Maadoittamattomat pistorasiat maadoitettuihin?

Osaattekoauttaa

Hei,

Asun rivitalossa, josta löytyy sekä maadoitettuja, että maadoittamattomia pistorasioita (maadoittamattomat pistorasiat olohuoneessa ja makuuhuoneessa). Nyt olen ostanut uuden tietokoneen ja tietokone pitäisi ilmeisesti aina kytkeä vain maadoitettuun pistorasiaan. Tietokonetta olisi tarkoitus käyttää olohuoneessa, josta löytyy myös muita sähkölaitteita (televisio, pelikonsoli, laajakaista yms.)

Kysymys kuuluu, että tulisiko minun nyt olla sähkömieheen yhteydessä ja pyytää maadoittamattomien pistorasioiden vaihtamista maadoitettuihin pistorasioihin? Olen kuullut, että maadoitettujen pistorasioiden asentaminen voi tulla kovin kalliiksi eikä välttämättä edes auta ongelman ratkaisemisessa, sähkön kulkemisessa / laadussa saattaa esiintyä jopa häiriötä? Toisaalta en viitsisi kytkeä tietokonetta myöskään maadoittamattomaan pistorasiaan, jos vaikka emolevy tai muut komponentit hajoaisivat tai saisin sähköiskun.

Mitä itse tekisitte tässä tilanteessa? Vaihtaisitteko talon kaikki pistorasiat maadoitettuihin vai onko olemassa muita vaihtoehtoja? Jos pistorasiat vaihtaisi maadoitettuihin, niin mitä arvelisitte kustannuksiksi? Voiko taloyhtiö jotenkin osallistua kustannuksiin tms.?

15

1726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjuutyi

      Riippuu siitä että asutko kaava alueella vai hajaasutusalueella. Kaava alueella ei ole ilmajohtoja , joitakin tienvalaistusta lukuunottamatta. Minulle sanoi sähkömies että ei tarvitse olla maadottettua pistorasiaa. Jos asia painaa mieltä niin voi hankkia jatkopistorasian ylijännitesuojalla. Tosin sen joutuu sitten vetämään sieltä asti , missä on maadotettu pistorasia.

      • rtherth

        Ihan aikuisten oikeasti: Miksi kirjoitat pashaa? Siksi, että et ymmärrä asiasta mitään?


    • esrgergser

      Tietokoneen voi huoletta liittää maadoittamattomaan pistorasiaan. Olettaen että tietokoneesi virtalähteessä on ylijännitesuojaus, se toimii paremmin maadoituksen kanssa. Joten ukonilmalla pistotulppa irti.

      • töpselitöps

        Juuri näin - tietokoneen voi huoletta liittää maadoittamattomaan rasiaan ja ylijännitesuoja taas toimii oikein vain maadoitettuun pistorasiaan kytkettynä.

        Itselläni on ollut tietokone kytkettynä maadoittamattomaan rasiaan jo reilut 20 vuotta eikä mitään ongelmia ole ollut. 90-luvun alussa perhetuttu-sähkäri (teki keittiön piuhoitusta) mainitsi, että tietokoneen eri osat (kone, näyttö, printteri jne...) olisi hyvä kytkeä samaan vaiheeseen häiriöiden välttämiseksi ja tähän käy maadoitettu jatkojohto, johon laitteet kytketään - näin laitteiden vaiheet ja maadoitus on samalla tavalla. Ei ole väliä vaikka maadoitettu jatkojohto kytketäänkin maadoittamattomaan seinärasiaan.

        Ukkosen ollessa päällä on hyvä ottaa töpseli seinästä irti myös kaupungeissa - näin välttyy mahdollisen virtapiikin tuhoilta.


      • sdfghjk

        On se jännää, miten hörhöt jaksavat jauhaa BakksuaBaksskaa suojamaadoitusjohtimen ihmeitätekevästä vaikutuksesta. Vai että perhetuttu sähkäri. Kas kun ei persetuttu sähkäri joka demonstroi sähkölamautinta anukseen.
        Vidun idiootit.


      • fuuiopouer

        Itse olet kyllä juuri sitä miksi muita haukut.
        "töpselitöpsin" perhetuttu sähkäri on antanut hyvän neuvon jonka mukaan voi toimia jos haluaa hieman vielä lisäturvaa maadoittamattomien rasioiden ollessa kyseessä kun näin toimien saadaan eri laitteiden runkojen potentiaalit lähemmäksi samaa, tässä tosin enemmän kyse erilaisten häiriöiden välttämisestä.


      • Jonttu-Fantti

        Kyllä tietokoneen voi maadoittamattomaankin pistorasiaan kytkeä, mutta maadoituksesta saa kyllä joitain lisäetuja. Tietokoneen virtalähteessä (siis metallikuorisessa pöytäkoneessa) on häiriönpoistokondensaattorit verkkovirrasta koneen runkoon, josta pienen (vaarattoman) sähköiskun voi saada jos laite on kiinni maadoittamattomassa pistorasiassa. Myös sähkömagneettisten häiriöiden poisto on parempi jos koneen runko on maadoitettu.


      • töpselitöps
        Jonttu-Fantti kirjoitti:

        Kyllä tietokoneen voi maadoittamattomaankin pistorasiaan kytkeä, mutta maadoituksesta saa kyllä joitain lisäetuja. Tietokoneen virtalähteessä (siis metallikuorisessa pöytäkoneessa) on häiriönpoistokondensaattorit verkkovirrasta koneen runkoon, josta pienen (vaarattoman) sähköiskun voi saada jos laite on kiinni maadoittamattomassa pistorasiassa. Myös sähkömagneettisten häiriöiden poisto on parempi jos koneen runko on maadoitettu.

        Ja jatkojohto on siis 5 tai 7 laitteen liittämiseen tarkoitettu maadoitettu jatkojohto. Itse käytän kytkimellistä jatkojohtoa, jolla saa virrat pois koneista (toki laitteet tulee sammuttaa ensin oikein) kun niitä ei käytä.

        Suosittelen myös käymään tukesin sivuilla http://marek.tukes.fi/Etusivu.aspx ennen jatkojohdon hankintaa - markkinoilla on paljon huonoja tuotteita, joista voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä ellei jopa vaaraa. Yleisimmät viat jatkojohdoissa ovat liian pieni johdon halkaisija (0,7-1 mm² kun pitäisi olla 1,5 mm²) ja tästä seuraava kuumenimen tai huono suojaus eli sähköiskun vaara.


    • kaksipluskaksitoista

      Minä ottaisin kaksi rullaa keviteippiä ja viisi rullaa nittoteippiä ja seitsemäntoista paljasta maadoittamatonta rautakankea ja 22 eristettyä sorkkarautaa.
      Sitten niputtaisin kaikki yhteen tietokoneen kanssa niin että ei näy paljasta jännitteelle altista kosketeltavaa pintaa ja upottaisin koko roskan Tornionjokeen.

      • No saapiko sielä länsilapissa sitte heitellä SER-jäthet jokhen?


      • sdftgyui

        Ei saa. Mutta ei ole rautakankia eikä sorkkarautoja. Eikä ole suko-pistorasiaakaan. Eikä läppäriä. Eikä teippiä. Enää.


      • MCMK-S

        Minä sitoisin vielä koko paskan ympärille kevillisen MCMK:n ja sitoisin sen puuhun, niin saa koko paskan vielä joesta ylöskin jos tulee katumapäälle.


    • asfasfafs

      Ei talon kaikkia pistorasioita tarvitse vaihtaa kerralla, voi uusia vain yhden huoneen.

    • MCMK-S

      Käyttäkää hyvät ihmiset kevillistä S-tyypin MCMK:ta ettei tarvitse parin vuoden päästä katua.

    • eihätää

      Riittää että samanlaiset pistorasiat on samassa huonetilassa. Eri asia on sitten miten muuttaa kaapelointi. Suojamaan vetäminen keskukselta saattaa olla haikea homma. Ammattimies sen kyllä tekee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe