Betonielementtitalo, kustannukset?

ElMentosTalodos

Suunnitelmissa olisi elementtitalo betonista. Kokemuksia minkälaisia taloja olette rakentaneet mihin hintaan ja mikä firma on tehnyt elementit? Onko talonne itse tehty vai muuttovalmis ?

14

3361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eisenythuonoole

      Ei voi elementtitaloa tehdä itse mikäli ei ole elementtiasennuksen ammattilainen ja omista melkoisen järeää kalustoa, jota asennuksessa tarvitaan. Ihan hyvä talohan elementeistä tulee jos ammattimies tekee. Hieman kallis ehkä jos vertaa harkkotaloihin. Pinnoittajan tulee olla tarkkana saumojen kanssa. Ne pitää tehdä hyvin tai jättää suosiolla näkyviin. Kustannuksista sen verran, että suunnittelu ja tarvittava kalusto maksavat enemmän kuin harkkotaloilla. Työvirheet ovat myös kalliita. Sanoisin, että runko on n. 15% kalliimpi kuin harkoilla tehty. Ajassa ei säästä mitään.

    • BauHerr

      Elementit saa tehtaan pystyttämänä. Minulle hinta per kokonaisala parvekkeet terassit oli 1000 € per m2 sisältäen anturasta alkaen runko pystyssä pois lukien yläpohja. Harkkotaloihin nähden hinta oli 100.000 matalampi. Elementit olivat mittatarkkoja ikkunoiden osalta. Oviaukot taas olivat hieman liian ahtaita. Sandwhich -rakenteet olivat tarkkoja. Sen sijaan anturan eristeiden liimaus oli ns. juosten k..tu.

      Tavanomaisen harkkotalon pystysurakka maksaa suurin piirtein 70.000 - 80.000 euroa. Betonielkut nousevat nopeasti ja halvalla.

      Pystytys kesti muutaman viikon. Ajan säästössä oleellista on se, tehdäänkö lattialämpö vai ei. Lattialämmitys vaatii betonoinnin, jonka kuivumiseen menee 1 viikko per 10 mm, eli käytännössä 10 viikkoa. Elementeillä säästää aikaa, mutta kuivatusaikojen vuoksi se ei ole minun kohteissani oleellista.

      Rakennusvirheitä voi korjata timanttisahauksella ja -porauksella. Sama proseduuri koskee harkkotaloja. Ei siinä ole mitään oleellista eroa.

      Periaatteessa sähköputkitukset saa "ilmaiseksi" elementteihin. Käytännössä virheitä tulee ja piikkivasara heiluu.

      Minun taloni ovat aina "itse tehtyjä". Tosin ulkoista tiettyjä työvaiheita, joiden tekemisessä muut ovat parempia tai minua/meitä halvempia.

      Olen kokeillut/ollut kokeilemassa useita eri työtapoja alakaen niinkin eksoottisista kuin paikalla valetuista betonitaloista. Paikalla valettu on tiivydeltään ylivoimaisesti paras, joskin kallis teetettynä. Betonielementti on sen jälkeen tiivein.

      Rungon materiaaliin ei kannata kiinnittää huomiota. Se on kaikille muille kuin alalla toimiville jokseenkin yhdentekevä asia. Minulle asia on sikäli tärkeä, että en ole vielä tehnyt yhtään täystiilitaloa. Sen ajattelin toteuttaa jossain vaiheessa ennen täyspäiväistä eläkeuraa.

      Kustannuksista seuraava peukalosääntö: runko ja pohjat 1/3, sisustus ja piha 1/3, talotekniikka 1/3. Eli suurin piirtein 1000 € 1000 € 1000 € = 3.000 €/m2. Rakennusalalla toimivat pääsevät varastamalla alle 1.500 € per m2, itse tekemällä 2.000 € per m2, kaverilla tettämällä 3.000 € per m2 ja muilla teettämällä 3.500 € per m2. Diletantti rakennuttaja maksaa sitten mitä tahansa alkaen 3.700 € per m2. Vastaan on tullut yli miljoonan euron rakennuskaaoksia, mitä on vaikea lopputulosta tarkastellen havaita. Huonosti hommansa osaava rakennuttaja kuluttaa "rautakaupassa" paljon enemmän kuin rakennuksen todennäköisen myyntihinnan.

      Se, kenen tekemiä elementtejä kulloinkin käytän, on liikesalaisuus.

    • BauHerr

      Elementit saa tehtaan pystyttämänä. Minulle hinta per kokonaisala parvekkeet terassit oli 1000 € per m2 sisältäen anturasta alkaen runko pystyssä pois lukien yläpohja. Harkkotaloihin nähden hinta oli 100.000 matalampi. Elementit olivat mittatarkkoja ikkunoiden osalta. Oviaukot taas olivat hieman liian ahtaita. Sandwhich -rakenteet olivat tarkkoja. Sen sijaan anturan eristeiden liimaus oli ns. juosten k..tu.

      Tavanomaisen harkkotalon pystysurakka maksaa suurin piirtein 70.000 - 80.000 euroa. Betonielkut nousevat nopeasti ja halvalla.

      Pystytys kesti muutaman viikon. Ajan säästössä oleellista on se, tehdäänkö lattialämpö vai ei. Lattialämmitys vaatii betonoinnin, jonka kuivumiseen menee 1 viikko per 10 mm, eli käytännössä 10 viikkoa. Elementeillä säästää aikaa, mutta kuivatusaikojen vuoksi se ei ole minun kohteissani oleellista.

      Rakennusvirheitä voi korjata timanttisahauksella ja -porauksella. Sama proseduuri koskee harkkotaloja. Ei siinä ole mitään oleellista eroa.

      Periaatteessa sähköputkitukset saa "ilmaiseksi" elementteihin. Käytännössä virheitä tulee ja piikkivasara heiluu.

      Minun taloni ovat aina "itse tehtyjä". Tosin ulkoista tiettyjä työvaiheita, joiden tekemisessä muut ovat parempia tai minua/meitä halvempia.

      Olen kokeillut/ollut kokeilemassa useita eri työtapoja alakaen niinkin eksoottisista kuin paikalla valetuista betonitaloista. Paikalla valettu on tiivydeltään ylivoimaisesti paras, joskin kallis teetettynä. Betonielementti on sen jälkeen tiivein.

      Rungon materiaaliin ei kannata kiinnittää huomiota. Se on kaikille muille kuin alalla toimiville jokseenkin yhdentekevä asia. Minulle asia on sikäli tärkeä, että en ole vielä tehnyt yhtään täystiilitaloa. Sen ajattelin toteuttaa jossain vaiheessa ennen täyspäiväistä eläkeuraa.

      Kustannuksista seuraava peukalosääntö: runko ja pohjat 1/3, sisustus ja piha 1/3, talotekniikka 1/3. Eli suurin piirtein 1000 € 1000 € 1000 € = 3.000 €/m2. Rakennusalalla toimivat pääsevät varastamalla alle 1.500 € per m2, itse tekemällä 2.000 € per m2, kaverilla tettämällä 3.000 € per m2 ja muilla teettämällä 3.500 € per m2. Diletantti rakennuttaja maksaa sitten mitä tahansa alkaen 3.700 € per m2. Vastaan on tullut yli miljoonan euron rakennuskaaoksia, mitä on vaikea lopputulosta tarkastellen havaita. Huonosti hommansa osaava rakennuttaja kuluttaa "rautakaupassa" paljon enemmän kuin rakennuksen todennäköisen myyntihinnan.

      Se, kenen tekemiä elementtejä kulloinkin käytän, on liikesalaisuus.

      • OnnellinenIsukki

        Ylläolevat hinnat pitää paikkansa liittyen betonielementtitaloon. 650e/m2 meni ilman maaurakkaa ns. vesikattovalmis. Suunniitteluun kannattaa varata aikaa ja rahaa, jolloin ne rasiat ja piikkailut jää vähemmälle. Elementit nopeuttaa hieman kun esim. valuharkkotalon kuivuminen kestää ennen kuin voi tasoittaa. Myös terassit yms. tulee vähän kuin samalla rysäyksellä. Itse tehtynä/paljon osaurakoita ja 2v intensiivinen osallistuminen ja projektointi. Espoo 165hum2/207brm2 715m3 ja autokatos. 2900e/2300e/m2 sis. pieni tontti. Sähkö 11500kWh/a. Myisin 650ke sit kun joku ostaa. En ole ammattilainen mutta kuitenkin osaamista löytyy ja ammattitöistä tuli tehtyä 50% ja aputyöt 100%.
        Kova setti oli ja seuraava tulee teetettynä ja yksitasoinen täystiilitalo. Voipi tosin mennä hetki.


      • faktaatiskiin
        OnnellinenIsukki kirjoitti:

        Ylläolevat hinnat pitää paikkansa liittyen betonielementtitaloon. 650e/m2 meni ilman maaurakkaa ns. vesikattovalmis. Suunniitteluun kannattaa varata aikaa ja rahaa, jolloin ne rasiat ja piikkailut jää vähemmälle. Elementit nopeuttaa hieman kun esim. valuharkkotalon kuivuminen kestää ennen kuin voi tasoittaa. Myös terassit yms. tulee vähän kuin samalla rysäyksellä. Itse tehtynä/paljon osaurakoita ja 2v intensiivinen osallistuminen ja projektointi. Espoo 165hum2/207brm2 715m3 ja autokatos. 2900e/2300e/m2 sis. pieni tontti. Sähkö 11500kWh/a. Myisin 650ke sit kun joku ostaa. En ole ammattilainen mutta kuitenkin osaamista löytyy ja ammattitöistä tuli tehtyä 50% ja aputyöt 100%.
        Kova setti oli ja seuraava tulee teetettynä ja yksitasoinen täystiilitalo. Voipi tosin mennä hetki.

        Aika halvalla olet saanut tehtyä elkkutalon ... Paljon omaa työtä selittää kyllä tuon. Elkkutalon runko on yhtäpaljon kalliimpi kuin harkkotalon runko suhteessa puutaloon.


      • OnnellinenIsukki

        Palveluna ostettuna kyllä. Ottavat n. 20% katetta runkourakasta sis. kaiken kuvista anturaan ja valmiiseen runkoon.

        Teettämällä kuvat, kilpailuttamalla elementit ja sitten pystytysurakka niin minulla maksoi saman mitä oli harkkotarjoukset vesikattovalmiiksi.
        Toki on nyt tiivis ja laadukas talo. Naapurin lecassa aika pahoja railoja nyt jo ja uudelleen tasottelua luvassa.


      • Eeeheheheeheee
        OnnellinenIsukki kirjoitti:

        Palveluna ostettuna kyllä. Ottavat n. 20% katetta runkourakasta sis. kaiken kuvista anturaan ja valmiiseen runkoon.

        Teettämällä kuvat, kilpailuttamalla elementit ja sitten pystytysurakka niin minulla maksoi saman mitä oli harkkotarjoukset vesikattovalmiiksi.
        Toki on nyt tiivis ja laadukas talo. Naapurin lecassa aika pahoja railoja nyt jo ja uudelleen tasottelua luvassa.

        Mites ne elementtisaumat.... Jätitkö näkyviin vai odotteletko niiden halkeamista.


      • BauHerr
        Eeeheheheeheee kirjoitti:

        Mites ne elementtisaumat.... Jätitkö näkyviin vai odotteletko niiden halkeamista.

        Saumat ovat kunnossa. Minä käytän sekä sandwhichejä että EPS pinnoteisia. Jälkimmäisistä ei jää ulkokuoreen saumoja, ellei tee tosi pitkää rakennusta.

        Rungon materiaali on aika yhdentekevä asia. Erilaisia on tullut tehtyä eikä mikään ole ehdottomasti paras.


      • OnnellinenIsukki

        Joo, en tiedä miten saumat kun ovat 250mm EPS levyn alla ja rappaus päällä ä. Kellari sandwich elementeistä. Aika vähän ihmiset tietää että ei niiyä saumoja jää näkyviin eriste-elementtejä käytettäessä. Hyvii kesii harkkomiehille ja selän jaksamisia.


      • eeheeehe
        OnnellinenIsukki kirjoitti:

        Joo, en tiedä miten saumat kun ovat 250mm EPS levyn alla ja rappaus päällä ä. Kellari sandwich elementeistä. Aika vähän ihmiset tietää että ei niiyä saumoja jää näkyviin eriste-elementtejä käytettäessä. Hyvii kesii harkkomiehille ja selän jaksamisia.

        Epsistä tippuu rappaukset viimeistään kymmenen vuoden kuluttua... No takuu on jo silloin mennyt.


      • BauHerr
        eeheeehe kirjoitti:

        Epsistä tippuu rappaukset viimeistään kymmenen vuoden kuluttua... No takuu on jo silloin mennyt.

        Ei ole tähän asti mistään tippunut. Jos tippuu, kone pihaaan ja rappaa räpsäytän uudestaan.

        Varma tapa saada rappaus alas seinästä on rapata talvella. Jos sen välttää, niin kyllä rappinki pysyy seinässä.


      • asiaatutkinut

        Eps elää ja koska se elää, rappinki ei pysy. EPSin rappaaminen tullaan vielä kieltämään kunhan aikaa kuluu ja totuus paljastuu.


      • BauHerr

        Meillä on asuntoja kerrostaloissa, jotka on lämpörapattu 15 - 20 vuotta sitten. Ei ole vielä rappinki pudonnut.

        Myös puutaloja on rapattu iät ja ajat. Niissäkin rappaus pysyy.

        Jos putoaa korjaan, ja jos on systemaattinen vika, niin muuraan seinät. Suorastaan toivon, että putoaa mahdollisimman nopeasti. 20 - 30 vuoden kuluttua tuskin enää olen muurauskunnossa.


    • Tapauskohtaista

      Apinakin tajuaa että, kustannukset ovat aivan tapauskohtaiset oli kyse sitten millaisesta talosta tahansa.
      Sanottakoon että ,jos vaikkapa aika on muka rahaa niin ajan säästö voi muodostua myös rahankin säästämiseksi etenkin jos aika on kallista.
      On varsin yleistä käyttää betonisia ontelolaattoja mm.harkoista koottujen talojen välipohjissa en näe syytä miksi betonielementtejä ei voisi tilata kohtuulisessa määrin myös seiniin
      tai ainakin osaan niistä jos varaa on.
      Ilmeisesti säästö on mielessä monessa kohdassa rakentamisessa monella vaikka tosiasijassa
      lopullinen säästö voi jäädä olemattomaksi jos aletaan tuntipalkkoja ja välillisiä kuluja laskeskella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1254
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1082
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      867
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      751
    Aihe