Milloin alkaa?...

Vastatkaaa

Olen 14-vuotias, painan vähän yli 40kg, n. 164cm pitkä. Rinnat jonkin verran kehittynyt, karvoitusta tullut ja ainakin yli vuoden valkovuotoa. Liikun myös aika paljon. Milloin kuukautiseni saattaisi alkaa? :/ tunteeko sen kun veri valuu? :D onko selkä- tai mahakivut kovia ja kivuliaita? Hankaako siteet jalkoihin? :DD kertokaa mitä vain menkoista olisi kiva jos vastaisitte myös kysymyksiini! :)

14

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jokurandomtyyppiihmine

      Ite oon 12.v suurinpiirtein samat mittasuhteet ku sulla. Itellä menkat tullut jo kolmesti. Epäilempä että sulla alkaa 2kk sisällä kuukautiset. Yleensä sen tuntee kun veri valuu. Mulla joskus tuntuu ku oikeen ryöpsähtelee (ei oo kiva tunne

    • kokemusauttaa

      Yleensä kuukautiset alkavat, kun kiloja on noin 50.

      Kuukautisvuoto voi olla pientä tai suurta. Sen pienenkin vuodon oppii kokemuksen myötä tuntemaan.

      Kuukautisiin ei kuulu kipua, mutta joillekin niitä tulee. Kuukautiskipuun kannattaa syödä särkylääkettä. Pakkauksissa on yleisohjeet.

      Kuukautissiteet eivät hankaa. Jos hankaa, niin kokeile jotain toista sidemallia. Itseäsi miellyttävän siteen/siteet löydät vain kokeilemalla, koska me naiset olemme hieman erilaisia. Kuukautisten aikaan kannattaa pitää napakoita alushousuja, niin side pysyy paikallaan.

    • Jokurandomtyyppiihmine

      Ei kyllä mielestäni johdu kilosta koska äitilläni on alkanut 9.v 140cm 27kg nii että.... Ja ärsyttää ku kirjoitin toista viestiä nii mulla ei näy ku jää toho kohtaa asti: (ei oo kiva tunne) . miten teillä näkkyy ku jäi häirittee toi. Eli näkyyks teillä koko viesti vai vaan murto- osa siitä??

      • Vastatkaaa

        Mullakin loppuu toi sun viesti tohon "ei oo kiva tunne" -kohtaan :D mut kiitos vastauksesta ja toivottavasti alkaaa :)


      • fhgfjghkghk

        Itse asiassa riippuu kiloista. Normaali hormonitoiminta edellyttää tietyn määrän rasvakudosta. Tämän tietää jokainen liikaa laihduttanut: kuukautiset jäävät pois. Itselläni menkat alkoivat n. 45-kiloisena, mutta olen hyvin lyhyt. Yleensä kasvu ei jatku kovin pitkään menkkojen alkamisen jälkeen. Eli sinun 140-senttisenä menkkansa saanut äitisi voi olla korkeintaan 150 cm pitkä ja erittäin hento. Hänellä on huomattava osteoporoosiriski, koska hänen luunsa ovat niin ohuet. Ihme, että hän on pystynyt synnyttämään. Todennäköisesti olet syntynyt ennenaikaisesti ja sektiolla. Tai sitten äitisi muistaa väärin. Olenko väärässä?


      • Slkxlddlsakab

        Joo oot ? Ensinäkään, en ole syntynyt sektiolla enkä ennenaikaisesti. Toiseksi, äitini ei ole hento ja heiveröinen toisinkuin minä. Kommentistas ei ollu mitää hyötyy :D


      • jknsvdbdnskbsns

        mä oon aina miettiny että kun sitä verta tulee niin tuntuuko että ois vessahätä vai tuleeks se vaan ettei pysty "pidättämään" yhtään. ku oon miettiny että jos se tuntuu siltä ku ois vessahätä nii ettei pissaa housuihin :'D


    • K1RJA1L1JA

      Tästä sitten tulee pitkä. Kun kuukautiseni alkoivat, olin kai 11, olin koulussa ja meillä oli matematiikan kokeet. Oltiin tehty päässälaskut, kun tunsin että nyt ne taisi alkaa, apua. Opettajamme oli homo joten tiesin että häneltä ei voi pyytää sidettä koska hän oli mies. Sain kokeesta 6 koska en pystynyt keskittymään! Heti tunnin loputtua juoksin vessaan salamavauhtia, ja minulle oli tullut muutama pisara alushousuihin. Koska minulla ei ollut siteitä, työnsin housuihin wc- ja ruutu paperia. Se tuntui epämukavalta! Heti koulusta päästyäni menin ostamaan siteitä. Olen nyt 13 eikä kukaan muu kun minä tiedä menkoistani . Eli mitä tästä opimme: pidä mukanasi aina alushousuja ja siteitä! Ja lämpötyyny auttaa kipuihin

    • vihdoinkin

      Oon 14 v. syksyl 15 v. Mulla alko menkat viime kuussa rippileirillä! Aamul heräsin enkä ollu saanu kunnol unta koko yöhön koska mahaan oli sattunu jonkin verran. Sit menin vessaan ja kappas vaan, ne oli alkanu. :D Onneks ei menny lakanat, koska huoneessa kaks kaverii... Koko kevään olin miettinyt et mussa on jotain vikana kun kaikil mun ikäsil (joilla siis tiedän alkaneen) oli alkanu jo aikoi sitte ja tunsin itteni ulkopuoliseks kaikis keskusteluissa menkkakipuihin ja muuhun liittyen. Eli olin kyllä sinänsä helpottunu et ne alko mut rippileiri ei ollu mikään paras paikka siihen. Onneks olin varautunu siteil ja sit vaa tekstasin äitille et nyt ne sit alko. Hyvä et pääsin tosta kertomis jutusta aika helposti! :D (sekin kun pelottaa aika monia, myös mua pelotti) Kiva jos joku jakso lukee! :)

    • äitivstytär

      Omalla äitilläni alko ehkä joskus 10 vuotiaana ja itellä melkein 15 vuotiaana. Äiti kans kerto että sen menkat on aina kestäny 2-3 päivää (onnekas paskiainen :D) ja mul kestää 7 päivää. Että ei voi luottaa aina siihenkään

    • Re.Mc

      Minulla alkoi kun olin 14v nyt olen siis 15v.Ne alkoivat n.vuosi sitten (18.7) Olin yksin kotona ja menin vessaan huomasin jotain punaruskeaa pikkareissa, mutta en tajunnut että ne olivat menkat.Menin vain suihkuun ja vaihdoin pikkarit.Sitten huomasin ison veri läikän ja menin ihan paniikkiin xD Sitten rauhoituin ja hain siteen ja kun äitini tuli töistä kerroin hänelle.... ja käytän vain siteitä. Tamppooneita en uskalla käyttää (niiden laitto kuulostaa ällöttävälle) xD

    • 15vtyttönen

      Itellä alko menkat kun olin 14-vuotias ja olin ihan inoissaan siitä, kun kaikilla muillakin oli alkanu jopa vuoden nuoremmalla siskollani.. Nyt olem siis 15 ja mulla on tosi runsaat kuukautiset, mutta sen kanssa on vaan elettävä.

    • Ei aina johdu kiloista. Oon nyt 15. Mulla alkoi 12-vuotiaana ( kk päästä 13) ja mulla mittasuhteet 149 cm 38 kg

    • 19vkakara

      Mä olen nyt 19 v mut minu menkat alkoi 16,5v et ne kestää jotai 7 pv ja on tosi runsaat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1759
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1705
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1551
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe