Pamahtaako karenssi jos sanon ei opiskelupaikalle?

Plörö

Olen liki 30-vuotias, vain ylioppilaspaperit omaava. Ko. opiskelupaikka oli kakkosvaihtoehtoni, ja olen tajunnut ettei hela ala kiinnosta minua.

9

2818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei_väliä

      Jos ei ole omaehtoisesta koulutuksesta kyse, eli et työttömyysturvalla opiskele niin ei mitään väliä koska olet jo yli 25 vuotias.

    • dfdsofidso

      minusta tuosta tulee karenssi, jos et ota saamaasi opiskelupaikkaa vastaan. mutta onko siinä jokin ikäraja tosiaan siistä minä en tiedä?

      • Skolettaja

        Lainsäätäjät ovat katsoneet, että nuoren on hyvä hankkia jokin (ammatillinen) koulutus. Asia on helppo tarkistaa netistä:
        Oletko alle 25-vuotias, eikä sinulla ole peruskoulun tai lukion jälkeistä koulutusta, joka antaa ammatillisia valmiuksia? Sinua koskevat osittain muista poikkeavat säännökset työttömyysetuudesta. Alle 25-vuotiaalla, jolla ei ole ammatillista koulutusta, on velvollisuus hakea koulutukseen.
        Jos ei ota paikkaa vastaan, katsotaan, että ei ole täyttänyt velvollisuuttaan. Seuraus on, että kouluttautumattomalle nuorelle työttömyysturvaa ei yksinkertaisesti enää tipu, jos on joutilaana kotona. Ennen vanhaan vanhemmat potkivat nuorensa ilman lakejakin johonkin opiskelemaan, nykyään kai harvemmin.
        Laki ei siis koske 3-kymppisiä, siinä iässä pitäisi muutenkin jo omien hoksottimien toimia.


      • se.eka.tutkinto

        Työkkäristä eivät tarkistele yli 25 vuotiaiden koulutushakemisia mitenkään. Koska tuo laki koskee vain ja ainoastaan alle 25 vuotiaita ja silloinkin vain jos ei ole vielä yhtään ammatillista tutkintoa suoritettuna. Jos sellainen löytyy alle 25 vuotiaalta niin sitten voi jättää ottamatta sellaisen koulutuspaikan joka ollut kenties 2. tai 3. vaihtoehtona eikä tunnu omalta.


      • maa-ilma
        se.eka.tutkinto kirjoitti:

        Työkkäristä eivät tarkistele yli 25 vuotiaiden koulutushakemisia mitenkään. Koska tuo laki koskee vain ja ainoastaan alle 25 vuotiaita ja silloinkin vain jos ei ole vielä yhtään ammatillista tutkintoa suoritettuna. Jos sellainen löytyy alle 25 vuotiaalta niin sitten voi jättää ottamatta sellaisen koulutuspaikan joka ollut kenties 2. tai 3. vaihtoehtona eikä tunnu omalta.

        Poikkeuksena yli 25-vuotiaillakin työttömyyskurssit/työllisyyskurssit/työvoimakoulutus, joista tuo viimeinen nimi on voimassaoleva nimi. Niistä kieltäytymisestä tuossa vaiheessa voipi napsahtaa karenssi. Kävin itse sellaisen koulutuksen vuosia sitten.


      • näinpä.joo
        maa-ilma kirjoitti:

        Poikkeuksena yli 25-vuotiaillakin työttömyyskurssit/työllisyyskurssit/työvoimakoulutus, joista tuo viimeinen nimi on voimassaoleva nimi. Niistä kieltäytymisestä tuossa vaiheessa voipi napsahtaa karenssi. Kävin itse sellaisen koulutuksen vuosia sitten.

        Toki nuo työkkärin omat kurssit on eri asia mutta nyt oli puhe omasta vapaaehtoisesta ammatillisesta tutkintoon johtavasta koulutuksesta. Työkkärin kursseista harvemmin saa tutkinnon suoritettua joten ei niistä sinällään ole juurikaan hyötyä mutta jos sellaiselle passittavat niin silloin on pakko hakea iästä riippumatta.


    • TuleeKarenssia

      Eräälle yli 25-vuotiaalle sanottiin työkkäristä että enää ei tule karenssia vaikkei hae koulutukseen, MUTTA JOS HAKEE ja KIELTÄYTYY niin karenssi TULEE!

      Eli EI missään nimessä kannata hakea ja kieltäytyä!

      Kokopäivä opiskelu vastaa kokopäivä työtä eli siitä kieltäytyminen tuo karenssin.

      • tällainen.tilanne

        Mistähän sellainen pakko on tullut. Jos ei ole saanut sitä ensisijaista hakupaikkaa niin kyllä luulisi olevan oikeus kieltäytyä ottamasta sitä vastaan jos katsoo ettei ole se oma juttu. Mietin että missähän kohtaa työttömyysturvalaissa on sellainen että karenssi tulee jos hylkää yli 25 vuotiaana ammatilliseen tutkintoon johtavan koulutuspaikan. Mistä ne edes tietäisi sitä asiaa kun eihän niillä ole aikaa joka ainoan hakijan koulutushakuja seurata.

        Tuli mieleen, että ainoa asia josta saattaa tulla jos on etukäteen hakenut koulutuspaikkaa ja aikomus on kouluttautua työttömyystuella eli silloinhan täytyy jo etukäteen ilmoittaa hausta ja suunnitelmista työkkäriin että saa sen työttömyystuen koulutusajalta. Jos siinä vaiheessa sit menee puihin niin karenssia melko varmasti tulee.


    • skdghdugfyg

      Arvon anonyymikirjoittaja nimimerkki "Plörö", joka ilmoittaa olevansa alle 30-vuotias: on mielestäni erittäin kummallista, jos oikeasti joku on lähestulkoon kolmekymmentävuotias, mutta omaa vain lukion tutkinnon tän tason kilpailuyhteiskunnassa. En tiedä mikä sinulla on tilanteeseesi syy, mutta mitä muistelen itseäni, niin jos olisi ollut mahdollista ottaa kanditutkinto yliopistosta ulos jo kaksituhattaluvun alussa, niin minulla olisi ollut yhden akateemisen tutkinnon verran opintoja jo silloin. Ja lisäksi parisen vuotta työkokemusta, aikana jolloin ikäni oli jotakin noin alle 24- vuotta, mutta jolta ajalta ei kerry minulle eläkettä, koska vasta 23- vuodesta ylöspäin työssäkäymisestä sai aikoinaan tai ylipäätään minun ikäluokkani mitään etua. Nyt vasta on havahduttu siihen, että nuoret sitä ja nuoret tätä, ei mun nuorena ollessani nuoria mitenkään hyysätty, ja siitä ei ole kovin kauaa, eli ei ole nelkytvuottakaan vielä mittarissa.


      Jos olet alle 30-vuotias ihminen ja vailla mitään ammatillista tutkintoa, voi erittäin lämpimästi suositella koulutukseen hakeutumista, enkä suosittele nirsoilua, koska sen jälkeen kun olet yli 30-vuotias 30-vuotta täyttänyt, sinut ajatellaan keski-ikäiseksi, eikä sinua hyysätä yhtään mitenkään yhteiskunnan etuuksissa. Omasta mielestäni nuori ei ole enää 25- vuotta täyttänyt, mutta nyky-yhteiskunta ajattelee siten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3970
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3782
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      605
      3758
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      15
      2419
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      72
      2342
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      328
      1995
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1980
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1819
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1509
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe