Dear Autocad

automad

Joudun käyttämään työkseni Autocadia päivittäin. Tämä on katkera avautuminen tuosta ohjelmasta.

Ensinnäkin. Mikä v*tun logiikka on hatcheissa? Se, että hatchin onnistuu piirtämään, vaatii erillisen reunaviivan. Hatchi on jollain maagisella tavalla yhteydessä tuohon reunaviivaan, mutta jos vahingossa liikutat jotakin väärää nurkkapistettä niin yhteys katkeaa, eikä sitä saa enää mitenkään takaisin? Ja tuollaiseen leijuvaan hatchiin on jälkikäteen mahdotonta piirtää reunaviivaa, koska eihän hatchin reunaan pysty tietenkään snappaamaan mitenkään, MIKSI?

PSLTSCALE, LTSCALE, MSLTSCALE... Onko sillä saavutettu mitään muuta kun haittaa, että tästä asiasta on tehty niin monimutkainen? Tietääkö KUKAAN, miten noita pitäisi edes oikeasti käyttää?

Kuinka usein tulee vastaan tilanne jossa esim. suorakulmiota haluaa venyttää johonkin muuhun suuntaan kuin sivujen suuntaisesti? Voisiko tälläinen vääristys olla joku muu komento kuin strechaus?

Tietääkö kukaan edes Autocadilla mitä Reconcile layer tarkoittaa? Minkä h*lvetin takia siitä pitää jatkuvasti varoittaa?

Kun ihminen haluaa sijoittaa arkille piirustuksen, hän todennäköisesti haluaa sen johonkin tiettyyn kohtaan? Autocadissa on tehty tuo niin vaikeaksi kuin ikinä mahdollista. Paperin reunoihin on mahdotonta snapata. Paperi leijuu välillä koordinaatistossa ties missä (ei missään suhteessa origoon). Paperille täytyy itse piirtää reunat, jotta paperille saa asemoitua mitään. WHAAT? Joka kerta. Jos paperin kokoa muuttaa, täytyy myös reunat muistaa päivittää. Ja näiden reunojen piirtäminen on oma taiteenlajinsa, jotta ne saa oikeasti paperin reunaan.

Defpoints. Minkä takia pitää olla tuollainen taso? Varsinkin kun virallisten ohjeiden mukaan sinne ei saisi sijoittaa mitään tavaraa. Miksei tuollaista tasoa voi pyörittää jossain taustalla, jos se on tarkoitettu ohjelman omaan käyttöön?

Jos haluan, että kursorini snappaa kulmapisteeseen tai mihin nyt haluankaan, en halua, että viiva tulee sen viereen muutaman tuhannesosamillin päähän. Tätä tapahtuu jatkuvasti. Snappien kanssa on yksinkertaisesti mahdotonta piirtää mittatarkasti. Muissa ohjelmissa se kyllä onnistuu.

Jos piirrän polylinen, jonka viimeinen piste on sama kuin aloituspiste, haluan mitä todennäköisimmin, että polyline on yhtenäinen, mutta ei, autocadin mielestä on loogisempaa, että haluan, että nuo pisteet ovat vain päällekkäin ja kun siirrän jotain muuta kulmapistettä, polyline hajoaa.

Uskomatonta, miten käytettävyydeltään näin keskeneräinen ohjelma voi olla vanhimpia ja kehittyneimpiä cad-ohjelmia.

3

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaihda_CAD-ohjelmaan

      Koita saada työnantajasi ymmärtämään että aika on ajanut tuollaisten alkeellisten piirtelyohjelmien ohi ja olisi korkea aika siirtyä johonkin oikeaan CAD-ohjelmaan.

      • automad

        Tämä onkin se suurin ongelma. Toimistolla olisi käytössä myös archicad, mutta kun kaikki ovat vanhoja autocad-jääriä ja vannovat sen nimeen. Vastustelevat siirtymistä jopa "järkiperustein", että autocadilla työskentely säästää aikaa. Niin varmasti. Itse olen menettänyt kokonaisia työpäiviä joissakin työvaiheissa, jotka olisi archicadilla hoituneet itsestään tai muutaman minuutin säädöllä. No, onneksi en maksa omaa palkkaani.

        PS. Already zoomed as far as possible. Tuo kun menee "jumiin", niin ei ole kyllä kenelläkään hauskaa.


    • AC21

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      357
      4086
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1507
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      200
      1287
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe