Terassin materiaali

OlegFin

Jos teen terassin käsittelemättömästä sahatavarasta runkoineen ja laitan siihen jonkun puunsuojan / tervan niin kauan se kestää siinä verrattuna kyllästetystä tavarasta tehtyyn. Kokemuksia?

55

10793

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lhabsdf

      Minä tekisin vain kyllästetystä. Muistathan laittaa rungon ja alustan väliin kattohuopakaistaleet.

      • kokemustaoo

        huopakaistaleet on parenpi laittaa sillee ,että ylittävät lankutuksen reunat väh 10 cm ,muuten vesi menee alle ja ei pääse ulos ,alkaa lahoaminen heti.


      • GönDyggtööri

        Alle ratakiskot. Esimerkiksi 3 - 5 m pitkät.
        Päälle kevytmetalliset kävelyrallit. Niitä on tosi erilaisia.
        Mallia voi ottaa teollisuuslaitoksista.
        Kestää muutaman sukupolven.


      • betoniterassi30v

        entee puusta kestää vain hetken ja mätänee.betonista olen tehnyt ja on jo kolmekymmentä vuotta kestänyt,ja kestää vielä 100 vuotta lisää.tehköön sen jälkeen uuden kuka haluaa.on halpa ja varmasti kestävä.


      • Kiitliini

        Betoni taitaa olla kestävin


      • Anonyymi

    • Niin_ollen

      Ainakin runko ja lattia kyllästetystä. Muuten ei kestä.

      • 1plus13

        Mitään kyllästettyä.. kunnon rosterista runko ja lattia levystä.Kestää Isältä pojalle.


    • kuusikärhä

      Ei se tahdo kauaa kestää. Mutta terassipinta kestää jos teet lämpökäsitellystä puusta ja pintakäsittelet vaikka puusuojalla. Mutta runkoon kyllä laittasin kunnon käsiteltyä puuta.

    • 626262

      Minuakin kiinnostaisi että kauanko se kestää? Eikö se kyllästetty ole ongelmajätettä, ja kuka sen tietää mitä siitä sateella omaan pihaan valuu?

      • Sdrrersd

        Ei taida nykypäivänä enää ees olla kunnollisia myrkkyjä niissä, vanhoista puhelinpylväistä kun tekis niin kestäs isältä pojan pojalle.

        Kovat on hinnat kyllästetyllä puutavaralla ja joka paikassa samassa hinnassa. Taitaa herrat päättää hinnoittelun saunailloissa?


      • remonttimies1
        Sdrrersd kirjoitti:

        Ei taida nykypäivänä enää ees olla kunnollisia myrkkyjä niissä, vanhoista puhelinpylväistä kun tekis niin kestäs isältä pojan pojalle.

        Kovat on hinnat kyllästetyllä puutavaralla ja joka paikassa samassa hinnassa. Taitaa herrat päättää hinnoittelun saunailloissa?

        Jos katettu terassi tee kuusesta tai haavasta, kannattin lankut kyllästetystä vaikkakin eivät ole kuusta parempia kestämään, laita hyvä kyllästysaine lattialautaan/kannattimiin lisäksi.


      • savis
        Sdrrersd kirjoitti:

        Ei taida nykypäivänä enää ees olla kunnollisia myrkkyjä niissä, vanhoista puhelinpylväistä kun tekis niin kestäs isältä pojan pojalle.

        Kovat on hinnat kyllästetyllä puutavaralla ja joka paikassa samassa hinnassa. Taitaa herrat päättää hinnoittelun saunailloissa?

        Vanhoista puhelinpylväistä kun tekee ei kestä tekijä.


      • kyläkestää

        Laita Siperian lehtikuusesta, kestää enemmän kuin nykyiset kyllästetyt. Saa puutavarakaupoista, on ekologinen, eikä se maltaita maksa.


    • kohtaremppaamaan

      Jos taivaan alle teet terassin niin painekyllästetystä mutta jos katos päällä niin kyllä ainakin runkoon perus kuusi kelpaa. Meillä kesti saunan terassi jossa vaan katto päällä niin 30v. Tänäkesänä pitää uusia.

    • dddtt

      Meillä saunan terassin runko on täysin kyllästämätöntä mutta sen päällä on itse aika ajoin voideltu laudat ,viimme kesänä valtilla muttei se pysy kun kolaa lumia.

      Portaat taloon taas ihan normi puuta mutta laudat päällä on lehti kuusta eli sama tai jopa parempaa kuin kyllästetty puu.

      Itse terassi talossa on valokatettu 20m2 ja runko on kyllästämätöntä mutta lehtikuusta laudat.

      Kaikki nuo yllämainitut on 8 vuotta vanhoja.

      Nykyään nuo kylästetyt on kuin silmän lumetta eli rahat pois ja kiitos,ne eivät kestä niin kuin esim:vanhalehtikuusipuu josta on tehty lautaa ym.

      • Derske

        Noin 4 vuotta olleet pihassa sellaiset kyllästetyt terassilaatat, ovat jo aika happamia. Eli silmälumetta taitaa niiden kyllästys ainakin olla.

        Lompakko kevenis ainakin vähemmän jos tekis vaan normi puusta, mutta vielä mietityttää tuleeko se kuitenkin kalliimmaks jos pitää uusia jo kohta?


    • iuytghj

      Nykyään on muutakin materiaalia kuin puuta, jos kestävän haluaa.
      Kyllästettykin kestää paremmin, kun öljyää kerran kesässä.

    • terassiruusu

      Mää laittaisin Siperian lehtikuusesta. Ei tarvitse käsiellä millään ja harmaantuu kauniisti sekä kestää. Runko tietenkin kyllästetystä.

      • jaminäenlaittaisi

        SE lehtikuusen kestävyys on pelkkä myytti, eipä kestä juuri muita puita paremmin, paremmin kestää haapakin ja tiukkaan kasvanut mänty.
        Meidän nurkilla tekivät museoviraston ohjeiden mukaan lehtikuusesta puusillan, lahosi muutamassa vuodessa käyttökelvottomaksi ja alkoi kasvamaan erilaisia sieniä, tämän jälkeen lehtikuusen saarnaajat ovat olleet hiljaa. http://www.geocaching.com/geocache/GC3RB7Y_nuoramoisten-uusittu-silta Uusi silta valmistettiin kestopuusta Versowoodilla, http://www.itahame.fi/Uutiset/2011/07/13/uusi-silta-nousi-nuoramoisiin


    • Minä tein ulkoterassin lattian kuusilaudoista, kyllästin laudat lahosuojamaalilla(mäntyöljy). Perustuksen tein kuusiparruista (4"x4"). Poistin ensin ruokamullan ja laitoin pohjalle eristekankaan ja tamppasin hiekkaa ja sen päälle levitin kalliomursketta noin 10 sentin vahvuudella. Murskeen päälle sitten pohjarakennelma kuusiparruista. Niiden päälle kattohuopasuikaleet kosteutta eristämään ja samalla lahoamista estämään. Sitten mäntyöljyllä kyllästetyt kuusilaudat ruuveilla kiinni.
      Rakennelma on kestänyt jo 15 vuotta eikä minkäänlaista laohoamisen vikaa ole ollut.
      Laudat vaan pitää käsitellä jokaisena syksynä (kuivana ollessa) mäntyöljyllä.
      Kyseinen rakennelma maksoi noin 500 euroa joka sisälsi parrut, laudat, mäntyöljyn ja ruuvit. Tietenkin työlle pitää laskea jonkin verran mutta sitähän ei kukaan arvosta muuten kuin sillä että kehuu olevan hyvän katsella ja käyttää.

      • Valmistamani ulkoterassin mitat ovat 4x5 metriä. Sille alalle sopivat hyvin kolme aurinkonojatuolia, pöytä ja muutama muovinen puutarhanojauoli.


      • novoihansitäpuuhastella

        Muuten hyvä, mutta kuusi ei ime solukkonsa puoleen kyllästysainetta. Ihan kosmeettinen vaikutus niillä sivelemilläsi aineilla.


    • tolppiasahannut

      Kaikista paras tulee, kun sahautat vanhoja sähköpylväitä terassitarpeiksi. Kestää isältä pojanpojalle. Jos sinulla on y-tunnus, niin pääset ostamaan sähköyhtiöltä käytöstä poistettuja sähkötolppia ihan virallisesti, muuten menee hieman vaikeammaksi. Huoleton terassi seuraavat 50 vuotta ainakin.

    • kokeillut

      tee komposiitista niin kestää perillisille :)

      • lisäälöylyä

        Samaa mieltä. Komposiittilautaa saa valmiina ainakin mitassa 28x150x4000, siis UPM:n tavarana. Ainoastaan reilut 8 euroa metri. Muutamalla muulla tuotenimellä hieman eri hinta (kuten myös laatu. ei yhtä hyvä) jotka jotensakin toimii. Omaan terassiin ja kulkuteihin meni vajaat 200 lautaa kaikki muut hörtteet, mutta eipähän ole tarvinnut öljytä eikä vuosihuoltaa joka suvi, joten maksaa itsensä kyllä takaisin muutamassa vuodessa. Eikä ole perillisiäkään sotkemassa, joten mikäs tässä piereskellessä.


      • kestopuusta_paras
        lisäälöylyä kirjoitti:

        Samaa mieltä. Komposiittilautaa saa valmiina ainakin mitassa 28x150x4000, siis UPM:n tavarana. Ainoastaan reilut 8 euroa metri. Muutamalla muulla tuotenimellä hieman eri hinta (kuten myös laatu. ei yhtä hyvä) jotka jotensakin toimii. Omaan terassiin ja kulkuteihin meni vajaat 200 lautaa kaikki muut hörtteet, mutta eipähän ole tarvinnut öljytä eikä vuosihuoltaa joka suvi, joten maksaa itsensä kyllä takaisin muutamassa vuodessa. Eikä ole perillisiäkään sotkemassa, joten mikäs tässä piereskellessä.

        Komposiitti laudan kestävyydestä ei ole suurempia kokemuksia. Kaikessa missä on muovia, hajoaa yllättävän nopeasti. Kunnolla kyllästetty puutavara sen sijaan kestää vuosikymmeniä ilman mitään ongelmia. Muutenkin komposiitti on aika "lirua", hinta ja laatu ei kyllä kohtaa.


    • lonkero2

      Minä olen asunut Floridassa nyt 4vuotta,teetin uima-allas osastolleni vuosi sitten aurinko terassin höylätystä mango laudasta joka on lämpökäsiteltyä tavaraa,runko tehtiin yeting kumipuusta,seinät pinnoitettiin ja osa kattoa(tuuletus luukku) 14karaatin kulta möyningi(siivut)niin kuin laminaatti Suomessa,ikuinen takuu tuote.

      • voi-raukkaa

        Pitäisi olla 18 karaatin kultaa. 14 on köyhien kamaa.


    • terassirakentaja

      Painekyllästetty terassilauta 28x95 maksaa euron metri. Höylätty mäntylauta 28x95 maksaa 2,50 euroa metri. Tietysti jos joku vajaasärmäinen tikkuinen lauta käy niin on edullisempi.

      Jos niitä myrkkyjä pelkää niin ei sovi myöskään mitään puunsuojia levitellä!

    • Aallokkoq

      Sanoisin että kun tekee puusta niin vot. Itse tein teräksestä on kesällä vähän kuuma mutta itsepä siitä kärsin kun olin niin tyhmä. Talvella en käytä sitä kun ei saa ovea auki kun se jäätyy kiinni

    • Betoni

      Unohda puu & tee betonista kestää varmasti !

    • eiteemitään

      Mä myin mökin,saa seuraava taukki rakentaa homeisen terassin tilalle itte uuden....joku ei halunnut maksaa 85th niin myin 15th pois...oli rantatontti,ei ollut käyttöä kuin kerran vuodessa.Hyvä kun sain tuon 15 000€....tiukkaa teki tuokin puruveden rantapaikasta saada....

    • Metsäänmeni

      Ihan oikeaa kunnollista tavaraa vain , ei painekylästettyä OKSAISTA mäntyä , törkeää tavaraa .

    • RakennusmestarI69

      Kannattaa rakentaa lahosta laudasta joka haisee kakalle,se on todella kestävää ja sen lisäksi mene etsimään talojen roskalavoilta sohvia ja nikkaroi niistä terassi

    • Muovimies3000

      Itse tein terassini muovista. Sitä kun tuolta kaatopaikoilta niin jumalattomasti löytyy niin sulattamalla siitä paksuja levyjä. Ei oo vielä mitään ongelmia tähän asti tullu ja ei hintakaa ollu kummone. Roskalavoilta ja kaatopaikalta saa kyllä loistavaa rakennustavaraa

    • 11hilmanviinaa

      Itse tein terassini tyhjistä kaljatölkeistä, kun niitä juon 500 päivässä.tein sillee että sulatin niistä kaljatölkeistä suuria levyjä jotka kiinnitin pikaliimallaa maahan.se toimii tosi hyvin paitsi kun paskoin housuun nii housuista lojahti sinne paskaa ja sitte se terassi lähti lentämään kun sanoin sesam lennä,sitten huomasin että olinkin vain paskalla ja join kaljaa ja tein lisää levyjä.

    • 11hilmanviinaa

      ja lisäyksenä tohon että juon myös sinolia ja polttonesteitä kun löytyi kellarista niitä 20 pulloa,hyvää on ja palaa hyvin vaikka vahingossa sytytin terassin ja talon tuleen ja kusin housuun mutta hyvää on eikä maksa paljoa,alle 5e litra ja paska lentääääää niinkun se terassiii,mutuen menkää kattoo pasi viheraho youtubesta,se on hyvä. katon sitä aina kun juon kaljaa eli aina.

    • KörssääJotakin

      Joidenkin mielestä neljäs luokka pitää tuplata jotta ei saa mitään.

    • tgfcvxzd

      Tämä on mennyt ihan älyttömäksi tämä keskustelu siitä että kauanko kestää. Ongelmat tulevat juuri siitä että koitetaan tehdä ikuista. Tee sellainen että voit helposti korjata. Kumpi on sitten lopulta helpompaa raspia joku ikuisuusmaali talonpinnasta pois vai harjata ja maalata suoraan päälle jollain perinteisellä maalilla. Sama tuossa terassissa. Tein aikoinaan laudekuusesta ja nyt 20 v. jälkeenpäin on ehjä. Kunhan on riittävästi irti maasta. mulla on rappusten edessä ihan maanpäällä tralli tehtynä pattingista. oli sellainen "väliaikainen" alusta. nyt vielä 7 vuotta jälkeenpäin on ehjä siis puu on kovaa. Ainoastaan maata vastaan olevat tukipattingit ovat alkaneet lahota mutta 50 mm maasta irti olevat puut täysin ehjät.

      • tosionkyllä

        "Ongelmat tulevat juuri siitä että koitetaan tehdä ikuista."
        Tämä näkyy selvästi esimerkiksi pyramideissa.


    • gfhjj

      runko kyllästetystä ja lattia lämpökäsitellystä! ikää en tiedä mutta KAUAN kestää. ja on tyylikäs kun lämpöpuuta

    • Olen kiinteistön hoidon teknikko ja minun mielipiteeni terassin rakentamisesta on seuraava :
      Ensin ruokamulta pois, sitten musta eristekangas estämään rikkaruohojen kasvua.
      Päälle reilusti hiekkaa ( muuraushiekka on parasta ) sitten tiilimursketta ja päälle kyllästetystä kuusilaudasta runkolankut ja niiden päälle noin sentin raolla kyllästettyä kuusilautaa niin on valmis lahoamaton terassiritilä.
      Tietenkin pohjalankkujen ja ritiläkannen väliin pitää laittaa suikaleet kattohuopaa ettei tapahdu kapillaarista veden nousua lautoihin.

      • ilmarako

        Eikö kannatisi laittaa tarvittavamäärä pilareita (terassin koostariippuen) ja laittaa koolaus reilusti ilmaan pilareiden varaan. Ei ole kapilaari kosteudesta ongelmia ja perustamiseen tarvitaan vähemmän murskeita jne.
        Näin minä olen tehnyt terassit ja pienemmät rakennuksetkin (mm. 24 m2 rantasaunan jne.). Sateen suojassa olevat runko rakenteet eivät tarvitse mitään käsittelyä ja kestävät yli 100 vuotta.


      • eisenoinole

        Itse olen oikein kirjoituksen dosentti enkä ole lainkaan samaamieltä


    • jubajuux

      tekisin vanhoista patjoista, mukava jalan alla ja ne ei näytä häviävän ainakaan pihan perältä millään... ;)

    • TerassiMasa

      Älä ainakaan laita lämpöpuuta. Meillä on ollut jo kahdessa talossa ongelmia sen kanssa. Nyt kesällä asennettu jo osin homeessa ja tikuilla ja valmistaja ja asennusliike vaan pallottelevat vastuuta keskenään.

    • jaaako9

      Lehtikuusi saattaa olla ihan hyvä materiaali, jos se on joko täysin kuivassa paikassa tai jatkuvasti märkä.

      Laiturin pintana minulla kesti vain 10 vuotta, sitten lahosi.

    • puunsuoja

      "Puunsuoja" suojaa siis ulkonäöltä. Ei estä mitenkään lahoamista ja homehtumista. Ei puunsuoja-aineella käsittely siis mitenkään korvaa kestopuuta.

    • Anonyymi

      Lehtikuusta ja pellavaöljyä, alapintaan terva ja pellavaöljy.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko kysynyt tarkempaa tietoa heiltä? Näihin kaikenmaailman tekijöihin en luota jotka eivät keskity yhteen alueeseen. Itse katsoin ja https://www.tahtiterassit.fi/ vaikutti luotettavalta, https://www.designterassi.com/ ja https://www.terassinet.fi/ myös vakuutti minut jollain tasolla.

        Rakensitteko terassin itse? Jos tilasitte niin mistä? Meillä vaan on hanke mielessä ja mietitään keneltä tilaisi...

        Kodinplazasta olen katsonut ja epäilyttää monet tekijät...

        Tiedätkö mitään https://www.siesta.fi/ mitä laatua tekevät?

        Katsoimme myös kesäksi avoterassia https://www.designterassi.com/ ja https://www.tahtiterassit.fl/ sivuilta ja laskemme että järkevintä tilata koko työ ja materiaalit samassa?

        -Mari


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3940
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3742
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      605
      3738
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      14
      2383
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      72
      2332
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      328
      1995
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      124
      1976
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1816
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1489
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe