Omaisuuden omistuksen siirto

kallaaja78

Hei

Omistan vaimoni kanssa puoliksi sekä kesämökin että asuinhuoneiston. Nyt haluaisimme muuttaa omistussuhteita niin että kesämökki tulisi yksin vaimolle ja asunto yksin minulle. Asunto ja kesämökki ovat about saman arvoisia. Mikä olisi verotuksellisesti edullisinta; kauppa, lahjoitus vai mikä? Rahaa ei ole mitään ylimääräistä laittaa tähän, esim kauppa pitäisi tehdä velkakirjalla . Molemmista on pikkuisen lainaa jäljellä ja tietenkin pitäisi sopia niin että laina jää kokonaan sen saavan osapuolen lainaksi. Voiko jotenkin "vaihtaa" niin että minä saan asunnon puolikkaan vastikkeeksi kesämökin puolikkaasta?

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin

      Mikä järki tuossa kuviossa on?

      Varainsiirtoverot nyt menevät halvimmassakin sumplimisessa ja mökistä lisäksi luovutusvoittovero, jos sen arvo on oston jälkeen vähänkään noussut.
      Vaihtaa voitte tietty osuutenne, eli kaupaa ei tarvitse tehdä. Mutta nuo em. verot ova silti samat.

      Kertoisitko nyt ihan aluksi, mistä kumman syystä mitään tällaista ylipäätään mietitte? Jos olette eroamassa, niin osituksessahan tuo yhteisomistusten purku hoituu.

    • verottaja007

      Varainsiirtovero on pienempi kuin lahja- tai myyntivero.
      Joten toinen ostaa puolet toiselta ja maksaa varainsiirtoveron.
      Molemmille tulee 50%:n mukaan varainsiirtoveroa ?

      • Verottajampi

        Ja mahdollisesti "myyntiveroa", jota tietyissä piireissä myös luovutusvoittoveroksi kutsutaan.

        Eikä mitään kauppaa vaan vaihto, kuten ylempänä Näin jo kertoikin.

        Minäkin ihmettelen mitä järkeä tässä kuviossa on. Todennäköisesti ei mitään, vaan kysyjä vain luulee tekevänsä tällä hyvinkin järkevän siirron, mistä ei kuitenkaan voi olla kyse.

        Kysyjä voisikin kertoa, miksi kyseinen järjestely on tarpeellinen. Terve järki nimittäin sanoo, että ei ole. Mutta ehkä kysyjä ei ole kovin perillä asioista noin niin kuin ylipäätään.


    • kallaaja78

      Mietitään siksi,että vaimolla on firma, ky ja hän aikoo ehkä tehdä riskisijoituksen josta vastaa omaisuudellaan ja minä haluaisin ja samoin vaimo turvata meidän yhteisen omaisuuden niin että ainakaan kesämökki ei olisi hänen vastattavaa omaisuuttaan. Itse omistan yksin talon jonne voimme muuttaa jos homma menee vituiksi. Tämä on ihan vaan pessimistin pahimpaabön varautumista. Kysyin täältä ensin ilmaista neuvoa :)

      • Järkijätkä

        No ehkä ei kandee pantata sitä omaisuutta mitä ei halua menettää. Panttaatte vain sen as.oy:n.
        Miksi ihmeessä teette ongelman tästä?
        Vai onko vaimolla oikeesti jotain hämärähommia?


      • Järkijätkä ei ymmärtänyt, että jos vaimon kommandiittiyhtiö menee konkurssiin, vaimo vastaa henkilökohtaisesti kaikella omaisuudellaan ky:n veloista - ei vain pantiksi annetulla omaisuudella. Osakeyhtiöllä asia on toisin.


      • hankala_änkyrä

        Noin juuri, ja lisäksi ap:n pitää ottaa huomioon laki takaisinsaannista konkurssipesään. Jos vaihto ei sattuisikaan olemaan samanarvoisen vaihto toiseen samanarvoiseen, on riski sen peräytymisestä olemassa. ap:n pitää mm. pystyä torjumaan ko. lain 8§:n lahjaolettama ja osoittamaan ettei puoliso ollut ylivelkainen jo vaihtohetkellä.


      • Näin

        Ei peräydy, jos lahjan antaja ei ollut lahjaa antaessaan ylivelkainen, lahjoitus on tehty riittävän aikaisin ja siitä on ilmoitettu maistraattiin.

        Mutta tuo riski on tosiaan hyvä ottaa huomioon.


    • kallaaja78

      Ei ole mitään hämärähommia. Sellainen sijoitus vaan mistä en ole ihan samaa mieltä ja pelkään pahinta. Pantit ei auta kun jos homma kusee ja velkoja on enemmän niin menee kaikki vaimon omaisuus, kun on kommandiittiyhtiö, ja sitä omaisuutta kun ei tuon mainitun lisäksi muuta ole. Ehkäpä mietimme uudestaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4395
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      241
      2171
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1600
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1411
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      266
      1190
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1097
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      959
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      943
    Aihe