Onko liikennevakuutus pakollista?

eeevee

On niin hemmetin kallista näin tyhjätaskulle. Auto olisi kiva ostaa. Onko liikennevakuutusta pakko olla? Tiedän, että onnettomuuden sattuessa tulee hintaa ja paljonkin. Mutta, joka tapauksessa olen sitä mieltä että liikennevakuutuksen pitäminen on turhaa, se vie tonnin vuodessa!

16

1775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valitse_auto_oikein

      Alimmillaan liikennevakuutus joissain autoissa ilman bonuksia 500 e paikkeilla.

      • jksd8f9

        Minkälaisessa autossa esim.? Määräytyykö se vuosimallin mukaan vai? Tai että onko vanhemmissa autoissa alempi vakuutus?


      • greatestfcker

        Esim. Saab 900 tai Fiat 127 - kyllä niitä halpoja löytyy.


    • Yksi_hankaluus

      Et saa autoa nimillesi, jos liikennevakuutus tekemättä.

    • Junni671

      Mulla maksaa liikennevakuutus täyskasko lähes uuteen meseen 600€ vuodessa niin on kyllä varmaan jostain 80-90 luvun kolmos sarjan isomoottorisesta bemarista ja nuoresta kuskista kyse jos noin paljon kynitään.
      Osta joku pikku kottero niin pääset paljon halvemmalla jos ei rahaa ole.

    • nipponkippon

      Tyhjätaskulle sopis polkupyörä tai bussikortti paremmin.

    • 2-3aina-perheessä

      Liikennevakuutus on pakollinen. Mutta kysy jos joskus otat auton 2-3 yhtiöstä aivan henkilökohtaisesti sillä;
      usein vakuutuksen otto autoliikkeessä on kallein tapa
      toiseksi, vaikka netissä luvataan 10% tai yleensä netti alennusta, totuus on kuitenkin toinen, ainakin minun yhtiöön mennessäni olen saanut PYYTÄMÄTTÄ heti konttorissa halvemman tarjouksen, jopa 20 % edullisemman.

      Nyt, toukokuussa ostamani täysin uuden 33 000e 140 hv uusi auton vakuutus maksaa 138 e/v ja kasko 365 e/v, on korkeimmat bonukset, ei mitään liittokohtaisia alennuksia, mutta on pitkän asiakkuuden alennus.

      • justtiinsa

        "vaikka netissä luvataan 10% tai yleensä netti alennusta, totuus on kuitenkin toinen, ainakin minun yhtiöön mennessäni olen saanut PYYTÄMÄTTÄ heti konttorissa halvemman tarjouksen, jopa 20 % edullisemman."

        Kuinka monessa yhtiössä ramppasit hakemassa tarjoukset vai tarkoititko että sait edullisemman hinnan samasta yhtiöstä kuin missä entisetkin vakuutukset on? Eli et verrannut hintoja PÄTKÄN VERTAA.


    • mikävakuutus

      Syy liikennevakuutukseen on siinä että pakollinen liikennevakuutus korvaa henkilövahingot kaikkien kolarissa olevien henkilöiden osalta, autossa, jalankulkijat, pyöräilijät ym (sairaalakulut ym), sekä mahdollisesti kolarissa olevan syyttömän osapuolen auton, polkupyörän ym vahingot.

      Vapaaehtoinen kaskovakuutus korvaa myös omat mokat ym.

    • korttipois

      Millä ihmeellä tyhjätasku pystyy maksamaa vahingot, jos ei ole vakuutusta.

    • sakotkin_halvemmat

      Pieni moottori alentaa liikennevakuutuksen hintaa. Vakuutus ei ota kantaa siihen onko turboa vaiko ei, eli toisin kuin tehoa niin moottorin vääntöä ei pidetä vaarallisena. Samalla konstilla voi vaikuttaa käyttöveroonkin, pieni moottori kuluttaa vähän kun sitä ei kuormiteta, vuosiverokin on aika kallis.

      Pari yhtiötä antaa nykyään aloitusbonuksen 20%, eli ei maksateta heti kalleinta mahdollista maksua "täysin menetetyillä bonuksilla".

      • cobra_sisilia

        Voitko tarkentaa mikä yhtiö käyttää vielä moottorin tilavuutta hinnoittelutekijänä?

        Mikä yhtiö antaa heti 20% bonuksen auton liikennevakuutuksen? Laita vaikka linkki sivuille.


      • tuntipalkoille_ehkä

        Pienet Popvakuutus ja Pohjantähti ovat kaikessa hiljaisuudessa alkaneet antamaan aloitusbonukset, muista en tiedä. Tai miten hinnoittelu toteutetaan, eli syntyykö todellista säästöä vai onko nollabonus muita paljon kalliimpi.

        En osaa sanoa mitkä yhtiöt käyttävät moottorin tilavuutta hinnoittelutekijänä, vaan yllätyin kun huomasin laskureista että eri rekisterinumeroilla kokeillessani että turboversio on halvempi kuin saman automallin samantehoinen perinteinen kone.

        Nämä maksut ovat sen verran kalliita että halusin vertailla, mutta sikäli olin aikoinaan valinnut hyvin ettei minun tarvinnut vaihtaa yhtiötä. Sähkösopimuksen osalta puolestaan olen huomannut että hinnat ovat laskeneet aika paljon, eli energian osalta säästöä tulee noin 30 % parin vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna.


    • Liikennevakuutus on pakollinen...

      Lakia voisi muuttaa niin että jos on antaa vakuus että voi itse korvata vahingot, ei tarvittaisi liikennevakuutusta. Esim isot kuljetusliikkeet.

      Ja liikennevakuutuksessa ei ole edes omavastuuta... Eli jos ostan 100€ auton, otan uuden vakuutuksen, ajan kaverin auton lunastukuntoon sillä, niin vahinko itslleni on vain 100€

      • Tapiolan_vainioilta

        Kyllä sulla on täysi vastuu.
        Liikennvakuutus korvaa vain vastapuolen vahingot.
        Ota täyskasko 100€ omavastuulla, heh heh.


      • Tapiolan_vainioilta kirjoitti:

        Kyllä sulla on täysi vastuu.
        Liikennvakuutus korvaa vain vastapuolen vahingot.
        Ota täyskasko 100€ omavastuulla, heh heh.

        Niin...

        Juurikin näin, aiheutan kavetrin autoon vaikkapa 15.000€ vauriot...

        Oma tappio on oman auton arvo 100€ muutaman viikon vakuutusmaksut...

        Joo, bonukset menee "Minukselle" mutta eipähäs sitä samasta yhtiöstä enää vakuutusta otetakaan :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      374
      3351
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      163
      1371
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1072
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      774
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      742
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe