Midazolamia pitkäaikaistyöttömille

Arsenikki

Midazolam lääkeaineen käyttö teloiituksissa USA:ssa on johtanut keskusteluun aiheuttaako aine kohtuutonta kipua ja tuskaa. Teloitettujen kituessa kymmeniä minuiutteja tai jopa 117 minuuttia ennen kuolemista on useimpien mielestä järkyttävää. Kuitenkin Midazolam on yksi suomalaisten lääkärien usein määrämä lääke ahdistukseen ja unettomuuteen, mikä on seurausta pitkäaikaistyöttämyydestä. Onko aineen käyttö tähän tarkoitukseen soveliasta, kun sitä ei pidetä hyväksyttävänä rikoksen vuoksi kuolemaantuomittujen teloittamisessa. Pitkäaikaistyöttömien tuskien päättämiseen pitäisi tarjota kivuttomampi vaihtoehto tai ainakin nopeampi vaihtoehto.

9

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastuunkantajat

      Työttömyys ja yhteiskunnan ongelmat ovat monelle taholle tuottoisa bisnes. Ihmiset oireilevat ongelmista, saavat lääkkeitä, jotka itse asiassa aiheuttavat lisää ongelmia. Tarvitaan taas uusiin oireisiin uusi lääkitys. Lystin maksaa tavallinen veronmaksaja.
      Lääketeollisuus ja vakuutusyhtiöt eivät kanna vastuuta mistään. Ei pitkäaikaistyöttömyys ole häpeä yksilölle, se on häpeä päättäjille (niin koti- kuin ulkomaisille) jotka ovat luoneet sellaiset puitteet, joissa rehellisen ja yrittävän suomalaisen on äärimmäisen vaikea enää pärjätä.

    • Hjälpamig

      Olen pitkäaikaistyötön. Taustalla on myös pitkä sairausloma syövän takia, joka parani, mutta pitää syödä letrosolia. Sen sivuvaikutuksena on ajoittaista masennusta kymmenien muiden sivuvaikutusten ohessa. Palasin sairausloman jälkeen taas työhakijaksi sairaalan sosiaalityöntekijän ohjeiden mukaan. Heidän oli pakko kirjata minut työnhakijaksi, vaikka olin vielä heikkona leikkauksista, sytostaateista ja sädehoidosta. Nyt ne 500 päivää työmarkkinatukea tulivat täyteen ja tylysti ilmoitettiin, että on työkkärissä allekirjoitettava sosiaalityöntekijän läsnäollessa paperi kolmena kappaleena, jossa on "AKTIVOINTISUUNNITELMA: työnhakija osallistuu työkykynsä selvittämiseen ja varaa ajan oman paikkakuntansa mielenterveyshoitajalta". Sen lausunnon jälkeen vasta päätetään jatkotoimenpiteet. Onko tämmöiseen pakottaminen laillista? Vaihtoehtona olisi ollut 6 viikon karenssi. Allekirjoitin. Mielenterveyshoitaja voi pakottaa käymään myös lääkärillä, joka voi kirjoittaa halutessaan lähetteen psykiatriseen hoitoon tai kuntoutusrahalle. Vainotaanko oikeasti pitkäaikaistyöttömiä Suomessa? En olisi ikinä uskonut joutuvani tähän. Lihavoituna lukee paperissa teksti "Olemme laatineet tämän suunnitelman yhteistyössä ja sitoudumme toimimaan sen mukaisesti... jne." Tämä ei ollut yhteistyötä vaan PAKOTTAMISTA karenssin uhalla! Lisäksi piti allekirjoittaa paperi, jossa kunnan sosiaalitoimi voi kaikki terveystiedot tarkistaa. Järkyttävää ja natsistista toimintaa, sanon minä. Malli on otettu ilmeisesti Saksasta. On laitettu päivämäärä, että on hakeuduttava mielenterveyshoitajalle kuukauden sisällä, muuten napsahtaa karenssi. Pitääkö tämä työkyvyn arvioiminen mielenterveyshoitajalla ja ehkä lääkärillä maksaa itse, kun paperissa ei ole mainintaa, että kunta tämän lystin maksaa? Siellä lukee vain "sitoudumme..." eli kyllä siinä maksajana on TE-keskus ja sosiaalitoimi, mikä on työnhakijan osuus, kun siihen on pakotettu? Onko tästä mitään ulospääsyä? Auttakaa, olen ihan työkykyinen, eilen kykin omalla kasvimaallani kitkemässä perunoita jopa leikatulla kädelläni, vaikka siinä nivelet on turvoksissa ja on lymfaödeemaan, kastelin kasveja, laitoin ruokaa, tiskasi ja lakaisin. Pystyin kuuntelemaan järkyttyneiden perheenjäsenieni kummasteluja tästä, mihin kunnan sosiaalitoimi ja työkkäri oikein pyrkivät. Puoliso käy töissä, mutta laskin erään mittarin mukaan, että kuulumme hyvinvointimittarissa köyhimmälle tasolle. Asumme vanhassa vähän homeisessa talossa, onneksi ei vuokralla, että tulisi häätö. Entä, voiko kunta ulosmitata omaisuuttamme kostoksi että on nauttinut työmarkkinatukea, ja kunta on joutunut maksamaan Kela-sakkoja? Se voi tapahtua siten, että pitkäaikaistyönhakija nimetään kansalaiskuntoisuudeltaan ja työkyvyltään vajaaksi, häneltä sitten voi lypsää tililtä hoitomaksut hamaan 62 ikävuoteen asti... aina välillä, jos pakotetaan vaikkapa käymään mielisairaalassa... Huh, minulle on tulossa Anita Kontkasen kohtalo, vaikka en ole muuta tehnyt kuin ollut kerran erään puolueen kunnallisvaaliehdokkaana sitoutumattomana. Muutaman valituksen olen joistakin asioista olen tehnyt elämäni aikana ja voittanut ne. Siksi nämä ratkaisut kohdallani tuntuvat ajojahdilta ja elämäni tuhoamiselta. Työkkäri paikkakunnalleni ei ole 24 vuoteen tehnyt MITÄÄN työllistymisekseni, kuin että on päässyt parille työvoimakurssille ja yhteen parin viikon puutarhatyöhöpätkätyöhön. Tämän takia valtio maksaa näille suojatyöpaikoissaan loisivalle työvoimavirkailijoille ja -neuvojille, johtajille ja typittäjille palkkaa verorahoista ja kunta myös sossuviranomaisille, jotka eivät aja köyhän etua vaan kunnan ja valtion etua. Katselin eilen Ruotsin työtä välittävän toimiston sivuja. Paljon olisi työpaikkoja siellä tarjolla... Osaan erittäin hyvin ruotsia ja englantia. Tein itselleni ruotsinkielisen persoonallisuustestin: tulos oli, että persoonallisuuteni on sama kuin Gorbatshovin! Heh. Ja tuli ehdotuksia, että hakisin johtajan paikkoja... Mutta sitä ennen varmaan yritetään minut nitistää julistamalla oikeustoimikelvottomaksi Suomessa. Tämä on vainoa. Ehkä siksi, kun olen nuorena likkana opiskellut venäjän kieltä ja kulttuuria ja ollut työpaikoissa, joissa on tarvittu sitä venäjänkieltä ja firma on ollut yhteistyössä venäläisten yritysten kanssa. Silloin venäjänkauppa kukoisti ja Suomi sai clearing-kaupan kautta paljon työmahdollisuuksia ja valuuttaa Neuvostoliitosta. Nyt on toisin: kauppa ja matkailu on tyrehtynyt, ja tunteet ovat puolin ja toisin viilentyneet. Vihaa aletaan purkaa Suomessa asuvia venäläisiä ja ruotsalaisia kohtaan, samoin niitä kohtaan, jotka ovat olleet jotenkin yhteistyössä. Sehän riittää myöskin syyksi, että tässä on viranomaisten vihalistalla. Te, jotka harkitsette pakoa Ruotsiin tätä Suomessa tapahtuvaa mielivaltaa vastaan, testatkaa työkykynne ja -kuntoisuutenne ensin http://www.jobbsafari.se/persontypstest . Voisiko pyrkiä Ruotsiin ja pyytää poliittista ja sosiaalista turvapaikkaa Suomessa tapahtuvan pitkäaikaistyöttömän ahdistelun ja syrjinnän takia?

      • 311

        Käy siellä mielenterveystoimistossa ja näytä, että olet työkykyinen. Ei kannata noita kirjoituksesi loppuosan juttuja vainoamisesta tuoda esiin, koska joku voisi tulkita ne harhoiksi. Yksi hyvä keino päästä tuosta kyykyttämisestä olisi hankkia osa-aikatyö. Vaikka muutama tunti viikossa. Silloin olisit oikeutettu soviteltuun päivärahaan, mutta et olisikaan enää työtön työnhakija, jolloin et joutuisi ns. toimenpiteisiin. Yksi vaihtoehto olisi itse ehdottaa kuntouttavaa työtoimintaa, jota on mahdollista tehdä vain yksikin neljän tunnin päivä viikossa.


      • Lilykukka

        Ei ole harhoja enää ihmisten kielteinen asenne maahanmuuttajia, venäjänkielistä vähemmistöä, ruotsinsuomalaisia, saamelaisia, romaneja ja pitkäaikaistyöttömiä kohtaan. Viimeksi Timo Soini kielsi venäläisten poliitikkojen tulon Suomeen ETYJ:n kokoukseen. Se jo kuvastaa, millainen henki täällä on meneillään. Vihaa aletaan purkaa syyttömiin, jos on ollut vähänkään yhteyksiä Venäjälle, tai on venäläisiä juuria tai sukulaisia. Se ei ole harhaa, ystävä hyvä, joka olet pumpulissa kasvanut hopealusikka suussasi.


      • 311

        Itsekin olen opiskellut venäjän kieltä ja opiskellut ja työskennellytkin Venäjällä. Ja matkustelut jo Neuvostoliiton aikaan. Tästä kaikesta ei ole ollut minulle mitään haittaa myöhemmin elämässä. Tarkoitin kommenttini ihan ystävällisessä mielessä, sillä jonkun korvissa tuo voi kuulostaa vähän harhaiselta.


    • Oikeuksista

      Järkyttävää luettavaa. Mielestäni sinun tulisi tehdä kantelu asiasta oikeusasiamiehelle. Sitä ennen yhteydenotto oikeusaputoimistoon. Joku raja on saatava siihen miten ihmisiä voidaan kohdella. Myös työttömälle kuuluu ihmisoikeudet ja itsemääräämisoikeudet. Tuo on laitonta kiristystä. Laki suojaa myös kansalaisista kerättävän tiedon salassapidosta. Älä anna alistaa itseäsi tuohon. Paljon voimia ja jaksamista sinulle!

    • Toivorikasoon

      Joo, kyllä se olo oli tuon aktivointisuunnitelman allekirjoituksen jälkeen avuton ja vammainen. Ei tämmöisillä toimenpiteillä kyllä tehdä ihmistä työkykyisemmäksi, vaan olo pahenee. Onneksi joku taho on nyt ojentamassa minulle auttavaa kättä, ja ehkä pääsen pariksi vuodeksi kirjautumaan työkkäristä ulos, ainakin toivon niin ja sitten mahdollisesti työllistymään. En suostu ottamaan vajaamielisen nimikettä, kun en sitä ole. Toivottavasti tämmöinen menettely ei ole tulossa yleiseksi, sillä se keino kunnissa ja työkkärissä on todella epäeettistä ja ihmisarvoa alentavaa, vastoin YK:n ihmisoikeuksia.

    • Rintasyöpäläinen

      Arbeit macht frei. Jawohl. Mietin, onko työvoimatoimistossa menetelty oikein aktivointisuunnitelmaa tehdessä, kun siihen ei ole kirjattu työnhakijan työhistoriaa ja koulutustaustaa sekä erilaisia keinoja työttömyyden päättämiseksi, vaan heti lätkäistiin lause, että pitää mennä työkykyselvitykseen pitkän sairausloman jälkeen mielenterveystoimistoon? Sekin oli tosi epäilyttävää, että sosiaalityöntekijän edustaja oli pyytämässä allekirjoitusta papereihin, joihin hänen oma allekirjoituksensa ei tullut, vaikka kyse oli yhteisestä sopimuksesta. Eihän se voinut olla yhteinen, koska sosiaalityöntekijä ei ollut paikalla vaan hänen sijaisensa joka oli sosiaaliohjaaja. Paperin kopio tuli sitten postitse, jossa oli sosiaalityöntekijän lähes viivamainen kuittaus, näytti ihan feikiltä. Samoin eräpäivä, että kuukauden sisällä pitää ilmoittautua mielenterveystoimiston asiakkaaksi, ettei tule karenssia. Sosiaaliohjaaja yksityisestä lääkäriasemasta ei näyttänyt edes sosiaalityöntekijän allekirjoittamaa valtakirjaa työnhakijalle, joten kysyn, onko tällainen menettely laillista, että sosiaalityöntekijä lähettää juoksupoikansa tekemään likaisen työn puolestaan? En ole vielä ilmoittautunut sinne mielenterveystoimistoon, kun on ihan normaali olo ja voisin tehdä töitäkin palkkatyönä ihan urakalla ainakin välillä, vaikka toisinaan syöpälääkitys sitten tekee väsyneeksi ja pitää levätä. Mitä mieltä ootte, olisiko minulle eduksi kuitenkin ilmoittautua sinne mielenterveystoimistoon, josta tämmöinen aloite on tullut, että välttäisivät Kela-sakot, kun ovat paikkakunnan sosiaalitoimen kanssa tehneet yya-sopimuksen? Saako sosiaalityöntekijät urkkia noin vain vapaasti työnhakijan kaikki terveystiedot ja -historian? Tällainen paperi pakotettiin allekirjoittamaan myös. Kuulemma sieltä oli eräs konkurssin tehnyt henkilö pakotetu kuntouttavaan työtoimintaan 40 km:n päähän kotoaan omalla autollaan edestakaisin kipeällä selällä 9 eurolla työmarkkinatuella 40 tuntia viikossa lautahommiin. Mihin ne minut pistäisivät? Vaihtamaan vaippoja ja pesemään alusastioita? Nuorena minulle tarjottiin lontoolaisesta sairaalasta hoitoapulaisen paikkaa, jotta oppisin englantia ennen sairaanhoitajakouluun pyrkimistä sinne. Eli läpäisin pääsykokeet paitsi kielitestiä, kun olisi pitänyt osata hoitoalan erikoisenglantia. Eipä tullut minusta sellaista nursing aidia, vaan palasin heti kotimaahan. Nyt olen sitten työtön, työtön, työtön, ehkä tulevaisuudess orja, orja, orja...

    • Kielto

      Terveystietojen antaminen kolmannelle osapuolelle voi kieltää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6599
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4253
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2670
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2050
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1578
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1074
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe