läheisen kuolema ja ystävä ei enää pidä yhteyttä!

ihmettelevä12

Onko kokemusta tällaisesta; läheinen kuolee ja sen jälkeen pitkäaikainen ystävä muuttuu tosi oudoksi, tiuskii ja ei halua keskustella kuolemasta tai edes muuten vaan, vaikka tämä helpottaisi omaa oloa? entinen hyvä ystävyys saa jäädä kun tämä ystävä on muuttunut niin välinpitämättömäksi. Surettaa. En ole uskaltanut kysyä, miksi ei pidä yhteyttä.

Pelätäänkö ihmistä, joka on menettänyt läheisensä? ei tarvitse tehdä mitään isoa, kunhan on tukena, vaikka vaan hiljaa.

6

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikaselvitää

      Myös ne ystävät ovat inhimillisiä olentoja. Saattaa olla, että kokevat neuvottomuutta kohdata surua kokevaa, ei saa kontaktia samalla tapaa kuin ennen - tilanne on molemmille osapuolille uusi ja ei löydy yhteisiä palikoita. Surun valtaama henkilö saattaa vaistomaisesti käyttäytyä loukkaavasti ja torjuvasti ja on herkkä.
      Ystävällä voi olla itsellään suhde kuolemaan käsittelemättä, surutyö itsellä kesken. Saattaahan olla että myös hänen elämässä on sattunut jotain yllättävää, ettei voi pitää yhteyttä.
      Voisit itse ottaa varovasti yhteyttä.

    • niintälläistäseon

      Vastaan kysymyksiisi nyt sen pohjalta, mitä käyn itse tässä läpi. Menetin minulle tärkeän ihmisen n. kuukausi sitten. Ennen sitä en todellakaan tiennyt, miltä tuntuu menettää joku läheinen ihminen. Tottakai jokainen voi mielessään miettiä, mutta todellisuudessa kukaan ei voi tietää miltä ihmisestä tuntuu silloin, jollei ole koskaan menettänyt ketään. En tiennyt itsekään ennen. Se on jotain niin pysäyttävää eikä pysty sanoin edes kuvailla. Tottakai ihmiset käsittelevät surua eri tavoin ja riippuen siitä, kuinka läheisen on menettänyt, vaikuttaa se myös ihmisen suruun ja käyttäytymiseen. Omalla kohdallani se on ollut todella vaikeaa. Se pysäytti elämäni täysin, olen ollut todella pohjalla tämän kuukauden aikana. Välillä on parempia päiviä, välillä taas todella raskaita ajatuksia. Joskus tuntuu siltä, että kumpa pääsisi itsekin pois. Elämänhalu on kadonnut enkä osaa nauttia enää mistään, päivittäin sitä tulee kauheita itkukohtauksia, jonka aikana mielessä pyörii hyvät muistot, kyseinen ihminen ja pahin: sitä ei näe enää koskaan, en voi puhua hänen kanssaan enää koskaan ja lopullisin: hän ei tule enää takaisin, vaikka kuinka haluaisin ja toivoisin. Mikään ei tuo häntä enää takaisin. Myös osittaiset syyllisyyden tunteet läheiseni kuolemasta vaivaavat ja ajatukset, miksi en tehnyt asioita toisin. Päivät menee pakottaen itseni töihin, jokainen hetki kun vain tilanne sallii tulee kaikki mieleen, halusin sitä tai en. Töissä ollessa on välillä ajatukset muualla, mutta pääasiassa tässä kaikessa. Töistä päästyäni asiat pyörii mielessä, mikään ei kiinnosta. Haluan vain mennä kotiin. Tuntuu siltä, että mitä täällä enää on kun kyseinen ihminen on poissa, kokonaan eikä tule enää takaisin. Olen myös vältellyt ystäviäni. Syynä siihen, ettei kiinnosta, en vain jaksa nyt. En koe olevani edes hyvää seuraa nyt eikä se ole todellakaan ystävieni syy, että minun on nyt paha olla ja siksi en halua heitä nähdäkään nyt. Haluan vain elää suruaikani ja käsitellä sen rauhassa, meni siihen sitten miten kauan tahansa.

      Toinen syy on tuo, mitä sinä viestilläsi ehkä hait: En koe tulevani ymmärretyksi. Tosin eroaa siinä, että olen puhunut muutamille ystävilleni kyllä kuolemasta ja siitä kuinka paha minun on olla kokoajan. Heidän "lohduttavat" puheet ovat olleet "kyllä se siitä" "voi sinua" yms. Ymmärrän tietysti myös ystäviä ja muita, että heidän on varmasti vaikeaa keksiä mitä sanoisi varsinkin pahoittamatta menetyksen kokeneen mieltä. Mutta vinkiksi voin sanoa ihan jokaiselle, jonka ystävä, perheenjäsen, sukulainen tai muuten läheinen kokee jonkun läheisen ihmisen kuoleman, älkää jättäkö häntä yksin! Pitäkää yhteyttä, kysykää miten voit ja kuulumisia tai voisinko tehdä jotakin tai haluaisitko puhua yms. Itselläni on kova tarve ainakin puhua asiasta kovasti, vaikka olisikin toistoa itsessään mutta siitäkin huolimatta. Puhuminen helpottaa ja kuuluu suruprosessiin ja sen käsittelyyn. Eikä sillä ole väliä, mitä sanot kunhan et tietenkään sano mitään pahasti, mutta sanat, jotka eivät lohduta: "kyllä se siitä ajan kanssa" "aika parantaa haavat" "voi sinua" yms. Vaikka kuinka sen sanotaan olevan totta, että aika parantaa yms, mutta lyön vetoa että ketään ei halua kuulla sitä, kun on juuri menettänyt jonkun, ei todellakaan. Silloin haluaa pikemminkin muistella ihmistä, aikoja, puhua tuntemuksistaan ja ajatuksistaan yms. Itse olen tällä hetkellä todella pettynyt ystäviini. Kun kuolemasta oli ihan hetki aikaa, asiasta puhuttiin ja kommentit olivat juuri noita, jotka äsken mainitsin. Eli ei paras tapa lähestyä menetyksen kokenutta. Siitä puhuttiin pari kertaa, lähinnä silloin kuin itse lähestyin ystäviäni pistämälle viestiä. Eli minun aloitteestani. Nyt ystäväni eivät kysele kuulumisiani tai miten voin ja haluaisinko puhua siitä. He puhuvat omista asioistaan ja ongelmistaan. Myös sinä päivänä, kun sain kuulla mitä oli tapahtunut. Kyllä, myös silloin. En väitä, ettenkö haluaisi olla myös ystävieni tukena ja kuunnella, mutta en välttämättä juuri silloin kuin itsellänikin on todella vaikeaa ja olen surun murtamana. Pahin siis, mitä voit tehdä on olla pitämättä yhteyttä, kysymättä vointia ja jaksamisia tai haluaako hän puhua. Itse koen, ettei asiasta saisi enää puhua kun on kuukausi kulunut. Tuntuu siltä, että minun pitäisi unohtaa se, jonka menetin juuri. Tuntuu siltä, etten saisi surra enää. Ajatellaan vain, että kyllä kohta se on oma itsensä kun aikaa kuluu. Se ei mene noin. Jokaisen pitäisi oikeasti ajatella tässä kohtaa viimeistään itseään: mitä jos itse menettäisin jonkun läheisen. Miltä silloin tuntuisi? Mitä sillon haluaisi? Ja se, että ystäväni eivät edes ymmärrä sitä, miksi ei kiinnosta lähteä bailaamaan viikonloppuna. Myös juhannuksen olin tekemättä mitään, koska ei yksinkertaisesti tehnyt mieli lähteä ryyppäämään! Mutta sitäkin pidettiin outona. Tekisi mieli vain sanoa, että hei haloo, läheiseni on juuri nyt kuollut....

      • niintälläistäseon

        Eli mitä neuvon sinua tekemään: Tietysti vaikeaa, kun en tunne ystävääsi. En tiedä onko hän sellainen, joka yleensä avautuu asioistaan ja haluu puhua. Jos on, hän haluaa nytkin. Ihan varmasti. Ainakin välillä, välillä ehkä myös omissa oloissaan. Mutta älä tee sitä virhettä, että jätät hänet täysin yksin. Kerro hänelle kuinka tärkeä hän on sinulle ja kuinka pahalta sinusta tuntuu hänen puolestaan ja että haluat vain tukea ja auttaa! Tee sinä aloite, jos ystäväsi ei halua nähdä niin lähetä vaikka pitkä viesti, jossa kerrot kaiken. Sekin auttaa ystävääsi, usko pois. Paremmin, kuin ettet tekemisi mitään. Vaikka hän tiuskii ja on outo, se on niin ymmärrettävää. Hän on juuri menettänyt läheisen ihmisen. Minä ymmärrän, koska menetin juuri itsekin. Tiedän, miltä hänestä tuntuu nyt. Mutta tiedän myös, mitä hän haluaisi sinun tai muiden tekevän. Hän ei halua olla täysin yksin, hän kyllä haluaa jutella tapahtuneesta, mutta vain niin ettei häntä loukata. Ei saa siis sanoa, että kyllä aika parantaa haavat tai että kaikella on tarkoitus. Tuo jälkimmäinen on ehkä pahin, mitä voi sanoa. Minulle sanottiin myös niin, enkä voi edes sanoin kuvailla sitä tunnetta sen jälkeen. Mieti siis, mitä sanot mutta älä liikaa kuitenkaan. En myöskään tiedä, kenet ystäväsi menetti ja miten, mutta luultavasti aika läheisen ihmisen. Ystävyytenne ei myöskään ole jäämässä. Hänellä on nyt menossa vaikea elämänvaihe, jossa hän tarvitsee sinua enemmän kuin koskaan. Älä siitä pelkää tai epäröi ottaa häneen yhteyttä. En tiedä kokeeko hän syyllisyyttä tapahtuneesta, mutta mikäli kokee ja sen lisäksi ystävät eivät pidä yhteyttä voi hän masentua täysin ja kokea olevansa täysin arvoton. Suruaikana ihminen masentuu täysin. Voisit siis aloittaa siitä, että joko menet hänen luokseen, ilmestyt vain oven taakse ja sanot, että haluat puhua. Kerrot hänelle kuinka tärkeä hän on sinulle ja kuinka pahalta sinusta tuntuu tämä ja se, ettei voi auttaa ja tukea millään tavalla. Ja lisäät, että olet tässä nyt ja aina. Puhuminen auttaa, eikä ystäväsi välttämättä tiedosta sitä kuinka suuri vaikutus puhumisella on, joten tee sinä aloite ja lähesty häntä varovasti. Vältä sanoja, joita mainitsin. Älä jätä häntä nyt yksin. Sinun ei tarvitse kysyä syitä, kunhan puhut niin ennemmin tai myöhemmin hän huomaa, että siitä oli apua ja olo helpottuu.
        Tiedän myös ihmisiä, jotka ovat menettäneet jonkun niin läheiset ja tutut ovat kiertäneet kaukaa kyseisen ihmisen, jotta ei tarvitse kohdata läheisen menettänyttä ihmistä. Se on minusta todella surullista.
        Toivotan sinulle paljon onnea!


    • mammanlikka

      Käsitän että sinä olet siis menettänyt läheisesi ja nyt ystäväsi, jonka tukea todellakin tarvitsisi tiuskii.

      Vaikea tilanne. Mutta kuolema on vaikea tilanne. Sitä ei osata kohdata ja se pelottaa. Ei tiedetä miten menetyksen kokenut pitäisi kohdata. Tilanne on ystävälle vaikeampi mikäli hän ei tuntenut menehtynyttä eikä hänellä ole selkeää kuvaa siitä millaiset välit sinulla ja menehtyneellä oli. Sellaisessa tilanteessa on vielä vaikeampi astua toisen kenkiin. Olen myös kuullut että läheiset kokevat että sanojaan pitää varoa tarkoin, ettei loukkaa läheisen menettänyttä. Jos ei tunne taustoja, se on vaikeampaa.

      Suruprosessia läpikäynti tunteet ja mielialat vaihtelevat laidasta laitaan. Todennäköisesti ystäväsi ei ymmärrä tätä. Voi olla että olet tahattomasti käyttäytynyt tavalla, joka on loukannut ystävääsi. Jos ja kun hän ei ymmärrä sitä tunneskaalaa, hän saattaa kuvitella että käytöksen syy on hänessä. Ihminen on yllättävän itsekäs monissa asioissa. En usko että hän tahallaan sinua loukkaa tai välttelee, hän ei vain tiedä miten toimia.

      Ainut ratkaisu on se, että kysyt häneltä suoraan miksi hän käyttäytyy kuten käyttäytyy. Kerro hänelle avoimesti miltä sinusta tuntuu. Kerro miltä menetys tuntuu ja miltä hänen tapansa toimia tuntuu. Älä kuitenkaan syytä. Uskon että molemminpuoliset syyt löytyvät kyllä. Ei kannata heittää hyvää ystävyyttä hukkaan varsinkaan tällaisessa elämäntilanteessa siksi ettette ymmärrä automaattisesti toistenne tuntemuksia.

      Mainitsen vielä että mulla oli samanhenkinen tilanne, joka ratkesi juurikin puhumalla.

      • niintälläistäseon

        Ai, se meni niin päin. Ymmärsin väärin. Itse ymmärsin niin, että ap:n ystävä on menettänyt läheisen ja hän ei pidä enää yhteyttä ja ei halua puhua asiasta vaikka helpottaisi oloaan. Sori! Meni vähän väärin tämä. No, kutakuinkin sama tilanne sillä erolla että itse menetin tosiaan läheisen ja ystäväni eivät puhu asiasta enää, vaan alussa kun tämä oli juuri tapahtunut ja silloinkin vain "voi sinua" "kyllä se siitä" "kaikella on tarkoitus"


    • Katkeramönkkö

      Tuttua on.. Menetin ainoan sisarukseni pari vuotta sitten. Olen muutenkin melko erakkoluonteinen joten ystäviä ei ollut kuin muutama. Nyt ei enää niitäkään..

      Kaksi heistä on myös joutunut käymään saman surun läpi, molempia tuin/olin läsnä kun tarvittiin, vastailin puhelimeen keskellä yötä, ajoin lukemattomia kertoja heidän luokseen, autoin parhaan kykyni mukaan.

      He olivatkin ne ainoat jotka jaksoivat kuunnella, tarjota olkapäätä kokonaiset 4kk, sittemmin ei kukaan ole pyydellyt enää ulos, ei tule käymään eikä heille koskaan sovi tavata. 8kk jälkeen kukaan heistä ei ole sen koommin vastannut puheluihin, tekstareihin tai sähköposteihin. Yksin jäin.

      Sen opin etten koskaan enää kehenkään luota kun kiitos on tämä. Sanotaan, että lapset osaa olla julmia, niin osaa aikuisetkin. Eipähän tarvitse osallistua enää muihin hautajaisiin kuin omiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3377
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1945
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1261
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe