Delfinaario, onnettomampi kuin eläintarha

topakkatäti

Noin 50 vuotta sitten tamperelaiset saivat "ihailla" Sorsapuiston kupeessa olevassa vankilamaisessa eläintarhassa kahta leijonan pentua, joiden nimet olivat Tam ja Pere.

Eläinten olosuhteet olivat kuvottavan surkeat ja tilanpuute silminnähtävä, mutta ihmiset innostuivat silti kaltereiden takana olevista leijonista. Onneksi eläintarha lopetettiin muiden kuin tamperelaisviranomaisten vaatimuksesta melko pian.

Tampereen kaupungin luottamusmiehet ja -naiset tekivät myöhemmin saman virheen perustaessaan delfinaarion Tampereelle, jossa delfiinit kituvat päivästä toiseen. Onneksi kaupunkilaiset ovat heränneet vaatimaan delfiineille oikeuksia, jotka niille eittämättä kuuluvat. Delfiinit syntyvät vapaiksi, eivät vankilaan vietäviksi!

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • theDuck

      Olikos siellä Sorsapuistossa myös apinoita? Monet hauskat hetket koettiin, kun apinat viskoivat ulosteitaan ja meuhkasivat yöt.

      • näinTampereella

        Varmasti sinäkin viskoisit paskaa seinälle ja huutaisit sekopäisenä, jos sinut laitettaisiin parin neliön häkkiin eliniäksi muiden töllisteltäviksi.


    • nykyaikaan

      Eläinten asettaminen näytteille ihmisten huvitukseksi on vanhanaikaista ja sivistymätöntä. Tästä kertoo sekin, että eläintarhoille ja -näyttelyille yritetään keksiä monenlaisia perusteluja luontotietämyksen lisäämisestä tieteelliseen tutkimukseen. Varmasti joissakin eläintarhoissa tehdään hyvää työtä sukupuuton uhkaamien lajien pelastamiseksi ja geenien säilyttämiseksi, mutta se ei oikeuta yleisesti ja laajasti eläinten vangitsemista. Ei sirkuksissakaan enää ole eläimiä, vaan taitavia ihmisesiintyjiä. Eläintappelut, eläinesiintyjät, eläinnäyttelyt ja eläimet tehotuotantovälineinä ja esim. kilpailukoneina ovat vain saman asian eri puolia. Onneksi näistä asioista jo keskustellaan, ja on herännyt kysymys siitä, mikä oikeastaan oikeuttaa ihmisen nykyisen toiminnan. Minusta olisi hyvä keskustella myös ravien, ratsastuskilpailujen ja koira- ja kissanäyttelyiden oikeutuksesta. Aivan varmasti ne ovat monille hyviä ja antoisia harrastuksia ja kivoja elämyksiä, mutta niihin liittyy "pimeäkin" puoli: eläinten jalostus suorastaan sairaalloiseen suuntaan, lääkitseminen, kyseenalaiset harjoitusmetodit, pentutehtailu ja eläinten kauppa. Pidämme näitä harmittomina ja jopa kivoina tapahtumina, minusta ne ovat vain yksi osoitus siitä, että katsomme ihmisellä olevan huvittaa itseään eläinten kustannuksella. Mikään noista toimista ei ole eläinten hyvinvoinnille tai ihmiselle tarpeellista toimintaa, mutta isoa bisnestä ne ovat. Ja senhän se loppujen lopuksi on tärkein tekijä - delfinaariossakin.

    • Häkissäollaan

      Kyllä vanhukset elää vielä surkeammin laitoksissa kuin eläimet tarhoissa,mutta siihen ei puututa.

      • mummonhoitaja

        Kylläpä puututaan, nykyisin media on hyvin herkkä seuraamaan vanhusten asioita. Vanhuksien oikeuksia ajamassa on lukuisia yhdistyksiä ja omaisneuvostoja, vanhusten asioiden ajamisella on päästy eduskuntaan, on säädetty vähimmäismitoituksia hoitajamäärille ja vanhuspalvelulaki, vapaaehtoiset käyvät vanhainkodeissa auttamassa asukkaita ulos ja vetämässä harrastekerhoja... Vanhuksilla on oikeus ilmaisiin taksimatkoihin, ruokakortteja, eläkeläisalennuksia kaupoissa ja liikennevälineissä...


      • miksiEtTeeMitään

        Jos näet puutteita vanhusten oloissa, miksi et puutu siihen ja mene tekemään edes oma pieni osuutesi asian parantamiseksi?


      • Häkissäollaan
        miksiEtTeeMitään kirjoitti:

        Jos näet puutteita vanhusten oloissa, miksi et puutu siihen ja mene tekemään edes oma pieni osuutesi asian parantamiseksi?

        Siksi, kun äitini ja isäni hoitaminen on YHTEISKUNNAN tehtävä ja vastuu. Sitä varten on terveydenhuoltojärjestelmä. On kohtuutonta ajatella, että minä kävisin äitini luona siivoamassa tai suihkuttamassa tai syöttämässä hänelle ruokaa. Minä olen tottunut lasteni kanssa käymään syömässä äidin luona jouluna ja haluan pitää tästä kauniista ja meille tärkeästä perinteestä kiinni.

        En halua nähdä heikon vanhuksen suihkutusta tai vaippojen vaihtoa tai muuta sellaista. Minulla on oikeus säilyttää äidistäni kaunis kuva ja muisto sellaisena kuin hän on aina ollut. Vanhusten sairastuttua on yhteiskunnan ja ammattilaisten tehtävä hoitaa heidät!

        Mutta palveluseteli ja laitoshoidon alasajo tuhoavat tämän kaiken. Eikä pormestarit tee mitää muuta kuin tunnelia.


      • Älävanhene
        miksiEtTeeMitään kirjoitti:

        Jos näet puutteita vanhusten oloissa, miksi et puutu siihen ja mene tekemään edes oma pieni osuutesi asian parantamiseksi?

        Olen tehnyt niin sanottua vapaaehtoistyötä vuosikausia mutta se ei riitä,meitä ei ole tarpeeksi.Mitä tulee siihen muuhun vaikuttamiseen olen äänestänyt se on ainoa keino millä voin vaikuttaa mutta sekin on kuin lottoamista,aina luvataan esim vanhusten asioden parantamista vaalilupauksissa mutta teot jää olemattomiin.


    • kerrokuntiedät

      Sinulta kun jäi huomaamatta nämä kysymykset tuossa toisessa delfinaariokeskustelussa, niin esitetään ne täälläkin. Ei sitten tule turhaan sellaista käsitystä, että jauhat taas asiasta, mistä et mitään tiedä.



      Miten Särkänniemen delfiineille kävisi, jos ne vapautettaisiin?

      Montako poikasta emot on Särkänniemessä tappaneet?

      Mistä naaraat saavat tuon tiedon?

      Moniko delfiini on tehnyt Särkänniemessä itsemurhan?

      Mitä laiminlyöntejä Särkänniemen delfiinien hoidossa olet havainnut?

      Mitkä lajityypilliset tarpeet delfiineiltä jää Särkänniemessä toteutumatta?

      • oletniinsekaisin

        Näköjään Niemessä hoitajat ovat lähteneet lomille ja antaneet tietokoneet hoidokeille ajankuluksi.

        Sinä ressukka et itse tajua miten pimeitä asioita esität, sitä samaa mantraa, aina välillä puunhalaajista ym. Sikäli ansiokasta on sinun kirjoittelusi, ihmisille profiloituu nyt kuva tyypillisistä henkilöistä, jotka haluavat pitää delfiinejä vankilassa, karkea, moukkamainen ja itsekäs, muista elävistä olennoista piittaamaton ajattelu on teille tyypillistä.


      • kerrokuntiedät
        oletniinsekaisin kirjoitti:

        Näköjään Niemessä hoitajat ovat lähteneet lomille ja antaneet tietokoneet hoidokeille ajankuluksi.

        Sinä ressukka et itse tajua miten pimeitä asioita esität, sitä samaa mantraa, aina välillä puunhalaajista ym. Sikäli ansiokasta on sinun kirjoittelusi, ihmisille profiloituu nyt kuva tyypillisistä henkilöistä, jotka haluavat pitää delfiinejä vankilassa, karkea, moukkamainen ja itsekäs, muista elävistä olennoista piittaamaton ajattelu on teille tyypillistä.

        Mitä sinä oikein sekoilet? Esitin trollille kysymyksiä, joihin se ei aio vastata, ja sinä vedät siitä tuollaiset päätelmät. Helle näköjään saa joillekin todella pahan olon...


      • hehheheee
        kerrokuntiedät kirjoitti:

        Mitä sinä oikein sekoilet? Esitin trollille kysymyksiä, joihin se ei aio vastata, ja sinä vedät siitä tuollaiset päätelmät. Helle näköjään saa joillekin todella pahan olon...

        Onko puunhalaajat hyppineet viimeaikoina verkkokalvolla ja pitäneet mekkalaa pään sisällä? ;D


    • SirkkaRukoilee

      On se hyvä kun tamperelaisilla ei ole muita huolia kuin muutaman merinisäkkään oleilu delfinaarioaltaassa:

      http://jukkahankamaki.blogspot.fi/2011/08/kettutytot-ja-rukoilijasirkat-mihin.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3481
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      185
      1567
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1297
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1162
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      825
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      794
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      48
      786
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe