Sea ray 268

Dieselöijääääh

Minulla on veneessä 5.7 260hp mercruiser ja bravo vetolaite.
Huiput 30kn

Pihalla seisoo kolariauto, jossa todella vähän ajettu 6.2 moottori paikallaan. Tässä tehot muistaakseni 130hp, kuten yleensä kaikissa näissä...
Mitähän minun pitää tehdä vetolaitteille/ potkureille, että saan veneen kulkemaan?
Huippukierrokset taitanee olla bensassa 5000rpm ja Dieselissä 4400rpm.

Riittääköhän potkurin jyrkentäminen ~4:llä?

Jokatapauksessa tämä projekti on kohta alkamassa, mutta haluan kysyä teiltä noista välityksistä/ potkureista...

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei nouse tuolla koneella edes liukuun, eli ensin virität sen ja selvität virityksen jälkeiset tehot. Mietitään sitten välityksiä.

    • Raunoks

      Unohda koko juttu. 6,2 diesel on kyllä iso ja painava, mutta tehoa siinä ei ole. Se bensa V-8 on varmaankin Alpha-1 vetolaitteella. Se ei sovellu dieslein kanssa noin raskaalle veneelle.
      Onko se bensakone kunnossa? Jos on, niin pidä se. Jos ei, niin vaihda kunnon diesel Bravo vetolaitteella.

    • Vatulointi

      Hyviä ohjeita molemmilta tietäjiltä, virittäminen ja toinen jopa tiesi ettei aloittajan veneessä ole kuitenkaan Bravo vetolaitetta.

      • No, ensin siitä koneesta pitää saada yli 200 kaakkia, sen jälkeen voi miettiä muita juttuja. Dieselin hevosvoimat ovat kyllä bensamoottoria vahvempia, mutta tehoa ei voi puolittaa.


    • UteliasEinari

      Aloittajan mukaan veneessä näkyy olevan bravo vetolaite, eikä alpha 1... Onko sillä merkitystä?

    • Uhuhvuhvuhvuhv

      Hyvä välittäjä! Hevosvoima on hevosvoima. Ei se potkuri välitä millä se on tuotettu. Urpo.

      • Niin on, olet aivan oikeassa. Jos aloittajan vene nykymoottorilla kulkee 30 solmua, niin se ei takuulla nouse liukuun raskaammalla moottorilla joka tuottaa puolet vähemmän tehoa.


      • Jaatsi

        Hevosvoima on hevosvoima, mutta myös nm on nm ja moottoreilta tarvitaan kumpaakin ja noiden korrelaatiosta muodostuu jänniä moottorikohtaisia käyriä.

        TDI aikana tuppaa unohtumaan, ettei se pelkkä diesel ole polttoaineena mikään väännön ihmeliemi. Tarkoitan sitä, että vaikka 6,2 l dieselvapari on toki väännökäs moottori (tehoonsa nähden) niin tosiasiassa vääntö on samoilla hujakoilla yhtä suuren vapaastihengittävän bensamoottorin kanssa. K5 Blazerin 6,2l diesel V8:sta ilmoitetaan vuosilta 82-87 vääntöä 240 jalkapaunaa ja tehoa 135 hv ja 5,7l bensa V8 samaan autoon vääntöä 260-300 jalkapaunaa ja tehoa 160-210 hv... Toki vääntö löytyy dieselistä matalammilta kierroksilta.

        No enivei moottori on todennäköisesti sellaisenaan alitehoinen. Yleensä diesel-vetolaitteessa on kokonaan eri välitys eli pelkällä potkurin vaihtamisella tuskin pärjää. Saatan olla väärässä, mutta google väittää 6,2l dieselin maksimikierroksiksi 3600.


    • Tehontuotto

      Aloittajan venehän tarvitsee tuon 260 hevosvoimaa noustakseen liukuun, jonka tämä 5.7 litrainen voimanpesä tarjoaa liukukynnyksellä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      354
      4041
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1759
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1282
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe