Omaishoitjuus ja sisarusten yhteistyö

Bodeoch

Olen ollut äitini etäomaishoitaja useamman vuoden ajan. Loppua ei näy. Ei siinä mitään, mutta veljeni asuu samalla paikkakunnalla perheineen kuin äitini. Hän ei vaan osallistu esim.kaupassakäyntiin tai apteekkiasioihin muuta kuin pyydettäessä. Tai yleensäkään mihinkään. Rahaa hän on iäkkäältä äidiltä kuitenkin ajoittain vailla. En kyllä mielelläni apu pyydäkään kun tiedän että äidin lompakko kevenee kyllä muutenkin kuin kauppalaskun verran jos veli käy hänelle kaupassa. Veljellä on alkoholiongelma, mutta vaimonsa on ihan fiksu nainen. Aikuisia veljenlapsia on useampi ja neljä asuu myös lähellä mummia. Käyvät jouluna ja äitienpäivänä. Yksi hieman useammin. Itse asun pitkän matkan päässä ja käyn kahdesti kuussa. Hoidan pankkiasiat, kauppa-asiat, apteekkiasiat.Pesen pyykin. Päivähän noihin asioihin matkoineen menee.Helpottaisi jos edes toisen näistä käynneistä veljeni perhe hoitaisi. Ei kuulemma ehdi kun ollaan töissä. Niin olen minäkin ja silti ehdin. Tälläiset asiat kuuluvat minun mielestä perheelle ei yhteiskunnalle. Veljeeni on kuitenkin kutakuinkin asialliset välit vaikka emme todellakaan ole läheisiä, olemme täysin toistemme vastakohtia. Hänen tapansa elää on todella vaikea hyväksyä ja siksi en mielelläni käy hänen kotonaan. Mielipiteeni näkyy naamasta. Lapsuudenkotini on tuhottu heidän elämäntavallaan ja se on ollut raskas hyväksyä. Ei ole veljelle tullut mieleen että taloa pitäisi huoltaakin. Tehdä remonttia, maalata ,uusia ikkunoita ja kattoa. Suunnitelmia kyllä on, toteutus vaan on niin ja näin. Jotain aloittaa, mutta mitään ei saa loppuun. Vehkeet on aina rikki kun niitä tarvitaan vaikka olisi ollut talvi niitä aikaa korjata. Ai niin, ne jäi lumen alle. Onneksi äitini on sen verran dementoitunut ettei enää kanna näistä huolta. Saa nähdä kumman pää kaatuu aiemmin, sillä veljen terveys on ihan kohta viinalla kokonaan pilattu.

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voimatpoissa

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/13631085 Itse en ole omaishoitaja eikä äitinikään, mutta ymmärrän kyllä. Laitoin linkin itseni kirjoittamaan juttuun johon liittyy omishoitajana oleminen ja sukulaisten välinpitämättömyys :/

    • uhriksijoutunut

      Pahat saa vielä palkaksi, jos on kiltti ja alkaa omaishoitajaksi. Kun vanhempi kuolee, nää välinpitämättömät alkaa syyttää sitä kilttiä siitä kun vanhempi kuoli.
      Huono omatunto kun eivät itse välittäneet ja sitten polkevat kiltin omaishoitajankin.
      Luonnevikaisen touhua, sillä kukapa terve ihminen noin käyttäytyy.

    • mekkk

      Älkää hyvät ihmiset ruvekko mihinkään omaishoitojuttuihin koska jos vielä' työelämässä niin polttaa itsensä loppuu. Olen katellut sitä aitiopaikalta kun isäni dementoitu ja jo aikaisessa vaiheessa sanoin äidilleni että nyt tutkimuksiiin niin todetaan muistisairaus riittävän ajoissa mutta kun ei omaa lasta uskota. Siinä vaiheessa kun sairaus on liian pitkällä saadaan diaknoosi mutta enää ei lääkkeet auta riittävästi mutta onneksi aika jääti riittävä nopeesti ja se siitä.

    • juulia46

      Oletko siis oikein virallisesti omaishoitaja ja saat siitä korvauksen?
      Veljesi ongelmille et voi mitään, etkä sille ettei hän huolehdi lapsuudenkodistanne. Olet ottanut taakkaa itsellesi näistä asioista. Varmaan joka kerta kun käyt siellä, näet vain hoitamattomia ja rempallaan olevia juttuja. Kuinka paljon tässä on katkeruutta ja suuttumusta? Kuinka paljon mielessäsi syyttelet veljeäsi? Ja kuinka paljon se hyödyttää sinua?
      Olisiko parempi, että karistaisit nämä asiat mielestäsi ja vapauttaisit itsesi ennenkuin mielesi ja välit veljeesi myrkyttyy enemmän Jätä siis tuollaiset mielestäsi!
      Se, että huolehdit äidistä, on arvokkaampi asia kuin osaat ajatellakaan. Tajuat sen sitten kun äiti on poissa. Koska olet nainen ja vastuunkantaja luonteeltasi, veljesi on jättänyt äidistä huolehtimisen sinulle. Tämä rooli on langennut sinulle, et varmaan alunperin osannut ajatellakaan kuinka raskasta tulee olemaan.
      Varmaan usein manailet mielessäsi sitä vaivannäköä mikä omaishoitajuudesta sinulle koituu. Mutta tulee vielä se päivä jolloin muistat tämän ajan elämänvaiheena jolloin teit jotain pyyteettömästi, hyvästä sydämestä!

    • kokemuksellatiedän

      omatunto soimaa, vielä niitä jotka ei välitä ja syyllistää auttavan sisaruksen...

    • hijuy

      Ei taida ap parilla virallisella käynnillä kuukaudessa olla palkkaa saava omaisomaishoitaja, mutta ymmärtää pitää huolta äidin asioista.
      Mutta näinhän se on, että joku hoitaa. Aina ei ole edes niin, etteikö toisetkin hoitaisi, vaan sitä ei sallita ja tätä on hyvin paljon olemassa, siinä samalla vanhat ihmiset tuntevat suurta kiitollisuutta tätä yhtä kohtaan ja palkitsevat häntä siitä suuresti ja kas vaan, kun mummi ja pappa kuolee, onkin tilit aika nollilla.

      Itse sain kokea moisen asian, kun sain sitten jostakin syystä mennä asioimaan hänen kanssaan, sillä en yksin mennyt juuri noista kateussyistä, vaan mummi oli mukana. No kun tulimme pois olisi mummi antanut minulle tuosta ihan huimaa summaa ja samalla kertoi, että on sisaruksilleni maksanut joka kerta. En huolinut hänen rahojaan, sanoin että en missään nimessä huoli mitään auttamisesta, vaan on ilo auttaa.
      No mummi nukkui pois, ja totuus ilmi, että rahat olivat paljon vähemmässä mitä luulivat, onneksi heistä jokainen oli jo käynyt "ongelma" siellä ja peläten toisiaan eivät alkaneet riitetelemään, muuten mummin arvokkaammat tavarat olivat hävinneet myös ennen perukirjoitusta ja avaimia oli sinne vain tietyillä.
      Sopisi aina olla ihan oikea sopimus siitä kuka hoitaa, mitä hän saa palkaksi siitä jos sellaisesta sovitaan. Vähentäisi huomattavasti riitoja.

    • hoivaajatytär

      Minä hoidan iäkästä vanhempaani siten että käyn päivittäin,laitan ateriapalvelun tuoman ruuan eteen,teen iltapalan,pesen pyykit ja hänet,siivoan,ulkoilutan.hoidan raha-asiat,kaupassa käynnit...olen omaishoitaja toiselle perheenjäsenelle,mutt jouduin olosuhteiden pakosta huolehtimaan myös tästä toisesta.Hän maksaa minulle korvausta,mikä on sisaruksille ihan ok,koska jos tekemäni palvelut ostettaisiin eri sektoreilta,se tulisi paljon kalliimaksi.Että näin meillä pärjäillään...toistaiseksi!

    • LÄHETÄ

      Se vaan menee näin maailmassa, että toiset syö pullasta rusinat, eikä välitä muusta. - Jos äiti on dementoitunut, voisitko harkita edunvalvojaksi hakemista. Silloin ainakin sinulla olisi kontrolli koko huushollista ja rahataloudesta, ja voisit mahdollisuuksien mukaan käyttää ulkopuolista apua.
      Minulla oli sama tilanne, sisareni kuoltua alkoholismiin, eläissään järjesteltyä omaisuuden omiin nimiinsä, minä olen nyt "äidilleni" arvossa arvaamattomassa ilmaisena piikana ja kodinhoitajana, pitkän matkan päästä. Hieman helpottaa nyt se, että "äitini" saa muutaman vuoden jälkeen viimein kotihoidon kautta kauppa-asiointipalvelun kerran viikossa. Saa ainakin jotakin ruokaa: kauppalista tehdään kunnallisen kotiavun kanssa, ja ostokset tuodaan seuraavana päivänä kotiin.
      Minä käyn 3-4 viikon välein. Kunnallinen kotiapu käy 3 krt päivässä, lyhykäisesti, huolehtimassa että lääkkeet tulevat otettua ja vaihtamassa vaipat.

    • jaksamista-

      Miten olet ottanut auttamisasian esinn veljesi ja hänen lastesi kanssa? Veljeltäsi voit vaatia ryhdistäytymistä, mutta minusta veljesi lapsilla ei ole mitään velvollisuutta osallistua. He ovat nyt luultavasti siinä iässä, jossa he kokeilevat siipiensä kantavuutta, opettelevat oman taloutensa hoitoa, miettivät ehkä jo perheen perustamista tai ovat niin jo tehneet. Heillä on oma elämänsä elettävänään ja jos heidän isänsä on vastuuta ottamaton luuseri, se ei saa tarkoittaa sitä, että heidän pitäisi alkaa kantaa hänen velvollisuuksiaan. Voit kuitenkin ehdottaa heille (neljälle lähellä asuvalle), että yksi heistä voisi mennä kerran kuussa tapaamaan mummoaan ja hoitaa samalla hänen asioitaan. Tämä tekisi vain kolme käyntiä vuodessa jokaista kohti, joten sen luulisi olevan toteutettavissa, vaikka sukulaislapsesi olisivatkin hieman laiskempaa sorttia.

      Ehdotan siis, että otat asian esiin veljenlapsiesi kanssa siten, että korostat kyseessä olevan sosiaalinen vierailu, jolloin myös hoidetaan mummon pienet juoksevat asiat (kauppa, apteekki, pyykki - raha-asioita en ehkä antaisi nuorten aikuisten hoidettavaksi, vaikka he siinä parjäisivätkin).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4260
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4172
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      3946
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2787
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2495
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2088
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2084
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      193
      1986
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1639
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1432
    Aihe