Loma pelottaa

kuihtuminen

Olen sairastanut vaikeaa masennusta kaksi vuotta. En suostu syömään lääkkeitä, joten en pääse terapiaa. En ole ollut sairaslomalla, sillä työ ja työyhteisö on ainut asia joka elämässäni on, olen menettäänyt kaiken muun. Työni on hyvin kuormittavaa ja vastuullista, joudun piiskaamaan itseäni päivitäin että selviän. Olen jotenkin onnistunut rämpimään tämän kevään läpi ja odottanut että pääsen lomalle toipumaan. Olen ihan lopussa ja itken lähes pävittäin.

Tänään oli ensimmäinen lomapäivä. Jouduin menemään töihin ja päivä venyi: jotenkin se oli myös pehmeä lasku työn ja loman välillä. Huomista pelkään, olen lomalla, olen yksin, olen turha. Yritän olla aktiivinen, mutta aktiivisuus lomalla olevien perheiden ja parien keskellä korostaa yksinäisyyttä ja ahdistaa. Olen tehnyt niin kuin käsketään: pakottanut itseni liikumaan, harrastamaan, menemään tilaisuuksiin, mutta kaikki on minulle ilotonta suorittamista, en nauti mistään. En jaksa enää motivoida itsenäni kun elämänilo ei parane, uupumus vain pahenee. Kun huomenna ei tarvitse herätä töihin, tuntuu ettei tarvitsisi herätä lainkaan. Onko muita lomaonnettomia? Miten selviätte?

15

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt-enshätään

      lue kirja V E Frankl: Ihmisyyden rajalla.

      Kiitos.

    • Työtön2

      Mulla myös masennus korostuu kesällä. Olen työtön, kumpa saisin vastuullisen ja hyvän työpaikan, sitä ei ole löytynyt kovista hakemisidta huolimatta vaikka olen etsinyt pitkään. Minua masentaa kun kesällä kaikki hiljenee ja minun pitäisi nauttia toimettomuudesta, mutta en vain pysty. Toimettomuus ahdistaa koska haluan vakituisen työpaikan ja pian. Tilini saldo menee jo kuuun alussa laskujen maksamisen jälkeen niin pieneksi että hyvä kun rahaa riittää juuri ruokaan. Ole sinä onnellinen että sinulla on työpaikka ja rentoudu ja nauti lomasta.

      • Kandee-työllistää

        itse itsensä jos muut eivät anna töitä.


      • Fgghjj
        Kandee-työllistää kirjoitti:

        itse itsensä jos muut eivät anna töitä.

        Se vaatii pääomaa. Mulla on jo sellaisiakin suunnitelmia menossa ja nettisivut JS välillä harvoin keikkoja, mutta niiden mainostaminen vaatii paljon rahaa. Ei sitä niin vaan perusteta yritystä, monet menee myös kilpailevilla aloilla konkkaan..kyllä palkollisena pääsee paljon helpommalla ja vähemmän stressiä on..


    • kokeileehkäpä

      Kokeile lukea Toxic Psychiatry Peter Bregginiltä ja sen jälkeen ehkä tutustua hänen uusimpaan Guilt, Shame and Anxiety. En ole tuota uudempaa lukenut, joten en voi arvioida onko siitä mihinkään, mutta ehkä saisit siitä ideoita. Kirjoittaja edustaa nimittäin psykiatrian järkeä käyttävää vähemmistöä.

    • Avunsaanut

      Nämä kirjat auttaa masennukseen, kokemusta on: Myönteisen ajattelun voima ja Tästä tulee hyvä päivä ja Sen teet mihin uskot (Norman Vincent Peale), ja Alitajuntasi voima (Joseph Murphy) sekä The Power(Rhonda Byrne) Nämä oikeasti auttavat, luen niitä aina uudelleen ja uudelleen, mikäli masentaa ne luo uskoa, mielenrauhaa ja toivoa sekä auttaa kokemaan kiitollisuutta:)

    • Gghjjvb

      Auttaa myös ulkoilmassa liikkuminen ja mieleisten asioiden tekeminen ns itsensä hemmottelu:)

    • Ggvvjk

      Mene vaikka kylpylään:) tai jos et tykkää jouten olla voit tehdä vapaaehtoistyötä...

    • kuihtuminen

      Olen tehnyt vapaaehtoistyötä, urheilen kuutena päivänä viikossa, pakotan itseni ihmisten ilmoille, joo on hienoa kun on työ jossa uuvun 12h työpäivillä,... Tee kaikkea mitä kehoitetaan tekemään, mutta olen vain kone joka suorittaa. Mistä se ilo löytyy???

      Kiitos kirjalinkeistä, kaivaa nuo kirjat kirjastosta, jos pystyisin keskittymään lukemiseen. Kesä on vaan niin ahdistavaa ja vaikeaa aikaa. Olen surullinen, yksinäinen ja väsynyt ihminen, mutta muista sellainen on kesäisin rikollista, muiden ilon pilaamista kun kaikilla on pakko olla kivaamukavaa. "Voi kuinka kauniita kesäpäiviä vihaan..."

      • heinäkuuuu

        rauhotu hyvä ihminen. minun mielestäni sinun pitäisi vaan olla. teet liikaa töitä, liikut liikaa. elimistösi on loppu. nyt kesälomalla voisit käydä jossain reissussa,pois kotiympäristöstä. saisit muuta ajateltavaa ja virikkeitä. mittauta B-12 ja D vitamiinit.


      • heinäkuuuu
        heinäkuuuu kirjoitti:

        rauhotu hyvä ihminen. minun mielestäni sinun pitäisi vaan olla. teet liikaa töitä, liikut liikaa. elimistösi on loppu. nyt kesälomalla voisit käydä jossain reissussa,pois kotiympäristöstä. saisit muuta ajateltavaa ja virikkeitä. mittauta B-12 ja D vitamiinit.

        ja joskus se mielialalääke on ihan hyväksi. jos ei lääke sovi nii jättää syömättä.


      • Holidays
        heinäkuuuu kirjoitti:

        rauhotu hyvä ihminen. minun mielestäni sinun pitäisi vaan olla. teet liikaa töitä, liikut liikaa. elimistösi on loppu. nyt kesälomalla voisit käydä jossain reissussa,pois kotiympäristöstä. saisit muuta ajateltavaa ja virikkeitä. mittauta B-12 ja D vitamiinit.

        Hemoglobiiniarvokin olisi hyvä mittauttaa, matala HB voi aiheuttaa masennusta. Myös sinkin, foolihapon ja B12-vitamiinin puute uuvuttaa...Minä luulin juuri kun minua on 2 viikkoa väsyttänyt ja ahdistanut että poden masennusta, mutta kun mittautin HB:n niin asia selvis että on matala HB, ja nyt hoidan ruokavaliota ja otan rautaa ja lisäravinteita...


    • 43434343

      Etsi yksityinen terapeutti joka ei edellytä lääkehoitoa ja maksa käynnit itse.

      • kvcgghff

        Myös kirkon diakoni voisi olla hyvä. Heiltä saa keskusteluapua, kannattaa ainakin kokeilla, koska se ei maksa mitään:) kun olin sinkku, niin minuakin ahdisti vähän mennä paikkoihin joissa näin pareja ja perheitä, ymmärrän sinua.. Nyt taas kun parisuhteeni ei ole kovin tyydyttävä, haluan tehdä asioita enemmän yksin ja tykkään siitä..Voimia sinne!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe