Uusinko vai pitkäikäisin LTS?

Älytön

Moi!
Olen ekaa kertaa palstalla. Kotikoneessani on ollut Ubuntu 8.04 lähtien (nyt on 15.04 ja toimii moitteetta) ja olen aina päivittänyt kun on uusi ollut tarjolla. Ei bugeja tms.
Miksi kuitenkin aina suositellaan LTS-asennusta ja "puhtaalta pöydältä"?
Eikös se 14.04 ole kuitenkin jo yli vuoden vanhaa kamaa?

32

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14.04 LTS on uusin valmis versio.

      15.04 on sellainen keskeneräinen technical preview. Valmistuu sitten joskus vajaan vuoden kuluttua.

    • Älytön

      P.S.
      Unohdin kertoa, että olen vaihtamassa konetta, tämä nuhapumppu on jo todella vanha.
      Eli asennanko 14.04:n vai 15.04:n uuteen rautaan?
      Haluaisin järkeviä vastauksia.

      • Ubutuu

        Minä asensin pari päivää sitten 14.04:n ja hyvin toimii, suosittelen.


    • Älytön

      Kiitos M-Kar, mutta en ihan saanut vastausta. Kuten sanoin, niin 15.04 toimii moitteetta. Onko se siis huonompi, kun on "keskeneräinen"?

      • No siinä on enemmän bugeja. Voi tulla harmeja.

        Sen lisäksi siihen voi olla myös ikävä asentaa muiden tekemiä Ubuntu ohjelmia kun ne on käännetty Ubuntu 12.04 LTS ja 14.04 LTS versioille. 15.04 on helposti yhteensopimaton.


      • Linuxisti
        M-Kar kirjoitti:

        No siinä on enemmän bugeja. Voi tulla harmeja.

        Sen lisäksi siihen voi olla myös ikävä asentaa muiden tekemiä Ubuntu ohjelmia kun ne on käännetty Ubuntu 12.04 LTS ja 14.04 LTS versioille. 15.04 on helposti yhteensopimaton.

        Ei bugien lukumäärä kerro kaikkea. Mieluummin käyttäisin käyttistä, jossa on 1000 pientä bugia kuin yksi iso, joka estää käyttistä toimimasta. Huonoutta on vaikea verrata yleispätevästi. Yleensä versioiden paremmuus selviää itse kokeilemalla.


    • Älytön

      Tänks.
      Laitan 14.04:n ja sillä mennään vuosi. En tosin ole huomannut mitään eroa 14.04>14.10>15.04.
      Kiitti vielä!

    • Älytön_vielä

      Kiitos.
      Laitan uuteen koneeseen 14.04:n ja sillä mennään vielä vuosi eteenpäin. En tosin ole huomannut mitään eroa 14.04>14.10>15.04.
      Kiitti vielä!

    • Älytön

      Thanks.
      Asennan 14.04:n ja odottelen 16.04:ää. Jätän välivaiheet pois.
      Kiitti vielä!

    • ltsrules

      Ei versiolla väliä, jos kerta toimii. Ubuntussahan ei ole tietoturvavaaraa eikä viruksia. Itse ajelen myös versiota 8.04 johon minulla on ainoa asennuslevy.

      • Vivid_15.04

        "... ajelen myös versiota 8.04 johon minulla on ainoa asennuslevy."
        Idioottimaista tai pelkkää trollaamista. Ubuntu 8.04 eli Hardy Heron tuki on päättynyt jo vuonna 2010.
        https://wiki.ubuntu.com/Releases
        Tukemattomia käyttöjärjestelmiä ei pidä käyttää netissä. Suljetuissa järjestelmissä tuo ei olisi ongelma.


      • Ubuntuvirutonaina
        Vivid_15.04 kirjoitti:

        "... ajelen myös versiota 8.04 johon minulla on ainoa asennuslevy."
        Idioottimaista tai pelkkää trollaamista. Ubuntu 8.04 eli Hardy Heron tuki on päättynyt jo vuonna 2010.
        https://wiki.ubuntu.com/Releases
        Tukemattomia käyttöjärjestelmiä ei pidä käyttää netissä. Suljetuissa järjestelmissä tuo ei olisi ongelma.

        Kerroppa yksikin syy miksi ei pitäisi käyttää jos ubuntussa ei ole mitän viruksia eikä pöpöjä. Vai onko niin, että niitä onkin, mutta niistä ei kerrota?

        Minulla on joku 10.?? -versio enkä ole sitä ikinä päivittänyt mihinkään suuntaan. Ja hyvin toimii.

        Minä luulen, että päivitykset itse päivityksen takia ovat ihan tarpeettomia, jos systeemi muuten toimii niinkuin pitääkin.


      • Vivid_15.04
        Ubuntuvirutonaina kirjoitti:

        Kerroppa yksikin syy miksi ei pitäisi käyttää jos ubuntussa ei ole mitän viruksia eikä pöpöjä. Vai onko niin, että niitä onkin, mutta niistä ei kerrota?

        Minulla on joku 10.?? -versio enkä ole sitä ikinä päivittänyt mihinkään suuntaan. Ja hyvin toimii.

        Minä luulen, että päivitykset itse päivityksen takia ovat ihan tarpeettomia, jos systeemi muuten toimii niinkuin pitääkin.

        Mietipä sitä tykönäsi. Tukemattomaan jakeluun ei ole saatavilla tietoturvapäivityksiä. Eivät virukset ja troijalaiset ole ainoat tietoturvaongelmat.


      • Ubuntuvirutonaina kirjoitti:

        Kerroppa yksikin syy miksi ei pitäisi käyttää jos ubuntussa ei ole mitän viruksia eikä pöpöjä. Vai onko niin, että niitä onkin, mutta niistä ei kerrota?

        Minulla on joku 10.?? -versio enkä ole sitä ikinä päivittänyt mihinkään suuntaan. Ja hyvin toimii.

        Minä luulen, että päivitykset itse päivityksen takia ovat ihan tarpeettomia, jos systeemi muuten toimii niinkuin pitääkin.

        Ei Ubuntussa ole viruksia. Niitä voi tulla netistä siihen Ubuntuun vaikka kun avaa saastutetun nettisivun. Sitä varten sitten tarvitsee asentaa turvapäivityksiä.

        Eli Ubuntun version pitäisi olla 12.04 LTS tai 14.04 LTS niin sitten saa ne turvapäivitykset ja järjestelmä pysyy suojattuna.


      • Versioton
        M-Kar kirjoitti:

        Ei Ubuntussa ole viruksia. Niitä voi tulla netistä siihen Ubuntuun vaikka kun avaa saastutetun nettisivun. Sitä varten sitten tarvitsee asentaa turvapäivityksiä.

        Eli Ubuntun version pitäisi olla 12.04 LTS tai 14.04 LTS niin sitten saa ne turvapäivitykset ja järjestelmä pysyy suojattuna.

        Oletko koskaan kuullut, että joku olisi saanut jotain haitaketta vanhentuneeseen Ubuntuun, jota ei ole päivitetty?

        Katsos poikaseni, kun Linuxin hienous on juuri siinä, että sille ei ole olemassakaan mitään pöpöjä, mitkä voisivat siinä toimia. Olipa se versio kuinka vanha hyvänsä ja sivusto saastuneempi kuin oma mielikuvituksesi!

        Sinun tietoarkkusi perustuu näköjään johonkin iltapäivälehtien valheisiin ja Suomi24:n "asiantuntioihin"


      • Versioton kirjoitti:

        Oletko koskaan kuullut, että joku olisi saanut jotain haitaketta vanhentuneeseen Ubuntuun, jota ei ole päivitetty?

        Katsos poikaseni, kun Linuxin hienous on juuri siinä, että sille ei ole olemassakaan mitään pöpöjä, mitkä voisivat siinä toimia. Olipa se versio kuinka vanha hyvänsä ja sivusto saastuneempi kuin oma mielikuvituksesi!

        Sinun tietoarkkusi perustuu näköjään johonkin iltapäivälehtien valheisiin ja Suomi24:n "asiantuntioihin"

        Valheellinen turvallisuuden tunne. Samaa sanoi Mac OS käyttäjät ja sitten niitä sai siivoilla haittaohjelmista ja urpot äimisteli "mutku ei Appleen voi tulla virusta".

        En ymmärrä mikä siinä päivittämisessä on niin hankalaa.


      • Versioton
        M-Kar kirjoitti:

        Valheellinen turvallisuuden tunne. Samaa sanoi Mac OS käyttäjät ja sitten niitä sai siivoilla haittaohjelmista ja urpot äimisteli "mutku ei Appleen voi tulla virusta".

        En ymmärrä mikä siinä päivittämisessä on niin hankalaa.

        Höpöhöpö.
        Ei kai siinä itse päivittämisessä mitään hankalaa olekaan. Mutta jos on tarpeeksi vanha versio alla, niin eipä siihen päivityksiä ole tarjollakaan.
        Mutta miksi murehtia päivityksistä niiden itsensä takia, jos homma pelaa muutenkin.
        Et osannut edes vastata varsinaiseen kysymykseeni. Mutta älä vaivaudu, tiedän vastauksen itse.


      • Versioton kirjoitti:

        Höpöhöpö.
        Ei kai siinä itse päivittämisessä mitään hankalaa olekaan. Mutta jos on tarpeeksi vanha versio alla, niin eipä siihen päivityksiä ole tarjollakaan.
        Mutta miksi murehtia päivityksistä niiden itsensä takia, jos homma pelaa muutenkin.
        Et osannut edes vastata varsinaiseen kysymykseeni. Mutta älä vaivaudu, tiedän vastauksen itse.

        "Ei kai siinä itse päivittämisessä mitään hankalaa olekaan. Mutta jos on tarpeeksi vanha versio alla, niin eipä siihen päivityksiä ole tarjollakaan."

        Päivitetään uudempaan versioon kuten normaalisti.

        "Mutta miksi murehtia päivityksistä niiden itsensä takia, jos homma pelaa muutenkin."

        Turvallisuussyistä.


      • Onkstääeestotta
        M-Kar kirjoitti:

        "Ei kai siinä itse päivittämisessä mitään hankalaa olekaan. Mutta jos on tarpeeksi vanha versio alla, niin eipä siihen päivityksiä ole tarjollakaan."

        Päivitetään uudempaan versioon kuten normaalisti.

        "Mutta miksi murehtia päivityksistä niiden itsensä takia, jos homma pelaa muutenkin."

        Turvallisuussyistä.

        Heh, heh. Taidat olla se muuan surullisen kuuluisan vapusen nimellä tunnettu jankkaaja, kun et osaa vastata kysyjän kysymykseenkään.
        Jankutijankuti junk junk junk and jerk.
        Windows ja gmail sitten se ainoa oikea??
        Suksi nyt jo sinne mistä tänne ilmaanuitkin! Ei kukaan kaipaa kommenttejasi.


      • Onkstääeestotta kirjoitti:

        Heh, heh. Taidat olla se muuan surullisen kuuluisan vapusen nimellä tunnettu jankkaaja, kun et osaa vastata kysyjän kysymykseenkään.
        Jankutijankuti junk junk junk and jerk.
        Windows ja gmail sitten se ainoa oikea??
        Suksi nyt jo sinne mistä tänne ilmaanuitkin! Ei kukaan kaipaa kommenttejasi.

        Windows ei liity millään tavalla Ubuntuun.


      • Parempi_päivitellä
        Versioton kirjoitti:

        Oletko koskaan kuullut, että joku olisi saanut jotain haitaketta vanhentuneeseen Ubuntuun, jota ei ole päivitetty?

        Katsos poikaseni, kun Linuxin hienous on juuri siinä, että sille ei ole olemassakaan mitään pöpöjä, mitkä voisivat siinä toimia. Olipa se versio kuinka vanha hyvänsä ja sivusto saastuneempi kuin oma mielikuvituksesi!

        Sinun tietoarkkusi perustuu näköjään johonkin iltapäivälehtien valheisiin ja Suomi24:n "asiantuntioihin"

        Shellshock-reikää yritetään käyttää ylläpitämilläni webbiservereillä vähän väliä. Lokeista näkyy, että yritetään ladata netistä skriptiä, mikä asentaa jotain webbiserverille.


      • ndbdndbdnffnfndn
        Ubuntuvirutonaina kirjoitti:

        Kerroppa yksikin syy miksi ei pitäisi käyttää jos ubuntussa ei ole mitän viruksia eikä pöpöjä. Vai onko niin, että niitä onkin, mutta niistä ei kerrota?

        Minulla on joku 10.?? -versio enkä ole sitä ikinä päivittänyt mihinkään suuntaan. Ja hyvin toimii.

        Minä luulen, että päivitykset itse päivityksen takia ovat ihan tarpeettomia, jos systeemi muuten toimii niinkuin pitääkin.

        vaikka linux turvallinen onkin, ei sekään ole täydellinen. ihmiset sitäkin koodaa.

        esimerkiksi näitä haavoittuvuuksia on ollut useamman kerrankin, että rootin oikeudet saa ilman rootin salasanaa.
        paikallinen haavoittuvuus, mutta miksi ihmeessä käyttää rikkinäistä järjestelmää, jos uuden ja paikatun saa ilmaiseksi?


      • 8or16
        Versioton kirjoitti:

        Oletko koskaan kuullut, että joku olisi saanut jotain haitaketta vanhentuneeseen Ubuntuun, jota ei ole päivitetty?

        Katsos poikaseni, kun Linuxin hienous on juuri siinä, että sille ei ole olemassakaan mitään pöpöjä, mitkä voisivat siinä toimia. Olipa se versio kuinka vanha hyvänsä ja sivusto saastuneempi kuin oma mielikuvituksesi!

        Sinun tietoarkkusi perustuu näköjään johonkin iltapäivälehtien valheisiin ja Suomi24:n "asiantuntioihin"

        Päivittelen harvakseltaan, koska useimmiten ainoat paikkausta vaativat reiät on turvapäivityksiä. Ubuntussa ei ole varsinaista root-käyttäjää, mutta sudo-oikeuden omaava käyttäjä kannattaa pitää salassa nettikäytössä. Itselleni tuli yhteen aikaan ssh-hyökkäyksiä, joissa lokista löytyi jos jonkin moista käyttäjää ja salasanaa yritettynä. Nopea nettiyhteys tarkoittaa paljon yrityksiä, jopa pari sataa/sekunti! Tätä kun tarpeeksi kauan jatkuu, voi olla varma, että jossain vaiheessa onnistutaan.. Siis ssh:lle asetus, ettei voi logata koneelle kuin esim. 2x sekunnissa. Tuon ei pitäisi haitata käyttöä. Lisäksi salasana turvaan, mutta myös käyttäjätunnus/tunnukset, jolla voi päästä rootiksi!


      • 8or16 kirjoitti:

        Päivittelen harvakseltaan, koska useimmiten ainoat paikkausta vaativat reiät on turvapäivityksiä. Ubuntussa ei ole varsinaista root-käyttäjää, mutta sudo-oikeuden omaava käyttäjä kannattaa pitää salassa nettikäytössä. Itselleni tuli yhteen aikaan ssh-hyökkäyksiä, joissa lokista löytyi jos jonkin moista käyttäjää ja salasanaa yritettynä. Nopea nettiyhteys tarkoittaa paljon yrityksiä, jopa pari sataa/sekunti! Tätä kun tarpeeksi kauan jatkuu, voi olla varma, että jossain vaiheessa onnistutaan.. Siis ssh:lle asetus, ettei voi logata koneelle kuin esim. 2x sekunnissa. Tuon ei pitäisi haitata käyttöä. Lisäksi salasana turvaan, mutta myös käyttäjätunnus/tunnukset, jolla voi päästä rootiksi!

        "Siis ssh:lle asetus, ettei voi logata koneelle kuin esim. 2x sekunnissa."

        Yksi erittäin toimiva idea on, että poistat sen SSH:n asetustiedoston. Kirjaudut itse koneillesi kaikista osoitteista joista on tarkoitus kirjautua ja sitten laitat sen asetustiedoston oikeudet vain luku tilaan.

        Sen lisäksi erittäin toimiva idea on se, että jos tulee N kpl epäonnistuneita kirjautumisia niin laitetaan se IP black listille palomuurista.


    • ihateubuntu

      Minä viimeksi ajelin Ubuntua 15.10:llä mutta sitten se otti ja kuoli, vaihdoin sen Vektoriin.

      • Vivid_15.04

        Ubuntu 15.10 on vasta kehitteillä, eikä sitä pidä asennella kuin niiden, jotka ymmärtävät, mitä tekevät. Vector on taas Slackwareen perustuva jakelu, jonka sielunelämään toki kannattaa tutustua.
        http://vectorlinux.com


      • ihateubuntu

        Minä teen mitä minä haluan ja toiset tekee mitä osaa. :D
        Jahka tuo Windows 10 build 10162 latautuu ja asentuu niin taidan sen jälkeen pistää kovolle Arch Linux 2015.07.01:n se odottelee jo medialla.


      • ihateubuntu kirjoitti:

        Minä teen mitä minä haluan ja toiset tekee mitä osaa. :D
        Jahka tuo Windows 10 build 10162 latautuu ja asentuu niin taidan sen jälkeen pistää kovolle Arch Linux 2015.07.01:n se odottelee jo medialla.

        Sama. Suosin kyllä laadukkaita, valmiiksi testattuja ohjelmia mutta minua ei missään nimessä haittaa se kun porukka ajelee niillä kehitysversioilla. Kunhan sitten vaan muistavat raportoida niistä bugeista kehittäjille ja mielellään tekee vähän korjauksia niihin itse.

        Jos kehitysversion kanssa tulee ongelmaa niin lähtökohta on se, että ongelma pitäisi kyetä itse myös korjaamaan. Muuten on vähän väärää kohderyhmää.


    • Vivid_15.04

      "Miksi kuitenkin aina suositellaan LTS-asennusta ja "puhtaalta pöydältä"?"

      Riippuu ihan omista mieltymyksistäsi. LTS-versiot ovat pitkän tuen versioita. Itse päivitän aina Ubuntu-jakelun, kun uusin on tarjolla.
      Monenmoisissa palvelimissa on eduksi, että kukin jakelu on tuettu pitkään. Tavan työpöytäkäyttöön soveltuu uusin versio ihan mukavasti (kun keskeisimmät datat on varmuustallennettu).

      • 15.04

        Samoin aina uusin. Ja pelaa kuin junan vessa.


    • versioista

      Meizun Ubuntu puhelimessa on Ubuntu 15.04 (r2) tällä hetkellä, vertailun vuoksi.

    • Stieglitz

      Minä luovuin jo pari vuotta sitten näihin väliversiohin hyppäämisestä. Siinä vaiheessa kun päivitystuki piteni 5 vuoteen olen luopunut kaikista väliversioista ja asentanut Ubuntun ja/tai Mintin joka toinen vuosi tai sitten vasta 4 vuoden kuluttua. Versiolla 12.04 on vielä elinkaarta jäljellä noin 22 kuukautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1402
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1275
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1016
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe