työttömät, varattomat ja aiemmin velkaa rankasti olevat ei velkaannu. Se on kaiketi terveenjärjenmukaan mahdoton ja korttiyhtiöt ja pankkien järjestelmät bingaa sen.
      Olen aiemmin ihmetellyt miksi suomeen ei saada sitä ns. positiivista luottokelpoisuutta. Siis pankit arviois samalla kriteerillä asiakkaat ja jos asiakas menee pankkiin B hakemaan luottoa, niin se järjestelmä antaa tiedon asiakkaan luottokelpoisuudesta suoraan. Palkkatiedothan tulee verottajalta.... jne.

    • metsänhoitaja

      Velkaantuminen on ns elämänkoululaisten harrastus. Nykyaikana valtio on ottanut tehtäväkseen tukea elämänkoululaisten toimeentuloa, minkä johdosta näille jää aiempaa enemmän aikaa tuoda ilmi omia taipumuksia - esimerkiksi Facebookissa, kaljaterasseilla, ostoskeskuksissa, BB-talossa, Kelan jonossa, pikavippifirmojen asiakkaana ja Taloussanomien kommenttiriveillä.

      Mikäs siinä velkaantuessa, kun tässä yhteiskunnassa (toistaiseksi vielä) on valtavan hyvä turvaverkko. Elämällään voi tehdä just mitä haluaa ja ikinä ei tarvitse ottaa vastuuta tekemisistään.

      Kyllä valtio huolenpitää omistaan.

    • KrPennonen

      Aikanaan ainoa mahdollisuus ok:n hankintaan oli lainaraha.

      Viimeisenä pitkäaikaistyttömyyden vuotena lainoitin kt- asuntomme jälkikäteen eb3kk 0,4% marginaali. Sijoitin osakesidonnaiseen säästövakuutukseen sen veromenettelyn vuoksi.
      Varsinaisena kannustimena oli vaimoni lyhyt elinikäennuste jonka johdosta, osana järjetelyjä, halusin perikunnalle velkaakin.
      Onneksi ennuste oli hyvin pessimistinen.
      Kulusluottoa, ei edes autovelkaa ole ollut koskaan.

    • Fygygkl

      Huumeriippuvuuden takia

    • zhhxjhxhsxs

      Työttömille köyhille ei nykyisin anneta juuri rahaa lainaksi, koska vain harvalla heistä on luottotiedot tallella. Kuluttajan- eli idiootinsuojalain mukaan luotonantajan velvollisuus on selvittää luotonhakijan lainan takaisinmaksukyky, joten peruspäivärahalla oleville työttömille ei oikeastaan edes saisi antaa lainaa - jollei yritys tätä selvitystä tee, se saattaa joutua itse vastuuseen.

      • nomoreloan

        Itse kirjoitin tuonne ylemmäs, että köyhä ja työtön ei ota lainaa. Kyllä ne luottotiedot varmaa löytyy moneltakin köyhältä, mutta ei köyhä oikeesti saa mitää vakuudetonta luottoa ja toisaalta sitä pientä tuloa ei usein ole tarkoitettu velan maksuun, eikä siitä velkaa makseta muutenkaan....

        MUTTA! en ole mikään kristallipallon omistaja kun sanon, että: ollaan menossa keskiluokkaisten köyhyyteen. Joku joka tienaa vaikka 25 000e vuodessa, niin on niin pahasti velassa, että tulee tälläinen köyhyystila. Ja korkeasti koulutetuissa on on jo "paljon" ylivelkaisuutta. Itse olen losperskaukos ja ihmettelen yli 40v ikäisenä, että otetaan jopa useitten satasten kokoisia velkoja kymmeniksi vuosiksi. Kuvitellaan, että asuntojen arvot nousevat rakettitieteenlailla ja asunnot menevät kaupaksi kuin saippua, vaikka pelkästään ikärakennekin vääristyy ja ne joilla on rahaa ostaa mitää, niin ovat ostonsa ostaneet....

        No, kait sitä joku voittaa lotossakin ja selviää ongelmistaa, mutta kaikilla ei käy munkki ikuisesti.... Ja onhan sit tämä8% osuus väestössä joka on päässyt ulosottoon ja siitäkin osa velkajärjestelyyn, ei tarvi enää miettiä mitä päälle laittaa, kun ei tarvi enää tehdä mitään. se 365 000 ihmistä vaan on jäävuoren huippu!


    • kolmekymmentäviisi

      Velkaa olen ottanut elämiaikana yritystoimintaa yritykselle ja itselle omakotitalon ostamiseen. Yrityksellä velkamäärä on noin 15teur, jonka voisi kassasta maksaa pois, mutta kun lainan kulut ovat todella pienet niin sitä ei kannate maksaa kerralla pois. Uuden omakotitalon rakensimme 2014 ja siihen on velkaa noin 150teur. Talon velka ei aiheuta huolta, koska talon arvo on luokkaan 300 teur.
      Meidän "korttipakka" ei ole viritetty liian tiukoille, koska kuukausitasolla jää säästöön noin 2-2,5teur ja pankissa on vararahasto 25teur. Pörssiosakkeita on tällä hetkelle muutaman tuhannen euron osalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      4619
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2498
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2166
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe