Hathajooga vai taiji?

no_more_stress

Hei, kumpaa lajia suosittelette mieluummin (kummastakaan ei kokemuksia)? Olen yleensä harrastanut vauhdikkaita liikuntalajeja mutta nyt kaipaankin jotain, joka tuo "sisäistä rauhaa", eli rentouttaisi, lievittäisi stressiä jne. Tietenkin jos tulee notkeutta lisää tms. niin ei siitä haittaa oo, mutta eniten kaipaisin sitä stressin lievittämistä.
Kuitenkin olen aina tykännyt liikunnallisista lajeista joten pelkään, että jooga voisi olla liiankin rauhallinen. Esim. pilateksesta en tykännyt yhtään. Molempien lajien (taiji ja hathajooga) kuvaukset kuulostavat melko samanlaiselta joten kuulisin mielelläni kokemuksia niiltä, jotka ovat molempia harrastaneet.

6

641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kgkgklll

      Hathajooga on ainoa tie ikuiseen nirvanaan.

    • KalutKunniaan

      Pieniä on ihmisten murheet. Ajatelkaapa niitä joilla on tosi pieni kalu! Ei ne jaksa tällaisia lukea.

    • vähäinenkokemus

      Molemmista vähän kokemusta, hathaa harrastin yhden talven ja nyt olen syksyn käynyt tai-ji kurssia.
      Suurin ero kai fyysisesti on, että joogassa haetaan asento, jossa pysytään, venytään, hengitellään. Tai-jissa alusta saakka liikkeen virtaavuus (joka tietenkin joogassakin lisääntyy edistyneemmillä) ja liikeratojen kasvattaminen _tehden_. Motoriikka saa enemmän haastetta.
      Myös pää saanee enemmän keskittymishaastetta tai-jissa alusta saakka, sillä kaikki raajat tekevät kokoajan rauhallisesti liikkuen omaa (ja) yhteistä juttuaan.

      Tai-jissa ei istuskella meditoimaan ja mieltä tyhjentämään (kuten ainakin meidän hatha-alkeissa tehtiin joka tunnilla)
      Varmaan näissä on kirjoa opettajistakin riippuen. Mahtavaa, jos paikkakunnalla on tarjolla molempia ja vieläpä työväenopistoilla tai muissa suht edullisissa paikoissa, voi kokeilla molempiakin. Myös "näytökset" ja ilmaiset kokeilupäivät kannattaa hyödyntää.

    • ainavaanmies

      Mulla oli monen vuoden kokemusta silloin vain joogasta, lähtien meditaatiosta, mutta myös joogaliikkeistä eli asanoista, joita täällä usein hatha-joogaksi sanotaan. Olen aina tykännyt asanoista, vaikka rutiini onkin toisinaan ollut vähän huono.

      Olin töissä paikassa, jossa toisinaan tuli osallistuttua ihan pikkuisiin taiji (ja qi gong) sessiohin ja tuntui aina hiirveän hitaalta. :-) En siis oikeastaan pitänyt siitä. Sitten jonain kertana se vaan loksahti ja alkoi tuntua hyvältä. Jopa suunnittelin joskus taiji-ryhmään menemistä, mutta sehän jäi.

      Nyt tuosta on yli 20 vuotta ja aina toisinaan tulee mieleen, että olisi kiva käydä jossain hyvässä ryhmässä...

      Ne ovat siis aika lailla erilaisia juttuja. Riippuu paljon siitä, mitä etsit. Monipuolinen joogaharjoitus voi auttaa monipuolisesti hyvinvointiin, fyysisesti ja psyykkisesti. Taiji on aika vaativa, että siitä löytää sen jutun, ei pelkästään hitaan liikkeen siedon, vaan sen oikean qin virtauksen, mikä siinä on ideana. Jos se löytyy, se on todella antoisaa ja virkeyttä lisäävää - plus tietenkin harjoittaa lihasryhmiä omalla omituisella tavallaan.

    • Yoga2017

      Hathajoogaa itse suosittelisin :). On monipuolisempaa kuin taiji

      • fagdfg456546

        Jooga on lähinnä venyttelyä ja tasapainoilua, ja varsinkin perusvenyttelyt ovat valmiiksi tuttuja useimmista muista urheilulajeista. Taiji muistuttaa enemmänkin hidastettua kungfua ja edistyneemmät käyttelevät myös kaikenlaisia aseita. Suosittelen kumpaakin, mutta eri syistä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5078
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe