Sukellus aikaan entiseen

Lottatyttö

Kesäisin TV:ssä ei kovin paljon ole uusia ohjelmia tarjolla, joten katson Teemalta iltaisin klo 21 Myrskyluodon Maija elokuvaa. Muistaakseni ohjaaja guru Åke Lindmanin käsialaa. Paluu menneisyyden mystiseen elämään kiehtoo joitakinmaalaistyttöjä ja poikia vallan mainiosti.

Elämme sanoisinko, elämme miltei yltäkylläisyyden aikaa. narisemme joka pienimmästäkin asiasta joka ei juuri minua miellytä. Eka osassa Maija isä päätti tyttären kohtalon sopiessa Maijan Jannen vaimoksi, rakentamaan tyhjästä uutta elämää. Mennään omaan aikaan jolloin itse valitsimme kenen kanssa yhteisen elämän kanssakulkijoina olemme. Miellyttikö tulokas vanhempia vai ei, sitäpä ei heiltä kysytty.

Kannattaisi ottaa näköalaa Maijan ja Jannen kohtaloon. Elämä autiolla saarella uudisrakentajilla oli runsaasti voimia kysyvää elämää,sekä fyysisesti että psyykisesti mutta yksi tunne se rakkaus joka heidän välillä oli ja pysyi kantavana voimana vaikeuksienkin keskellä, antoi voimaa uuteen päivään.

Paluu menneeseen elämänmuotoon kannattaa jo vertailun vuoksi, sanoisinko "valmiiseen maailmaan" olemme syntyneet ja siinä elämme. Kysyä sopii,miksi niin monet narisevat kaikesta mahdollisesta itseä tyydyttämättömista tapahtumista, vaikka mielestäni elämme miltei yltäkylläisyyden maailmassa.

https://www.youtube.com/watch?v=UosMTU0jRL0

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myrskyluodon Maija ihastuttaa yhä aitoudellaan, ja ennenkaikkea pääosan esittäjän Rose-Marie Roseback'in hartaan nöyrä eläytyminen roolihahmoonsa.

      Miten paljon muistoja tuleekaan mieleen, itsekin viettämieni vuosikymmienien ajasta siellä saaristossa. Saaret oli pieniä, yhteensä n. 1,3 h, jossa puolivalmiissa mökissä vietin lasten kanssa kesää.

      Meren armoilla on saarelaisten elämä, pieni vauva kahden muun lapseni lisäksi kysyi selviämistä. Pyykinpesu tapahtui käsin, harjalla kallioilla hangaten, juomavesi, maito lapsille, ja kauppaostokset oli pakko milloin soutaen hakea moottorin ollessa epäkunnossa.
      Perheenpää kävi 2 viikon välein, tuoden toki tullessaan säilykemuonaakin, mutta kalastus antoi pääosan ravinnosta.

      Silti ihanimpia kesiä 16 vuoden ajan, jolloin lapset oppivat rakastamaan saaristoelämää, enää käymätieltäni osallistun tapaamisiin siellä.
      Nyt jatkavat siellä jo 3 :ssa polvessa ilman minua.

      • herättääkysymyksiä

        Etkö ollut teinityttö kun esikoisesi sait, niin olet täällä kertonut ? Millainen mies jättää nuoren vaimonsa kolmen pienen kanssa noin alkeelliseen paikkaan yksin viikoiksi ? Miten onnistuit kalastamaan pienten lasten kanssa ja missä vauva silloin oli ?


      • sinisirkkuevk
        herättääkysymyksiä kirjoitti:

        Etkö ollut teinityttö kun esikoisesi sait, niin olet täällä kertonut ? Millainen mies jättää nuoren vaimonsa kolmen pienen kanssa noin alkeelliseen paikkaan yksin viikoiksi ? Miten onnistuit kalastamaan pienten lasten kanssa ja missä vauva silloin oli ?

        Olin kolmannen lapsen syntyessä jo täysikäinen saariaikana. Aamuaikaisella 4-5 välillä vedin virvelillä useimmat haukeni, jolloin kaikki lapset vielä nukkuivat:D

        En kokenut koskaan varsinaista avuttomuutta, leivoin leivän siellä itse, ja paikallinen kalastaja saattoi heittää pari siikaakin hyvässä lykyssä. Kauppavene Ahvenanmaalta kulki 3 kertaa viikossa kalastajan laiturille, kun vaan pääsi merenkäynniltä ostoksille.


      • herättääkysymyksiä kirjoitti:

        Etkö ollut teinityttö kun esikoisesi sait, niin olet täällä kertonut ? Millainen mies jättää nuoren vaimonsa kolmen pienen kanssa noin alkeelliseen paikkaan yksin viikoiksi ? Miten onnistuit kalastamaan pienten lasten kanssa ja missä vauva silloin oli ?

        siis millainen mies?

        Kyllä minullekkin herättää kysymyksiä, että millainen mies isäni oli? Hänkin jätti perheensä, kaksi lasta ja meni valloittamaan Suur-Suomea.

        Äiti joutui jättämään lapsensa navetta-ajoiksi, kuten myös kesäisin peltotöiden vuoksi pirttiin, mikäli ei ottanut heitä mukaan.

        Oma mieheni jätti minut myös, jopa viikoiksi, koska ansaitsi meille elatusta.

        Kyllä naiset pärjää, tai siis pärjäsi ennen. Nykyisistä en sano mitään, koska tulisi moitittua omianikin siinä sivussa.


    • jakolasku

      Ei kaikki tosiaan elä yltäkylläisyydessä vaan kurjistuvat yhä enenevässä määrin leikkausten myötä. Leipäjonot tulee kasvamaan tämän hallituksen aikana sekä huonovointisuus myös.
      Osa kansalaisista voi hyvin ja osa ei koskaan.

      • Lo-rena

        Melko vaatimattomista olosuhteista olemme me sodan jälkeinen sukupolvi elon tiemme aloittaneet. Lapsilisä aloitettiin maksamaan v. 1947 ehkä pari kertaa vuodessa? Mitä oli kouluruoka joka monilla oli ainut päivän ateria, niinkuin nytkin. Maalaiskansakoulussa viikkoateriat koostuivat, ma velliä, ti puuroa, ke keitto, to velliä, pe hernekeitto ja la puuro.

        Tässä tuntemattoman tekijän runo, kädestä käteen kulkeutunut:

        "Kuinka ihmeessä me,jotka synnyimme ilman äitiysvoimistelua,
        neuvolaa ja äitiysraha. Kuinka ihmeessä me jotka kasvoimme ilman lapsilisIä,päiväkotia ja leikkikoulua, ilman kestovaippoja, muovia ja teippejä
        kuinka ihmeessä saatoimme oppia, konttaamaan ja kävelemään
        -näin kauas ja kauan!

        Miten ihmeessä osasimme leikkiä kävyillä, tikuilla ja sileillä kivillä,
        tetämättä mitään virikkeitä antavasta leikkiympäristöstä, terapiasta ja
        pannelikeskusteuista, aiheena "Lapsi ja kulttuuri?"

        Me jotka paikatuin polvin ja puupohjaisissa (paperi)kengissä, seisoimme silakka-, peruna-, ja hiivajonoissa - sotavuosina - me, jotka istuimme rapistuneissa luokkahuoneissa tietämättä homevaurioista, kirjoitimme vihkoihinmme ja luimme läksymme omista kirjoistamme, perityistä taikka vanhana ostetuista, vailla ilmaista koulukyytiä ja -aamiasta, onnelisen tietämättöminä kolukypsyystesteistä sekä opiskelulisistä ?

        Meillä ei ollut aavistustakaan, kuraattoreista, koulupsykologeista, nuorisotiloista eikä lautakunnista.
        Meillä ei ollut vapaa-ajan ongelmia. Miten ihmeessä olemme selvinneet hengissä, kuinka ihmeessä on mahdollista että - MEILLÄ OLI NIIN HAUSKAA?"
        Tekijä tuntematon.

        Heruuttelin kirjoittajia muistoihin kauan sitten taaksemme ajan jättäneinä. Ei mikään valitusvirsi, vaan tuntematon tekijä muistelee elämänsä varhaisvuosia -40 luvun vaiheilla..........


      • saitureidenkirppis

        Voisitko kertoa miten sinuun koskee nämä tulevat leikkaukset ja koskeeko ne läheisiäsi? Osaisitteko elää "Myrskyluodon Maijana"?

        Katselin itsekkin eilen tämän ohjelman ja todella tuli mieleeni tätini, joka asui saaressa. Oli hänelläkin lehmä ja kalastus oli pääelinkeino. Tosin tuollaisia myrskyjä ei ollut kuin merellä, koska asuivat Järvi-Suomen saaressa.

        Minä en jaksa ymmärtää "leipäjono" sanontaa, koska kaikkea muutakin siellä jaetaan ja aina on ollut ahneita ihmisiä siihen, mitä ilmaiseksi saa.


      • Lo-rena
        saitureidenkirppis kirjoitti:

        Voisitko kertoa miten sinuun koskee nämä tulevat leikkaukset ja koskeeko ne läheisiäsi? Osaisitteko elää "Myrskyluodon Maijana"?

        Katselin itsekkin eilen tämän ohjelman ja todella tuli mieleeni tätini, joka asui saaressa. Oli hänelläkin lehmä ja kalastus oli pääelinkeino. Tosin tuollaisia myrskyjä ei ollut kuin merellä, koska asuivat Järvi-Suomen saaressa.

        Minä en jaksa ymmärtää "leipäjono" sanontaa, koska kaikkea muutakin siellä jaetaan ja aina on ollut ahneita ihmisiä siihen, mitä ilmaiseksi saa.

        Jos minua tarkoitat, vastaan, katsotaan nyt ensiksi mitä ja millaisia leikkauksia tulee, jonka jälkeen on arvioimisen aika, miten leikkaukset vaikuttavat jokapäiväiseen elämään?


      • saitureidenkirppis
        Lo-rena kirjoitti:

        Jos minua tarkoitat, vastaan, katsotaan nyt ensiksi mitä ja millaisia leikkauksia tulee, jonka jälkeen on arvioimisen aika, miten leikkaukset vaikuttavat jokapäiväiseen elämään?

        jakolaskulle oli vastaus minulta, mutta ehdit siihen väliin kirjoittaa. Hieno kirjoitelma sinulta, kiitos.


      • jakolasku
        saitureidenkirppis kirjoitti:

        Voisitko kertoa miten sinuun koskee nämä tulevat leikkaukset ja koskeeko ne läheisiäsi? Osaisitteko elää "Myrskyluodon Maijana"?

        Katselin itsekkin eilen tämän ohjelman ja todella tuli mieleeni tätini, joka asui saaressa. Oli hänelläkin lehmä ja kalastus oli pääelinkeino. Tosin tuollaisia myrskyjä ei ollut kuin merellä, koska asuivat Järvi-Suomen saaressa.

        Minä en jaksa ymmärtää "leipäjono" sanontaa, koska kaikkea muutakin siellä jaetaan ja aina on ollut ahneita ihmisiä siihen, mitä ilmaiseksi saa.

        Ei vielä koske toivottavasti ei koskaan ketään lähimmäistänikään.


      • oljet

        Hyvä palauttaa mieleen noita sen aikaisia elämän realiteetteja!
        Kiitos Lo-rena


      • Lo-rena

        Kesä on kulunut jo heinäkuulle, luonto mukautuu sopivasti vuodenvaihteluihin.
        Katselen lähiaukiota jonka ilmatilassa pääskyset ovat nyt joka ilta ja aamu lentoharjoituksissa. siis emot ovat pudottaneet pesästä poikaset ulos maailmaan opettelemaan omatoimista elämisen mutoa.

        Aamulla noin klo 7 jälkeen pyrahtelee aamulennolla pääskysten joukko, toinen kerta vrk:ssa on ilta klo 19 jälkeen jolloin sama pääskyjen kirskutus lentoharjoituksineen jatkuu.

        Aika nopeasti pääskyset kehittyvät, ensin on pääskyparilla ns. honey moon kausi jolloin etsitään pesäpaikka kuhertelun lomassa, sitten pyöräytetään muutama muna pesään, hautomista noin 21 vrk , poikasia pariskunnat uupumatta ruokkivat, kunnes on tullut aika pudottaa hyvin kehittyneet poikase pesästä ulos.

        Minulle oli aivan vieras sanonta kun vanhemmat äidit työpaikalla puhuivat poikaset lähtevät ulos pesästä - siis lapset kasvaneet isoiksi ja lähtevät omaan elämään, kuka minnekin. Opiskelemaan, sotaväkeen tai sitten työelämään, kuka minnekin. Vaiherikasta aikaa on lasten kasvaminen aikuisikään, jännittäminen miten suuntaan he elämässä menevät. Aikoinaan olin niin emo-tyyppiä, aina ajattelin miten lapset itsenäisessä opiskelu elämässä pärjäilevät, kunnes työkaveri rohkaisi sanoen, "kuule lasten kohtalo on korkeimmissa näpeissä, kuin sinun näpeissä," miten heillä elämä kulkee. Niin se sitten on.

        https://www.youtube.com/watch?v=bUhwwGsMrkA


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      352
      3972
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1739
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      196
      1259
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe