KIRJALLINEN KYSYMYS 646/2014 vp
KK 646/2014 vp - Kaj Turunen /ps
Tarkistettu versio 2.0
Katsastusmääräykset ja katsastuksessa tapahtuneiden vaurioiden korvaaminen
Eduskunnan puhemiehelle
Tietooni on tullut useita tapauksia, joissa auton dieselmoottori on vaurioitunut pakokaasutestissä katsastuksessa.
Testissä moottori ryntäytetään ylikierroksille. Moottoreita ei ole suunniteltu korkeille kierroksille ilman vastusta. Tältä osin testi on vastoin moottorin oikeita käyttötapoja ja siksi riskialtis.
Moottori voi rikkoutua testissä niin, että vauriot tulevat ilmi vasta muutaman päivän kuluttua katsastuksesta. Tällaisten vaurioiden korvaaminen maksaa tuhansia euroja. Tällaisia vaurioita ei yleensä synny auton normaalissa käytössä.
Kansalaiset ovat heikossa asemassa hakiessaan korvausta tapahtuneesta. Trafilta on vaikeaa saada vastausta yhteydenottoihin, ja katsastusasemat vetoavat saamiinsa ohjeisiin ja kiistävät korvausvelvollisuutensa.
Kansalaisten kannalta tilanne on suorastaan kestämätön. Heidät velvoitetaan katsastamaan autonsa, mutta katsastusmenetelmä ei vastaa moottorin oikeaa käyttötapaa.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä, että autojen katsastukäytäntöä ja -toimenpiteitä järkevöitetään ja mahdollisille katsastuksessa tapahtuneille vaurioille osoitetaan korvauksista vastaava taho?
Helsingissä 9 päivänä syyskuuta 2014
Kaj Turunen /ps
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Kaj Turusen /ps näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 646/2014 vp:
Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä, että autojen katsastuskäytäntöä ja -toimenpiteitä järkevöitetään ja mahdollisille katsastuksessa tapahtuneille vaurioille osoitetaan korvauksista vastaava taho?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksesta säädetään Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivillä moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen katsastuksesta 2009/40/EY (muutettuna asetuksella 2010/48/EU), joka on kansallisesti toimeenpantu ajoneuvolailla (1090/2002) ja sen alaisilla säädöksillä. Valtioneuvoston asetuksessa ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta (1245/2002) säädetään, että määräaikaiskatsastuksessa on noudatettava edellä mainitun direktiivin liitteessä II esitettyjä tarkastusmenetelmiä. Myös päästömittaukset suoritetaan direktiivissä esitetyllä tavalla.
Nykyinen mittausmenetelmä on käytännössä sama kuin Suomessa vuodesta 1995 käytetty mittausmenetelmä. Mittaustavassa moottori kuormitetaan kierroksenrajoittimeen saakka, mutta moottori ei pääse ylikierroksille, ellei ajoneuvossa ole teknistä vikaa. Mahdollisten vikatilanteiden vähentämiseksi ennen mittauksen tekemistä katsastaja varmistaa, että ajoneuvo on käyntilämpötilassa. Lisäksi suositellaan, että ajoneuvo on huollettu asianmukaisesti ja tarvittaessa katsastaja pyrkii varmistamaan tämän esimerkiksi huoltokirjan avulla.
Yllämainittu direktiivi on korvattu keväällä julkaistulla direktiivillä 2014/45/EU, joka antaa mahdollisuuden käyttää ajoneuvon omaa diagnostiikkaa hyödyntävää sähköistä OBD -mittausta. OBD -järjestelmä on tullut pakolliseksi myös dieselautoissa vuoden 2002 alusta. Uusi katsastusdirektiivi tulee voimaan keväällä 2018. Sen toimeenpanon yhteydessä on tarkoitus selvittää, onko näiden direktiivissä sallittujen reunaehtojen puitteissa tarkoituksenmukaista ottaa käyttöön OBD -mittaus myös dieselautoille. Joidenkin ajoneuvojen osalta se voisi myös korvata nykyisen mittausmenetelmän.
Moottoririkkoihin liittyviä yhteydenottoja tulee Liikenteen turvallisuusvirastoon hyvin harvoin. Katsastusorganisaatioilta saatujen tietojen mukaan reklamaatioita heille tulee noin 50 kappaletta vuodessa. Dieselautojen päästömittauksia tehdään noin 800 000, joten mikäli kaikki reklamaatiot olisivat aiheellisia, vikaantumistiheys olisi 0,006 %. Vikaantumisista lähestulkoon kaikki ovat pienehköjä vikoja, eivätkä varsinaisia moottorivaurioita. Liikenteen turvallisuusviraston käsitys on, että ehjä ja asianmukaisesti huollettu ajoneuvo ei vikaannu mittaustilanteessa. On tiettyjä ajoneuvomalleja, joiden kohdalla mittaus saattaisi aiheuttaa vaurioita, mutta näiden osalta Liikenteen turvallisuusvirasto on julkaissut sivuillaan autovalmistajien tai maahantuojien tekemät ohjeet siitä, miten mittaus on tehtävä.
Mikäli väärinkäytöksiä katsastuksessa ilmenee, katsastuksen suorittamisen oikeellisuuden osalta asia kuuluu katsastustoimintaa valvovalle Liikenteen turvallisuusvirastolle ja mahdollisten katsastuksessa syntyneiden vaurioiden korvausten osalta siviilioikeuden puolelle katsastustoimipaikan ja ajoneuvon omistajan väliseksi asiaksi.
Helsingissä 30 päivänä syyskuuta 2014
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Perussuomalaiset_ja_katsastus
jffjfjfdj
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 565431
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap233487Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei281612Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei1981544- 761076
MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna251033Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee49897Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel259836Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.71799Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..35798